Fremsat den 9. februar 2018 af Carolina Magdalena Maier (ALT),
Josephine Fock (ALT) og René Gade (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om obligatorisk undervisning i digital
adfærd og etik i folkeskolerne og på
ungdomsuddannelserne
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige forslag, der gør det
obligatorisk at gennemføre undervisningsforløb i
digital etik og adfærd, herunder deling af krænkende
materiale, i folkeskolens udskoling og på alle
ungdomsuddannelser.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en opdateret og revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag B 23,
folketingsåret 2016-17. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2016-17, sektion A, B
23 som fremsat, side 1, og sektion F, møde 35, kl.
14.52.
I kølvandet på en
opsigtsvækkende sag i januar 2018, hvor over 1.000 unge er
sigtet for deling af seksuelt krænkende video- og
billedmateriale, anbefaler flere organisationer, herunder Sex og
Samfund, at det gøres obligatorisk at undervise unge
mennesker i god digital opførsel på nettet og i
lovgivningen på området for deling af krænkende
materiale. Alternativet bakker op om denne anbefaling og
foreslår med dette beslutningsforslag, at det indskrives i
henholds vis folkeskoleloven og lovgivningen vedrørende alle
ungdomsuddannelser, at undervisningsforløb i digital etik og
adfærd gøres obligatorisk i folkeskolens udskoling og
på ungdomsuddannelserne.
En undersøgelse fra YouGov foretaget
for Danmarks Radio (DR) fra august 2016 viser, at 4 ud af 10 unge
mellem 15 og 30 år har sendt eller delt et
nøgenbillede af sig selv, mens mere end halvdelen har
modtaget et nøgenbillede af en anden person. Hver tiende af
dem, der havde modtaget et nøgenbillede, har delt det, og 22
pct. svarer, at de ikke ville have noget problem med at videresende
et nøgenbillede af en person, de ikke kender personligt
(»Unge deler nøgenbilleder som aldrig
før«, dr.dk, den 29. august 2016).
Det er meget alvorlige tal, og selv om mange
ungdomsuddannelser på egen hånd sørger for at
undervise eleverne i digital etik og krænkende adfærd,
mener Alternativet, at det er helt nødvendigt at lovsikre,
at alle danske unge i folkeskolens udskoling og på
ungdomsuddannelserne undervises i, hvordan man behandler intimt
materiale, man får tilsendt hvordan man respekterer hinandens
grænser, hvordan det føles og opleves, når ens
grænser bliver overtrådt, og ikke mindst, hvad
lovgivningen på området foreskriver, herunder hvad der
er strafbart.
Sagen fra januar 2018, hvor over 1.000 unge
mennesker er blevet tiltalt, har nemlig vist, at mange unge ikke
kender lovgivningen, og at mange unge ikke forstår alvoren af
den krænkelse, det indebærer at dele et
nøgenbillede eller en nøgenvideo af en anden person
uden samtykke. En del af de unge tiltalte har udvist
uforståenhed over for tiltalen, og Alternativet finder det
bekymrende, at der ikke er en større forståelse og
respekt for, hvordan det føles for den krænkede at
få delt intime billeder mod sin vilje.
Der er derfor behov for, at undervisning i
digital etik og adfærd, deling af krænkende materiale
og manglende samtykke ikke blot er en mulighed, som skoler og
ungdomsuddannelser kan benytte sig af, men derimod bliver et
obligatorisk element af undervisningen.
De sociale medier har med internettets
udvikling skabt en platform for unges sociale interaktion
såvel som opbygning af identitet og udvikling. De sociale
medier udgør en ramme og et socialt vindue, hvor
grænsen mellem offentligt og privat udviskes, og det giver en
udfordring, når unges seksualitet samtidig udvikles. De
seneste års sager om ufrivillig deling af krænkende
materiale og andre sager om offentliggørelse af
pornografiske optagelser uden samtykke viser, at den etiske dialog
og afstemningen med hinanden halter efter den teknologiske
udvikling. Flere forskere peger på, at det er
afgørende at starte denne dialog på skolerne, jf.
»Sociale medier har overhalet unges etik«, Kristeligt
Dagblad, den 1. april 2016, og »Eksperter: Unges seksualitet
er blevet digital«, Politiken, den 28. august 2016.
Alternativet forholder sig fleksibelt til,
hvilket materiale der skal benyttes, da en række
aktører har udviklet udmærket undervisningsmateriale.
Det gælder f.eks. EMU - Danmarks Læringsportal, Red
Barnet, Sex og Samfund og Undervisningsministeriet. Det bør
være op til den enkelte skole eller ungdomsuddannelse at
beslutte, hvilket materiale der benyttes til undervisningen.
Samtidig opfordrer Alternativet til, at fagpersoner bør
uddannes (både som en del af grunduddannelsen og via efter-
og videreuddannelse) til at rådgive og vejlede og til at tage
hånd om negative kulturer.
Skriftlig fremsættelse
Carolina Magdalena
Maier (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
obligatorisk undervisning i digital adfærd og etik i
folkeskolerne og på ungdomsuddannelserne.
(Beslutningsforslag nr. B 72)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.