Fremsat den 8. februar 2018 af Jakob Sølvhøj (EL),
Stine Brix (EL), Finn Sørensen (EL),
Torsten Gejl (ALT),
Carolina Magdalene Maier (ALT),
Rasmus Nordqvist (ALT), Marianne Jelved (RV),
Sofie Carsten Nielsen (RV),
Morten Østergaard (RV),
Kirsten Normann Andersen (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at færre personer under
værgemål fratages stemmeretten til folketingsvalg
på grund af handicap
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at fremsætte forslag, der med
inspiration fra den svenske förvalterskabsordning
indfører mulighed for en fleksibel ordning, hvor personer
under værgemål kan fratages den retlige handleevne i
begrænset omfang uden at blive umyndiggjort. Ordningen skal
sikre, at så få personer som muligt under
værgemål fratages retten til at stemme til
folketingsvalg på grund af handicap med henvisning til
grundlovens § 29, stk. 1, hvorefter umyndiggjorte ikke har
stemmeret til folketingsvalg.
Bemærkninger til forslaget
Det følger af folketingsvalglovens
§ 1 (lovbekendtgørelse nr. 1426 af 8. december 2017),
at personer, der er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 (lovbekendtgørelse nr.
1015 af 20. august 2007 med senere ændringer), ikke har
valgret til Folketinget.
Folketinget har et ønske om, at
personer med handicap og psykisk sygdom i videst muligt omfang skal
kunne deltage i det politiske liv, uanset om de måtte have et
behov for støtte og beskyttelse i økonomiske
forhold.
De nuværende regler i
værgemålslovens § 6 om fratagelse af den retlige
handleevne er en alt eller intet-ordning. Enten får man
frataget den retlige handleevne, for så vidt angår alle
økonomiske forhold, eller også bevarer man den fuldt
ud. Ordningen giver ikke mulighed for, at personer, hvis
beskyttelsesbehov kan opfyldes ved eksempelvis at begrænse
værgemål til at angå bestemte aktiver eller
anliggender, kan bevare deres retlige handleevne delvis.
Konsekvensen er, at disse personer med et
begrænset beskyttelsesbehov får frataget den fulde
retlige handleevne og bliver anset for umyndiggjorte i grundlovens
forstand og dermed mister stemmeretten efter grundlovens § 29,
stk. 1.
Grundlovens § 29, stk. 1, fastslår,
at personer, der er umyndiggjort, ikke har valgret til Folketinget.
Bestemmelsen medfører desuden, at de pågældende
personer heller ikke har stemmeret ved bindende folkeafstemninger,
jf. grundlovens § 20, stk. 2, § 42, stk. 5, og § 88
og folketingsvalglovens § 96, stk. 1. Som følge af
grundlovens § 30, stk. 1, er persongruppen heller ikke valgbar
til Folketinget.
Såvel Justitsministeriet som
Myndighedslovudvalget, der udarbejdede betænkningen, som
ligger til grund for den nugældende værgemålslov,
har vurderet, at grundloven ikke stiller krav om, at dansk ret skal
indeholde en kategori af personer, som umyndiggøres eller
fratages den retlige handleevne.
Justitsministeriet har tidligere udtalt
følgende om grundlovens krav om myndighed for at få
valgret:
»Som det fremgår af
Myndighedslovsudvalgets betænkning (betænkning nr.
1247/1993), der dannede grundlag for den gældende
værgemålslov, må det efter forarbejderne til
grundlovens § 29, stk. 1, antages, at det er urådigheden
over formuen (som en konsekvens af umyndiggørelsen), der
førte til at man valgte at knytte tab af valgretten til
umyndiggørelsen.
Fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 angår de tilfælde,
hvor et værgemål omfatter økonomiske forhold.
Grundlovens § 29 må derfor indebære, at i alle
tilfælde, hvor en person er frataget den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, må den
pågældende efter valglovgivningen fortabe valgretten,
jf. hertil også Myndighedslovudvalgets betænkning, s.
156-157. Der er efter grundloven således ikke mulighed for at
give personer, der som følge af værgemål efter
værgemålslovens § 6 har mistet deres retlige
handleevne, stemmeret til folketingsvalg.«
(Folketingsåret 2013-14, Retsudvalget, alm. del, svar
på spørgsmål 644). Myndighedslovudvalget
udtrykte i forbindelse med vurderingen af grundlovens § 29 og
muligheden for at ændre værgemålsreglerne, at det
var udvalgets opfattelse, at:
»[. . . ] grundlovens § 29 ikke kan
hindre nye lovregler om, hvorvidt en person helt eller delvis kan
eller skal fratages adgangen til at råde over sin formue og
handle frit med hensyn til sine personlige forhold. Udvalget finder
heller ikke noget til hinder for, at eventuelle begrænsninger
i retshandleevnen betegnes med andre udtryk end umyndiggjort, eller
at det kendte umyndiggørelsesbegreb helt
ophæves.« (Betænkning 1247/1993, side 153 f.)
Det var således Myndighedslovudvalgets
opfattelse, at grundloven ikke indeholder en pligt til at
opretholde en ordning, hvor visse personer fratages den retlige
handleevne, endsige fratages valgretten.
Justitsministeriet har efterfølgende
tiltrådt Myndighedslovudvalgets fortolkning af grundlovens
§ 29, jf. Justitsministeriets svar på
spørgsmål nr. 10 (folketingsåret 1994-95,
lovforslag nr. L 191, bilag 15).
Fratagelse af stemmeret i medfør af
folketingsvalgslovens § 1 på grund af
umyndiggørelse i medfør af
værgemålslovens § 6 er efter forslagsstillernes
mening både nedværdigende og ekskluderende - specielt
for personer, der aktivt ønsker at deltage i demokratiet -
og rammer vilkårligt i forhold til egnetheden til at kunne
stemme, stille op til valg m.v.
Dette beslutningsforslag er begrundet i
ønsket om at ændre på den urimelige og
diskriminerende retstilstand, således at det danske demokrati
kan blive styrket ved ikke at forskelsbehandle personer med
handicap i forhold til stemmeretten.
Den svenske ordning
I svensk ret blev
umyndiggørelsesinstituttet ophævet ved lov i 1988. En
af begrundelserne for at ophæve
umyndiggørelsesinstituttet i svensk ret var, at
umyndiggørelsen blev oplevet som nedværdigende og ikke
mindst førte til tab af stemmeret. (»Regeringens
proposition, 1987/88: 124 om god man och förvaltere«,
side 130-32).
Hensynet til at undgå misbrug og
udnyttelse af personer, som på grund af sindssygdom eller
anden form for alvorligt svækket helbred er ude af stand til
at varetage deres økonomiske anliggender, blev i svensk ret
i stedet varetaget ved at indføre en såkaldt
förvaltarskapsordning.
I stedet for at miste den retlige handleevne
fratages personer under förvaltarskapsordningen dele eller
hele rådigheden over deres bo, men der er ikke tale om en alt
eller intet-ordning i lighed med den danske. Personer, der kun har
behov for en begrænset beskyttelse af deres økonomiske
forhold, bliver derfor heller ikke automatisk umyndige.
I modsætning til den danske alt eller
intet-ordning, valgte man i Sverige at indføre en fleksibel
ordning, hvor fratagelsen af den retlige handleevne
(förvalterskabet) kan begrænses til bestemte
økonomiske aktiver eller eksempelvis til beløb af en
vis størrelse.
Der er stadig mulighed for efter de svenske
regler at lade förvalterskabet omfatte samtlige
økonomiske forhold, men i henhold til den svenske lovgivning
vil dette være undtagelsen.
Formålet med beslutningsforslaget
Det er formålet med dette
beslutningsforslag at ændre den gældende retstilstand,
hvorefter personer fratages stemmeretten under henvisning til
grundlovens § 29, stk. 1, uanset om deres beskyttelsesbehov
kan tilgodeses ved en begrænset indskrænkning af deres
retlige handleevne.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
Danmark ved at lade sig inspirere af den svenske ordning vil kunne
sikre stemmeret til flest mulige personer under
værgemål uden at komme i strid med grundlovens §
29, stk. 1, der undtager personer, som er umyndiggjorte.
Ved at tilføje en mulighed i
værgemålsloven, der gør fratagelsen af den
retlige handleevne fleksibel, må det antages, at færre
vil blive anset for at være umyndiggjorte i grundlovens
forstand, samtidig med at beskyttelseshensynet, der ligger til
grund for at fratage personer den retlige handleevne, kan
varetages.
En ændring af de danske
værgemålsregler vil ud over at sikre, at personer ikke
fratages valgretten på et usagligt grundlag også
bidrage til, at de danske værgemålsregler
understøtter den udvikling, som er forudsat i
handicapkonventionens artikel 12, hvorefter personer med handicap
har ret til fuld anerkendelse af deres retlige handleevne, og hvor
støttet beslutningstagen skal afløse regler, der er
baseret på, at en anden person træffer beslutninger
på personen med handicaps vegne (såkaldt subsidieret
beslutningstagen).
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
færre personer under værgemål fratages
stemmeretten til folketingsvalg på grund af handicap.
(Beslutningsforslag nr. B 71)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.