Fremsat den 24. januar 2018 af Alex Ahrendtsen (DF),
Tilde Bork (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Christian Langballe (DF) Ib Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at stille som tilskudsbetingelse til frie
grundskoler, at undervisning kun må foregå på
europæiske sprog
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at fremsætte de nødvendige
forslag, der medfører en tilskudsbetingelse til frie
grundskoler om, at fremmedsprogsundervisning kun må
foregå på europæiske sprog.
Bemærkninger til forslaget
Med dette beslutningsforslag ønsker
Dansk Folkeparti at betinge frie grundskolers adgang til
statstilskud af, at fremmedsprogsundervisningen alene foregår
på europæiske sprog. Med europæiske sprog
forstår Dansk Folkeparti sprog fra medlemsstater i Den
Europæiske Union eller fra en stat, der er omfattet af
aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS).
Det fremgår af friskolelovens § 2,
stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 30 af 12. januar 2018), at
undervisningssproget i en fri grundskole er dansk, med undtagelse
af de tyske mindretalsskoler. Undervisningsministeren kan desuden i
særlige tilfælde godkende et andet undervisningssprog
end dansk, ligesom frie grundskoler har mulighed for at udbyde
fremmedsprogsundervisning bl.a. gennem valgfag.
Ifølge friskolelovens § 1, stk. 2,
skal friskoler forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene. Med dette beslutningsforslag
ønsker Dansk Folkeparti at styrke udgangspunktet om, at
undervisningssproget i Danmark er dansk, og at sikre en
stærk, dansk sproglig enhed i det danske samfund.
Begrænsning af undervisning i visse fremmedsprog vil
ligeledes fremme skolernes arbejde for at forberede eleverne til at
leve i et samfund som det danske.
Dansk Folkeparti ønsker at sikre, at
der kun ydes statstilskud til frie grundskoler, der alene
underviser på europæiske sprog. Dette svarer til den
sproglige afgræsning, vi ser inden for andre dele af det
danske uddannelsessystem. F.eks. fremgår det af
bekendtgørelse nr. 689 af 20. juni 2014 om folkeskolens
modersmålsundervisning, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde
modersmålsundervisning til børn, som forsørges
i Danmark af en person, der er statsborger i en anden medlemsstat i
Den Europæiske Union eller i en stat, der er omfattet af
aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde. I lovbekendtgørelse nr. 159 af 8.
februar 2017 om kommunale internationale grundskoler fremgår
det, at undervisningssproget i kommunale internationale grundskoler
er engelsk, tysk eller fransk.
Undervisningsministeren har orienteret Dansk
Folkeparti om, at beslutningsforslaget vil kunne gennemføres
inden for grundlovens rammer.
Dansk Folkeparti mener desuden, at dette
forslag kan gennemføres inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser. Tillægsprotokol 1, artikel 2, i
den europæiske menneskerettighedskonvention (EMRK) beskytter
retten til uddannelse. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
»Ingen må nægtes retten til
uddannelse. Ved udøvelsen af de funktioner, som staten
påtager sig i henseende til uddannelse og undervisning, skal
den respektere forældrenes ret til at sikre sig, at
sådan uddannelse og undervisning sker i overensstemmelse med
deres egen religiøse og filosofiske
overbevisning.«
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
har i afgørelsen fra 1968, som kaldes den belgiske
sprogstrid, udtalt, at adgangen til uddannelse ikke indebærer
en ret til at blive undervist på et bestemt sprog, men at
retten til uddannelse må indeholde en ret til at modtage
uddannelse på det pågældende lands sprog.
Forældres ret til at sikre sig, at uddannelse og undervisning
sker i overensstemmelse med deres egen religiøse og
filosofiske overbevisning, kan heller ikke udvides til et krav om
at modtage undervisning på et bestemt sprog, bortset fra det
pågældende lands sprog (Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 23. juli 1968, »Case
relating to certain aspects of the laws on the use of languages in
education in Belgium v. Belgium« sag nr. 1474/62; 1677/62;
1691/62; 1769/63; 1994/63; 2126/64).
Den europæiske
menneskerettighedskonventions artikel 14 forbyder diskrimination i
forhold til nydelsen af konventionens øvrige rettigheder.
Der må således ikke diskrimineres i adgangen til at
kunne nyde retten til uddannelse bl.a. på grund af sprog.
Ifølge Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
praksis kan der imidlertid godt ske forskelsbehandling, så
længe denne forskelsbehandling er baseret på objektive
kriterier og forfølger et legitimt formål og der er
proportionalitet mellem målet og midlerne til at opfylde
målet. Dette vil altså være lovlig
forskelsbehandling og ikke diskrimination.
Dette beslutningsforslag tilsigter en
forskelsbehandling mellem europæiske sprog og andre sprog, da
frie grundskolers undervisning på ikkeeuropæiske sprog
vil udelukke statstilskud. Som beskrevet ovenfor sker der
imidlertid allerede i dag forskelsbehandling mellem
europæiske og ikkeeuropæiske sprog, se f.eks. § 4,
stk. 3, i lov om kommunale internationale grundskoler og § 1 i
bekendtgørelse om folkeskolens modersmålsundervisning.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har desuden i flere
afgørelser udtalt, at det kan være i overensstemmelse
med EMRK at forskelsbehandle mellem europæiske og
ikkeeuropæiske lande, da Den Europæiske Union
udgør en særlig retsorden, se f.eks. sagen C mod
Belgien fra 1996 og Moustaquim mod Belgien fra 1991 (Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 18. februar
1991, Moustaquim v. Belgium, sag nr. 12313/86, samt dom af 7.
august 1996, C. v. Belgium, sag nr. 21794/93). Allerede af denne
grund finder forslagsstillerne, at beslutningsforslaget vil kunne
gennemføres inden for rammerne af EMRK.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
har desuden godkendt særbehandling af det oprindelige sprog i
et land eller et lokalområde for at sikre en sproglig enhed.
I afgørelsen af den belgiske sprogstrid fandt Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at det ikke var
diskriminerende, at fransksprogede børn, der levede i
flamske kommuner i Belgien, ikke kunne modtage undervisning
på fransk på offentlige eller offentligt
støttede skoler i kommunen. Domstolen mente, at det var
legitimt, at staten forsøgte at sikre en sproglig enhed i de
enkelte kommuner. Det var heller ikke diskrimination, at belgiske
myndigheder nægtede at støtte skoler, som delvist
underviste på fransk (Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 23. juli 1968, »Case
relating to certain aspects of the laws on the use of languages in
education in Belgium v. Belgium«, sag nr. 1474/62; 1677/62;
1691/62; 1769/63; 1994/63; 2126/64).
Formålet med dette beslutningsforslag er
at sikre en sproglig enhed i det danske uddannelsessystem ved at
begrænse undervisning på ikkeeuropæiske sprog.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at dette er et sagligt
formål. Danmark er et land, som vægter dansksproglige
kompetencer højt, da det særlig er det danske sprog,
som binder os sammen. Det ses også ved de sproglige krav, vi
stiller til udlændinge, som søger om
tidsubegrænset ophold eller statsborgerskab. Dette bør
ligeledes understøttes i uddannelsessystemet. Endvidere vil
en begrænsning af undervisning på visse fremmedsprog
bidrage til at sikre de frie skolers arbejde med at forberede
eleverne til at leve i det danske samfund og styrke deres
demokratiske dannelse og kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Ministeren skal have mulighed for at give en
friskole dispensation til at undervise i visse ikkeeuropæiske
sprog, forudsat at dette ikke skader integrationen og konkret
vurderes til at være i samfundets interesse.
Med dette beslutningsforslag forbydes det ikke
at modtage undervisning på ikkeeuropæiske sprog. Med
beslutningsforslaget sikres det blot, at der ikke ydes statstilskud
til frie grundskoler, som underviser på ikkeeuropæiske
sprog. Da det således stadig vil være muligt at modtage
undervisning i ikkeeuropæiske sprog, er det Dansk Folkepartis
opfattelse, at der er proportionalitet imellem
beslutningsforslagets formål om at sikre en sproglig enhed og
midlerne til at opfylde formålet. Derfor mener Dansk
Folkeparti, at forslaget kan gennemføres inden for rammerne
af Danmarks menneskeretlige forpligtelser.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
stille som tilskudsbetingelse til frie grundskoler at undervisning
kun må foregå på europæiske sprog.
(Beslutningsforslag nr. B 65)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.