Fremsat den 19. januar 2018 af Kenneth Kristensen Berth (DF),
Pia Adelsteen (DF), Mikkel Dencker (DF),
Claus Kvist Hansen (DF) og Jan Erik Messmann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et midlertidigt stop for studielån til
udenlandske studerende
Forslagsstillerne pålægger
regeringen at indføre et midlertidigt stop for tildeling af
studielån til EU-/EØS-borgere og tredjelandsborgere.
Genoptagelse af tildeling af studielån til udenlandske
studerende bør først ske, når den danske stat
kan inddrive misligholdt studiegæld nemt og
omkostningseffektivt i andre EU-/EØS-medlemslande. Det kan
f.eks. ske enten gennem en løsning på EU-plan eller
gennem en bilateral aftale mellem Danmark og hjemlandene om
gældsinddrivelse af forfalden studiegæld.
Bemærkninger til forslaget
Studielån, der aldrig bliver
tilbagebetalt af udenlandske studerende, er et voksende problem.
Det skyldes et hul i EU-lovgivningen. Den danske stat er tvunget af
EU-regler til at udbetale studielån til udenlandske
studerende, men har utilstrækkelige muligheder for at
inddrive forfalden studiegæld fra udenlandske studerende
bosat i et andet medlemsland.
Formålet med beslutningsforslaget er at
stoppe midlertidigt for udbetaling af studielån til
udenlandske studerende, indtil der er fundet en løsning i
EU-regi. Det er EU, der har forpligtet den danske stat til at
stille en gratis uddannelse, SU og studielån til
rådighed for EU-/EØS-borgere, og derfor bør EU
også forpligtes til at sikre, at det er muligt for danske
skattemyndigheder at inddrive forfalden studiegæld,
også selv om den udenlandske studerende er rejst ud af
Danmark igen.
EU-direktivet om gensidig bistand ved
inddrivelse af fordringer (EU-direktiv 2010/24/EU af 16. marts
2010) omfatter skatter og afgifter, der opkræves af en
medlemsstat, og restitutioner og interventioner finansieret af
europæiske landbrugsfonde og kan således ikke anvendes
til inddrivelse af forfalden studiegæld optaget af
udenlandske studerende, der bor i udlandet (2010/24/EU af 16. marts
2010, artikel 2, og 2016-17, Europaudvalget, alm. del, svar
på spørgsmål 208).
Det er uklart, hvorvidt det er muligt at
inddrive forfalden studiegæld på baggrund af Bruxelles
I-forordningen (EU-forordning 1215/2012 af 12. december 2012), der
vedrører EU-retternes kompetence i forhold til inddrivelse
af civil- og handelsretlige fordringer. Selv hvis det var muligt at
inddrive forfalden studiegæld via Bruxelles I-forordningen,
er det ikke en farbar vej til at inddrive forfalden
studiegæld, da det ifølge skatteministeren er en
langvarig og omkostningstung proces først at skulle
føre en retssag i Danmark for hvert enkelt krav på
tilbagebetaling af SU-lån og derefter søge dommen
fuldbyrdet i låntagerens bopælsland (2016-17,
Uddannelses- og Forskningsudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 32).
Problemet med manglende inddrivelse af
forfalden studiegæld har været støt stigende
over en årrække og er steget efter EU-Domstolens
afgørelse den 21. februar 2013 (C-46/12, L. N.). Med
EU-Domstolens afgørelse blev der nemlig åbnet op for,
at studerende, der kan betegnes som vandrende arbejdstagere, har
ret til SU, hvis blot de har arbejdet ganske få måneder
i Danmark, inden de begyndte deres studie.
Som følge af EU-Domstolens
afgørelse i sag C-46/12, L. N. af 21. februar 2013 er
antallet af rumænske studerende, der har ret til SU efter
reglerne om vandrende arbejdstagere, steget fra 33 studerende i
2011 til 1.313 studerende i 2015 (»Analyse: Fire ud af ti
udenlandske SU-modtagere fra EU/EØS forlader Danmark efter
studierne«, Uddannelses- og Forskningsministeriets
hjemmeside, den 6. november 2016). Ser man på hele gruppen af
EU-/EØS-borgere, der er ligestillet efter reglerne for
EU-arbejdstagere under uddannelse, udgjorde denne gruppe 441
personer i 2012. I dag er der 9.664 personer, der får SU
efter reglerne om vandrende arbejdstagere (»Status for
udviklingen i antallet af EU-borgere med SU - 2017«,
Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside, senest opdateret
den 18. maj 2017, tabel 2).
For den samlede gruppe EU-/EØS-borgere,
dvs. både unionsborgere, familiesammenførte og
vandrende arbejdstagere, modtog 20.322 EU-/EØS-borgere SU i
2016, og 10.200 EU-/EØS-borgere havde i samme år
optaget studielån (2016-17, Europaudvalget, alm. del, svar
på spørgsmål 197, og »Status for
udviklingen i antallet af EU-borgere med SU - 2017«,
Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside, senest opdateret
den 18. maj 2017, tabel 2).
Den samlede misligholdte studiegæld for
EU-/EØS-borgere var ultimo 2016 på 123,4 mio. kr. for
1.700 skyldnere med en gennemsnitlig studiegæld på
72.585 kr. (2017-18, Uddannelses- og Forskningsudvalget, alm. del,
svar på spørgsmål 8).
Stigningen i antallet af
EU-/EØS-borgere med ret til SU og dermed ret til
studielån betyder, at problemet med misligholdt
studiegæld fortsætter og forøges. Dette skyldes
ikke kun den voldsomme stigning i antallet af vandrende
arbejdstagere med ret til studiestøtte, men også at
der er adgang til at optage høje studielån, fordi
leveomkostningerne er høje i Danmark.
Den enkelte studerende har som udgangspunkt
ret til 70 måneders SU (svarende til 421.050 kr. før
skat for udeboende over 20 år). Retten til SU giver samtidig
den studerende ret til også at optage SU-lån (3.078 kr.
pr. måned) i op til 5 år med mulighed for yderligere 12
måneders slutlån (7.940 kr. pr. måned). Danske
såvel som udenlandske studerende har ud over SU således
også mulighed for at optage studielån på helt op
til 279.960 kr. (60 mdr. *3.078 kr. + 12 mdr. *7.940 kr.) (2016-17,
Europaudvalget, alm. del, svar på spørgsmål
198).
Det betyder, at EU-/EØS-borgere har
adgang til at låne betydelige beløb, og dermed er
studielån et højrisikoområde, hvor udgifter til
misligholdt studiegæld i løbet af en ganske kort
årrække kan komme ud af kontrol. Fortsætter
udgifterne til SU og studielån med at stige, vil det i sidste
ende betyde, at muligheden for at optage studielån enten
reduceres eller bortfalder til skade for danske studerende.
Dansk Folkeparti mener, at problemet med
manglende inddrivelse af misligholdt studiegæld ikke kun er
et økonomisk problem. Det er også en national
inddrivelsesskandale. Problemet skyldes EU-lovgivning, men det er i
sidste ende SKAT, der har ansvaret for at inddrive misligholdt
studiegæld.
Det er altid vigtigt, at Folketinget handler
proaktivt, når Folketinget bliver opmærksom på
huller i skattesystemet, men særlig vigtigt er det, at
Folketinget udviser handlekraft i en tid, hvor danskernes tillid
til skattesystemet skal genopbygges helt fra bunden. Dette er
særlig vigtigt, når det drejer sig om situationer, hvor
enkeltpersoner i gennemsnit skylder 72.585 kr. (2017-18,
Uddannelses- og Forskningsudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 8).
Ifølge Dansk Folkeparti er det ikke
rimeligt, at den danske stat stiller en gratis uddannelse til
rådighed med SU-støtte og studielån til
udenlandske studerende, og at SKAT efterfølgende ikke kan
inddrive studiegælden. Et studielån er hverken
studiestøtte eller en social ydelse, men en
tilbagebetalingspligtig ydelse.
Dansk Folkeparti mener, det er urimeligt, at
danske studerende og udenlandske studerende bosat i Danmark tvinges
til at betale deres studiegæld tilbage, fordi SKAT har
mulighed for at inddrive gælden, mens udenlandske studerende
kan flytte ud af landet og dermed løbe fra regningen. Det
har den konsekvens, at studerende, der forlader Danmark, de facto
får omdannet deres studielån til studiestøtte, i
samme øjeblik de rejser til udlandet. Det er en uholdbar
retsstilling, som Dansk Folkeparti med dette beslutningsforslag
ønsker skal stoppes, inden det igen kan gøres muligt
for udenlandske studerende at optage studielån i Danmark.
Dansk Folkeparti har den principielle
opfattelse, at når den danske stat har pligt til at udbetale
studielån til udenlandske studerende, bør den danske
stat også sikres nem og omkostningseffektiv adgang til at
inddrive forfalden studiegæld. Derfor opfordrer Dansk
Folkeparti regeringen til at stoppe midlertidigt for
studielån til EU-/EØS-borgere, indtil der er fundet en
løsning i EU-regi eller gennem bilaterale aftaler mellem
Danmark og hjemlandene, der sikrer danske myndigheder mulighed for
at inddrive forfalden studiegæld nemt og
omkostningseffektivt.
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Kristensen
Berth (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
midlertidigt stop for studielån til udenlandske
studerende.
(Beslutningsforslag nr. B 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.