Fremsat den 15. december 2017 af Ida Auken (RV),
Morten Østergaard (RV),
Maria Reumert Gjerding (EL),
Henning Hyllested (EL),
Roger Courage Matthisen (ALT),
Christian Poll (ALT),
Pia Olsen Dyhr (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om opdatering af reglerne for miljøzoner i
Danmark
Folketinget pålægger regeringen at
foretage en opdatering af reglerne om miljøzoner,
således at de bliver til ren luft-zoner, hvor der efter en
hurtig indfasningsperiode stilles krav til lastbiler, busser og
store varebiler om, at de skal opfylde de nyeste Euronormer.
Det vil betyde, at der nu stilles krav om,
at:
- Lastbiler over
3.500 kg skal overholde Euro 6-normerne.
- Busser over 3.500
kg skal overholde Euro 6-normerne.
- Store varebiler
over 1.760 kg skal overholde Euro 6-normerne.
Folketinget opfordrer regeringen til, at loven
skal træde i kraft den 1. juli 2019.
Folketinget opfordrer regeringen til, at
lovforslaget skal sikre flere kommuner mulighed for at
indføre ren luft-zoner, f.eks. byer med flere end 25.000
indbyggere, og at den nuværende københavnske
miljøzone kan udvides med flere omegnskommuner.
Folketinget opfordrer endvidere regeringen til
at sikre, at der skabes hjemmel for kommunerne til at stille krav
til ikkevejgående arbejdsmaskiner, så emissioner herfra
kan nedbringes.
Folketinget opfordrer endelig regeringen til i
samarbejde med kommunerne at sørge for en effektiv
håndhævelse af reglerne for at køre ind i ren
luft-zonerne, så de sundheds- og miljømæssige
effekter ved en opdatering af reglerne kan opnås.
Bemærkninger til forslaget
Udgangspunktet for miljøzoner i EU er
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/50/EF af 21. maj
2008 om luftkvaliteten og renere luft i Europa, der sætter
kvalitetsniveauer for en række stoffer, herunder partikler,
NOx og ozon. I de fleste storbyer i
EU blev der allerede i midten af 00'erne konstateret
overtrædelser af luftkvaliteten for disse tre stoffer. Som et
instrument til overholdelse af luftkvalitetskrav for partikler og
NOx valgte en række lande
derfor at give deres storbyer mulighed for at indføre
»low emission zones« i form af bl.a. miljøzoner.
Der er p.t. 259 forskellige miljøzoner i EU, flest i tyske
og italienske byer. Der er ikke særlige EU-regler om
miljøzoner.
Udgangspunktet for miljøzoner i Danmark
var en ændring af miljøbeskyttelsesloven i 2006, jf.
lov nr. 1570 af 20. december 2006, der gav kommuner mulighed for at
indføre miljøzoner.
Med ændringen blev der indført
regler om miljøzoner, hvor visse lastbiler/lastvogne og
busser skal være udstyret med eftermonteret partikelfilter
for at måtte færdes.
For dieseldrevne busser og lastbiler, der er
indregistreret med en tilladt totalvægt på mere end
3.500 kg, blev der fastsat følgende krav ved anvendelse
inden for en miljøzone:
- Efter den 1. juli
2008 - eller fra etableringstidspunktet - skal der på busser
og lastbiler være monteret et effektivt partikelfilter,
medmindre motoren lever op til emissionsnormen Euro 3.
- Efter den 1. juli
2010 skal der på busser og lastbiler være monteret et
effektivt partikelfilter, medmindre motoren lever op til
emissionsnormen Euro 4.
- Efter den 1. juli
2008 - eller fra etableringstidspunktet - skal alle danske
lastbiler og busser være forsynet med et synligt
miljøzonemærke for at opholde sig lovligt i en
etableret miljøzone.
Hvis kommunerne etablerer miljøzoner
fra et senere tidspunkt end den 1. juli 2008, gælder kravene
først fra den dato, som kommunen beslutter.
De gældende regler for miljøzoner
fremgår af lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 966 af 23. juni 2017,
miljøzonebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse
nr. 1323 af 21. december 2011, og bekendtgørelse nr. 700 af
24. juni 2011 om krav til lastbiler og busser i kommunalt fastlagte
miljøzoner m.v.
Der er etableret miljøzoner i
Københavns, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense
Kommuner for lastbiler og busser på over 3.500 kg. Der er i
miljøzonebekendtgørelsen kun mulighed for, at
kommunerne kan ændre det geografiske område for en
miljøzone, men ikke mulighed for at skærpe selve
kravene. De seneste krav blev fastlagt helt tilbage i 2006, og det
kræver en lovændring at kunne opdatere den
gældende bekendtgørelse, så kravene kan
skærpes.
Der er stadig store miljø- og
sundhedsmæssige problemer for befolkningen i de store og
større byer på grund af emissionerne af skadelige
stoffer fra køretøjer i byerne. DCE - Nationalt
Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet
skønnede i 2013, at luftforurening fra alle kilder i
København og udefrakommende luftforurening medfører
ca. 550 for tidlige dødsfald et stort antal øvrige
sundhedsrelaterede effekter som ca. 33.000 sygedage årligt
på grund af luftvejslidelser m.v. Det svarer til ca. 4,5 mia.
kr. i helbredsrelaterede omkostninger.
Reduktion af emissioner af NOx og partikler fra køretøjer
kan opnås ved at stille krav til skærpede Euronormer,
som køretøjerne skal opfylde. Dette kan ske, enten
ved at køretøjerne er nye og opfylder Euro
6-normerne, eller ved retrofit af køretøjerne med
effektive teknologier til at rense udstødningsgasserne for
NOx og partikler. Ældre busser
og lastbiler samt store varebiler kan teknisk og økonomisk
bringes til at opfylde samme krav som helt nye
køretøjer ved eftermontering af rensningssystemer med
katalysator og partikelfilter. I 2016 blev effekterne af
eftermonteringen af katalysatorer og partikelfiltre på 300
busser i København og de opnåede resultater med
reduktion af emissionerne af NOx og
partikler evalueret af DCE. Eftermontering skete på bybusser
over 15 t og for emissionsklasserne Euro 3-5. Eftermontering af
renseteknologi (SCRT) på en bybus reducerer emissionen af
NOx og partikler med over 90 pct.
under normal drift. Målinger har vist, at de 150 mest
effektive busser kontinuerligt fjerner 95-99 pct. NOx.
Skærpede krav til lastbiler, busser og
varebiler i de store byer om, at de skal opfylde Euro 6-normer, vil
kunne give en reduktion i den samlede koncentration af partikler og
NOx. Det skønnes, at
koncentrationen vil kunne reduceres med op til 10 pct. i
København.
Ved indførelse af de nye skærpede
krav foreslås det, at zonerne kan benævnes ren
luft-zoner for at synliggøre, at luften i ren luft-zonerne
vil være renere end i miljøzonerne.
De skærpede krav vil reducere de
sundheds- og miljømæssige skader for befolkningen i de
store byer. Der vil være en væsentlig
sundhedsmæssig gevinst ved yderligere reduktion af
partikeludstødning, da WHO vurderer
partikeludstødning som kræftfremkaldende og vurderer,
at især de kulstofholdige partikler som
dieseludstødning er mere sundhedsskadelige end
ikkekulstofholdige partikler.
I tabellen fremgår kravene til
emissioner af NOx og partikler for
Euro 4, 5 og 6 (gWh = gram pr. watt pr. time) for busser og
lastbiler.
| PM | NOx | | gWh | gWh | Euro 4 | 0,02 | 3,15 | Euro 5 | 0,02 | 2,0 | Euro 6 | 0,01 | 0,40 |
|
Det ses, at en Euro 6-lastbil udleder 50 pct.
færre partikler og 80-87 pct. mindre NOx end en Euro 4 og 5 lastbil. Hertil
kommer, at der i Euro 6 også indføres
grænseværdier for de ultrafine partikler, hvad der ikke
har været tidligere for busser og lastbiler. Der er
således betydelige reduktioner af både partikler og
NOx for de enkelte
køretøjer, når man skifter til Euro 6.
Forslagsstillerne undrer sig over, at man ved
lovens vedtagelse i 2006 ikke tog højde for den teknologiske
udvikling. Man stillede krav om Euro 3-norm i 2008 og om Euro 4 fra
1. juli 2010 - svarende til 4 års indfasning fra normen blev
gældende for nye køretøjer. Men man
indførte ikke en tilsvarende automatik for kommende
Euronormer. Euro 5 blev obligatorisk ved salg i 2010, men er aldrig
blevet et krav i miljøzonerne. Og Euro 6 blev indført
ved nysalg i 2014, men er heller ikke blevet indført som
krav i miljøzonerne.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at
der rådes bod på denne forsømmelse, og at der nu
i lyset af de meget store reduktioner af emissioner i Euro
6-normerne stilles krav om Euro 6 fra 1. juli 2019 - svarende til 5
år efter normen er indført ved salg af nye
køretøjer - og at loven i øvrigt indrettes,
så der automatisk stilles krav om den nyeste Euronorm efter
en indfasningsperiode på f.eks. 4 år for at kunne
køre i ren luft-zonen med bus, lastbil og stor varebil.
En væsentlig kilde til luftforurening i
de store byer er de mange forskellige typer af arbejdsmaskiner, der
anvendes ved de store anlægsprojekter og ved bolig- og
erhvervsbyggerier.
Der er foretaget en række
undersøgelser og vurderinger af emissioner fra
arbejdsmaskiner. DCE udarbejdede således i 2013 en
opgørelse over emissionsbidraget fra arbejdsmaskiner til 6
pct. for NOx og 3 pct. for de meget
fine partikler (PM 2,5) i København og 10 pct. for NOx og 9 pct. for PM 2,5 i Aarhus.
Emissionerne kan påvirke luftkvaliteten i negativ retning for
beboere og trafikanter i nærmiljøet og for de
medarbejdere, som til daglig betjener maskinerne.
Europa-Kommissionen har lavet
samfundsøkonomiske beregninger over forslag til nye
EU-normer for arbejdsmaskiner. De viser, at reduktion af NOx og partikler vil medføre sparede
sundheds- og miljøomkostninger i alle EU-lande på
26-33 mia. euro, mens de erhvervsøkonomiske drifts- og
anlægsomkostninger udgør 5-6 mia. euro.
Det foreslås derfor, at der ligeledes
kan stilles krav om at anvende de nyeste teknologier også for
arbejdsmaskiner eller til retrofit af maskinerne, så de lever
op til de nyeste normer.
Skriftlig fremsættelse
Ida Auken
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
opdatering af reglerne for miljøzoner i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 53)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.