Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 11. januar 2018
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
december 2017 og var til 1. behandling den 19. december 2017.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til udenrigsministeren og forsvarsministeren
til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det mærkværdigt og uhensigtsmæssigt, at
regeringens svar på, at ISIL næsten er nedkæmpet
i både Irak og Syrien, er at øge den militære
indsats. Fokus fra dansk side burde være på
konfliktløsning, genopbygning og humanitær
hjælp, der kan bidrage til en stabil og demokratisk fred i
området.
Enhedslisten finder det yderst bekymrende,
at regeringen i dette forslag ikke forholder sig til, at den
irakiske regering, som Danmark i 3 år har ydet militær
bistand, gang på gang er under voldsomme anklager for brud
på menneskerettighederne og krigens love. Freden i Irak
styrkes ikke ved en fortsat militær støtte til en
undertrykkende og sekterisk regering i Bagdad. Der er en
overhængende risiko for, at der inden for få år
kan være en ny konflikt og borgerkrig i Irak. Det peger de
spændinger, som vi ser, på; både i de
sunnimuslimske områder, men også i det nordlige Irak
mellem kurderne og den irakiske hær. Muligheden for fred og
stabilitet i Irak afhænger af genopbygning og politisk pres
på den irakiske regering. En forøgelse af Danmarks
militære tilstedeværelse risikerer derimod at fungere
som en legitimering af de overgreb, som den irakiske regering ikke
gør noget ved.
I forhold til Syrien er det
afgørende, at man støtter de prodemokratiske
kræfter og arbejder for, at de inkluderes i fredsprocessen;
at man hjælper med genopbygning, så flygtninge kan
vende tilbage; og at man sikrer mad og medicin til de millioner af
udsatte civile. Yderligere militære bidrag risikerer blot at
styrke ekstreme kræfter og at destabilisere landene
yderligere. Det er afgørende, at vi ikke gentager fejlene
fra krigene i Libyen, Afghanistan og Irak, der alle på
katastrofal vis har destabiliseret regionen og styrket ekstreme
kræfter.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Marie Krarup (DF) Søren
Espersen (DF) Jan Erik Messmann (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Henrik
Brodersen (DF) Susanne Eilersen (DF) Peter Juel Jensen (V) Jakob
Ellemann-Jensen (V) Marcus Knuth (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Villum
Christensen (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) fmd. Annette Lind (S) Bjarne Laustsen
(S) Henrik Dam Kristensen (S) Jan Johansen (S) nfmd. Jesper Petersen (S) Simon
Kollerup (S) Trine Bramsen (S) Nick Hækkerup (S) Eva Flyvholm
(EL) Nikolaj Villumsen (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Martin Lidegaard
(RV) Holger K. Nielsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 50
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udenrigsministeriets danske
oversættelse af FN's Resolution 2249 (2015) og FN Resolution
2254 (2015) | 2 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
beslutningsforslaget | 3 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 50
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor regeringen ønsker
at indsætte yderligere militære bidrag i en situation,
hvor den militære modstander, ISIL, reelt er nedkæmpet,
til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om regeringen mener, at yderligere
militære bidrag fra Danmark vil vinde freden i Irak, til
udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om regeringen mener, at et yderligere
dansk militært bidrag vil forhindre, at andre islamiske
terrorbevægelser opstår, når ISIL er besejret i
Irak og Syrien, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil
tage for at sikre, at der bliver fred og stabilitet i de
områder, som ISIL fordrives fra, til udenrigsministeren og
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om regeringen fortsat ikke ser Assad
som en fremtidig leder i Syrien, og i så fald bedes
ministrene forklare, hvordan de danske militære bidrag
understøtter den målsætning, når Assad
reelt styrkes, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om den danske
militærtilstedeværelse ikke kan anses for at legitimere
et irakisk styre, som ikke synes at have intentioner om at
løse de sekteriske problemer i Irak, til udenrigsministeren
og forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan danske styrker skal
forholde sig, når de er vidner til irakiske styrkers overgreb
mod fanger, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå |
|