Fremsat den 7. december 2017 af udenrigsministeren (Anders Samuelsen)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til NATOs
maritime Operation Sea Guardian i Middelhavet
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære bidrag stilles til rådighed for NATOs
Operation Sea Guardian, der har som mandat at fremme den maritime
sikkerhed i Middelhavet.
Bemærkninger til forslaget
I. På NATO-topmødet i Warszawa i
juli 2016 besluttede stats- og regeringslederne at etablere en ny
maritim operation i Middelhavet - Operation Sea Guardian - med
henblik på mere fleksibelt at kunne udføre et bredt
spektrum af maritime sikkerhedsopgaver. Operation Sea Guardian
erstattede i oktober 2016 NATOs hidtidige anti-terroroperation i
Middelhavet, Active Endeavour, hvis mandat var baseret på
Washington-traktatens artikel 5 i kølvandet på
terrorangrebet mod USA den 11. september 2001. Danmark har ved
flere lejligheder bidraget militært til Operation Active
Endeavour, jf. bl.a. Folketingets samtykke til dansk deltagelse den
23. oktober 2001 og den 28. maj 2002.
Operation Sea Guardian vil åbne mulighed
for at adressere et mere dynamisk og bredspektret sikkerhedsbillede
i Middelhavet med henblik på at imødegå
sikkerhedsudfordringer for Alliancen.
Operation Sea Guardian udfører
foreløbigt de samme opgaver i Middelhavet, som gjorde sig
gældende for Operation Active Endeavour:
1) Opbygning og vedligeholdelse af NATOs maritime
situations- og trusselsbillede i Middelhavet.
2) Bekæmpelse af maritim terror i
Middelhavet, bl.a. gennem overvågning og bording af
skibe.
3) Regional kapacitetsopbygning, bl.a. i form af
træning af maritime specialoperationsstyrker i regionen.
Som et nyt element rummer Operation Sea
Guardian fremadrettet mulighed for, efter bemyndigelse af det
Nordatlantiske Råd, at aktivere en række supplerende
maritime sikkerhedsopgaver:
? Sikring af den frie sejlads i Middelhavet, f.eks.
ved at eskortere civile skibe i et risikoområde.
? Håndhævelse af forbud mod transport
af specifikke personer eller materialer, f.eks. våben.
? Bekæmpelse af spredning af
masseødelæggelsesvåben.
? Beskyttelse af kritisk infrastruktur, som f.eks.
havne.
De maritime sikkerhedsopgaver kan eksempelvis
gennemføres ved hjælp af øget patruljering,
eskortering, overvågning eller bording af skibe.
Alliancen vil i varetagelsen af mandatet for
Operation Sea Guardian videreføre og styrke samarbejdet med
eksterne partnere, herunder den Europæiske Union. Danmarks
deltagelse i operationen vil ske inden for rammerne af
EU-forsvarsforbeholdet.
II. Operationsområdet for Operation Sea
Guardian omfatter internationalt farvand i Middelhavet. Eventuelle
operationer inden for kyststaters territorialfarvand kan ske efter
godkendelse i det Nordatlantiske Råd og efter aftale med den
pågældende stat. Operationsområdet for Operation
Sea Guardian vil tillige kunne udvides efter godkendelse af det
Nordatlantiske Råd.
Operation Sea Guardian opererer under et
robust mandat for magtanvendelse, der, ud over en adgang til at
anvende magt i selvforsvar, også omfatter muligheden for at
anvende magt til at gennemføre de pålagte opgaver.
III. Der anmodes om Folketingets samtykke til,
at danske militære bidrag stilles til rådighed for
NATOs Operation Sea Guardian.
Indledningsvis vil det danske bidrag til
Operation Sea Guardian bestå af skibsbidraget, der er
tilmeldt som kommandoskib til NATOs Stående
Flådestyrkes Fregatgruppe 1 (SNMG 1) i 2018, såfremt
SNMG 1 efter konkret anmodning fra NATO indsættes i Operation
Sea Guardian. Bidraget omfatter, foruden en skibsplatform, en
kommandostab, en helikopter samt en maritim indsatsenhed
(militærpoliti og maritime specialoperationsstyrker) på
op til ca. 180 personer.
Danmark vil derudover i 2018 og fremadrettet,
efter behørig inddragelse af Folketinget jf. afsnit VII,
kunne tilbyde NATO følgende typer af bidrag:
Et skibsbidrag i form af enten et fleksibelt
støtteskib af Absalon-klassen eller en fregat af Iver
Huitfeldt-klassen inklusiv helikopter og maritim indsatsenhed
(militærpoliti og maritime specialoperationsstyrker) på
op til ca. 180 personer.
Flybidrag i form af overvågningsfly til
gennemførelse af overvågningsflyvninger i
operationsområdet på op til ca. 25 personer omfattende
besætning og støttepersonel.
Specialoperationsstyrkebidrag på op til
ca. 40 personer, herunder til gennemførelse af
kapacitetsopbygning af maritime specialoperationsstyrker fra lande
i Middelhavsregionen samt bordingoperationer.
Specialoperationsstyrkebidrag vil kunne bidrage til
opgaveløsningen fra danske skibe samt skibe fra andre
NATO-lande eller øvrige operationspartnere.
Minerydningsbidrag i form af et fleksibelt
modulært minerydningskomponent på op til ca. 35
personer.
Stabsofficersbidrag på op til ca. 20
personer til relevante stabe i NATO samt til søs eller i
havn ombord på danske skibe samt skibe fra andre
NATO-allierede eller øvrige operationspartnere.
Stabsofficersbidrag vil ligeledes kunne omfatte, at
Søværnets Taktiske Stab varetager opgaven som
styrkechef for Operation Sea Guardian.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne
indgå i danske bidrag.
En eventuel aktivering af tillægsopgaver
eller udvidelse af operationsområdet, jf. afsnit I og II, med
konsekvens for danske bidrag, vil ske efter behørig
inddragelse af Folketinget, jf. afsnit VII.
Danske bidrag vil i forbindelse med udsendelse
have mulighed for at anvende magt til at gennemføre de
pålagte opgaver. Herudover vil danske bidrag være
tillagt beføjelser i henhold til adgangen til udvidet
selvforsvar af egne og allierede styrker samt andre
operationspartnere.
Danske bidrag til Operation Sea Guardian vil
være under NATOs operative kontrol. Den danske forsvarschef
bevarer fuld kommando.
IV. Det folkeretlige grundlag for danske
militære bidrag til Operation Sea Guardian er folkeretten,
herunder FN's havretskonvention og konventionen til
bekæmpelse af ulovlige handlinger mod søfartens
sikkerhed af 1988 samt samtykke fra de relevante kyst- og
flagstater.
Det danske bidrags deltagelse i
bekæmpelsen af maritim terrorisme er betinget af, at Danmark
har tiltrådt FN's tillægsprotokol om
søfartssikkerhed af 2005 til konventionen til
bekæmpelse af ulovlige handlinger mod søfartens
sikkerhed af 1988. Danmark undertegnede tillægsprotokollen
den 9. februar 2007 og har iværksat processen for
tiltrædelse af protokollen.
V. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer,
at terrortruslen mod et dansk flådefartøj i
territorialfarvandene langs den nordafrikanske kystlinje fra
Gibraltar til Ægypten samt langs kystlinjen i det
østlige Middelhav fra Gaza til Tyrkiet er MIDDEL.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
terrortruslen mod et dansk flådefartøj i
internationalt farvand i Middelhavet er LAV.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
det generelle trusselsniveau for cyberspionage mod danske enheder
eller interesser i Middelhavet er MEGET HØJ. Truslen fra
andre former for spionage er MIDDEL. Truslen fra cyberkriminalitet
er MEGET HØJ. Truslen fra destruktive cyberangreb,
cyberterror og cyberaktivisme rettet mod danske
flådefartøjer er LAV.
VI. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der
bliver tale om anvendelse af militære magtmidler. På
den baggrund forelægges sagen for Folketinget med henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
meddeler sit samtykke som beskrevet i afsnit I og III.
VII. Regeringen vil løbende vurdere de
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere bidraget væsentligt,
tilmelde nye bidrag til Operation Sea Guardian, eller såfremt
der skulle ske en væsentlig ændring i forhold til de
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
VIII. Eventuelle meromkostninger forbundet med
militære bidrag til Operation Sea Guardian afholdes inden for
Forsvarets samlede økonomiske ramme.