Fremsat den 6. december 2017 af Annette Lind (S),
Mattias Tesfaye (S),
Marlene Borst Hansen (RV) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af reglerne for elevfordeling
på gymnasierne
Folketinget pålægger regeringen at
ændre reglerne for elevfordeling ved optagelse på
gymnasiale uddannelser med henblik på at sikre, at andelen af
elever med udenlandsk baggrund på det enkelte gymnasium ikke
overstiger 30 pct. Regelændringerne skal kunne træde i
kraft i forbindelse med optagelsen på gymnasier i
skoleåret 2018/19.
Bemærkninger til forslaget
Danmark bygger på fællesskab og en
stærk sammenhængskraft i samfundet. Derfor
ønsker Socialdemokratiet med dette beslutningsforslag at
modvirke opsplitningen mellem befolkningsgrupper i
uddannelsessystemet. Det skal ikke være sådan, at
bestemte gymnasier næsten udelukkende består af elever
med udenlandsk baggrund, mens andre gymnasier udelukkende
tiltrækker elever med etnisk dansk baggrund. Det hæmmer
integrationen og undergraver de gymnasiale uddannelsers rolle som
alment dannende institutioner for hele befolkningen.
Unge kan i dag frit vælge gymnasium, og
de bliver optaget, hvis der er plads. Hvis gymnasiet ikke har
plads, afgør et fordelingsudvalg, hvilket gymnasium den unge
skal gå på. Fra og med 2017 skal fordelingsudvalget
lægge vægt på vejafstanden mellem bopæl og
gymnasium. Tidligere blev de unge fordelt efter transporttid til
gymnasiet. De nye regler betyder, at de unge, der bor tættest
på gymnasiet, bliver optaget først (»Nye regler
giver lokale unge fortrinsret til de populære
gymnasier«, b.dk, den 1. marts 2016).
Der har siden efteråret 2016 været
meget debat om opsplitningen mellem elever med dansk og udenlandsk
baggrund på landets gymnasier. Debatten opstod som
følge af fordelingen af elever i klasserne på Langkaer
Gymnasium i Østjylland, hvor rektoren i 2016 valgte at dele
eleverne i klasser efter etnicitet, hvilket i praksis betød,
at der startede fire hele 1. g-klasser kun med elever med
udenlandsk baggrund og tre klasser, hvor eleverne blev blandet
(»Gymnasium inddeler elever efter etnicitet«, dr.dk,
den 7. september 2016).
Folketingets Undervisningsudvalg (det
tidligere Børne- og Undervisningsudvalg) afholdt i
forlængelse heraf samråd med daværende minister
for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane
Nørby (V) og daværende udlændinge-,
integrations- og boligminister Inger Støjberg (V) den 6.
december 2016 (folketingsåret 2016-17, Børne- og
Undervisningsudvalget, alm. del -
samrådsspørgsmål O). Her drøftede
udvalget og ministrene bl.a., om det kan være
nødvendigt at sikre en inddeling af elever i
gymnasieklasser, der bedre understøtter integration.
Problemets omfang er mere omfattende på
bestemte gymnasier som f.eks. Langkaer Gymnasium, hvor andelen af
tosprogede elever er steget fra 29 pct. til 74 pct. på 10
år (»Gymnasium inddeler elever efter etnicitet«,
dr.dk, den 7. september 2016). Samme tendens ses også andre
steder i landet, særlig i hovedstadsområdet, hvor flere
gymnasier har oplevet en lignende udvikling (»Rektorer i
opråb til politikere: Sæt en stopper for »hvide
og brune« gymnasier«, b.dk, den 27. april 2017).
Socialdemokratiet mener ikke, at den
nuværende geografibaserede løsning er
tilstrækkelig i forhold til at adressere de voksende
integrationsudfordringer, der opstår, når gymnasier
oplever en kraftig stigning i antallet af elever med udenlandsk
baggrund. I tætbefolkede områder, hvor der er en
blandet befolkningssammensætning og stor mobilitet blandt
eleverne, oplever mange gymnasier en stadig stigende opsplitning
mellem elever med dansk og udenlandsk baggrund, da eleverne
søger mod gymnasier, hvor flertallet har samme baggrund som
dem selv (»Københavnske gymnasier vil undgå
Langkaer-udvikling«, Gymnasieskolen, den 23. januar
2017).
Socialdemokratiet mener derfor, der er behov
for fremadrettet at fastlægge nye fordelingsregler, der kan
sikre en bedre fordeling af elever, hvor der tages hensyn til
integration og sammenhængskraft - særlig i
områder med en stor andel af elever med udenlandsk baggrund
og i byområder, hvor der er opstået tradition for, at
etnisk danske unge søger nogle gymnasier, og unge med
udenlandsk baggrund søger andre gymnasier.
Beslutningsforslaget skal netop modvirke opsplitningen mellem unge
med dansk og unge med udenlandsk baggrund på landets
gymnasier.
Socialdemokratiet foreslår konkret, at
det kan ske ved at give undervisningsministeren, efter indstilling
fra regionen, mulighed for at pålægge gymnasiale
fordelingsudvalg et princip om, at andelen af elever med udenlandsk
baggrund på gymnasier ikke væsentligt må
overstige 30 pct. Elever med udenlandsk baggrund defineres her som
værende første- og andengenerationsindvandrere.
Reglen vil således ikke gælde for
alle gymnasiale fordelingsudvalg, men kunne tages i anvendelse i de
områder, hvor opsplitningen mellem elever med dansk og elever
med udenlandsk baggrund er blevet så stor, at det
udgør et problem i forhold til at sikre integrationen.
Formålet med at indføre denne
mulighed er at undgå en opsplitning mellem elever med dansk
og elever med udenlandsk baggrund. Socialdemokratiet mener, at en
mere ligelig fordeling af elever med forskellig etnisk baggrund vil
bidrage positivt til integrationen på de danske gymnasier og
sammenhængskraften i samfundet i det hele taget.
Skriftlig fremsættelse
Annette Lind
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af reglerne for elevfordeling på
gymnasierne.
(Beslutningsforslag nr. B 48)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.