Fremsat den 29. november 2017 af Jan Erik Messmann (DF),
Pia Adelsteen (DF), Lise Bech (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Karina Due (DF), Søren Espersen (DF),
Ib Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at kommunalbestyrelser kan begrænse den
generelle tilladelse til at sejle med vandscooter i danske havne og
ved udpegede badestrande
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der giver kommunalbestyrelser
mulighed for at begrænse den generelle tilladelse til at
sejle med vandscooter i danske havne og ved badestrande.
Begrænsningen skal gælde i bestemte perioder og have
til formål at forebygge hindringer og ulemper for anden
sejlads eller badning eller unødig støj, der er til
ulempe for andre. Lovforslaget skal træde i kraft senest den
1. marts 2018.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
give kommunalbestyrelser mulighed for at begrænse den
generelle tilladelse til at sejle med vandscooter i danske havne og
ved udpegede badestrande.
Det grundlæggende problem, som dette
beslutningsforslag skal løse, er den manglende kontrol med
vandscootere i danske havne. Forslaget skal endvidere minimere
risikoen for at ramme en neddykket eller svømmende
badegæst, uden at en sådan begrænsning
medfører omkostninger for vandscooterføreren.
Miljø- og fødevareministeren kan
efter § 29, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven (jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017) fastsætte
regler, hvorefter ikkeerhvervsmæssig sejlads og anden
færdsel på søterritoriet og efter anmodning fra
vedkommende kommunalbestyrelser på vandløb og
søer forbydes helt eller delvis. Det er dog ikke muligt at
fjernadministrere en sådan lovgivning, da man for det
første skal kende de lokale forhold og for det andet ikke
må gennemføre generelle restriktioner, fordi det er i
strid med EU-retten.
Før 2010 var der ifølge
vandscooterbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1315
af 20. november 2006 om regulering af sejlads med vandscootere
m.v.) et generelt forbud mod sejlads med vandscooter på dansk
søterritorie. Der måtte kun sejles ud for Grenå
Havn på Djursland og uden for Trekroner i København
(»Regler for vandscootersejlads«, flidhavne.dk).
Kommunalbestyrelsen kunne dog fravige denne regel og tillade
sejlads med vandscooter på konkret udpegede steder på
søterritoriet. Men med en højesteretsdom af 19.
november 2010 (jf. U. 2011.539 H) blev det stadfæstet, at den
danske vandscooterbekendtgørelse var så restriktiv, at
den måtte betragtes som en handelshindring, der reelt
betød, at ingen ville købe en vandscooter i Danmark
(kvantitativ handelshindring). Den danske regulering af sejlads med
vandscooter måtte derfor anses for at være i strid med
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
artikel 34, jf. artikel 36.
Efter den nævnte højesteretsdom
blev den dagældende bekendtgørelse ophævet og
erstattet af den gældende vandscooterbekendtgørelse
(jf. bekendtgørelse nr. 23 af 6. januar 2012).
Det er nu generelt tilladt at sejle med
vandscooter alle steder på nær i beskyttede
naturområder. Uden for naturbeskyttelsesområder er det
tilladt at isætte en vandscooter og sejle ud til
300-meterslinjen med en maks. hastighed på 5 knob. Hvis en
vandscooter sættes i vandet i en havn, skal den følge
sejlløbet til og fra havnen.
Med beslutningsforslaget får
kommunalbestyrelsen mandat til at begrænse den generelle
tilladelse for en periode med mulighed for at begrænse den
generelle tilladelse hvert år. Begrænsningen kunne
f.eks. gælde badesæsonen, der er ganske kort i Danmark,
eller i havne med mange turistbåde, således at turister
kan føle sig sikre, når de besøger Danmark.
Med forslaget bliver det muligt for
kommunalbestyrelsen at træffe beslutning om at fravige den
generelle tilladelse til at sejle med vandscooter i danske havne og
ved badestrande, hvis kommunen finder, at der er et begrundet
hensyn til bløde trafikanters sikkerhed og beskyttelse af
menneskeliv, jf. TEUF, art. 36. For at sikre, at en sådan
restriktion ikke vil føre til, at ingen køber en
vandscooter i Danmark i strid med TEUF, art. 34, vil en
restriktion, der vedrører forbud mod sejlads med vandscooter
i danske havne og ved badestrande, kun kunne indføres i en
begrænset periode, og kommunalbestyrelsen skal for hver
periode tage sagen op på ny for at sikre, at der er en
sammenhæng mellem restriktionen og den generelle
tilladelse.
Denne form for begrænsning i den
generelle tilladelse til sejlads med vandscooter findes allerede i
dag i politiets ordensbekendtgørelse (jf.
bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005) § 14, stk. 2,
hvor følgende fremgår:
»Stk. 2.
Politiet kan på den i stk. 1 nævnte måde
endvidere fastsætte regler for sejlads med motorbåde og
for brætsejlads inden for en nærmere angivet kortere
afstand fra kyststrækninger, for så vidt det må
anses for påkrævet for at forebygge hindringer eller
ulemper for anden sejlads eller for badning eller for at forebygge
unødig støj, der er til ulempe for andre.«
Beslutningen om, hvorvidt vandscootere
må sejle i danske havne og ved badestrande, bør ikke
alene tages af politiet. Selv om dette er situationen i dag, har
det aldrig været intentionen. Men det har været
konsekvensen af den nævnte højesteretsdom.
Eftersom en lang række beslutninger, jf.
kommunalfuldmagten, er henlagt til kommunalbestyrelsen, er det
nødvendigt at udvikle en løsning, således at
det kommunale selvstyre ikke annulleres med argumentationen om, at
det udgør en handelshindring. Kommunalbestyrelsen kender
deres eget område og må gives et råderum inden
for rammen af den generelle tilladelse til at begrænse
sejlads med vandscooter, hvilket vil være i tråd med
subsidiaritetsprincippet.
Efter højesteretsdommen har
myndighederne undervurderet i særdeleshed
implementeringsopgaven og de administrative og økonomiske
konsekvenser, som det har at håndhæve EU's direktiv
vedrørende fritidsfartøjer (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/53/EU af 20. november 2013 om
fritidsfartøjer og personlige fartøjer og om
ophævelse af direktiv 94/25/EF). På den ene side kan
rækkevidden og betydningen af højesteretsdommen
først endelig præciseres og efterprøves, efter
EU´s generelle tilladelse gennemføres i praksis.
På den anden side er der ikke fundet løsninger i
forbindelse med de tragiske dødsfald i sommeren 2017, der
dæmmer op for problemerne med voldsom sejlads med vandscooter
i danske havne og ved badestrande. Man har derimod valgt en
minimumsstandard i form af et »kørekort« uden
nummerpladepligt, der ikke løser problemet. Det er vigtigt,
at der ikke sker en »overvægtning« af hensynet
til varernes frie bevægelighed, men sikres en balance mellem
hensynet til »bløde« trafikanter og
vandscooterførere.
Problemet med den nuværende retsstilling
med en generel tilladelse til at sejle med vandscooter er, at
politiet i praksis har svært ved at forhindre ulovlig sejlads
inden for 300-meterszonen (»Vandscootere bliver jagtet til
sommer«, JydskeVestkysten Aabenraa, 14. maj 2017. »Se
læsernes videoer: Vanvidssejladsen fortsætter i de
københavnske havne«, politiken.dk/kultur, 29. juli
2013. »Video viser vandscootere flygte fra
dødsulykken: De kom blæsende væk«,
nyheder.tv2.dk, 7. maj 2017). Politiet beretter, at når
politiets patruljebåde sejler ud, er
vandscooterførerne opmærksomme på, at politiet
er til stede, og sejler ud til 300-meterslinjen
(»Vandscooter-chikane er svær at komme til livs«,
Lokalavisen Aarhus Vest, 18. august 2015). For at loven bliver
overholdt, kræver det, at politiet hele tiden er til stede,
og det vil være ressourcekrævende (»Her
hærger vandscooterne også: Flere er døde«,
ekstrabladet.dk, 12. maj 2017). Det løser således ikke
problemet, at f.eks. Københavns Politi patruljerer 50 pct.
mere inde i Københavns Havn, ikke mindst fordi problemet med
motorbåde, der sejler for hurtigt i danske havne, er et
landsdækkende problem (jf. ovennævnte artikel fra
ekstrabladet.dk og artiklerne »Vandscootere og høj
fart har været problem i årevis«,
fyens.dk/indland, 7. maj 2017, og »Også problemer med
jetski ved Karrebæksminde«, naestved.netavis.nu, 8. maj
2017).
Ifølge Østjyllands Politi har
man ikke egne både til patruljering og må bede om
assistance fra marinehjemmeværnet og andre beredskaber (jf.
ovennævnte artikel fra Lokalavisen Aarhus Vest). Hos
Nordjyllands Politi kender man også til problemet, hvor der
sejles stærkt på Limfjorden ved Aalborg. Heller ikke i
Aalborg er problemet løst. Vicepolitiinspektør ved
Nordjyllands Politi forklarer i artiklen i Lokalavisen Aarhus Vest
problemet således:
»Vi kunne se, da vi afholdt Tall Ships
Race, at der blev sejlet voldsomt på vandscootere. Vi havde i
den forbindelse fire-fem hurtige både i vandet, og vi fik kun
fat i en enkelt, som nu bliver sigtet. De skal tages med
list.«
Næstformand for Aarhus Sejlklub
forklarer i samme artikel, at problemerne er gammelkendte i
Århus marina:
»Problemet startede for en del år
siden, da EU lovliggjorde det at sejle vandscooter. Der kommer
nogle gange en, to eller tre vandscootere og sætter ud fra
vores slæbested. Nogle af dem er ikke fra
sejlermiljøet, og sejler enormt uhensigtsmæssigt. De
sætter sig ikke i de andre sejleres sted, og de sejler nogle
gange alt for tæt på de andres både… Vi
har måttet afbryde træninger, men kano- og kajaksejlere
og svømmere er langt mere udsatte.«
De nuværende løsningsforslag med
en minimal forøgelse af patruljeringen i Københavns
Havn og et uddannelsespålæg løser ikke det
grundlæggende problem. Bevisbyrden vil fortsat være
meget svær at løfte for politiet. En generel
tilladelse til at sejle med vandscooter i danske havne og ved
strande betyder, at det er meget vanskeligt for politiet at
dokumentere, at forbudszonerne bliver overholdt, såfremt
politiet kun ser vandscooterne, når de forlader eller kommer
ind i havnen.
En anden mulighed er at skærpe straffen
for vanvidssejlads. Men straffen for vanvidssejlads er op til 8
års fængsel efter straffelovens § 252. En
strafferamme på op til 8 års fængsel burde i sig
selv være nok til at motivere folk til at finde et andet sted
at sejle på vandscooter. Når der alligevel er
vanvidssejlads på vandscooter i danske havne, skyldes det, at
risikoen for at blive fanget og stillet til ansvar opleves som
nær ved ikkeeksisterende.
Pr. 1. januar 2018 indfører
Søfartsstyrelsen et vandscooterkørekort med
særlige kvalifikationskrav, som bl.a. betyder, at man ved en
praktisk prøve skal bevise, at man er i stand til at sejle
en vandscooter på forsvarlig vis (»Myndighederne
strammer reglerne for vandscootere«, Erhvervsministeriets
pressemeddelse, 24. maj 2017). Men et kørekort til
vandscooter løser ikke problemet, da man fortsat kan sejle i
danske havne og ved strande ulovligt.
Konklusionen må være, at
restriktioner koblet på den generelle tilladelse til at sejle
med vandscooter i danske havne og ved strande er den billigste og
mest effektive løsning og et værktøj, som alle
kommuner kan få gavn af.
Med beslutningsforslaget kan
kommunalbestyrelser begrænse den generelle tilladelse til at
sejle med vandscooter i begrænsede perioder i danske havne og
ved badestrande. Beslutningsforslaget vil fremadrettet sikre, at
politiet kan stoppe sejlads med vandscooter inde i danske havne og
ved badestrande og dermed sikre »bløde«
søvejstrafikanter mod livsfare og desuden sikre, at der ikke
opstår en hetzlignende stemning mod alle de
vandscooterførere, der sejler stille og roligt og overholder
loven.
Skriftlig fremsættelse
Jan Erik Messmann
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
kommunalbestyrelser kan begrænse den generelle tilladelse til
at sejle med vandscooter i danske havne og ved udpegede
badestrande.
(Beslutningsforslag nr. B 42)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.