Fremsat den 29. november 2017 af Kenneth Kristensen Berth (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF), Karina Due (DF),
Søren Espersen (DF),
Claus Kvist Hansen (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve EU's kodeks for
onlineadfærd
Folketinget pålægger regeringen at
meddele Rådet for Den Europæiske Union, at regeringen
vil arbejde for at få ophævet aftalen om et
adfærdskodeks til at imødegå ulovlige hadefulde
ytringer på internettet, der er indgået imellem
Europa-Kommissionen, Facebook, Twitter, YouTube og Microsoft.
Endvidere pålægger Folketinget
regeringen aktivt at modarbejde Europa-Kommissionens eventuelle
planer om at gøre adfærdskodekset retligt bindende
eller på anden måde vedtage retligt bindende regler,
der begrænser unionsborgernes ytringsfrihed eller på
anden måde udøver statslig censur på sociale
medieplatforme.
Bemærkninger til forslaget
Det er politikernes opgave at beskytte
danskerne og resten af EU-borgerne mod censur, ikke udsætte
dem for den. Dansk Folkeparti ønsker derfor, at den danske
regering aktivt arbejder for at få fjernet EU's
adfærdskodeks for, hvad der anses som tilladelig adfærd
og sprogbrug på internettet og i særdeleshed på
sociale medier (»Code of Conduct on Countering Illegal Hate
Speech Online«, Europa-Kommissionen, Facebook, Microsoft,
Twitter og YouTube, 2016).
Adfærdskodekset følger af en
aftale mellem Europa-Kommission (Kommissionen) og virksomhederne
Facebook, Twitter, YouTube og Microsoft, og i kodekset anvendes det
stærkt mistænkelige begreb hadefulde ytringer - et
begreb, der er så løst defineret, at det kan bruges
til at ulovliggøre legitime og kritiske meningsytringer. Det
kan eksempelvis være bekymring over samfundsudviklingen,
frustration over politikernes beslutninger eller
magtesløshed over en oplevet dårlig behandling fra
indvandreres/migranters eller det offentlige systems side. De fire
it-giganter skal ifølge aftalen bekæmpe hadefulde
ytringer online ved at fjerne dem inden for 24 timer efter
underretning og ved at finde og fremme såkaldte
uafhængige modfortællinger til den opfattede hadefulde
internetadfærd (»Europa-Kommissionen og IT-virksomheder
offentliggør adfærdskodeks mod ulovlig hadefuld tale
på internettet«, Europa-Kommissionen, den 31. maj
2016).
I december 2016 udtalte EU's kommissær
for retlige og indre anliggender, Vera Jourová, at de
it-firmaer, som har indgået aftalen om adfærdskodekset,
ikke har gjort nok for at fjerne hadefuldt indhold, og at
Kommissionen vil foreslå lovgivning, hvis ikke it-firmaerne
fjerner mere indhold hurtigere. Med en sådan trussel om
lovgivning fra Kommissionens side må det også siges at
være så som så med frivilligheden i den
indgåede aftale (»EU-kommissær advarer Facebook:
Tag større ansvar for at stoppe falske nyheder«,
Mandag Morgen, den 1. februar 2017, og »EU accuses Facebook
and Twitter of failing to remove hate speech«, The Telegraph,
den 5. december 2016).
Adfærdskodekset er desuden
overflødigt og løser intet problem. I Danmark har vi
injurielovgivningen, ligesom straffelovens § 266 b
(racismeparagraffen) forbyder offentlige udtalelser, der
diskriminerer bestemte grupper med trusler, latterliggørelse
eller nedværdigende tale. Der findes ligeledes en række
paragraffer, der forbyder billigelse og fremme af terror, tru?sler
og tilskyndelse til strafbare handlinger. I Danmark
håndhæves disse bestemmelser aktivt, også over
for personer, der har ytret sig på sociale medier. Problemet
med adfærdskodekset er, at der indføres overstatslig
censur på sociale medier - en censur, der ifølge den
danske grundlov er ulovlig.
Adfærdskodekset går dog videre end
de danske bestemmelser og knytter an til både
medlemsstaternes nationale lovgivning og EU's
rammeafgørelse, hvor hadefulde ytringer reguleres på
EU-niveau. Rammeafgørelsens definition af hadefulde ytringer
er dog ganske uklar og fastslår, at »Da
medlemsstaternes kulturelle og retlige traditioner i et vist omfang
er forskellige, især på dette område, er en
fuldstændig harmonisering af straffelovgivningerne ikke mulig
på nuværende tidspunkt.« (Rådets
rammeafgørelse 2008/913/RIA af 28. november 2008 om
bekæmpelse af visse former for og tilkendegivelser af racisme
og fremmedhad ved hjælp af straffelovgivningen).
Adfærdskodekset bliver altså
indført uden hensyn til de retslige forskelle mellem
EU-landene og herhjemme i direkte strid med den danske grundlov.
Det danske samfund er og skal være baseret på en fri og
åben debat og kritik af alt, inklusive religion og
politik.
Disse problemer forstærkes af, at der
med adfærdskodekset indføres en form for privatiseret
internetcensur, der i modsætning til nationale procedurer vil
ske uden offentlighed og retssikkerhedsmæssige garantier.
Når Kommissionen beder private virksomheder om at
indføre censur af brugernes/borgernes ytringsfrihed, er det
en måde at dømme uden om retssystemet. EU bryder
derfor efter forslagsstillernes opfattelse den europæiske
menneskerettighedskonventions artikel 6 om retten til en
retfærdig rettergang.
Det er således private aktører
som Facebook, Twitter m.v., der skal afgøre, hvorvidt
bestemt indhold på internettet overskrider de uklare og ofte
modstridende grænser for ytringsfriheden, der gælder
på EU-niveau. Det indebærer en risiko for, at
også indhold, der efter nationale regler er lovligt, vil
blive fjernet, ligesom firmaernes praksis vil være
usammenhængende og uigennemskuelig. Eftersom en meget
væsentlig del af den offentlige debat i dag foregår
på sociale medier og på tværs af grænser,
medfører adfærdskodekset en vidtgående
begrænsning af ytringsfriheden uden de demokratiske
retssikkerhedsgarantier, der følger med, når
begrænsninger af denne frihedsrettighed vedtages af nationale
parlamenter.
Regeringen må minde Rådet for Den
Europæiske Union (Rådet) og Kommissionen om, at artikel
11 i EU's charter om grundlæggende rettigheder beskytter
ytringsfriheden, og at det er et krav, at begrænsninger af
ytringsfriheden er strengt nødvendige, står mål
med det formål, der vil opnås, og har en klar og
gennemskuelig lovhjemmel. Disse betingelser lever
adfærdskodekset ikke op til.
Det er vigtigt, at regeringen tilkendegiver i
Rådet, at der må være en klar adskillelse mellem
de retningslinjer, som private virksomheder selv opstiller for
deres brugere på sociale medier, eksempelvis Facebook, og den
situation, som adfærdskodekset har skabt, hvor det er
Kommissionen, der tager initiativ til at begrænse
EU-borgernes ytringsfrihed. Et censursamarbejde mellem EU og
private virksomheder med det formål at undertrykke bestemte
politiske holdninger er et klart brud på vores demokrati og
et brud på den europæiske menneskerettighedskonvention
artikel 14 - forbud mod diskriminering.
I det lys er det uacceptabelt, at Kommissionen
giver mandat til, at private »vagtværn« på
internettet kan agere dommere og slette ytringer på baggrund
af et ønske om at styre den politiske debat et bestemt sted
hen eller direkte lukke den ned.
Med indførelse af et
adfærdskodeks, der dikteres af en overstatslig organisation,
har Kommissionen overskredet en grundlovssikret frihedsrettighed
(grundlovens § 77 om ytringsfrihed), EU-Traktatens (TEU)
artikel 6 om grundlæggende rettigheder, EU's charter om
grundlæggende rettigheders artikel 11 samt den
europæiske menneskerettighedskonventions artikel 6 (ret til
retfærdig rettergang), artikel 10 (ytringsfrihed), artikel 14
(forbud mod diskriminering) og artikel 17 (forbud mod misbrug af
rettigheder).
EU bør fokusere på, hvad der er
henholdsvis lovlig og ulovlig hadtale. Det er ifølge
grundloven lovligt at udtale sig kritisk om alt, men ikke at
opfordre til vold eller til at chikanere nogen. EU overskrider sine
rettigheder, afliver ytringsfriheden og er ude på et
moralistisk skråplan, når man vil ændre
almindelig lovlig kritisk tale til såkaldte hadefulde
ytringer og gøre disse til forbrydelser, og når man
vil bede private virksomheder om aktivt at modgå
uønskede udlægninger af virkeligheden.
Grundlovsfædrene advarede mod censuren og udfærdigede
grundloven for at sikre folkets ret. Danmarks grundlov står -
for Danmark - over EU's love.
Til genopfriskning lyder Danmarks Riges
Grundlovs, § 77 således: »Enhver er berettiget til
på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan
ingensinde på ny indføres.« (Forslagsstillernes
understregning.)
Folketinget pålægger derfor
regeringen i 2017 officielt at tilkendegive i Rådet, at
Danmark omgående ønsker at stoppe censuren af det
danske folk, og foreslå, at EU's adfærdskodeks
ophæves i hele EU.
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Kristensen
Berth (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve EU's adfærdskodeks for onlineadfærd.
(Beslutningsforslag nr. B 41)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.