Fremsat den 4. oktober 2017 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Jakob Sølvhøj (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ophævelse af begrænsningen af
fradrag for rejseudgifter for udøvende kunstnere
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, som ophæver
begrænsningen af fradrag for rejseudgifter for
udøvende kunstnere.
Bemærkninger til forslaget
Langt de fleste udøvende kunstnere har
i løbet af et indkomstår mange forskellige
ansættelser af kortere eller længere varighed, hvor de
ikke har mulighed for at overnatte hjemme. For manges vedkommende
er omfanget større end 38 døgn pr. år.
Udøvende kunstnere har således flere rejseudgifter end
mange andre faggrupper og er derfor i højere grad
afhængige af at kunne trække dem fra i skat. Den
nuværende begrænsning i fradragsretten påvirker
derfor udøvende kunstneres incitament til at påtage
sig opgaver i andre dele af landet end der, hvor de bor. For at
sikre et rigt kulturliv i alle dele af Danmark skal forslaget
ophæve begrænsningen i fradragsretten for
udøvende kunstnere.
Fradraget for rejseudgifter er i 2015
begrænset til maksimalt kr. 25.900. Det betyder, at der kun
er mulighed for at fradrage rejseudgifter med udgangspunkt i
standardsatserne i 38 døgn pr. år. Fradragsloftet blev
indført i 2010 og var indtil 2013 cirka det dobbelte.
Indførelsen af fradragsloftet og den senere
nedsættelse har haft stor økonomisk betydning for
mange udøvende kunstnere.
Det fremgår af forarbejderne til
ændringsloven, at hensigten med det lave fradragsloft er at
gøre det mindre attraktivt for lavtlønnet
arbejdskraft fra udlandet at tage arbejde i Danmark og at sikre, at
arbejdskraft med bopæl i udlandet betaler mere i skat i
Danmark end tidligere. Man vurderede i forbindelse med den seneste
ændring af reglerne, at mere end halvdelen af rejsefradraget
blev foretaget af udenlandsk arbejdskraft.
Incitamentet til at påtage sig
arbejdsopgaver, der fordrer, at man opholder sig uden for hjemmet i
mere end 1 døgn, er selvsagt lavere, hvis man ikke har
mulighed for at opnå fradrag for rejseudgifterne. Det
gælder særlig i de tilfælde, hvor indtjeningen er
lav. Udøvende kunstnere er både fleksible og mobile og
i høj grad vant til at stille deres arbejdskraft og
kompetencer til rådighed skiftende steder - også langt
fra deres hjem. Når denne tradition for fleksibilitet
sættes under pres, på grund af modsatrettede
økonomiske incitamenter, får det ikke kun konsekvenser
for de udøvende kunstnere. Det får også
konsekvenser for kulturlivet, herunder særlig kulturlivet i
de områder, der ligger længst væk fra
storbyerne.
På den baggrund foreslås det, at
fradragsloftet for rejseudgifter ophæves for udøvende
kunstnere, så denne gruppe har mulighed for at fradrage deres
reelle rejseudgifter.
Ovenstående forslag kan implementeres i
lovgivningen ved ændring af ligningslovens § 9 A, stk 7,
så det affattes således:
»Stk. 7.
Rejseudgifter, jf. stk. 1, kan fradrages ved
indkomstopgørelsen enten med standardsatserne i stk. 2 og 3
eller med de faktiske udgifter. De faktiske udgifter til kost skal
ikke reduceres med værdien af et sparet hjemmeforbrug.
Såfremt arbejdsgiveren afholder lønmodtagerens
udgifter omfattet af stk. 1 efter regning, kan lønmodtageren
ved indkomstopgørelsen fradrage udgifter til
småfornødenheder med standardsatsen i stk. 4. Udgifter
efter 1. og 3. pkt. kan dog ikke fradrages, i det omfang de er
godtgjort efter stk. 1-4 eller overstiger et grundbeløb
på 25.000 kr. (2010-niveau) i et indkomstår.
Begrænsningen af fradraget efter 4. pkt. omfatter også
fradrag for dobbelt husførelse efter statsskattelovens
§ 6, litra a, jf. § 9, stk. 1. Der kan ikke foretages
afskrivninger i den skattepligtige indkomst på driftsmidler
m.v., der anvendes i forbindelse med logiet, når der
foretages fradrag med satsen til logi. Begrænsningen af
fradraget efter 4. pkt. gælder ikke for udøvende
kunstnere, i det omfang der er tale om rejseudgifter afholdt i
forbindelse med kunstnerisk arbejde.«
Rejseudgifterne i forbindelse med kunstnerisk
arbejde opgøres særskilt. Har en udøvende
kunstner rejseudgifter i forbindelse med andet arbejde,
opgøres disse ligeledes særskilt, og
begrænsningen af fradraget, jf. § 9 A, stk. 7, 4. pkt.,
finder fortsat anvendelse i forhold til disse.
Skattemæssigt dækker udtrykket
rejseudgifter over udgifter til kost og
småfornødenheder og udgifter til overnatning (logi).
Der findes særlige regler vedrørende
befordringsudgifter (udgifter til selve transporten), og de
indgår således ikke i opgørelsen af
rejseudgifter.
For at have ret til fradrag for rejseudgifter
skal man i skattemæssig forstand være på rejse.
For at man kan siges at være på rejse, må man
ikke have mulighed for at overnatte hjemme på grund af
afstanden mellem hjemmet og det midlertidige arbejdssted, og rejsen
skal vare mindst 24 timer.
Fradraget er et ligningsmæssigt fradrag,
og det vil sige, at det maksimalt har en skatteværdi på
ca. 30 pct. (kommuneskatteprocenten og sundhedsbidraget).
Eksempler
For udøvende kunstnere er reglerne
relevante i mange sammenhænge. De er f.eks. relevante i
forbindelse med koncerter og andre typer optrædener langt fra
hjemmet og i forbindelse med midlertidige ansættelser i andre
dele af landet end der, hvor man selv bor, f.eks. ved medvirken i
teaterforestillinger eller i filmoptagelser.
Økonomi
Dansk Skuespillerforbund har ca. 1.550
erhvervsaktive medlemmer. Heraf er ca. 110 knyttet til faste
ensembler, og de må derfor forventes som udgangspunkt at
få dækket deres rejseudgifter af deres arbejdsgiver.
Hvis man anslår, at de øvrige medlemmer af forbundet i
gennemsnit har ca. 60 rejsedage om året (dvs. 22 dage ud over
det, der pt. er fradragsberettiget), hvor de ikke får
dækket deres rejseudgifter, vil der årligt være
tale om yderligere fradrag for i alt ca. 21,6 mio. kr. (1.550
medlemmer - 110 medlemmer x 22 dage x 682 kr.). Den
skattemæssige værdi af fradraget udgør ca. 30
pct. og vil således for dansk Skuespillerforbunds medlemmer
udgøre omkring 6,5 mio. kr.
Dansk Skuespillerforbunds medlemskreds
omfatter skuespillere, operasolister, moderne dansere og
musicalperformere. Hertil kommer udøvende kunstnere, f.eks.
musikere og artister, der er medlem af Dansk Musikerforbund og
Dansk Artist Forbund. Som udregningen illustrerer, er der
altså tale om en relativt beskeden økonomisk
konsekvens (formentlig under 10 mio. kr. årligt) set i
forhold til den store forskel, det vil gøre for
kulturforbrugerne i provinsen og de udøvende kunstnere.
Enhedslisten foreslår, at forslaget
finansieres ved at annullere den nedsættelse af bo- og
gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder, som
blev gennemført med finansloven for 2017, men er åben
for at forhandle om andre finansieringskilder.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ophævelse af begrænsningen af fradrag for rejseudgifter
for udøvende kunstnere.
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.