Fremsat den 22. november 2017 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af dobbeltmandater som medlem af
kommunalbestyrelse eller regionsråd og medlem af
Folketinget
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. april 2018 at fremsætte lovforslag, der
afskaffer dobbeltmandater, så det ikke længere bliver
muligt at være medlem af en kommunalbestyrelse eller et
regionsråd og samtidig være medlem af Folketinget.
Bemærkninger til forslaget
Socialistisk Folkeparti mener, at et moderne
og velfungerende demokrati kræver både et stærkt
lokalt og regionalt selvstyre med fokus på det politiske
arbejde i henholdsvis kommune og region og et godt og fokuseret
parlamentarisk arbejde i Folketinget. SF mener derfor, at det ikke
skal være muligt at have sæde i en kommunalbestyrelse
eller et regionsråd og samtidig være medlem af
Folketinget. Hensigten med forslaget er således at afskaffe
muligheden for dobbeltmandat mellem kommune og region på den
ene side og Folketinget på den anden side. Det skal fortsat
være muligt at være medlem af en kommunalbestyrelse og
et regionsråd samtidig.
I takt med at kommunerne er blevet
større efter kommunalreformen i 2007, er arbejdsbyrden for
de lokale politikere også blevet større. Ifølge
en netop offentliggjort rapport fra Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd, VIVE, har et typisk
byrådsmedlem en gennemsnitlig arbejdsuge på 20 timer,
som er tæt på en fordobling af de 10-12 timer om ugen,
en typisk kommunalpolitiker brugte på kommunalarbejdet i
1970. (»Kommunalpolitisk barometer 2017«, Yosef Bhatti,
Kurt Houlberg, Emil Thranholm og Lene holm Pedersen, VIVE,
2017).
En gennemsnitlig arbejdsuge på 20 timer
kan efter SF's mening ikke harmonere med et politisk
fuldtidserhverv i Folketinget, der ofte overstiger en almindelige
arbejdstid på 37 timer om ugen. En undersøgelse fra
2016 foretaget af Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning (KORA) om fuldtidspolitikeres
arbejdsvilkår, som blev udarbejdet i forbindelse med
Vederlagskommissionens arbejde, angiver på baggrund af
kvalitative interviews med seks folketingsmedlemmer: »Selv om
der er usikkerhed i selv-rapporteret tidsforbrug, ligger det meget
over tidsforbruget i resten af befolkningen, og noget over
tidsforbruget blandt sammenlignelige jobfunktioner.« (Side 6,
»Arbejdsvilkår for fuldtidspolitikere«, Yosef
Bhatti, Ulf Hjelmer og Lene Holm Pedersen, KORA, 2016). Selv en
person med en meget stor arbejdskapacitet må formodes at have
vanskeligt ved at besidde to politisk krævende poster
på en gang.
En opgørelse foretaget af Ritzau over
dobbeltmandaternes procentvise fravær og delvise fravær
fra møder i kommunale byråd og udvalg i perioden fra
den 1. januar 2017 til primo oktober viser, at en del af de 22 af
Folketingets 179 medlemmer, der har et dobbeltmandat,
jævnligt må melde afbud til byråds- og
udvalgsmøder. 11 af de 22 folketingsmedlemmer med
dobbeltmandat er i opgørelsen registreret med mere end 10
pct. fravær fra deres virke i kommunalbestyrelserne. (Ritzau
Plus, »Fravær fra byråds- og udvalgsmøder
i 2017«, vs. 4, Christian Grunert Rantorp, Ritzaus Bureau,
30. oktober 2017).
Ud over at SF finder det problematisk, at
byrådspolitikere på den måde kommer i karambolage
med kravene om mødepligt i det borgerlige ombud, som
byrådsarbejdet er, kan det også medvirke til at
svække kvaliteten af det politiske arbejde, når
lokalpolitikere er afskåret fra at deltage i en række
byrådsmøder eller i udvalgsarbejdet som følge
af arbejdet i Folketinget. Det samme gør sig omvendt
gældende, hvis en folkevalgt er nødt til at melde
forfald til f.eks. udvalgsarbejdet i Folketinget på grund af
byråds- eller regionsmøder. Både arbejdet som
kommunalbestyrelsesmedlem og/eller regionrådsmedlem og
arbejdet som medlem af Folketinget indebærer, at der skal
være tid til at sætte sig ordentligt ind i komplicerede
sager, der kræver fuld opmærksomhed, og SF mener ikke,
at det er foreneligt at bestride disse poster sideløbende
på tilfredsstillende vis.
I et demokrati må vælgerne kunne
forvente tilstedeværende politikere både i Folketinget,
kommunalbestyrelser og regionsråd. Politikere skal derudover
også have tid til at være i dialog med borgerne. Det
sidste må alt andet lige være sværere, hvis man
skal overkomme arbejdet i både Folketinget og lokalpolitik.
Hertil kommer, at muligheden for dobbeltmandater også
indebærer en fare for en demografisk skævvridning af
det danske folkestyre, fordi det er nemmere at indtage et
dobbeltmandat, hvis man er bosiddende tæt på
hovedstaden frem for f.eks. i Vest- eller Nordjylland. Endelig skal
det bemærkes, at afskaffelse af dobbeltmandater ville give
flere borgere mulighed for at blive medlem af en folkevalgt
forsamling.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af dobbeltmandater som medlem af kommunalbestyrelse
eller regionsråd og medlem af Folketinget.
(Beslutningsforslag nr. B 36)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.