Fremsat den 22. november 2017 af Martin Lidegaard (RV),
Ida Auken (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af beskyttet naturområde i
Øresund
Folketinget opfordrer regeringen til i
løbet af indeværende folketingssamling at
undersøge mulighederne for at etablere et beskyttet
naturområde i Øresund.
Bemærkninger til forslaget
Øresund er et unikt naturområde,
der har rigtig meget at byde på både for beboere ved
Sundet og for turister. Trawlforbuddet fra 1932 har gjort, at
havbundens natur er særlig bevaret i Øresund.
Mødet imellem saltvandet fra Nordsøen og brakvandet
fra Østersøen giver helt særlige forhold for
livet i vandet. Bl.a. findes der vigtige områder med
ålegræs, sandbanker, muslingebanker, tangloppesamfund,
stenrev og klippekyst. Derudover har strædet en rig
kulturhistorie, og byerne rundt om Øresund har i høj
grad satset på bæredygtig udvikling.
Meget taler derfor for at undersøge
mulighederne for at etablere et beskyttet naturområde i
Øresund, som både en lang række kommuner og
ngo'er tidligere har foreslået. Det kunne f.eks. ske, ved at
Danmark og Sverige bliver enige om at beskytte hele Øresund
som marinpark. Når marinparken er etableret, vil de to lande
sammen kunne søge om den højeste beskyttelse hos
UNESCO som biosfæreområde. Øresund har
også meget at bidrage med i en global sammenhæng. Et
eksempel til efterfølgelse kunne således være
UNESCO-biosfæreområdet på Møn.
På grund af trawlforbuddet er den marine
natur i Øresund væsentlig mere mangfoldig, det lille
areal taget i betragtning, end resten af de danske have.
Øresund har dog et stort problem i form af sandsugning.
Sandsugning er ikke tilladt i den svenske del af Øresund,
men bliver udført på lavvandede danske sandbanker.
Specielt sandsugningen ved Helsingør har destrueret store
banker, der før fungerede som yngle- og standpladser for
både muslinger og fisk, hvilket har ført til en
stærk nedgang af fisk og marsvin i de berørte
områder, der før tilhørte de rigeste i Danmark.
Dermed har også fiskeriet lidt stor skade.
Undersøgelser viser, at sandbanker ikke retableres
naturligt, og at sandsugningshullerne er til skade for vitale
fouragerings- og opvækstområder for en lang række
fiskearter.
Etablering af Øresund som beskyttet
naturområde er således ikke foreneligt med yderligere
sandsugning, ligesom det ikke vil være muligt at etablere
havbrug i Øresund. Til gengæld kunne de frivillige
aftaler om økologisk fiskeri udvides til obligatoriske
aftaler for alt fiskeri i Øresund, hvilket både vil
forbedre bestandene og være særdeles attraktivt for
turismeerhvervet.
Det vurderes således, at den
samfundsmæssige værdi af råstofindvindingen i
Øresund er helt ubetydelig i forhold til værdien af
både de fiskerimæssige og de turistmæssige
aktiviteter og potentialer, som begge pr. definition er
væsentlig mere bæredygtige - økonomisk
såvel som økologisk - end
råstofindvindingen.
Følgende unikke naturværdier
gør sig gældende i Øresund:
1. Der er unikke
naturværdier knyttet til samfundene af hestemuslinger
(modiolus) og tanglopper (haploops) i Øresunds dybe
områder.
2. Den store
torskebestand i Øresund, i kombination med at Øresund
er det eneste åbne danske havområde, hvor der drives
bæredygtigt fiskeri.
3. Den høje
biodiversitet og koncentration af marine naturtyper inden for et
lille og særdeles tætbefolket område. 155 arter
af fisk er registreret i Øresund.
Det skibstrafikbegrundede trawlforbud fra 1932
har utilsigtet bevaret en mere oprindelig naturtilstand i dette ene
danske havområde. Den høje biodiversitet og
koncentrationen af marine naturtyper er forårsaget af
Øresunds beliggenhed og topografi med indstrømmende
saltbundvand fra Nordsøen og udstrømmende brakvand
fra Østersøen.
Skriftlig fremsættelse
Martin Lidegaard
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af beskyttet naturområde i Øresund.
(Beslutningsforslag nr. B 35)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.