Fremsat den 4. oktober 2017 af Stine Brix (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre normering på plejehjem
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige forslag, som sikrer, at det
fremgår af serviceloven og/eller af relevante
bekendtgørelser,
- at
kommunalbestyrelsen skal sikre, at der er tilstrækkelig
bemanding på et plejehjem, således at der er adgang til
personale døgnet rundt, som kan imødekomme borgernes
behov for pleje og støtte uden ventetid, og
- at
kommunalbestyrelsen skal sikre, at der altid skal være mindst
to medarbejdere med relevant uddannelse og erfaring i nattevagt af
hensyn til både beboere og medarbejderes sikkerhed.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er inspireret af Sverige, hvor det
fremgår af den svenske lovgivning, at bemandingen på
bl.a. plejehjem skal tage udgangspunkt i den enkelte beboers
aktuelle behov, således at der er adgang til personale
døgnet rundt, der uden ventetid kan gøre
opmærksom på det, hvis en beboer har brug for
støtte og hjælp.1)
Lovændringen skal medføre, at
tilsynet med plejehjem også konkret skal vurdere om,
kommunerne har sikret en tilstrækkelig bemanding, så
den enkelte beboers værdighed, behov for støtte og
hjælp og mulighed for selvbestemmelse kan imødekommes.
Forslaget skal dermed sikre et minimum af sikkerhed og kvalitet,
hvor der i dag i princippet ikke er en nedre grænse for
bemandingen på plejehjem.
Normeringer på plejehjem
I gennemsnit har en medarbejder ansvaret for
24,2 plejehjemsbeboere, men tallet varierer fra 18 til 35 pr.
nattevagt. Det viser en rapport fra Sundheds- og
Ældreministeriet, som undersøger personalekapaciteten
på plejehjem.2) Sundheds- og
Ældreministeriets undersøgelse af normeringer på
plejecentre fra marts 2016 bygger på en
spørgeskemaundersøgelse udsendt til alle kommuner og
en stikprøveundersøgelse af 12 plejehjem. Rapporten
peger på, at det er vanskeligt at komme med tal for den
gennemsnitlige normering på plejehjem, da tallene
opgøres forskelligt fra plejehjem til plejehjem, og da
personalets opgaver er forskellige. Besøgene på de 12
plejehjem viser dog, at normeringen er bedst i dagtimerne på
hverdage, mens den er dårligere om aftenen og i weekender og
dårligst om natten.
En rundspørge foretaget af DR i 2015
viste, at der er plejehjem, hvor en nattevagt passer helt op til 60
beboere. DR's undersøgelse viste endvidere, at over
halvdelen af landets kommuner tillader, at personalet er alene
på nattevagt.3)
Beboere på plejehjem er mere
svækkede
Der bor i dag omkring 42.200 danskere over 65
år på plejecenter. Den gennemsnitlige alder for at
flytte på plejehjem er 84 år. De ældre, som bor
på plejehjem, er mere fysisk og psykisk svækkede end
tidligere. Det øger problemet med for dårlige
normeringer.
Ifølge en undersøgelse fra KORA
fra december 2016 lider over halvdelen af beboerne af demens, over
halvdelen er sengeliggende eller har brug for hjælp til
forflytning, næsten en tredjedel skal mades, have sonde eller
anden hjælp til at spise og omkring hver femte har en psykisk
lidelse.4) Samme billede
dokumenteres også i føromtalte rapport fra Sundheds-
og Ældreministeriet, hvor det fremgår, at langt
hovedparten af beboere på plejehjem i dag er stærkt
fysisk og psykisk svækkede.
Plejehjemsbeboere nu og i fremtiden har brug
for mere praktisk og personlig hjælp, end beboere havde
tidligere. Men i kombination med lave normeringer er det vanskeligt
for personalet at yde en tilstrækkelig og værdig pleje.
Det bekræftes af to medlemsundersøgelser, som
Ældresagen, FOA og Dansk Sygeplejeråd foretog i
november 2014, hvor næsten halvdelen af medarbejderne i
ældreplejen svarede, at mulighederne for at yde en
værdig pleje, omsorg og behandling til ældre var blevet
dårligere de seneste 2 år. De svarede, at mangel
på tid var det væsentligste problem.5)
Økonomi i
ældreplejen
Ældreområdet blev i 2014 og 2016
tilført henholdsvis en ældremilliard og en
værdighedsmilliard. Men den ekstra tilførsel af
ressourcer når ikke fuldstændig frem til de
ældre, og modsvarer heller ikke den demografiske udvikling
med flere ældre borgere. Derfor ser vi i dag en ringere
service både på plejehjem og i hjemmeplejen.
Ifølge FOA er de kommunale udgifter pr.
ældre over 65 år i gennemsnit faldet med 22 pct. fra
2009 til 2016. Det dækker over en stor variation mellem
kommunerne, hvor reduktionen svinger mellem 3 og 43 pct.6) Samme billede
tegner sig, hvis vi zoomer ind på de seneste år.
Ældresagen har undersøgt de enkelte kommuners forbrug
på ældreområdet i 2015 og 2016 og kan
dokumentere, at 29 kommuner bruger færre penge pr.
ældre over 80 år i 2016 til trods for
værdighedsmilliarden.7) FOA har
undersøgt samme udvikling fra 2016 til 2017 og viser i deres
undersøgelse, at hele 81 pct. af kommunerne i 2017 har
planlagt en reduktion i midlerne pr. 80-årig i forhold til
sidste år.8)
Den demografiske udvikling med flere
ældre betyder, at hvis det skal være muligt bare at
opretholde nuværende serviceniveau, forudsætter det en
vækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. om
året frem mod 2025. Regeringens nuværende mål om
en udvikling i det offentlige forbrug på 0,3 pct. om
året betyder altså forringelser af velfærden.
Finansiering
På baggrund af en analyse fra Bureau
2000 vurderes det, at forslaget vil medføre en opnormering
af bemandingen på plejehjemmene på 1.400 ansatte. Dette
vil skønsmæssigt medføre en udgift på 560
mio. kr. (2017-niveau).
EL foreslår, at løftet af
bemandingen finansieres ved målrettet at anvende det
såkaldte økonomiske råderum, som af regeringen
er skønnet til 35,5 mia. kr. i 2025. Alternativt peger EL
på, at man kan finansiere bedre velfærd, ved at
arbejdsmarkedsbidrag ikke kan fradrages i grundlaget for topskatten
og ved at genindføre en formueskat på store
formuer.
Skriftlig fremsættelse
Stine Brix
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
normering på plejehjem.
(Beslutningsforslag nr. B 3)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1)
Svensk socialtjänstförordning (se kapitel 2, paragraf 3)
(https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstforordning-2001937_sfs-2001-937Socialtj)
2)
Sundheds- og Ældreministeriet: »National
undersøgelse af forholdene på plejecentre«
(http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Aeldre/2016/Marts/~/media/Filer%20-%20Publikationer_i_pdf/2016/National-undersoegelse-af-forholdene-paa-plejec/Undersoegelse-af-forholdene-paa-plejecentre.ashx)
3)
DR: »Nattevagter går alene med svage ældre
på landets plejehjem«
(http://www.dr.dk/nyheder/indland/nattevagter-gaar-alene-med-svage-aeldre-paa-landets-plejehjem)
4)
KORA: »Kvalitet på offentlige og private plejecentre i
Danmark«
(https://www.kora.dk/media/6509869/-Rapport_Kvalitet-paa-plejecentre.pdf)
5)
Ældresagen, DSR og FOA: »Undersøgelser om
værdighed i ældreplejen«
(https://dsr.dk/sites/default/files/50/dsrfoa_aes_undersoegelser_om_vaerdighed.
pdf)
6)
FOA: »Faldende kommunale ældreudgifter«, december
2016
7)
»Kommuner sparer på ældrepleje og omsorg«
(https://www.aeldresagen.dk/presse/pressemateriale/nyheder/kommuner-sparer-paa-aeldrepleje-og-omsorg)
8)
FOA: »Udviklingen i udgifter til ældrepleje pr. 80+
årig fra 2016-2017«, april 2017