Fremsat den 3. november 2017 af Rasmus Nordqvist (ALT),
Josephine Fock (ALT) og Christian Poll (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at beregninger og olieprisscenarier, der
ligger til grund for fremtidige politiske aftaler, baserer sig
på en forventning om, at Parisaftalens klimamål
opnås
Folketinget pålægger regeringen
fremadrettet at basere den skønnede olieprisudvikling, som
danner grundlag for politiske aftaler, konvergensprogrammer og
lign., på Det Internationale Energiagentur, IEA's, 450 parts
per million-olieprisscenarie (eller et tilsvarende scenarie), og at
et 1,5-gradersscenarie benyttes, når det måtte
foreligge.
Bemærkninger til forslaget
Det Internationale Energiagentur, IEA, har
udviklet forskellige scenarier til at fremskrive udviklingen i
olieprisen:
1) Det centrale New
Policies Scenario (NPS), som beregnes ved at tage højde for
politiske forpligtelser og planer, herunder de nationale
handlingsplaner (NDC'er), som blev indberettet før COP21 i
Paris 2015.
2) 450
ppm-scenariet, som beregner olieprisen ud fra 50 pct.s
sandsynlighed for, at vi når 2-gradersmålet ved at
begrænse koncentrationen af CO2 i atmosfæren til 450 ppm CO2.
3) IEA er i
færd med at udarbejde et 1,5-gradersscenarie. 450
ppm-scenariet forudsætter, at nulemissioner nås i 2100,
hvor IEA oplyser, at 1,5 grader vil kræve, at det sker mellem
2040 og 2060.
Olieprisen i et 1,5-gradersscenarie vil
forventes at være lavere end i et 2-gradersscenarie (450
ppm). Ligeledes vil oliepriser i 450 ppm-scenariet være
lavere end i NPS-scenariet, da afgifter på afbrænding
af olie gør, at olieefterspørgslen og -produktionen
er lavere i ligevægt. Ifølge finansministerens svar
på FIU (folketingsåret 2016-17) alm. del - spm. 323
forventes olieprisen i 450 ppm-scenariet således at
være 8 pct., 23 pct. og 37 pct. lavere i henholdsvis 2020,
2030 og 2040 end i det centrale New Policies scenario. Det svarer
til en forskel på 7 US-dollar, 35 US-dollar og 76 US-dollar i
henholdsvis 2020, 2030 og 2040 målt i løbende
priser.
I dag benytter regeringen NPS-scenariet som
grundlag for den skønnede olieprisudvikling. NPS-scenariet
ligger således til grund for bl.a. olieprisskønnene i
Økonomisk Redegørelse og Danmarks Konvergensprogram.
NPS-scenariet blev eksempelvis anvendt til at beregne
tilbagebetalingen til staten af den skattelettelse på ca. 5
mia. kr., der blev givet til olieselskaberne i kraft af
Nordsøaftalen af 22. marts 2017. Hvis skønnet for
olieprisen i stedet var baseret på 450 ppm-scenariet, ville
det rettidigt have afsløret, at de 5 mia. kr. ikke
tilbagebetales, hvis Parisaftalen lykkes, jf. finansministerens
svar på FIU (folketingsåret 2016-17) alm. del - spm.
323.
NPS-olieprisscenariet er ikke kompatibelt med
Parisaftalen, som forpligter alle lande til at holde den
gennemsnitlige globale temperaturstigning et godt stykke under 2
grader i forhold til et førindustrielt niveau og at arbejde
for at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grader.
I det af regeringen benyttede olieprisscenarie
regner man med, at landene kun gør det, de i deres nationale
handlingsplaner (NCD'er) inden Parisaftalen meldte, de ville
gøre. Med disse handlingsplaner alene vil
temperaturstigningen nå langt over de 1,5-2 grader, man blev
enige om med Parisaftalen, nemlig mellem 3,5 og 4 grader.
I Parisaftalen står, at landene hvert
femte år skal øge ambitionsniveauet i deres nationale
handlingsplaner. Det er kun sådan, vi kan nå de 1,5-2
grader. Scenariet til grund for Nordsøaftalen medregner ikke
den nødvendige ambitionsøgning, der skal komme for at
overholde Parisaftalen, og er dermed baseret på en antagelse
om, at Parisaftalen mislykkes med at nå sit mål.
Olieprisscenariet med 450 ppm er derimod
baseret på en antagelse om, at et klimamål, der er
svagere end Parisaftalen, lykkes: Her beregnes olieprisen ud fra 50
pct.s sandsynlighed for, at vi når 2-gradersmålet ved
at begrænse koncentrationen af CO2 i atmosfæren til 450 ppm CO2. Det er dog væsentligt at holde
sig for øje i fremtidige politiske aftaler, at dette
scenarie kun er et 2-gradersscenarie med lav sandsynlighed: For at
nå 1,5-gradersmålet skal vi udlede endnu mindre CO2 i atmosfæren.
Hvis vi vil undgå, at statslige
investeringer går imod Parisaftalen, skal vi fremover bruge
450 ppm-scenariet (eller tilsvarende), og et 1,5-gradersscenarie,
når det måtte foreligge, som grundlag for politiske
aftaler, redegørelser m.v.
Hvis der ikke kan samles flertal for, at 450
ppm-scenariet erstatter NPS-scenariet, bør 450 ppm-scenariet
(og 1,5-gradersscenariet, når det måtte foreligge) som
minimum bruges som supplement, således at relevante
olieprisscenarier i forbindelse med overholdelse af Parisaftalens
klimamål fremlægges i forhandlinger, aftaler m.v.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Nordqvist
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
beregninger og olieprisscenarier, der ligger til grund for
fremtidige politiske aftaler, baserer sig på en forventning
om, at Parisaftalens klimamål opnås.
(Beslutningsforslag nr. B 26)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.