Fremsat den 3. november 2017 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Maria Reumert Gjerding (EL),
Henning Hyllested (EL),
Finn Sørensen (EL) og Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre og enklere regler for klimatilpasning i
kommuner
Folketinget pålægger regeringen at
genindføre 100 pct.-medfinansieringsordningen for
klimatilpasningsprojekter og forenkle reglerne for
medfinansieringsprojekter, herunder at afbureaukratisere samspillet
med det statslige forsyningssekretariat, at give
forsyningsselskaber mulighed for at være udfører og
bygherre og at forenkle finansieringsforholdene ved projekter for
private fællesveje.
Bemærkninger til forslaget
Klimaændringerne er i dag en realitet,
som bl.a. kommer til udtryk i voldsommere vejr, herunder hyppigere
og voldsommere skybrud, der hurtigere end ventet lægger pres
på de kommunale spildevandssystemer.
Med virkning fra januar 2013
gennemførte den daværende regering (S, RV og SF),
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti en ændring af
reglerne for finansiering af klimatilpasningsløsninger
gennem vedtagelse af lovforslag nr. L 98 (folketingsåret
2012-13). Reglerne blev ændret, så
forsyningsselskaberne kunne indgå i finansiering af
overfladeløsninger frem for alene at udbygge kloakker,
hvorved der kunne gennemføres projekter, som ikke alene har
en regnvandsløsning, men kombinerer den med rekreative
formål. Forsyningsselskaberne kunne desuden indgå med
100 pct. finansiering - den såkaldte
medfinansieringsordning.
I 2016 ændrede V-regeringen imidlertid
ordningen, så kommunerne skulle medfinansiere 25 pct. af
investeringen, hvilket virkede som gift på mange
klimatilpasningsprojekter, idet mange kommuner ikke kunne finde
penge i budgetterne hertil. Konsekvensen var, at mange projekter
blev lagt på hylden.
Den oprindelige ordning var endvidere meget
bureaukratisk opbygget, idet alle projekter skulle godkendes af et
statsligt forsyningssekretariat, der skulle kontrollere, at
forsyningsselskaberne ikke hævede taksterne mere, end
klimatilpasningsprojekterne berettigede til.
Også andre forhold, som f.eks.
bygherrerollen har været et problem, fordi den ikke ligger
dér, hvor kompetencen er, nemlig hos
forsyningsselskaberne.
Det indgik i aftalen fra 2013, at der i 2015
skulle gennemføres en evaluering af modellen. Denne
evaluering er imidlertid først blevet færdig og
offentliggjort i april 2017.
Evalueringen viser, at samfundet opnår
store besparelser ved at flytte investeringerne til
overfladeløsninger frem for traditionelle løsninger
med nedgravede rør. De 104 kommunale
klimatilpasningsprojekter, der er evalueret, har kostet 1,1 mia.
kr., men ville ved traditionelle løsninger under jorden have
kostet 4,4 mia. kr. Der er altså tale om en besparelse
på 3,3 mia. kr.
Som KL udtaler, kan det kun gå for
langsomt med at få gang i projekterne igen, hvilket
kræver en tilbagerulning af 25 pct.-kravet, så
forsyningsselskaberne igen kan finansiere 100 pct., og at der
gennemføres en afbureaukratisering af den oprindelige
model.
KL's nyhedsbrev Momentum foretog i 2015 en
undersøgelse af reglerne for klimatilpasning. Der blev her
peget på en række problemer, som bør
håndteres som led i en forenkling af reglerne.
Det danske samfund står over for enorme
investeringer i klimatilpasning. Med undersøgelsen og
evalueringen har vi nu et redskab til at ændre
regelsættet, så vi får en optimal model, der
samtidig er den samfundsøkonomisk billigste.
Forslagsstillerne vil fremhæve tre
aspekter, som - ud over tilbagerulning til de 100 pct. - bør
ændres:
1) Afbureaukratisering af samspillet med
Forsyningssekretariatet. Det statslige forsyningssekretariat blev
som nævnt oprettet med det formål at kontrollere, at
forsyningsselskaberne ikke hævede taksterne mere, end
klimatilpasningsprojekterne berettigede til. Dette betød en
meget bureaukratisk og tidskrævende proces, idet
Forsyningssekretariatet skulle godkende alle
klimatilpasningsprojekter. Fra 2016 blev dette ændret,
så der ikke længere var krav om forudgående
godkendelse af projekter, men i stedet en efterfølgende
kontrol. Ifølge evalueringen viser praksis, at
medfinansieringsordningen ikke er blevet misbrugt, og at den
tætte kontrol derfor i dag må anses for
overflødig. Derfor foreslås kravet om samspil med
Forsyningssekretariatet yderligere neddroslet ved f.eks. at skifte
til en ordning med stikprøvekontrol. Det foreslås, at
ordningen tilrettes efter dialog med KL.
2) Forsyningsselskaber skal have mulighed for
at være udfører eller bygherre. I dag kan
forsyningsselskaberne ikke selv være bygherre. Det er enten
kommunerne eller private, som ofte har ringe forudsætninger
for at varetage denne opgave. Reglerne bør ændres,
så forsyningsselskaberne kan tilbyde at være bygherre i
klimatilpasningsprojekter sammen med kommuner eller boligforeninger
og sammen med f.eks. grundejerforeninger om klimatilpasning af
private fællesveje.
3) Forenkling af finansieringsforholdene ved
projekter for private fællesveje, hvor forsyningsselskaber
kan medfinansiere væsentlige dele af
klimatilpasningsprojekterne. Der er på landsplan kun
gennemført få klimatilpasningsprojekter på
private fællesveje, selv om potentialet for klimatilpasning
af veje er stort, og medfinansiering fra forsyningsselskaberne kan
opnås. De få projekter skyldes, at de gældende
regler kræver, at grundejerne både skal være
bygherre og samtidig lægge ud for forsyningsselskabets
medfinansiering ved f.eks. at optage lån, som
efterfølgende afvikles over en 20-årig periode via
årlige tilskud fra forsyningsselskabet. Disse to forhold er
naturligvis en kraftig barriere. Reglerne bør ændres,
så forsyningsselskabet både kan tilbyde at være
bygherre og erlægge sin medfinansiering ved projektets
gennemførelse, så en grundejerforening ikke skal
hæfte solidarisk i f.eks. 20 år for denne del af
investeringen, til lånet er nedskrevet. Reglerne bør
ændres med tilbagevirkende kraft, så de få
frontløbere på området kan tilrette
finansieringen efter de nye regler.
Generelt opfordrer forslagstillerne til, at
regeringen inddrager KL i udarbejdelsen af et bedre og enklere
regelsæt.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
og enklere regler for klimatilpasning i kommuner.
(Beslutningsforslag nr. B 25)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.