Fremsat den 26. oktober 2017 af Martin Henriksen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF),
Christian Langballe (DF), Morten Marinus (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at skrive den europæiske
menneskerettighedskonvention ud af dansk lov
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende år at fremsætte et
lovforslag om, at den europæiske menneskerettighedskonvention
bliver skrevet ud af dansk lovgivning.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark bør kun dansk lov
gælde, og dansk lov skal kunne ændres af et flertal i
Folketinget. Her anser forslagsstillerne den europæiske
menneskerettighedskonvention som en udfordring for det danske
folkestyre, da den medvirker til, at dele af dansk lovgivning ikke
vil kunne ændres, medmindre den europæiske
menneskerettighedskonvention ligeledes bliver ændret. Dette
betyder bl.a., at det har vist sig vanskeligt for Folketinget at
stramme udvisningsreglerne og reglerne for udlændinge
på tålt ophold, fordi domstolene lægger stor
vægt på de dele af dansk lovgivning, hvor der henvises
til den europæiske menneskerettighedskonvention.
Hvis konventionen skrives helt ud af dansk
lovgivning, vil den i mindre grad have betydning for domstolenes
afgørelser, og Danmark kan lovgive ud fra, hvad befolkningen
ønsker.
Forslagsstillerne mener, at det bør
være Folketingets opgave at lovgive om samfundsforhold -
herunder også menneskerettigheder - og finder det ikke
meningsfuldt, at den europæiske menneskerettighedskonvention
skal være indskrevet i dansk lov, da det strider imod andre
dele af dansk lovgivning, eksempelvis udlændingeloven.
Det er bl.a. konventionens artikel 8, der skal
sikre alle retten til respekt for privat- og familieliv, som
forslagsstillerne finder problematisk, da den et utal af gange har
forhindret, at udvisningsdømte kriminelle udsendes af
Danmark. Det er et stort demokratisk problem, at Danmark rent
praktisk ikke kan udvise dybt kriminelle, fordi de kan henvise til
retten til familieliv. Konsekvensen af dette er, at dybt kriminelle
udlændinge kan fortsætte deres liv i Danmark med
efterfølgende kriminalitet til gene og fare for
danskerne.
Der henvises bl.a. til den meget omtalte sag
om den kroatiske statsborger og vaneforbryder Gimi Levakovic, som
trods sine 23 domme, bl.a. for grov personfarlig kriminalitet,
hvoraf den sidste var for ulovlig våbenbesiddelse, ikke kunne
udvises med henvisning til den europæiske
menneskerettighedskonventions artikel 8.
I to sager vedrørende tålt
ophold, herunder den såkaldte Karkavandidom
(Højesterets dom, 1. juni 2012, sag 10/2011), forhindrede
den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 2 i
tillægsprotokol 4 om bevægelsesfrihed, at personer
på tålt ophold fortsat blev pålagt
meldepligt.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
kom i maj 2016 frem til, at udlændingelovens såkaldte
28-årsregel (nu 26-årsregel) var diskriminerende,
hvilket truer tilknytningskravet i sager om
familiesammenføring (Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, Biao. v. Denmark. Application no.
38590/10).
Senest har Højesteret afgjort, at fire
rumænere i den såkaldte Operation Hvepsebo, som
angiveligt er danmarkshistoriens største sag om
menneskesmugling, ikke kan udvises til afsoning i deres hjemland,
og det er, på trods af at Rumænien er et EU-land, igen
med henvisning til den europæiske
menneskerettighedskonvention. I denne sag var problemet
konventionens artikel 3 om forbud mod tortur og anden umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf
(Højesterets dom, 31. maj 2017, sag 261/2016 og sag
267/2016).
Erfaringerne viser desværre, at
når en international konvention politisk ønskes
ændret, lader det sig ikke gøre, oftest med henvisning
til, at alle de underskrivende lande skal blive enige om
ændringen.
Derfor er det forslagsstillernes klare
overbevisning, at Danmark bør skrive den europæiske
menneskerettighedskonvention helt ud af dansk lovgivning,
således at konventionen tillægges mindre vægt,
end det er tilfældet i dag. Konventionen bør have en
status svarende til de øvrige menneskeretlige konventioner,
som Danmark har tilsluttet sig. De udgør et
fortolkningsbidrag, men kan ikke tilsidesætte dansk
lovgivning. Dermed er det udelukkende dansk lovgivning, der er
gældende.
Med forslaget pålægges regeringen
at fremsætte et forslag, som skriver den europæiske
menneskerettighedskonvention ud af dansk lovgivning. Dette
indebærer for det første, at loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 750 af 19. oktober 1998, som
inkorporerer konventionen i dansk ret, skal ophæves. Desuden
skal alle eventuelle direkte henvisninger til den europæiske
menneskerettighedskonvention skrives ud af danske love. Det samme
gælder henvisninger til »Danmarks internationale
forpligtelser«, hvis det fremgår af lovforarbejderne,
at der herved menes den europæiske
menneskerettighedskonvention, jf. eksempelvis
udlændingelovens § 26. Endelig bør man revidere
lovgivning, hvor det fremgår af lovens forarbejder, at en
eller flere bestemmelser forudsættes administreret i
overensstemmelse med den europæiske
menneskerettighedskonvention.
Fremadrettet skal dansk lov gives forrang,
hvis der opstår konflikt mellem en dansk lov eller
bekendtgørelse og en international konvention. Som
følge af Folketingets ønske skal danske domstole og
øvrige retsanvendende myndigheder således lægge
dansk lovgivning til grund. Hvis det vurderes hensigtsmæssigt
at tilpasse dansk lovgivning til en menneskeretlig standard, skal
det være regeringen og Folketingets beslutning at tilpasse
dansk lovgivning gennem en lovændring. Dette vil være
mest hensigtsmæssigt, da det er regeringen og Folketinget,
som har påtaget sig en række menneskeretlige
forpligtelser over for det internationale samfund. Regeringen og
Folketinget bør derfor også løbende beslutte,
hvordan disse forpligtelser konkret skal påvirke dansk
lovgivning.
Diverse konventioner, hvoraf de fleste er
omkring 70 år gamle og fra en verden, som så meget
anderledes ud, står alt for ofte i vejen for en fair og
rimelig politik over for f.eks. hadprædikanter, moskeer,
kriminelle udlændinge, barnebrude osv. Helt
grundlæggende står de i vejen for, hvad befolkningen
finder ret og rimeligt.
Danmark er et civiliseret land. Selv om vi
skriver den europæiske menneskerettighedskonvention ud af
dansk lov, vil man stadig blive behandlet ordentligt i Danmark. Det
sikrer Danmarks Riges Grundlov og den øvrige danske
lovgivning, som sikrer en menneskeretlig beskyttelse på et
tilstrækkeligt niveau.
Konventioner handler om at beskytte mennesker.
I konventionernes tidlige start manglede verdensordenen nogle
retningslinjer, som landene kunne sigte efter. Disse retningslinjer
er til rigelighed implementeret i danskernes bevidsthed, og netop
derfor er det tid til at tage et opgør med konventionerne -
ikke for at forringe menneskers rettigheder, men for at sikre, at
der bliver spillet efter rimelige regler for alle, og så
Folketinget kan føre den politik, danskerne
ønsker.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
skrive den europæiske menneskerettighedskonvention ud af
dansk lov.
(Beslutningsforslag nr. B 22)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.