Fremsat den 4. oktober 2017 af Pelle Dragsted (EL),
Henning Hyllested (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Jakob Sølvhøj (EL),
Finn Sørensen (EL) og Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af vederlaget til borgmestre
og regionsrådsformænd for hverv som følge af det
politiske hverv
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 administrativt at indføre en ordning
foreslået af Vederlagskommissionen, hvorefter vederlaget til
borgmestre og regionsrådsformænd nedsættes med
summen af vederlag for varetagelsen af andre hverv som følge
af det politiske hverv.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget har til formål at
gennemføre Vederlagskommissionens anbefaling fra januar 2016
om nedsættelse af vederlag til borgmestre og
regionsrådsformænd for varetagelsen af andre vederlagte
hverv som følge af det politiske hverv (»Rapport fra
Vederlagskommissionen«, Finansministeriet, 2016).
Vederlaget til borgmestre og
regionsrådsformænd blev med virkning pr. 1. januar 2017
hævet med 31,4 pct. som følge af en stemmeaftale
indgået den 9. maj 2016 mellem den daværende regering
(Venstre), Socialdemokratiet, Liberal Alliance, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti i overensstemmelse med
Vederlagskommissionens anbefaling (»Stemmeaftale -
Stemmeaftale om ændring af politikeres
vederlæggelse«, Finansministeriet, 2016).
Forhøjelsen af vederlaget blev imidlertid foretaget uden
samtidig gennemførelse af Vederlagskommissionens anbefaling
om nedsættelse af vederlaget til borgmestre og
regionsrådsformænd, der varetager andre vederlagte
hverv som følge af det politiske hverv.
Borgmestre og regionsrådsformænd
varetager foruden det politiske hverv i vidt omfang andre hverv,
herunder vederlagte hverv, som følge af det politiske hverv
som borgmester og regionsrådsformand. Vederlagskommissionen
opgjorde i en undersøgelse fra 2014 andelen af borgmestre og
regionsrådsformænd, der varetager sådanne
vederlagte hverv til henholdsvis 71,4 pct. og 100 pct. Af
undersøgelsen fremgår det, at de borgmestre, der
varetager andre vederlagte hverv som følge af det politiske
hverv, i gennemsnit årligt oppebærer 171.962 kr., mens
regionsrådsformændene i gennemsnit årligt
oppebærer et vederlag på 473.184 kr. for varetagelsen
af sådanne hverv (»Rapport fra
Vederlagskommissionen«, Finansministeriet, 2016, side 74 f.
og 90 f.).
Efter de nugældende regler sker der ikke
nedsættelse af vederlag for det politiske hverv ved samtidig
varetagelse af andre vederlagte hverv. I medfør af § 16
e i lov om kommunernes styrelse gælder der imidlertid en
pligt for den pågældende kommune eller region til at
offentliggøre, hvilke medlemmer af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, herunder borgmesteren og
regionsrådsformanden, der modtager vederlag for hverv, der
varetages efter valg eller forslag fra kommunen eller regionen,
samt størrelsen på disse vederlag
(lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017).
Vederlagskommissionen anbefalede i sin rapport
fra 2016, at der indføres en ordning, hvorefter vederlaget
for hvervet som borgmester og regionsrådsformand
nedsættes ved varetagelsen af andre vederlagte hverv som
følge af det politiske hverv. I kommissionens rapport, side
20 f., anføres:
»Kommissionen finder, at vederlaget til
borgmestre og regionsrådsformænd i sit udgangspunkt
skal afspejle samtlige de opgaver, der naturligt falder inden for
hvervet. Omvendt ønsker kommissionen ikke at begrænse
borgmestrenes og regionsrådsformændenes adgang til at
påtage sig andre opgaver, der typisk ligger inden for den
kommunale og regionale opgavevaretagelse. Kommissionen anbefaler
derfor, at der indføres en ordning, hvorefter vederlaget for
hvervet som borgmester og regionsrådsformand nedsættes
med summen af vederlag for en række typer af hverv, som
varetages af borgmestrene og regionsrådsformændene som
følge af det politiske hverv. […] Dette bidrager
efter kommissionens opfattelse til et gennemsigtigt og åbent
vederlagssystem, hvor det er nemmere at skabe sig overblik over den
samlede vederlæggelse.« Der henvises endvidere til
»Rapport fra Vedlagskommissionen«, side 152 ff.
Enhedslisten deler Vederlagskommissionens
opfattelse af, at vederlaget til borgmestre og
regionsrådsformænd, der efter forhøjelsen med
virkning pr. 1. januar 2017 udgør mellem 705.178 kr. og
1.236.489 kr. (årligt grundbeløb pr. 1. april 2016),
som det klare udgangspunkt bør dække over samtlige de
opgaver, der udføres som følge af det politiske
hverv. Samtidig er Enhedslisten enig med kommissionen i, at
forslaget vil skabe øget gennemsigtighed om den samlede
vederlæggelse af landets borgmestre og
regionsrådsformænd.
Ordningen skal udformes i overensstemmelse med
Vederlagskommissionens anbefalinger og således gælde
for vederlag for de hverv, der er omfattet af oplysningspligten i
§ 16 e i lov om kommunernes styrelse. Vederlag for hverv,
hvortil udgifterne afholdes af KL eller Danske Regioner, skal dog,
som foreslået af Vederlagskommissionen, ikke være
omfattet af ordningen. Det forudsættes, at nedsættelse
af vederlaget ikke vil få indvirkning på borgmestres og
regionsrådsformænds eftervederlag eller pension.
Regeringen pålægges med forslaget
at indføre ordningen administrativt inden for de
eksisterende bemyndigelser til økonomi- og
indenrigsministeren i lov om kommunernes styrelse
(lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017) og
regionsloven (lovbekendtgørelse nr. 319 af 28. marts 2017).
Ordningen skal indføres inden udgangen af 2017,
således at de ændrede regler kan træde i kraft
den 1. januar 2018, hvor kommunalbestyrelserne og
regionsrådene valgt ved de kommunale og regionale valg den
21. november 2017 tiltræder.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af vederlaget til borgmestre og
regionsrådsformænd for hverv som følge af det
politiske hverv.
(Beslutningsforslag nr. B 2)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.