Fremsat den 12. oktober 2017 af Jakob Sølvhøj (EL),
Stine Brix (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL),
Finn Sørensen (EL) og Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om et loft over antal elever i en
folkeskoleklasse
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 at fremsætte de nødvendige
forslag, der indfører et loft på 24 elever i en
folkeskoleklasse.
Bemærkninger til forslaget
Antallet af elever i en gennemsnitlig dansk
folkeskoleklasse har siden 2009 været støt stigende.
Tal fra Danmarks Statistik viser en stigning i den gennemsnitlige
klassestørrelse fra 20,1 i 2009 til 21,6 i 2016. Samtidig
viser de kommunale nøgletal, at antallet af elever, der
går i store klasser (defineret som klasser med 25 elever
eller mere), er vokset kraftigt i samme periode - fra 91.907 elever
i skoleåret 2009-10 til 136.927 elever i skoleåret
2016-17. Herudover er antallet af elever pr. lærer også
steget støt i tilsvarende periode (»Flere
tolærerordninger - væk med store klasser og lange
skoledage«, Enhedslistens velfærdsudspil på
folkeskoleområdet, august 2017).
Antallet af elever i en skoleklasse er fastsat
i folkeskolelovens § 17, stk. 1, hvor det fremgår, at
elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke ved skoleårets
begyndelse må overstige 28. Kommunalbestyrelsen kan dog i
særlige tilfælde tillade et højere elevtal i
grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Det er Enhedslistens opfattelse, at stigningen
i antallet af elever i klasserne er en betydelig forringelse af
kvaliteten og undervisningsmiljøet i den danske folkeskole.
Der er ganske enkelt for mange elever i klasserne. Det giver mindre
tid til det enkelte barn, mere uro i klasserne og dårligere
mulighed for at tilse det enkelte barns behov i undervisningen. De
årlige nationale trivselsmålinger viser også, at
mange elever oplever støj og uro i klasserne som en stor
udfordring. Andre undersøgelser viser, at
klassestørrelser har betydning for både elevernes
trivsel og resultater i skolen. Eksempelvis har et studie fra VIVE
- Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
(tidligere KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning) påvist, at færre elever i klassen
giver bedre karakterer. Herudover har størrelsen på en
klasse betydning for lærernes arbejdsmiljø
(»Class-size effects in secondary school«, Karl Fritjof
Krassel og Eskil Heinesen, KORA, 2014).
Bureau 2000, som har lavet beregninger for
Enhedslisten i forbindelse med velfærdsudspillet,
skønner, at mere end en fjerdedel af de danske skoleelever
går i en klasse med flere end 24 elever. Enhedslisten mener,
at de meget store klasser i den danske folkeskole utvivlsomt har
bidraget til, at forældrene i stor stil fravælger den
danske folkeskole til fordel for at sende deres børn i
privatskole. Således er andelen af elever, der går i
privatskoler, steget med over 25 pct. siden 2009
(»Næsten ingen folkeskoleklasser har over 30
elever«, Danmarks Statistik, den 9. marts 2017, og
»Flere tolærerordninger - væk med store klasser
og lange skoledage«, Enhedslistens velfærdsudspil
på folkeskoleområdet, august 2017).
Derfor foreslår Enhedslisten, at loftet
for klassestørrelsen nedsættes til 24 elever. Loftet
på 24 elever i klasserne kan f.eks. indføres med en
overgangsperiode på 4 år. Det er naturligt at indfase
den maksimale klassestørrelse, så klasser, der er for
store, ikke skal tvangsdeles, men at alle nye 0.-klasser maksimalt
har 24 elever, og at kommunerne i et vist omfang undlader at tage
nye elever ind i store klasser, hvis en elev rejser. Kommunerne vil
med dette udgangspunkt kunne udarbejde en plan for, hvordan man
over en 4-års periode kan nå en maksimal klassekvotient
på 24 elever. Der vil være forskellige løsninger
fra kommune til kommune, bl.a. afhængigt af den forventede
udvikling i børnetallet i de enkelte skoledistrikter. En
indfasning over flere år vil også betyde, at det er
begrænset, hvad der skal etableres af nye klasselokaler,
især da der ventes et moderat fald i antallet af skoleelever
de kommende år.
Enhedslisten foreslår, at en
nærmere model for overgangen skal aftales med Folketingets
partier.
Udgifter og finansiering
På baggrund af tal fra konsulentbureaet
Bureau 2000 skønnes beslutningsforslaget med en 4-årig
indfasning at medføre et behov for at ansætte 832
ekstra lærere årligt frem mod 2021, hvilket leder til
en stigning i lønudgifterne på 425 mio. kr.
årligt frem mod 2021. Det svarer til i alt 3.335 ekstra
lærere over 4 år, svarende til et løft på
1.728 mio. kr. over 4 år (»Flere tolærerordninger
- væk med store klasser og lange skoledage«,
Enhedslistens velfærdsudspil på
folkeskoleområdet, august 2017).
Enhedslisten foreslår, at loftet over
klassekvotienten finansieres ved målrettet at anvende det
såkaldte økonomiske råderum, som af regeringen
er skønnet til 15 mia. kr. i 2021 og 35,5 mia. kr. i 2025.
Alternativt har Enhedslisten peget på, at man kan finansiere
bedre velfærd, ved at arbejdsmarkedsbidrag ikke kan fradrages
i grundlaget for topskatten og ved at genindføre en
formueskat på store formuer.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
loft over antal elever i en folkeskoleklasse.
(Beslutningsforslag nr. B 16)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.