Fremsat den 10. oktober 2017 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Maria Reumert Gjerding (EL),
Christian Juhl (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om gennemførelse af en 10-årig
skovplan, der skal få Danmark tilbage på sporet med
hensyn til en fordobling af skovarealet
Beslutningsforslaget pålægger
regeringen at fremlægge en skovplan, der sikrer, at den
nationale målsætning fra 1989 om en fordobling af
skovarealet over en skovgeneration, dvs. inden for 80-100 år,
bliver nået, og at efterslæb, herunder etablering af
mindst 100.000 ha ny fredskov, indhentes i løbet af de
kommende 10 år.
Bemærkninger til forslaget
I 1989 vedtog Folketinget lov om
naturforvaltning, som bl.a. havde til formål at forøge
skovarealet. Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget,
at Miljøministeriet som et ideelt mål vil »finde
det ønskeligt, at det danske skovareal fordobles fra de
nuværende 12 pct. til ca. 25 pct. af landets areal i
løbet af en »trægeneration«, dvs. over det
næste trekvarte århundrede« (L 89,
Folketingstidende 1988-89, Tillæg A, spalte 2505). Dette
mål er der politisk konsensus om, og målet
indebærer, at Danmarks skovareal skal øges til i alt
1,1 mio. ha i løbet af ca. 75 år.
En indfrielse af målet forudsætter
en årlig vækst på ca. 5.000 ha skov. Selvom
skovarealet siden er vokset, er det ikke vokset nok, nemlig kun med
godt 3.000 ha årligt de seneste 25 år. Det betyder, at
vi aktuelt er 50.000 ha bagud i forhold til målet i
Folketingets vedtagelse i 1989 om forøgelsen af
skovarealet.
Det danske skovareal er senest opgjort til
670.000 ha, svarende til 15,5 pct. af landets areal, jf.
»Skove og plantager 2015 i Forest statistics 2015«
(Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns
Universitet, 2016). Skal vi nå målet om 1,1 mio. ha
skov i dette århundrede, skal skovvæksten øges.
Vi skal ikke alene op på den nødvendige årlige
tilvækst. Vi skal også have indhentet det
efterslæb, der er opstået, fordi det hidtil er
gået for langsomt.
Beslutningsforslaget indebærer, at dette
efterslæb skal indhentes over 10 år, samtidig med at vi
kommer op i gear og leverer den krævede årlige
skovvækst på 5.000 ha. Samlet betyder det, at der de
næste 10 år skal etableres 10.000 ha skov med
fredskovspligt årligt. Det betyder, at den årlige
udbygning skal tredobles i forhold til i dag.
Etablering af skov tjener mange formål.
Udbygningen af skov har siden 1989 fået endnu en vigtig
betydning, nemlig som lager for CO2,
og en skovplan skal dermed også ses som en integreret del af
den danske klimapolitik. En forstærket udbygning af skov vil
have en væsentlig klimaeffekt.
Etablering af 10.000 ha skov årligt vil
de kommende 10 år optage 6 mio. t CO2. Det svarer til CO2-effekten fra 90 meget store
landmøller (3 MW). Fuldt udvokset vil de i alt 100.000 ha
skov, der rejses over 10 år, binde 24 mio. t CO2 svarende til Danmarks udledning fra
trafikken i knap 2 år. Der er her regnet med et CO2-optag på 10 t/år/ha ved
skovrejsning, og med at en udvokset skov i gennemsnit lagrer 250 t
CO2 pr. ha (»Fremtidens skov -
anbefalinger fra Skovpolitisk Udvalg 2011« og afsnit om
statslig skovrejsning på Naturstyrelsens hjemmeside
nst.dk).
Ud over klimaeffekten sikrer skov beskyttelse
af drikkevand. Etablering af skov anvendes mange steder til at
beskytte grundvand, der indvindes til drikkevand. I sådanne
vandskove anvendes ikke sprøjtemidler, og der må ikke
etableres bebyggelse, industri eller landbrug. Til gengæld
kompenserer vandforsyningen en eventuelt privat ejer, så
driften hænger økonomisk sammen. Kommuner kan
også opkøbe jorde og anlægge vandskove.
Enhedslisten mener, at en skovplan skal sigte
på naturnær skovdrift og mere urørt skov, der
især har stor effekt på biodiversiteten. Ikke alle
former for skov, der erstatter marker, som typisk producerer foder
til husdyr, øger biodiversiteten. Størstedelen af de
nuværende skove er produktionsskove, hvor træerne
står i strømlinede rækker og arterne er
få. Hvis vi skal have biodiversiteten og magien tilbage i
vores skove, skal vi have mere urørt skov med store
græssende planteædere, ingen dræning og
lysåbne arealer - gerne i store sammenhængende
områder. Og her er kommunerne vigtige. En skovplan bør
således via en ændring af planloven pålægge
kommunerne at sætte turbo på etableringen af ny
fredskov, der f.eks. kan binde eksisterende skovarealer sammen og
omdanne eksisterende produktionsskove til skove, hvor naturen
sættes i højsædet.
Tilsvarende har skovarealer et rekreativt
formål, som også er sundhedsfremmende. Alle kommuner
skal ifølge planloven i deres kommende kommuneplaner arbejde
med bynære landskaber, hvor der udpeges arealer, som kan
bidrage til et attraktivt friluftsliv. Her kan bynær skov
være en god løsning. Alle kan lide at komme en tur i
skoven og opleve skovens atmosfære og liv. En skovplan
bør således indeholde initiativ til en udvidelse af
planlovens bestemmelser, f.eks. at kommunerne pålægges
at indarbejde skovudbygning i kommuneplanerne og herunder udpege
arealer, der kan indfri en national udbygning med minimum 10.000 ha
skov årligt.
Gennem naturnær skovdrift produceres
også råvarer til byggeri, møbler etc., hvor
træ ikke alene kan erstatte andre CO2-belastende materialer, men samtidig
fungere som CO2-lager. Hertil kommer
restprodukter fra skovdriften, der bl.a. kan bidrage til
energisektoren.
En skovplan skal endelig afklare
finansieringsbehovet. Både staten, kommunerne,
vandforsyninger og private foretager i dag investeringer i ny skov.
Statens aktuelle bidrag udgør ca. 110 mio. kr. årligt.
En skovplan bør bl.a. sikre kommunerne en statslig
medfinansiering, der kan understøtte etablering af ny
kommunalt ejet skov, og at eksisterende skove kan ændres til
urørt skov.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
gennemførelse af en 10-årig skovplan, der skal
få Danmark tilbage på sporet med hensyn til en
fordobling af skovarealet.
(Beslutningsforslag nr. B 15)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.