Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 29. maj 2018
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11.
april 2018 og var til 1. behandling den 3. maj 2018.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til finansministeren og 5
spørgsmål til Folketingets formand til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Socialdemokratiets, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at reglerne om ministres og folketingsmedlemmers
vederlag og pension blev ændret for lidt over et år
siden, og partierne har fortsat den samme holdning, som da aftalen
blev indgået.
S, V, LA og KF mener, at
spørgsmålet om vederlag for politikere handler om at
balancere hensynet til på den ene side, at løn og
pension skal afspejle det store ansvar, der følger med at
være politiker, og på den anden side, at forholdene
ikke er så gunstige, at folk går ind i politik
udelukkende for økonomiens skyld. Partierne mener, at vi med
de nuværende regler har den balance. Vederlag og pension skal
ses som en samlet pakke, hvor vederlag og pensionsordningen giver
en samlet balance, hvorfor eventuelle ændringer i den ene del
vil medføre ændringer i den anden del.
S, V, LA og KF mener, at vilkårene
for politikeres vederlag og pension i høj grad skal afspejle
reglerne på det danske arbejdsmarked. Det er også
derfor, vi hævede pensionsalderen for ministre fra
efterlønsalderen til folkepensionsalderen, så
ministre, der optjener ministerpension fra den 1. juni 2017, som
udgangspunkt først kan få pensionen udbetalt,
når de når folkepensionsalderen.
Hvad angår reglerne for
børnepension og børnepensionstillæg,
konstaterer S, V, LA og KF, at reglerne svarer til reglerne i
tjenestemandspensionsloven, og at der derfor ikke er tale om en
unik ret eller et særligt gunstigt vilkår for
mini?stres børn. Partierne konstaterer, at hensynet, der
ligger til grund for reglerne, er, at et barn fortsat skal have et
forsørgelsesgrundlag, hvis der sker ændringer heri som
følge af den forhenværende ministers pensionering
eller død. Partierne støtter derfor reglerne, som
partierne mener er rimelige.
S, V, LA og KF mener, at der alt i alt er
tale om rimelige vilkår.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL, ALT, RV og SF) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Dansk Folkepartis, Enhedslistens og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF, EL og SF deler stillerne af borgerforslagets modstand imod det
nuværende pensionssystem, både for folketingsmedlemmer
og for ministre. Det er urimeligt, at man som folketingspolitiker
eller minister kan optjene en meget høj pension på
ganske få år - en pension, som det ville tage
almindelige tjenestemænd et helt arbejdsliv at optjene.
DF's, EL's og SF's beslutning om at stemme
hverken for eller imod beslutningsforslaget skyldes formuleringen
af selve forslaget, som efterlader tvivl om, præcis hvilke
ordninger der skal ændres.
DF, EL og SF ønsker ligesom
stillerne af borgerforslaget, at den fremtidige pensionsordning for
folketingsmedlemmer og ministre ændres til en ordning, der
ligner de arbejdsmarkedspensioner, som er den mest udbredte
pensionsform på arbejdsmarkedet. Dette vil partierne fortsat
arbejde for fremadrettet.
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at ALT stemmer hverken for eller imod forslaget,
selv om ALT støtter, at ministres og folketingsmedlemmers
pensionsordning ensrettes med størstedelen af Danmarks
befolkning, som har en arbejdsmarkedspension.
I forslaget er én bestemt
arbejdsmarkedspension nævnt, og det bakker ALT ikke op om, da
det skal være op til det enkelte medlem at indbetale til den
relevante arbejdsmarkedspension. ALT anser det dog primært
som et signal fra stillerne af borgerforslagets side, idet man
på resten af arbejdsmarkedet kan vælge den relevante
arbejdsmarkedspension, og dette mener ALT naturligvis også
skal gælde for folketingsmedlemmer og ministre.
I debatten i Folketingssalen om forslaget
tegnede der sig en kreds af partier, herunder også ALT, der
gerne ville genoptage forhandlingerne om Vederlagskommissionens
anbefalinger, således at disse følges i deres
helhed.
Dette ønsker ALT for at sikre den
åbenhed og gennemsigtighed, som befolkningen har krav
på med hensyn til ministres og folketingsmedlemmers
løn- og pensionsforhold. I Vederlagskommissionens
anbefalinger lægges der bl.a. op til en omlægning af
tjenestemandspensionen til en arbejdsmarkedspension, samtidig med
at ministres og folketingsmedlemmers løn omlægges til
en bruttolønsordning på linje med resten af
befolkningens.
Vederlagskommissionen anbefaler, at
nettoresultatet bliver det samme indkomstmæssigt,
således at bruttolønnen opreguleres ved overgang til
en arbejdsmarkedspension. Forslaget her lægger kun op til den
ene del af dette, nemlig en overgang til arbejdsmarkedspension, men
ALT vil anbefale, at regeringen hurtigst muligt tager initiativ til
at genoptage forhandlingerne om at følge
Vederlagskommissionens anbefalinger, da det er den mest optimale
løsning at følge dem, idet der så vil komme en
samlet løsning på alle løndele, pension og
andre ordninger, som folketingsmedlemmer og ministre er omfattet
af.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at RV hilser den fortsatte debat om politikernes
vederlag og pension velkommen og vil arbejde aktivt for en
yderligere tilnærmelse af pensionsvilkårene for
politikere og andre borgere. Den bedste måde at gøre
dette på finder RV vil være at gennemføre hele
den pakke af ændringer, som blev foreslået af den
nedsatte kommission på området. RV kan således
ikke støtte at indføre en
arbejdsmarkedspensionslignende ordning for politikere uden samtidig
at justere vederlaget for politikere, da RV ikke ønsker en
markant lavere aflønning af politikere, end tilfældet
er i dag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin parti var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Peter
Skaarup (DF) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Karen
Ellemann (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Laura
Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S) Christine
Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Jakob
Sølvhøj (EL) René Gade (ALT) Martin Lidegaard
(RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 140
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 2 | Faktaark om folketingsvederlag og
omkostningstillæg, eftervederlag og pension | 3 | Udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning | 5 | Faktaark pr. 1. april 2018 om
folketingsvederlag og omkostningstillæg, eftervederlag og
pension |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 140
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor mange personer der aktuelt
som børn af tidligere ministre modtager henholdsvis
børnepension og børnepensionstillæg, til
finansministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor mange personer der aktuelt
modtager ministerpension m.m., til finansministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan offentligheden bedre kan
informeres om politikeres vederlags- og pensionsforhold m.v., til
finansministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor mange personer der aktuelt
som børn af tidligere folketingsmedlemmer modtager
henholdsvis børnepension og
børnepen??sionstillæg, til Folketingets formand, og
formandens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor mange personer der aktuelt
modtager pension som tidligere folketingsmedlemmer m.m., til
Folketingets formand, og formandens svar herpå | 6 | Spm., om en minister, der samtidig er
medlem af Folketinget, på samme tid optjener ret til pension
for begge hverv, til Folketingets formand, og formandens svar
herpå | 7 | Spm., om et tidligere medlem af Folketinget
vil få udbetalt eftervederlag og pension samtidig, hvis
medlemmet ved udtræden af Folketinget har opnået
alderen for udbetaling af pension, til Folketingets formand, og
formandens svar herpå | 8 | Spm., om der findes forhenværende
folketingsmedlemmer, der mod at betale et
førtidspensionsfradrag får udbetalt pension før
folke?pen??sionsalderen, til Folketingets formand, og formandens
svar herpå |
|