Fremsat den 23. marts 2018 af Henning Hyllested (EL) og Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om stop for udbud af togdrift i Danmark
Folketinget pålægger regeringen at
stoppe alle fremtidige udbud af togdriften på det statslige
jernbanenet med virkning fra beslutningsforslagets vedtagelse.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget omfatter et stop af
fremtidige statslige udbud, herunder også udbuddet af
togtrafikken i Midt-, Syd- og Vestjylland og på Fyn, der er
under forberedelse. Desuden omfatter forslaget de tiltag, som
følger af aftalen »Fremtidens togtrafik i
Hovedstadsområdet« (Aftale mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Det Radikale
Venstre og Dansk Folkeparti af 13. december 2017). Formålet
er, at DSB skal være operatør på
strækningerne. På grund af de specielle forhold i
Nordjylland skal den regionale jernbanedrift her forblive på
Nordjyllands Trafikselskabs og Nordjyske Jernbaners
hænder.
Togdrift og kollektiv trafik er en vigtig
statslig opgave. Togdriften skal ikke anskues som en forretning,
men som en investering i grøn mobilitet, og skal modvirke
den trængsel på vejene, som flere og flere biler
medfører. Formålet med forslaget er, at
strækningerne skal gives tilbage til DSB, når de
eksisterende kontrakter om togtrafik udløber.
Gældende aftaler om udbud af
togdrift
Togdriften blev første gang udbudt i
Midt- og Vestjylland til private aktører for perioden fra
2003 til 2009 og blev vundet af Arriva, som i 2010 genvandt
udbuddet. Kontrakten løber over 8 år til 2018 og blev
forlænget til december 2020 ved Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets brug af option (»Trafikkøbsrapport
2016«, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, 2017).
Kontrakten mellem Arriva og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet er en nettokontrakt, hvor Arriva modtager
billetindtægterne fra passagererne. Det fremgår desuden
af ministeriets hjemmeside, at Arriva modtager kontraktbetaling fra
staten, og den samlede kontraktsum for perioden 2010-2018 er
på ca. 1,5 mia. kr. (prisniveau 2008). Hertil kommer
yderligere ca. 65 mio. kr. i variabelt vederlag i form af bonus,
hvis Arriva leverer en høj kvalitet i form af god
rettidighed og kundetilfredshed.
Arriva er i dag ejet af Deutsche Bahn, som er
et tysk statsejet selskab. Med et udbudsstop vil togdriften i
fremtiden blive varetaget af et dansk statsejet selskab.
Den regionale togtrafik i Nordjylland er
overdraget til Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner.
Ifølge aftale mellem (daværende) Transportministeriet
og Region Nordjylland om overdragelse af trafikkøberansvaret
for regionaltogstrafikken mellem Skørping og Frederikshavn
(folketingsåret 2014-15, 1. samling, TRU alm. del - svar
på spørgsmål 167) modtager Region Nordjylland
årligt et statstilskud på 64,5 mio. kr. (prisniveau
2014).
Den politiske aftale om genudbud af togdriften
i Midt- og Vestjylland i 2020 fra den 9. juni 2017 omfatter
også udbud af dele af DSB's strækning Vejle-Struer og
DSB's trafik på Svendborgbanen (»Genudbud af
togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v.«, (Aftale mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af 9. juni 2017)).
Ifølge aftalen bliver DSB's trafik på Lille Syd mellem
Roskilde og Køge endvidere overdraget til Region
Sjælland.
I aftalen »Fremtidens togtrafik i
Hovedstadsområdet« ønsker aftaleparterne, at der
gennemføres et udbud af DSB's S-togsdrift, og at
trafikkøberansvaret for Øresundstrafikken
(Østerport-København H-Malmø) overdrages til
den svenske trafikkøber Skånetrafiken. I aftalen er
det besluttet, at der i 2018 fremlægges et
beslutningsoplæg om dette, som vil berøre 68 pct. af
alle DSB's rejsende.
Udgifter og finansiering
Statens udgifter til finansiering af
kontraktbetalinger af private aktører på allerede
udbudt jernbanedrift videreføres indtil kontraktens
udløb og går herefter til DSB. I finansloven for 2018
omfatter dette en årlig udgiftsbevilling til jernbanedriften
i Midt- og Vestjylland på 234,6 mio. kr.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om stop
for udbud af togdrift i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 129)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.