Fremsat den 23. marts 2018 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om tilgængelighed for personer med handicap
til ny- og ombyggede enfamilieshuse
Folketinget pålægger regeringen at
ændre § 48, stk. 3, i bekendtgørelsen nr. 1615 af
13. december 2017 om bygningsreglement 2018 (BR18) senest den 1.
oktober 2018, således at fritliggende enfamilieshuse kun kan
fritages for bestemmelserne om adgangsforhold, når helt
særlige forhold gør sig gældende, f.eks.
særlige krav til klimasikring, fredning m.m.
Bemærkninger til forslaget
Danmark har ratificeret FN's
handicapkonvention og er dermed forpligtet til at leve op til
konventionens krav om at sikre fremadrettede forbedringer af
tilgængeligheden, jf. artikel 2 om universelt design, artikel
9, stk. 1, litra a, om tilgængelighed og artikel 19, litra a,
om retten til et selvstændigt liv og til at være
inkluderet i samfundet. Alene derfor mener SF, at det var en fejl,
at transport-, bygnings- og boligministeren sidste år
ophævede kravet om tilgængelighed til enfamilieshuse
ved en ændring i bygningsreglementet.
Bygningsreglementet (senest BR18)
udspecificerer byggelovens krav og indeholder de nærmere
detaljerede krav, som alle byggearbejder skal leve op til. Kravene
i byggeloven og bygningsreglementet skal sikre, at et byggeri
udføres og indrettes, så det er tilfredsstillende i
både brand-, sikkerheds- og sundhedsmæssig
henseende.
Fritliggende enfamilieshuse, der udelukkende
anvendes til boligformål, er efter de gældende regler
ikke omfattet af bestemmelserne i kapitel 2 om adgangsforhold i
BR18, jf. § 48, stk. 3. Det indebærer bl.a., at der for
fritliggende enfamilieshuse alene er krav om forberedelse til
niveaufri adgang ved en af bygningens yderdøre i stueetagen,
jf. § 51, stk. 3. Ovenstående regler blev indført
med virkning fra den 1. juli 2017.
Før den 1. juli 2017 skulle alle
bygninger i henhold til det dagældende bygningsreglement,
BR15, sikre tilgængelighed for alle. BR15 indeholdt derfor et
krav om, at der ved opførelse af bygninger, herunder
også nye enfamilieshuse, skulle etableres niveaufri adgang
ved yderdøre.
God tilgængelighed i byggeriet er et
samfundsanliggende på linje med energieffektivt og
bæredygtigt byggeri. Som samfund definerer vi i
bygningsreglementet kvaliteten i de bygninger, der danner rammen
gennem et helt livsforløb. Derfor bør vi sikre os, at
nyt byggeri matcher de behov, som mennesker har gennem et helt liv,
også i forhold til de funktionsnedsættelser, der
måtte komme hen ad vejen. Danmark har også en stigende
andel af ældre, der har brug for tilgængelige huse i
fremtiden. Den omtalte ændring af reglerne om
tilgængelighed i bygningsreglementet harmonerer således
heller ikke med ønsket om, at borgeren skal blive
længst muligt i eget hjem. Ændringen blev bl.a.
begrundet med ønskerne om regelforenkling og bedre mulighed
for klimasikring. Det første mener SF er en tilsnigelse ikke
mindst i forhold til kommunerne: I de tilfælde, hvor en bolig
skal ombygges, som følge af at en borger skal have mere
hjælp, er det både mere besværligt og for
så vidt også ødelæggende i forhold til
bygningsmassen at skulle gribe ind i et eksisterende byggeri.
Derudover kan det føre til betydelige meromkostninger for
kommunen, da kommunerne, jf. servicelovens § 116, skal
finansiere individuelle ombygninger, hvis en borger får en
varig funktionsnedsættelse, der kræver tilpasning af
boligen. Da bygningsmassen frem til den omtalte regelændring
blev mere og mere tilgængelig, ville der med tiden blive
mindre behov for ombygninger, men regelændringen har standset
denne positive udvikling.
Formålet med beslutningsforslaget er at
sikre tilgængelighed for personer med handicap til ny- og
ombyggede enfamilieshuse.
I forhold til klimasikring af enfamilieshuse
kan ministeren formentlig have en pointe. Derfor foreslår SF,
at der med udgangspunkt i helt særlige terrænforhold,
kommunale klimatilpasningsplaner og oversvømmelseskort
udarbejdet af Miljøstyrelsen også bør
være en dispensationsmulighed i bekendtgørelsen, der
kan sikre nye enfamilieshuse, der vil blive særlig udsat for
negative klimaforandringer. Huse, som kan have en helt særlig
bevaringsmæssig arkitektur, skal fortsat kunne opnå
dispensation for kravet om tilgængelighed.
Forslaget forventes ikke at føre til
særlige udgifter for kommunerne, der står for
bygningstilsynet.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
tilgængelighed for personer med handicap til ny- og ombyggede
enfamilieshuse.
(Beslutningsforslag nr. B 128)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.