Fremsat den 23. marts 2018 af Jakob Sølvhøj (EL),
Stine Brix (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af handicappedes deltagelse i
folkeoplysende virksomhed
Folketinget pålægger regeringen at
foretage en analyse af, hvilken økonomisk ramme der skal til
for at sikre handicappedes mulighed for deltagelse i folkeoplysning
efter folkeoplysningslovens § 44, stk. 2, og afsætte de
nødvendige midler hertil gennem finanslovens bevilling fra
konto 21.51.01.
Folketinget pålægger desuden
regeringen at gå i dialog med et bredt udsnit af
støttemodtagerne af Kulturministeriets bevilling fra konto
21.51.01 med henblik på at få fastsat en ny
administrativ praksis, der skal beskrives i en
bekendtgørelse. Den nye administrative praksis skal sikre,
at modtagerne af bevillingen får bedre mulighed for at kende
den årlige økonomiske ramme, som de har, til at
afholde folkeoplysende virksomhed for.
Bemærkninger til forslaget
I folkeoplysningsloven ligger en særlig
forpligtelse til at lave undervisning, debat og folkeoplysning for
mennesker med handicap. jf. LBK nr. 854 af 11. juli 2011
Der findes dog ikke mange undervisningstilbud
til denne målgruppe ud over særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse (STU). Derfor er deltagelse i aftenskoletilbud af
særlig betydning for mennesker med handicap. Dels er der ofte
tale om kurser, som har et noget andet fokus og en anden betydning,
end den traditionelle aftenskoleundervisning har for resten af
befolkning, dels er aftenskolen for mange den eneste aktivitet, som
foregår uden for bostedet i det almindelige samfundsliv. Det
har en uvurderlig social betydning for mange i denne gruppe.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
aftenskoleundervisning for denne gruppe ofte er den eneste mulighed
for at få adgang til livslang læring - at skifte rolle
fra bruger til deltager - og foretage sig noget interessebetonet
meningsfyldt sammen med andre. Fjernes denne mulighed, fratages
denne gruppe også muligheden for frie valg i forhold til
indhold i deres fritid.
Derfor er det således, at staten er
forpligtet til at yde et tilskud til aftenskolerne til at sikre
handicappedes mulighed for deltagelse i folkeoplysende virksomhed.
Dette tilskud er delt op i to dele. Den ene del bevilges over
finansloven fra konto 21.51.01.30: Handicappedes deltagelse i
folkeoplysende virksomhed. Bevillingen fremgår af tabel 1,
hvor det fremgår, at tilskuddet er faldende.
Siden 2009 er aftenskolernes økonomi
desuden blevet suppleret med en bevilling fra satspuljen. En
satspuljeansøgning for perioden 2018-2020 dateret den 24.
juni 2017 og stilet til kulturministeren, blev dog ikke
imødekommet. Den samlede bevillingsramme er således
halveret fra 2017 til 2018, som det fremgår af tabel 2.
Tidligere har en række kommuner ydet et
tilskud til transport, men de fleste giver nu afslag med henvisning
til Servicelovens § 117. Den folkeoplysende organisation SUKA
oplyser, at der gives afslag, med henvisning til at den eneste, der
i henhold til lovgivningen har en forpligtelse til at yde tilskud
til f.eks. befordring til og fra den folkeoplysende aktivitet, er
ministeren.
Tilgængelighed til den folkeoplysende
voksenundervisning for mennesker med handicap begrænses
således af den nedsatte bevillingsramme, hvis deres
deltagelse eksempelvis forudsætter udgifter til befordring,
tolkebistand til døve/svagthørende og tekniske
hjælpemidler m.v., som er handicapbetingede udgifter, som
kommunerne ikke er forpligtede til at dække eller yde tilskud
til.
Et konkret eksempel på, hvad det
nedsatte tilskud til befordring betyder, er, at en
udviklingshæmmet, der deltager i folkeoplysende
voksenundervisning hos den folkeoplysende forening SUKA og har
behov for befordring til og fra undervisningen ud over det
almindelige kursusgebyr i 2018, skal betale ca. 9.500 kr. ekstra
alene på grund af sit handicap.
Danske Handicaporganisationer har i
henvendelser til samtlige finans- og kulturordførere i
august 2013 peget på behovet for at få øget
finanslovsbevillingen og at sikre mere ro og stabilitet på
området, jf. SOU alm. del - bilag 302 (folketingsåret
2015-16). Store udsving i rammen og usikkerhed om, hvad der kan
opnås tilskud til, vanskeliggør
planlægningsarbejdet for de implicerede folkeoplysende
foreninger, der gerne vil tilbyde folkeoplysende tilbud til en
meget sårbar gruppe.
Når bevillingen falder, medfører
det enten en betydelig højere deltagerbetaling på
grund af handicap - eller at den folkeoplysende virksomhed, der
fremmer demokratiforståelsen og det aktive medborgerskab,
ikke længere bliver tilgængelig på lige
vilkår for en stor gruppe handicappede af økonomiske
grunde. (»Færre penge til handicappedes
folkeoplysning«, Dansk Oplysnings Forbund, 29/10 2012). Det
er problematisk i forhold til FN's handicapkonvention.
Det fremgår af den første
redegørelse til FN vedrørende implementering af FN's
konvention om rettigheder for personer med handicap, at der i
Danmark ydes et tilskud på 7,5 mio. kr. til sikring af
handicappedes deltagelse i folkeoplysende virksomhed.
(»FN´s Konvention om rettigheder for personer med
handicap - Danmarks første rapport til FN´s
handicapkomité om foranstaltninger, der er truffet med
henblik på at efterleve opfyldelsen af FN-konventionen af 13.
december 2006 om rettigheder for personer med handicap«). Det
var en ramme, der i realiteten bestod af en finanslovsbevilling og
en satspuljebevilling, men som nu er halveret.
Forslagsstillerne vil derfor
pålægge regeringen at foretage en analyse af, hvilke
forhindringer der er for handicappedes deltagelse i folkeoplysende
aktiviteter.
Forslagsstillerne foreslår endvidere, at
regeringen pålægges at udarbejde et forslag til
finansloven, hvor der er midler til at sikre, at handicappede ikke
forhindres i at deltage i folkeoplysende virksomhed, fordi
deltagerbetalingen bliver for høj. Herved kan Danmark leve
op til handicapkonventionen ved at sikre handicappedes deltagelse i
folkeoplysende virksomhed.
Administrativ praksis
I dag søger både aftenskoler,
landsorganisationer og kommuner om midler fra kulturministeriets
ramme til sikring af handicappedes deltagelse i folkeoplysende
virksomhed. Den nuværende praksis, hvor bevillinger
først tildeles i 3. kvartal, besværliggør
organisationernes og kommunernes mulighed for at
tilrettelægge deres aktivitet på et sikkert
økonomisk grundlag, samtidig med at den nuværende
praksis skaber uklarhed om, hvem der kan søge, ligesom det
sene tidspunkt for tildeling fra rammen betyder, at de
folkeoplysende foreninger påtager sig en risiko for et
økonomisk tab, hvis de tilbyder kurser, hvor udgifter til
deltagere ikke kompenseres. Ved først at få en
bevilling sidst på året er det umuligt med kort varsel
at få foretaget de nødvendige aflysninger, hvilket har
konsekvenser for både deltagerne og det kursus, som de har
betalt for, og for skolen, der har indgået
ansættelsesaftaler med lærerne. Det betyder, at
skolerne påtager sig en risiko for et økonomisk tab,
som de ikke nødvendigvis får dækket.
Såfremt der udarbejdes en
bekendtgørelse, vil det blive klarere, hvem der kan
ansøge om midler og til hvad. En bekendtgørelse vil
understøtte, at de folkeoplysende foreninger får
mulighed for at tilrettelægge deres aktivitet inden for en
kendt økonomisk ramme. Det ville også gøre
bevillingen mere synlig for de relevante målgrupper.
Forslagsstillerne ønsker derfor at
pålægge regeringen at gå i dialog med et bredt
udsnit af støttemodtagerne af kulturministeriets bevilling
fra konto 21.51.01 med henblik på at få fastsat en ny
administrativ praksis, der beskrives i en bekendtgørelse,
som foreninger og brugere kan støtte sig til. I den nye
administrative praksis skal det sikres, at modtagerne af
bevillingen får bedre mulighed for at kende den
økonomiske ramme, de har, for at afholde folkeoplysende
virksomhed.
Tabel 1 | 21.51.01.30 | 2015 (R) | 2016 (R) | 2017(B) | 2018(B) | 2019(B) | 2020(B) | Udgift (mio. kr.) | 6,9 | 7,0 | 7,9 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
|
(Moderniseringsstyrelsen 2018)
Tabel 2 | 2009-2012 | 2013-2016 | 2017 | 2018 | 15 mio. kr. | 12 mio. kr. | 4,7 mio. kr. | 0 kr. |
|
(Egne tal baseret på oplysning fra satspuljen)
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sikring af handicappedes deltagelse i folkeoplysende
virksomhed.
(Beslutningsforslag nr. B 127)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.