Fremsat den 23. marts 2018 af Christian Juhl (EL),
Henning Hyllested (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af ferieloven og af
Arbejdsmarkedets Feriefonds vedtægter, så det igen
bliver muligt at imødekomme ansøgninger om lån
på gunstige vilkår til kulturelle institutioner,
ferieboliger m.m.
Folketinget pålægger
beskæftigelsesministeren at fremsætte forslag til lov
om ændring af ferieloven og at gennemføre
ændringer af Feriefondens vedtægter, så det, som
det var før 2014, er muligt for fonden at imødekomme
ansøgninger om lån på gunstige vilkår til
kulturelle institutioner, ferieboliger m.m.
Bemærkninger til forslaget
Ferielovens bestemmelser om bl.a.
Arbejdsmarkedets Feriefond blev senest ændret ved lov nr. 512
af 26. maj 2014. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2013-14, sektion A, L 159 som fremsat, sektion B,
betænkning over L 159, sektion F, møde 69 kl. 15.55,
møde 88 kl. 13.57 og møde 91 kl. 14.11 og sektion C,
L 159 som vedtaget.
Ved ændringen af ferielovens § 46,
stk. 5, afskaffedes fondens muligheder for at yde lån til
bl.a. museer og ferieboliger m.v. Der havde indtil da været
mulighed for lån fra fonden under gunstige betingelser.
Arbejdsmarkedets Feriefond (AFF) har siden
1974 udlånt midler til institutioner og museer med henblik
på bygningsinvesteringer med relation til
ferieformål.
Der er imidlertid med skiftende politiske
flertal siden 2009 blevet overført midler fra AFF til
statskassen. I 2009 blev der overført 450 mio. kr., og i
2013 og 2014 overførtes i hvert af årene 40 mio. kr. I
2014 blev der aftalt en overførsel på 280 mio. kr. Det
skete som led i finanslovsaftalen for 2014 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre) og
Venstre og Det Konservative Folkeparti.
I 2014 besluttede den daværende regering
(Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre)
sammen med aftalepartierne Venstre og Det Konservative Folkeparti
at prioritere midler fra AFF til andre formål. Dette
førte til ovennævnte ændring af ferielovens
regler om AFF og af AFF's vedtægter. Det følger af den
nugældende ordlyd af ferielovens § 46, stk. 5, at AFF
fra 2014 alene kan give tilskud til ferieformål. Der er
således ikke i den gældende lovgivning mulighed for at
AFF kan yde nye lån. Dertil kommer, at AFF skal inddrive de
udestående lån senest ved forfaldstid, jf.
bekendtgørelse nr. 673 af 23. juni 2014 om vedtægter
for Arbejdsmarkedets Feriefond, § 3, stk. 5.
Ændringerne har givet en række
kultur- og fritidsinstitutioner med lån fra fonden alvorlige
likviditetsproblemer, som ikke umiddelbart kan dækkes af
Folketinget. Lånene udgør 867 mio. kr. og er ydet
rente- og afdragsfrit til danske vandrerhjem, handicapferiecentre
og kultur- og naturinstitutioner. Lånene har en
løbetid på sædvanligvis 25 år og er i
visse tilfælde blevet forlænget. Der henvises til svar
på BEU alm. del - spørgsmål 113 (2017-18), bilag
1: »Notat om Statsstøtteretlig vurdering af
Arbejdsmarkedets Feriefonds låneportefølje -
UDKAST«.
Enhedslisten finder ændringerne af loven
fra 2014 og de heraf følgende ændringer i
vedtægterne urimelige og ønsker derfor, at
retstilstanden føres tilbage til før 2014,
således at det igen skal være muligt for fonden at
imødekomme ansøgninger om lån på gunstige
vilkår til kulturelle institutioner, ferieboliger m.m.
Der henvises i øvrigt til det samtidig
med dette beslutningsforslag fremsatte forslag til
folketingsbeslutning om ophævelse af
beskæftigelsesministerens ret til under særlige
omstændigheder at godkende brug af den oprindelige kapital i
Arbejdsmarkedets Feriefond (beslutningsforslag nr. B 113).
Skriftlig fremsættelse
Christian Juhl
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af ferieloven og af Arbejdsmarkedets Feriefonds
vedtægter, så det igen bliver muligt at
imødekomme ansøgninger om lån på gunstige
vilkår til kulturelle institutioner, ferieboliger m.m.
(Beslutningsforslag nr. B 114)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.