Fremsat den 23. marts 2018 af Finn Sørensen (EL),
Henning Hyllested (EL) og Christian Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om virksomhedspraktik
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at fremsætte lovforslag, som sikrer,
at ulønnet praktik alene er en rettighed for den ledige, som
den ledige kan benytte til at prøve sig frem inden for et
jobområde. Praktikken begrænses til maks 4 uger. Der
skal herudover være begrænsninger i form af
rimelighedskrav, og de ansattes indflydelse på brugen af
praktik skal øges, således at det ikke medfører
fortrængning af ordinære stillinger.
Bemærkninger til forslaget
Der er brug for en helt ny tilgang til
virksomhedspraktik. Som ordningen fungerer i dag, er det et
omfattende aktiveringsredskab, som ikke hjælper de ledige, og
som bidrager til fortrængning af ordinære jobs.
Virksomhedspraktik bør alene være et kortvarigt
tilbud, som frivilligt kan tilvælges af den
arbejdsløse, eller som den ledige kan bede om, f.eks. ved
selv at finde et praktiksted. Det vil ændre ordningen fra at
være en perspektivløs tvangsordning til et reelt
redskab for den enkelte arbejdsløse. Samtidig skal det
kobles sammen med skærpede regler mod fortrængning af
ordinært ansatte, så ordningen ikke misbruges af
arbejdsgiverne som gratis arbejdskraft.
Nedenstående tal for brugen og
beskæftigelseseffekten af virksomhedspraktik er hentet eller
beregnet på grundlag af beskæftigelsesministerens svar
til Finn Sørensen (EL) på BEU alm. del -
spørgsmål 92-97 og spørgsmål 317. Der
henvises også til BEU alm. del -
samrådsspørgsmål AN og AO stillet af Finn
Sørensen, som er besvaret af beskæftigelsesministeren
på samråd den 14. marts 2018.
Beskæftigelsesministerens talepapir til samrådet findes
som svar på BEU alm. del - spørgsmål 331.
Væksten i antallet af aktiverede i
virksomhedspraktik er stærkt stigende. Samlet set var der
143.614 personer i virksomhedspraktik i 2016, og der var det samme
antal eller endnu flere i 2017. Det svarer til 29.697
helårspersoner og kan antages at svare til mindst 25.000
fuldtidsjob. Det svarer nogenlunde til det samlede antal jobparate
kontanthjælpsmodtagere. En afskaffelse af den tvungne
virksomhedspraktik ville således medføre tusindvis af
jobåbninger, som ville kunne besættes af jobparate
kontanthjælpsmodtagere. Samtidig ville samfundet spare
på udgifter til overførselsindkomster og opnå
øgede skatteindtægter.
Desværre kommer kun meget få
personer i arbejde efter endt virksomhedspraktik. Kun 12 pct. af de
aktiverede i virksomhedspraktik er efterfølgende i
beskæftigelse i 2017. Det tal har ikke ændret sig siden
2013. Helt slemt står det til i de koncerner, som er
storforbrugere af virksomhedspraktik. Hos Dansk Supermarked og Coop
bliver kun én ud af 30 (3,2-3,3 pct.) ansat på deltid
og én ud af 25 (5,1-3,2 pct.) på fuldtid efter endt
aktivering i virksomhedspraktik.
Den omfattende brug af virksomhedspraktik i
detailhandlen har haft store konsekvenser. Mens antallet af
virksomhedspraktikker vokser, falder antallet af fuldtidsansatte
voksne medarbejdere. HK Handel har vist eksempler på
varehuse, hvor kun nogle håndfulde var lønnede
fuldtidsansatte, dvs. havde et job, man kunne leve af.
»Når jeg taler med ledige i
virksomhedspraktik, siger de tit, at der ikke er mulighed for
efterfølgende ansættelse. Der skal være en
mulighed for at få et job. Ellers er det bare gratis
arbejdskraft«, siger Susanne Sommerlund, formand for HK
Handel MidtVest i artiklen »Langer ud efter supermarkeder:
Virksomhedspraktik er billig arbejdskraft«, avisen.dk, den 6.
december 2017.
De største aftagere af deltagere i
virksomhedspraktik - Dansk Supermarked og Coop - har hver omkring
1.200 fuldtidsjob besat hele året. Det svarer til en sparet
årlig lønudgift (300.000 kr.) på 360 mio. kr.
til hver koncern. Alene Dansk Supermarked har i perioden 2015-2017
på den baggrund sparet omkring en mia. kr. i
lønudgifter.
Der er brug for skærpede regler mod
fortrængning af ordinært fuldtidsansatte. Det kan
løses enkelt ved kun at tælle voksne ansatte med mere
end 30 timer pr. uge med i forholdstallet. I dag tæller alle
typer »ordinære« ansættelser med. Det vil
sige, at 0-timerskontrakter og alle ungarbejderne med under 7 timer
tæller lige så meget som en voksen fuldtidsansat.
Dermed kan en virksomhed bare ansætte fem flaskedrenge
på et par timer om måneden, og så kan det give
adgang til en fuldtidsansat helt gratis - hvilket må siges at
være en fed fidus for arbejdsgiveren, hvis den organiseres
optimalt.
Samtidig bør de i forvejen ansattes
indflydelse på brugen af praktikordninger styrkes,
således at der som minimum er samme rettigheder for de
ansatte som ved brug af løntilskudsordningen.
En særlig grund til at rette op på
ordningen netop nu er regeringens voksende pres på kommunerne
for at bruge virksomhedspraktik som det vigtigste redskab, f.eks.
ved at fjerne statsrefusionen til kommunernes
beskæftigelsesindsats. Det vil føre til øget
misbrug af ledige som gratis arbejdskraft og generelt føre
til en forringelse af kvaliteten i kommunernes tilbud til de
ledige, idet kommunerne presses til at bruge det billigste og
mindst effektive redskab med hensyn til at hjælpe ledige
tættere på arbejdsmarkedet.
Hvad angår det offentliges udgifter til
beskæftigelsesindsatsen, forventes beslutningsforslaget at
være udgiftsneutralt, idet sparede omkostninger til
tvangsaktivering bør bruges til bedre, individuel og
helhedsorienteret hjælp til de ledige. Der forventes dog
sparede udgifter til overførselsindkomster og øgede
skatteindtægter, som følge af at et stort antal
praktikstillinger vil bliver erstattet af ordinært
ansatte.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
virksomhedspraktik.
(Beslutningsforslag nr. B 112)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.