Fremsat den 23. marts 2018 af Jacob Mark (SF),
Pia Olsen Dyhr (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelsen af en trivselskommission
for børn og unge
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at nedsætte en trivselskommission, som
skal komme med forslag til forbedringer af børn og unges
trivsel i daginstitutioner, grundskoler, fritidstilbud og på
ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Bemærkninger til forslaget
Et stigende antal af børn og unge
mistrives som følge af psykiske lidelser, og inden for de
seneste 10 år er der sket en tredobling af unge
diagnosticeret med angst, depression og stress. En del af
forklaringen på denne udvikling skal findes i, at
børne- og ungdomspsykiatrien er blevet bedre til at opdage
og diagnosticere ramte børn og unge. Men stigningen er
også et udtryk for, at flere børn og unge reelt bliver
ramt af angst, depression og stress. At flere børn og unge
bliver ramt, skyldes bl.a. det høje forventningspres, som de
er udsat for i dagligdagen - i uddannelsessystemet, blandt venner
og familie og på sociale medier (»Tre gange så
mange børn får diagnosen angst eller depression som
for ti år siden«, Politiken.dk, den 5. februar
2018).
SF mener, at karakterræset og
testkulturen i skoler og på uddannelser er kørt af
sporet, og at der er for meget fokus på resultater og
konkurrence frem for motivation og progression for det enkelte
barn. I folkeskolen skal børn igennem lange skoledage
svarende til et regulært fuldtidsarbejde, og på den
anden side af 9. klasse skyndes de unge igennem uddannelse for at
komme ud på arbejdsmarkedet. Det efterlader den unge
generation med mindre tid til fordybelse, eftertanke og fritid og
giver dermed de unge giver mindre tid til at finde ud af, hvem de
selv er, hvad de vil, og hvad de kan - det skaber mistrivsel.
Samtidig er børn og unge under et
massivt socialt pres for konstant at være online. De sociale
medier har flyttet skole og venner med hjem hver eneste dag og har
i et vist omfang taget fritiden fra børn og unge. Det
sociale pres er nu allestedsnærværende, og vi kan ikke
forvente, at børn og unge selv har overblikket til at se,
hvornår de skal sige fra og logge af.
Der har i en årrække været
fokus på, at god trivsel og stærke fællesskaber i
skolen og fritidsinstitutioner er altafgørende for, at
børn og unge er i stand til at lære
(»Ele?ve?rnes fællesskab og trivsel i skolen - analyser
af Den Nationale Trivselsmåling«, Hans Henrik Knoob et
al., Dansk Center for Undervisningsmiljø, 2017). Både
i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne er ét af de
overordnede mål en høj trivsel for alle elever. Til at
følge denne udvikling bruges bl.a. de nationale
trivselsmålinger, der gennemføres årligt i
folkeskolen og på erhvervsuddannelserne og de gymnasiale
uddannelser.
SF bakker op om de nationale
trivselsmålinger og vil med dette beslutningsforslag
sætte yderligere politisk fokus på, hvordan vi fortsat
kan sikre alle børn og unges trivsel.
SF mener, at det er på tide at se
på, hvordan vi kan imødekomme trivslen hos alle
børn og unge, herunder også dem, som mistrives i et
præstationssamfund. Der skal være tid til at
værne om både barndom og ungdom.
SF mener derfor, at regeringen skal
nedsætte en kommission bestående af eksperter,
børn og unge, forældre, lærere og
pædagoger.
Kommissionen skal fokusere på, hvordan
børn og unges trivsel på tværs af dagtilbud,
grundskoler, fritidstilbud og ungdomsuddannelser kan forbedres
yderligere, og hvordan dagtilbud, skoler og fritidsinstitutioner
forebygger mistrivsel, så færre børn og unge
bliver ramt af stress, angst eller depression. Derfor skal
kommissionen udforme konkrete forslag til, hvordan samfundet kan
bidrage til at lette det store pres, der i dag er på
børn og unge, og dermed også forbedre deres trivsel.
Kommissionen kan bruge den eksisterende data om børn og
unges trivsel (som f.eks. de nationale trivselsmålinger) og
relevante rapporter.
Konkret skal kommissionen levere:
- Anbefalinger til,
hvordan risikoen for stress, angst og præstationspres, som er
en stigende tendens for små som store børn,
minimeres.
- Anbefalinger til,
hvordan institutionelle strukturer f.eks. i daginstitutioner,
skoler, fritidsinstitutioner og klubber kan fremmes, så
trivslen øges for alle børn og unge, og især
for sårbare børn og unge.
- Anbefalinger til,
hvordan børn og unges stemme styrkes i den offentlige debat
og i lovgivningen (f.eks. via en børneombudsmand).
Skriftlig fremsættelse
Jacob Mark
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelsen af en trivselskommission for børn og
unge.
(Beslutningsforslag nr. B 111)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.