Fremsat den 21. marts 2018 af Martin Henriksen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Karina Due (DF), Søren Espersen (DF),
Christian Langballe (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om aktivering af nødbremsen til afvisning
af asylansøgere ved grænsen
Folketinget pålægger
udlændinge- og integrationsministeren hurtigst muligt at
aktivere udlændingelovens § 28, stk. 7, som giver
mulighed for at afvise asylansøgere ved grænsen.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder, at
asylansøgere skal afvises allerede ved de danske
grænser. Danmark er omgivet af sikre lande, hvorfor det burde
være aldeles uproblematisk at afvise asylansøgere ved
grænsen.
Selv om antallet af asylansøgere til
Danmark er begyndt at falde, bl.a. som en konsekvens af
regeringsskiftet i 2015 og den deraf førte politik med en
lang række nødvendige og tiltrængte stramninger,
ønsker forslagsstillerne den såkaldte nødbremse
aktiveret.
Danmark har modtaget alt for mange
asylansøgere de seneste årtier fra lande med en helt
anden kultur, og de er derfor meget svære at integrere. Mange
asylansøgere ender på offentlig forsørgelse, i
ghettoer, i parallelsamfund og som dårligt integrerede
udlændinge. I februar 2018 viste en analyse fra
Finansministeriet, at ikkevestlige indvandrere og efterkommere
kostede statskassen 36 mia. kr. i 2015. Det har Danmark ikke
råd til (»Store udgifter til indvandrere uden
job«, Finansministeriet, den 22. februar 2018).
Mange flygtninge ankommer til Danmark fra
andre lande, der er med i Dublinforordningen. Det er hævet
over enhver tvivl, at Danmark ikke er den første
medlemsstat, som asylansøgeren er indrejst i. Det kan og
bør de danske myndigheder konstatere allerede ved
grænsen.
Dublinforordningen fungerer ikke i praksis.
Det er derfor nødvendigt at foretage afvisning af
asylansøgere ved grænsen for at imødegå
den omfattende asylshopping i Europa. Det enorme antal flygtninge,
der ankom til Europa under flygtningekrisen i 2015, fik flere til
at mene, at forordningen var sat ud af spil. Men Dublinforordningen
var allerede brudt sammen inden flygtningekrisen. Flygtningene var
bekendt med reglerne og nægtede derfor at lade sig registrere
i det første EU-land, de ankom til.
Danmark bør derfor aktivere
nødbremsen. Forordningen virker ikke, og Danmark er direkte
truet af det store antal flygtninge, der allerede er kommet til
landet. Når nødbremsen bliver aktiveret, vil
asylansøgere blive afvist af politiet ved grænsen til
Danmark og dermed ikke få behandlet deres
asylansøgning i Danmark.
Forslagsstillerne har tidligere fremsat
beslutningsforslag B 51, folketingsåret 2016-17, og B 98,
folketingsåret 2015-16, om afvisning af asylansøgere
ved grænsen. Med lovforslag L 153, der blev vedtaget den 11.
maj 2017, indførte Folketinget imidlertid en mulighed for at
afvise asylansøgere ved grænsen i særlige
situationer - den såkaldte nødbremse. Loven blev
vedtaget efter pres fra Dansk Folkeparti og er en del af
finanslovsaftalen for 2017 (lov nr. 476 af 17. maj 2017).
Udlændinge- og integrationsministeren
blev med nødbremsen bemyndiget til i særlige
tilfælde at beslutte, at udlændinge kan afvises ved
grænsen ved indrejse fra et land omfattet af
Dublinforordningen. Beslutningen træffes for en periode
på op til 4 uger, som kan forlænges med op til 4 uger
ad gangen.
Nødbremsen kan anvendes, hvis der
opstår en krisesituation, der sætter de danske
grænser under pres. Forslagsstillerne mener, at de danske
grænser trods et fald i asylstrømmen stadig er under
pres. Mere end 3.400 søgte om asyl i Danmark i 2017, hvorfor
der er brug for en aktivering af nødbremsen.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
aktivering af nødbremsen til afvisning af
asylansøgere ved grænsen.
(Beslutningsforslag nr. B 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.