Fremsat den 21. marts 2018 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag til folketingsbeslutning
om Danmarks tilslutning på mellemstatsligt
grundlag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
XXX/XXX om oprettelse af et EU-system vedrørende
rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og om ændring af
forordning (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 og (EU) 2016/1624
Folketinget meddeler sit samtykke til, at regeringen på
Danmarks vegne i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks
stilling på mellemstatsligt grundlag tilslutter sig
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) XXX/XXX om
oprettelse af et EU-system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS) og om ændring af forordning (EU) nr.
515/2014, (EU) 2016/399 og (EU) 2016/1624.
Bemærkninger til forslaget
1. Formål og
baggrund
1.1.
Formålet med forslaget til folketingsbeslutning er at
opnå Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 19, stk.
1, til, at regeringen på Danmarks vegne i henhold til artikel
4 i protokollen om Danmarks stilling på mellemstatsligt
grundlag tilslutter sig Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) XXX/XXX om oprettelse af et EU-system
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og om
ændring af forordning (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 og
(EU) 2016/1624 (samlet benævnt ETIAS-forordningen).
Den 16. november 2016 fremsatte
Kommissionen et forslag (KOM (2016) 0731) til ETIAS-forordningen.
Forslaget blev under behandlingen i Europa-Parlamentet og
Rådet justeret på en række punkter. Der
pågår fortsat forhandlinger i EU om ETIAS-forordningen,
men det er forventningen, at forordningen vedtages i foråret
2018. Beslutningsforslaget fremsættes derfor i
indeværende folketingssamling, således at det forud for
Folketingets åbning i oktober 2018 er muligt i
overensstemmelse med Danmarks stilling i forhold til
Schengensamarbejdet at meddele Rådet Danmarks tilslutning til
forordningen.
Med ETIAS-forordningen oprettes et
EU-system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse for
tredjelandsstatsborgere, der er fritaget for kravet om visum
(herefter "ETIAS"). Et lignende system kendes bl.a. fra det
amerikanske Electronic System for Travel Authorization (ESTA).
ETIAS skal anvendes til at vurdere,
hvorvidt tredjelandsstatsborgere, der ikke behøver visum,
opfylder betingelserne for at indrejse i Schengenområdet,
allerede inden de ankommer til EU's ydre grænser. Det vil
bidrage til at forbedre den indre sikkerhed, forhindre ulovlig
indvandring, begrænse risici for folkesundheden og mindske
forsinkelser ved grænserne ved at identificere personer, som
kan udgøre en risiko på et af disse områder,
inden de ankommer til de ydre grænser.
1.2 Danmarks
stilling
Forslaget til ETIAS-forordningen er
fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra b) og d), samt
artikel 87, stk. 2, litra a), og er omfattet af det danske
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Forordningen er således ikke bindende for og finder ikke
anvendelse i Danmark, jf. artikel 2 i protokollen om Danmarks
stilling.
Da forordningen udbygger
Schengenreglerne, skal Danmark i henhold til artikel 4 i
protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder efter
Rådets vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt
Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret.
Træffer Danmark
afgørelse om, at forordningen skal gennemføres i
dansk ret, skabes der en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og
de øvrige medlemsstater, der er bundet af forordningen.
Hvis Danmark ikke tilslutter sig
forordningen, skal de medlemsstater, der er bundet af forordningen,
overveje, hvilke passende foranstaltninger der skal træffes.
Dette kan i yderste konsekvens betyde, at Danmark må
træde ud af Schengensamarbejdet.
Det er regeringens opfattelse, at
Danmark bør tilslutte sig forordningen, jf. pkt. 4
nedenfor.
Folketingets Europaudvalg gav
på den baggrund den 2. juni 2017 mandat til, at Danmark kan
meddele Rådet og Kommissionen, at Danmark agter at
gennemføre ETIAS-forordningen i dansk ret.
Gennemførelse af
ETIAS-forordningen vil nødvendiggøre ændringer
af dansk lovgivning, jf. pkt. 5 nedenfor. Danmarks tilslutning til
forordningen forudsætter derfor Folketingets samtykke, jf.
grundlovens 19, stk. 1. Folketingets samtykke søges
indhentet gennem dette beslutningsforslag, dels med henblik
på, at Danmark kan give meddelelse om tilslutning inden for
fristen på 6 måneder fra forordningens vedtagelse, jf.
ovenfor, dels med henblik på, at de nødvendige
lovændringer og administrative tiltag, der vil skulle
træde i kraft samtidig med idriftsættelsen af ETIAS,
gennemføres tættere på dette tidspunkt, som
endnu ikke er kendt.
Det bemærkes i forhold til
det af Kommissionen fremsatte forslag, at de afledte
ændringer i forordning (EU) 2016/794, der vedrører
Europols opgaver, under behandlingen er udskilt til en
særskilt forordning. Denne forordning, der vedtages parallelt
med ETIAS-forordningen som Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) XXX/XXX om ændring af forordning (EU)
2016/794 med henblik på oprettelse af et EU-system
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), er
ligesom hovedforordningen vedtaget med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 88 og er
omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender. Forordningen er således ikke bindende for og
finder ikke anvendelse i Danmark, jf. artikel 2 i protokollen om
Danmarks stilling. Da denne forordning i modsætning til
ETIAS-forordningen ikke udbygger Schengenreglerne, skal Danmark
ikke i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling
træffe afgørelse om eventuel gennemførelse i
dansk ret.
2. Gældende
ret
2.1. Schengensamarbejdet
Danmark indtrådte i
Schengensamarbejdet den 25. marts 2001. Schengensamarbejdets
formål er at skabe et fælles område uden indre
grænser, og udgangspunktet for Schengensamarbejdet er en
ophævelse af personkontrollen ved de fælles indre
grænser inden for Schengenområdet suppleret med
fælles regler for passage af Schengenområdets ydre
grænser og ens visumregler for tredjelandsborgere.
2.2
Afgrænsning af visumfrie tredjelandsborgere
Afgrænsningen af de
udlændinge, der er fritaget for visumkrav ved indrejse og
ophold i Danmark, sker på grundlag af udlændingelovens
§ 39, stk. 2, 1. pkt., hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang
en udlændings pas eller rejselegitimation skal være
påtegnet visum til indrejse i eller udrejse af landet.
Bemyndigelsen er udnyttet i §
2 i bekendtgørelse nr. 376 af 20. marts 2015 om
udlændinges adgang til Danmark på grundlag af visum
(visumbekendtgørelsen), som ændret ved
bekendtgørelse nr. 202 af 27. februar 2017.
Størst praktisk betydning
har de fælles visumregler, der er fastsat ved Rådets
forordning (EF) nr. 539/2001 af 15. marts 2001 om
fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er
fritaget for dette krav med senere ændringer
(visumforordningen), som senest ændret ved forordning (EU)
2017/850 af 17. maj 2017.
Visumforordningen indeholder en
positivliste (bilag II) over tredjelande, hvis statsborgere er
fritaget for visumkravet i forbindelse med ophold på
højst 90 dage inden for en periode på 180 dage, jf.
forordningens artikel 1, stk. 2. Visumforordningens artikel 1
afgrænser endvidere visse særlige persongrupper, der
enten er omfattet af visumpligten eller er fritaget herfor. Danmark
er bundet af bestemmelserne om visumpligt og visumfritagelse i
visumforordningens artikel 1, herunder positivlisten i bilag
II.
Efter visumforordningens artikel 4,
stk. 1-3, kan en medlemsstat desuden beslutte at fravige
visumpligten eller visumfritagelsen for visse særlige
persongrupper.
Danmark har bl.a. fritaget
indehavere af diplomatpas, tjenestepas og særlige pas fra en
række lande og besætningsmedlemmer på skibe og
fly fra visumkravet. En nærmere oversigt over de
udlændinge, der er fritaget for visum ved indrejse i Danmark,
fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets
oversigt over rejsedokumenter, visumforhold og
grænseovergange, som senest er revideret den 17. oktober
2017, og som er offentliggjort på
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7C51D166-FABD-4252-AF95-096188531BA7/0/oversigt_rejsedokumenter_mv_17102017.
pdf.
2.3. Visumfri
indrejse i Danmark
Efter udlændingelovens §
3, stk. 1, har udlændinge, der efter regler fastsat i
medfør af § 39, stk. 2, er fritaget for visum, ret til
at indrejse og opholde sig her i landet i højst 90 dage
inden for en periode på 180 dage, hvorved perioden på
180 dage forud for hver opholdsdag tages i betragtning. I de
nævnte 90 dages ophold fradrages den tid, hvori
udlændingen inden for de 180 dage har opholdt sig i Danmark
eller et andet Schengenland. Har udlændingen opholdt sig i
Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med
visum til ophold af mere end 90 dages varighed begrænset til
dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog
ikke.
En visumfri udlænding er
imidlertid ikke garanteret en ret til at indrejse, idet
udlændingen ved passage af de ydre Schengengrænser skal
underkastes grænsekontrol.
Det følger således af
udlændingelovens § 38, stk. 1, at ved grænsen til
et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, skal ind- og
udrejsekontrol finde sted i medfør af
Schengengrænsekodeksen artikel 6 og 7 (nu artikel 7 og
8).
Efter udlændingelovens §
38, stk. 2, må ind- og udrejsekontrol ikke finde sted ved
grænsen til et Schengenland. Dog kan der undtagelsesvis ske
kontrol ved en sådan grænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23 (nu artikel 25).
Indrejsebetingelserne fremgår
af § 11, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 1197 af 26.
september 2016 om udlændinges adgang her til landet med
senere ændringer (udlændingebekendtgørelsen), og
svarer til indrejsebetingelserne i Schengengrænsekodeksens
artikel 6, stk. 1. Det fremgår således af
udlændingebekendtgørelsens § 11, stk. 5, at en
udlænding, der ønsker at indrejse i Danmark fra et
land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, med henblik
på ophold i højst 90 dage inden for en periode
på 180 dage, skal opfylde følgende betingelser:
1) Den pågældende skal
være i besiddelse af gyldigt pas eller anden
rejselegitimation med ret til at rejse til Danmark. Passet skal,
medmindre der er tale om et begrundet hastetilfælde,
være gyldigt i mindst tre måneder efter den
påtænkte dato for afrejse fra Schengenområdet.
Passet skal være udstedt inden for de seneste ti
år.
2) Den pågældende skal
være i besiddelse af gyldigt visum, medmindre den
pågældende er fritaget for visum.
3) Den pågældende skal
dokumentere formålet med og vilkårene for det
påtænkte ophold og have de nødvendige midler til
underhold under det påtænkte ophold i Schengenlandene
og til hjemrejsen til hjemlandet eller bopælslandet eller til
gennemrejsen til et tredjeland, hvor den pågældende er
sikret indrejse, eller være i stand til på lovlig vis
at erhverve sig disse midler.
4) Den pågældende
må ikke være indberettet til
Schengeninformationssystemet som uønsket.
5) Den pågældende
må ikke udgøre en trussel for Schengenlandenes
offentlige orden, forhold til fremmede magter eller nationale
sikkerhed eller sundhed.
3. ETIAS-forordningen
3.1. Indledning
ETIAS-forordningen opretter et
fælles europæisk system vedrørende
rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) for
tredjelandsstatsborgere, der er fritaget for kravet om visum. Et
lignende system kendes bl.a. fra det amerikanske Electronic System
for Travel Authorization (ESTA).
Systemet vil gøre det muligt
at indsamle oplysninger om disse tredjelandsstatsborgere, inden de
ankommer til den ydre grænse.
En rejsetilladelse vil ikke
være et tilsagn om, at tredjelandsstatsborgeren med sikkerhed
vil kunne indrejse i Schengenområdet, idet denne beslutning
fortsat skal træffes af grænsekontrolmyndighederne, og
da indrejsebetingelserne fortsat vil skulle være overholdt
på tidspunktet for den pågældendes passage af de
ydre grænser.
3.2. Formål
og anvendelsesområde (forordningens kapitel 1)
ETIAS-forordningens
hovedformål er at bidrage til et højt sikkerhedsniveau
ved at muliggøre en risikovurdering af visumfritagne
tredjelandsborgere forud for deres ankomst til den ydre
Schengengrænse, at bidrage til at forhindre ulovlig
indvandring, at bidrage til beskyttelse af folkesundheden, at
øge effektiviteten af grænsekontrollen, at
støtte målene for Schengeninformationssystemet og at
bidrage til forebyggelse, opdagelse og efterforskning af
terrorhandlinger eller andre alvorlige strafbare handlinger.
Tredjelandsborgere, som
udgør en risiko for sikkerheden, ulovlig indvandring eller
folkesundheden, skal som udgangspunkt meddeles afslag på
rejsetilladelse.
Forordningen finder som
udgangspunkt anvendelse i forhold til alle tredjelandsstatsborgere,
som er fritaget for visum med henblik på et planlagt ophold
på medlemsstaternes område i område i
højst 90 dage inden for et tidsrum på 180 dage, samt
tredjelandsstatsborgere omfattet af EU-retten om fri
bevægelighed, som ikke er i besiddelse af EU-opholdskort.
Sidstnævnte persongruppe har dog lempeligere adgang til at
opnå en rejsetilladelse.
Forordningen finder ikke anvendelse
på bl.a. indehavere af visum eller opholdstilladelser meddelt
af en medlemsstat. Endvidere er tredjelandsstatsborgere
tilhørende visse persongrupper, som er visumfri til de
enkelte medlemsstater i medfør af visumforordningens artikel
4, stk. 1, undtaget fra forordningens anvendelsesområde.
Således vil bl.a. de indehavere af diplomatpas, der i dag kan
indrejse visumfrit i Danmark, kunne indrejse i Danmark uden at
være i besiddelse af en rejsetilladelse.
Nationale myndigheder og Europol
gives under visse nærmere betingelser adgang til oplysninger
i ETIAS, når det i særlige tilfælde er
nødvendigt i forbindelse med forebyggelse, afsløring
eller efterforskning af terrorhandlinger eller andre alvorlige
strafbare handlinger.
3.3.1. Opbygningen
af ETIAS
ETIAS vil bestå af
ETIAS-informationssystemet, den centrale ETIAS-enhed samt nationale
ETIAS-enheder.
ETIAS-informationssystemet
består overordnet af et centralt system til automatisk
sagsbehandling og til anvendelse til manuel sagsbehandling i den
centrale ETIAS-enhed og de nationale ETIAS-enheder samt til
høring af andre nationale ETIAS-enheder. Endvidere
består systemet af en kommunikationsinfrastruktur og
nationalt ensartede grænseflader i hver medlemsstat på
grundlag af fælles tekniske specifikationer, som
muliggør tilslutning af det centrale system til nationale
infrastrukturer.
ETIAS-informationssystemet
består desuden af et offentligt websted og en mobilapp til
mobilenheder, en e-mailtjeneste, en sikker kontotjeneste, der
gør det muligt for ansøgerne om nødvendigt at
fremlægge supplerende oplysninger og dokumentation, og en
gatewayfacilitet for transportvirksomheder.
Den centrale ETIAS-enhed etableres
i Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
og er ansvarlig for at fastlægge de kontrolparametre, der
skal sikre, at ansøgningen er fuldstændig, og, i
tilfælde af, at den automatiserede ansøgningsproces
har givet et hit, jf. pkt. 3.5 nedenfor, skal den centrale
ETIAS-enhed kontrollere, om ansøgerens personoplysninger
svarer til personoplysningerne for den person, der har
udløst det pågældende hit.
Hver medlemsstat udpeger en
kompetent myndighed, som fungerer som national ETIAS-enhed. De
nationale ETIAS-enheder er ansvarlige for at undersøge og
træffe afgørelse om ansøgninger om
rejsetilladelse i de tilfælde, hvor den automatiserede
behandling af ansøgningen har givet et hit, og hvor den
centrale ETIAS-enhed har iværksat den manuelle behandling af
ansøgningen.
3.4. Ansøgning om rejsetilladelse (forordningens
kapitel 2)
Ansøgere skal søge om
en rejsetilladelse ved at udfylde et onlineskema via et
særligt offentligt websted eller via en mobilapp.
Ansøgningen skal indeholde stamoplysninger om
ansøgeren selv og, såfremt ansøgeren
hævder at være omfattet af EU-retten om fri
bevægelighed som familiemedlem, oplysninger om det
familiemedlem, som ansøgeren afleder rettigheder efter
EU-retten fra.
Ansøgeren skal tillige
besvare spørgsmål om personlige forhold, herunder
spørgsmål vedrørende strafbare forhold
pådømt inden for de seneste 10 år og i
tilfælde af terrorhandlinger de seneste 20 år, om
ansøgeren har opholdt sig i en specifik krigs- eller
konfliktzone i de seneste 10 år og årsagen til dette
ophold, og om ansøgeren inden for de seneste 10 år har
været omfattet af en afgørelse om at skulle forlade en
medlemsstats eller et visumfritaget lands område eller en
afgørelse om tilbagesendelse. Ved bekræftende svar
skal ansøgeren besvare supplerende spørgsmål,
der fastlægges af Kommissionen.
For hver ansøgning
opkræves et gebyr på 7 euro. Ansøgere under 18
år eller over 70 år er fritaget for gebyr. Ligeledes er
tredjelandsstatsborgere omfattet af EU-retten om fri
bevægelighed, som ikke er i besiddelse af EU-opholdskort,
fritaget for gebyr.
3.5. ETIAS-enhedernes behandling af en ansøgning
(forordningens kapitel 3 og 4)
Ved behandlingen af en
ansøgning om rejsetilladelse i ETIAS-systemet vil
ansøgerens data automatisk blive slået op i en
række europæiske it-systemer med henblik på at
fastslå, om den pågældendes ophold på
medlemsstaternes område vil udgøre en risiko.
Det centrale ETIAS-system
sammenligner således de relevante oplysninger fra
ansøgningen med eventuelle oplysninger, der er indberettet
til det centrale ETIAS-system, Schengeninformationssystemet (SIS),
det kommende ind- og udrejsesystem, visuminformationssystemet
(VIS), Eurodac, Europoloplysninger, Interpols database over
stjålne og bortkomne rejsedokumenter, Interpols
TDAWN-database (Travel Documents Associated with Notices), en
ETIAS-overvågningsliste, der etableres samtidig med ETIAS,
samt de specifikke risikoindikatorer, som fremgår af de
særlige ETIAS screeningregler, der fastsættes af et
nedsat ETIAS Screeningsråd.
Hvis ETIAS-systemet på
baggrund af den automatiske søgning ikke finder nogen hits
mellem data fra ansøgningen og data i de relevante
databaser, udsteder ETIAS-systemet automatisk en rejsetilladelse
til ansøgeren. Hvis den automatiske sagsbehandling
identificerer et eller flere hits, vil ansøgningen blive
udtaget til validering i den centrale ETIAS-enhed med henblik
på at kontrollere, om der er tale om et falsk hit.
Konstaterer den centrale ETIAS-enhed, at et eller flere hits er
valide, herunder vedrører den konkrete ansøger,
udtages sagen til manuel sagsbehandling i den nationale
ETIAS-enhed, som er ansvarlig for ansøgningen. Hvilken
medlemsstats ETIAS-enhed, der er ansvarlig, afgøres efter
nærmere objektive kriterier.
Er sagen udtaget til manuel
behandling, er det herefter den ansvarlige medlemsstats nationale
ETIAS-enhed, der skal træffe afgørelse om at meddele
eller afslå rejsetilladelse. I visse tilfælde vil den
nationale ETIAS-enhed kunne anmode om yderligere oplysninger fra
ansøgeren.
Ansøgeren skal senest 96
timer efter indgivelsen, der opfylder betingelserne for at blive
behandlet, modtage en afgørelse eller en anmodning om
yderligere oplysninger.
3.6. Behandling af
en ansøgning om rejsetilladelse (forordningens kapitel 5 og
6)
Det centrale ETIAS-system eller den
ansvarlige medlemsstats nationale ETIAS-enhed udsteder en
rejsetilladelse, hvis behandlingen af ansøgningen viser, at
der ikke er konkrete indicier for eller rimelig grund til at
antage, at personens tilstedeværelse på
medlemsstaternes område vil udgøre en risiko. Den
ansvarlige medlemsstats nationale ETIAS-enhed kan forsyne en
rejsetilladelse, som den udsteder, med en anmærkning, hvori
den anbefaler yderligere eller specifik kontrol ved
grænseovergangsstedet. Denne anmærkning skal kun
være synlig for grænsemyndighederne, og den skal angive
årsagen til anmærkningen.
Rejsetilladelsen vil være
gyldig i tre år, eller indtil det anvendte rejsedokuments
udløb, hvis udløbsdatoen er mindre end tre år
frem. En rejsetilladelse giver ikke automatisk ret til indrejse
eller ophold.
Ansøgeren skal bl.a.
meddeles afslag, hvis vedkommende har anvendt et bortkommet,
stjålet eller ugyldiggjort rejsedokument, udgør en
risiko for sikkerheden, ulovlig indvandring eller folkesundheden,
er indberettet til Schengeninformationssystemet med henblik
på nægtelse af indrejse eller ikke svarer på en
anmodning om yderligere oplysninger eller dokumentation inden for
de fastsatte frister. Der skal desuden meddeles afslag, hvis der er
rimelig og alvorlig tvivl om ægtheden, pålideligheden
eller rigtigheden af de oplysninger og den dokumentation, som
ansøgeren er fremkommet med.
En medlemsstat kan undtagelsesvis
udstede en rejsetilladelse med begrænset territorial
gyldighed, hvis det vurderes nødvendigt af humanitære
årsager i overensstemmelse med national ret, af hensyn til
nationale interesser eller på grund af internationale
forpligter. En sådan rejsetilladelse kan gives med gyldighed
for højst 90 dage regnet fra tidspunktet for indrejsen.
Efter udstedelsen af en
rejsetilladelse vil denne kunne annulleres eller inddrages, hvis
det bliver åbenlyst, at betingelserne for udstedelsen ikke
var opfyldt på tidspunktet for udstedelsen, eller hvis
betingelserne ikke længere er opfyldt.
Ansøgere har ret til at
få prøvet en afgørelse om afslag på
rejsetilladelse. Klagen skal behandles i den medlemsstat, hvis
nationale ETIAS-enhed har truffet afgørelsen om afslag, og
behandles i henhold til national ret i denne medlemsstat.
Der oprettes en
ETIAS-overvågningsliste, der forvaltes af Europol, bl.a.
baseret på FN's lister over krigsforbrydere, med henblik
på at give et hit i den automatiske del af sagsbehandlingen i
det centrale ETIAS-system, hvis en person opført på
overvågningslisten indgiver en ansøgning om
rejsetilladelse.
3.7. Transportvirksomheders og myndigheders brug af ETIAS
(forordningens kapitel 7, 8 og 8a)
Luft- og
søtransportvirksomheder samt internationale
transportvirksomheder, der befordrer grupper til lands i busser,
skal sende en forespørgsel i det centrale ETIAS-system for
at kontrollere, hvorvidt en tredjelandsstatsborger omfattet af
kravet om en rejsetilladelse har en gyldig rejsetilladelse eller
ej. Transportørvirksomhederne modtager alene et ja/nej-svar.
I tilfælde, hvor en tredjelandsstatsborger har en
rejsetilladelse med begrænset territorial gyldighed, angiver
svaret tillige den eller de medlemsstater, som tilladelsen er
gyldig i.
Grænsemyndigheder, som har
kompetence til at foretage ind- og udrejsekontroller, skal ved
kontrollen på de ydre grænser søge i det
centrale ETIAS-system med henblik på at konstatere, at en
tredjelandsstatsborger har en gyldig rejsetilladelse samt
vilkårene for denne, herunder bl.a. oplysninger om
rejsetilladelsens gyldighedsperiode, territoriale gyldighed og
eventuelle anmærkninger.
Udlændingemyndigheder gives
desuden adgang til visse oplysninger i ETIAS med henblik på
bl.a. at kunne kontrollere eller verificere, om betingelserne for
indrejse eller ophold er opfyldt.
3.8. Retshåndhævende myndigheders adgang til
ETIAS-systemet (forordningens kapitel 9)
Udpegede myndigheder i de enkelte
medlemsstater kan efter anmodning og under nærmere
betingelser gives adgang til et specifikt sæt af oplysninger,
der er registreret i det centrale ETIAS-system, med henblik
på at forebygge, opdage og efterforske terrorhandlinger eller
andre alvorlige strafbare handlinger. Anmodningen skal i visse
tilfælde indeholde en begrundelse for nødvendigheden
af søgningen.
Udlændingemyndighederne i de
enkelte medlemsstater kan endvidere gives adgang til en række
oplysninger i ETIAS-systemet bl.a. med henblik på at
undersøge, om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres
indrejse og ophold er opfyldt.
Europol kan med henblik på
forebyggelse, opdagelse og efterforskning af terrorhandlinger eller
andre alvorlige strafbare handlinger ved begrundet anmodning til
den centrale ETIAS-enhed og under nærmere betingelser
få foretaget en søgning på et specifikt
sæt oplysninger, der er registreret i det centrale
ETIAS-system.
3.9. Lagring,
databeskyttelse og tilsyn (forordningens kapitel 10 og
11)
Er en tredjelandsstatsborger
meddelt en rejsetilladelse, lagres sagen i det centrale
ETIAS-system for den periode, hvor rejsetilladelsen er gyldig. Dog
vil sagen med ansøgerens udtrykkelige samtykke kunne lagres
i indtil tre år fra udløbet af en rejsetilladelses
udløb med henblik på at lette behandlingen en ny
ansøgning.
Er en tredjelandsstatsborger
meddelt afslag på rejsetilladelse, eller annulleres eller
inddrages rejsetilladelsen, lagres sagen i det centrale
ETIAS-system som udgangspunkt i fem år fra den seneste
afgørelse.
Ved udløbet af disse
lagringsperioder slettes sagen automatisk i det centrale
ETIAS-system.
Den nationale ETIAS-enheds
behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/679
(persondatadirektivet) og direktiv (EU) 2016/680
(retshåndhævelsesdirektivet).
Den centrale ETIAS-enhed og de
nationale ETIAS-enheder har pligt til at ajourføre
oplysningerne i det centrale ETIAS-system og om nødvendigt
ændre eller slette oplysninger, som er faktuelt ukorrekte
eller er blevet behandlet i det centrale ETIAS-system i strid med
forordningen.
Personoplysninger, der er lagret i
det centrale ETIAS-system, må ikke videregives til eller
stilles til rådighed for et tredjeland, en international
organisation eller en privat part med undtagelse af Interpol. Med
henblik på tilbagesendelse eller i et usædvanligt
hastetilfælde, hvor der er en umiddelbar og alvorlig trussel
om en terrorhandling eller andre alvorlige strafbare handlinger,
kan oplysninger om nødvendigt overføres til et
tredjeland, hvis nærmere fastsatte betingelser er
opfyldt.
Der føres mindst hvert
tredje år tilsyn med de nationale ETIAS-enheders og den
centrale ETIAS-enheds behandling af personoplysninger. Tilsyn
udføres af henholdsvis de nationale tilsynsmyndigheder og
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse.
3.10. Afsluttende
bestemmelser (forordningens kapitel 12-15)
Forordningens kapitel 12 indeholder
regler om oplysninger til offentligheden, mens kapitel 13
fastlægger de involverede myndigheders
ansvarsområder.
Konsekvensændringerne i
forordning (EU) nr. 1077/2011, (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 og
(EU) 2016/1624 fremgår af kapitel 14. Bl.a. tilføjes
til indrejsebetingelserne i Schengengrænsekodeksens artikel
6, stk. 1, krav om en gyldig rejsetilladelse, hvis dette er
påkrævet.
Kapitel 15 indeholder en
række afsluttende bestemmelser, herunder bl.a. at
Kommissionen fastsætter tidspunktet for idriftsættelsen
af ETIAS samt overgangsbestemmelser i den forbindelse. I en periode
på seks måneder fra datoen for ETIAS'
idriftsættelse vil brugen af ETIAS være frivillig, og
kravet om at være i besiddelse af en gyldig rejsetilladelse
vil ikke finde anvendelse. I denne periode skal
grænsemyndighederne informere tredjelandsstatsborgere
omfattet af ETIAS-forordningen om ETIAS og udlevere en pjece.
Efter udløbet af den
frivillige periode på seks måneder gælder en
overgangsperiode på yderligere seks måneder, hvor
kravet om rejsetilladelse finder anvendelse.
Grænsemyndighederne ved de ydre grænser kan dog i denne
periode under visse betingelser undtagelsesvis tillade en
tredjelandsborger at indrejse uden en rejsetilladelse, herunder
når tredjelandsstatsborgeren indrejser første gang
efter den frivillige periode og opfylder de øvrige
indrejsebetingelser.
4. Regeringens
overvejelser
Terrortruslen mod Danmark og Europa
nødvendiggør en systematisk kontrol af, hvem der
rejser ind i Schengenområdet. Regeringen støtter
derfor en styrkelse af kontrollen med de ydre grænser og
anvendelse af fælles kontrolsystemer.
Med ETIAS-forordningen oprettes et
fælles system for rejseinformation og rejsetilladelse, som
giver bedre mulighed for at identificere visumfri
tredjelandsstatsborgere, der udgør en sikkerhedsrisiko,
inden de ankommer til Schengenområdets ydre grænse.
Det er regeringens vurdering, at
ETIAS-forordningen kan bidrage til bekæmpelse af
terrorhandlinger og andre alvorlige, strafbare handlinger, uden at
ind- og udrejse for rejsende besværliggøres
unødigt.
Efter regeringens opfattelse taler
det desuden for at tilslutte sig forordningen, at ETIAS-systemet
vil kunne anvendes til at identificere personer, der udgør
en risiko for irregulær migration, og til at beskytte
folkesundheden.
Det er endvidere regerings
holdning, at Danmark fortsat bør deltage i det praktiske
Schengensamarbejde. Da en beslutning om ikke at tilslutte sig
ETIAS-forordningen i yderste konsekvens vil kunne indebære,
at Danmark må forlade det samlede Schengensamarbejde, taler
også dette for en dansk tilslutning.
Med vedtagelsen af
beslutningsforslaget giver Folketinget sit samtykke efter
grundlovens § 19, stk. 1, til at udlændinge- og
integrationsministeren på Danmarks vegne i Rådet for
Den Europæiske Union kan meddele, at Danmark har besluttet at
gennemføre ETIAS-forordningen i dansk ret.
Hvis beslutningsforslaget vedtages,
vil udlændinge- og integrationsministeren inden for fristen
på seks måneder fra forordningens vedtagelse meddele
Rådet, at Danmark vil gennemføre forordningen i dansk
ret. Herved skabes der en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark
og de øvrige medlemsstater, der er bundet af
forordningen.
5. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelse af
ETIAS-forordningen i dansk ret vil indebære, at der skal ske
ændringer af gældende dansk lovgivning. Der vil
således bl.a. skulle ske en tilpasning af
udlændingelovens regler om visumfri indrejse i Danmark i
overensstemmelse med forordningens krav om besiddelse af en gyldig
rejsetilladelse.
Der vil desuden være behov
for at fastsætte regler vedrørende henholdsvis den
myndighed, der skal udpeges som dansk national ETIAS-enhed, og den
myndighed, som tillægges kompetence til at behandle klager
over den nationale ETIAS-enheds afgørelser.
Det er endvidere Udlændinge-
og Integrationsministeriets umiddelbare vurdering, at en
gennemførelse vil medføre administrative
ændringer af udlændingebekendtgørelsen for
så vidt angår bestemmelserne om udlændinges
indrejse og rejselegitimation.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser
Gennemførelse af
ETIAS-forordningen i dansk ret forventes at have væsentlige
økonomiske konsekvenser. Det er forventningen, at de afledte
administrative konsekvenser, der følger af forordningen,
primært vil vedrøre en række myndigheder under
blandt andet Justitsministeriet, Udlændinge- og
Integrationsministeriet og Udenrigsministeriet.
Der vil være væsentlige
økonomiske udgifter for det offentlige i forbindelse med
etableringen af en it-løsning, som tilvejebringer den
nationale ETIAS-myndighed og nationale indvandringsmyndigheders
adgang til det centrale ETIAS-system. Det er på
nuværende tidspunkt ikke muligt at estimere de
økonomiske udgifter, da der fra EU's side fortsat
udestår en række beskrivelser af snitflader, opgaver og
krav til nationale it-løsninger.
Der vil endvidere være
udgifter forbundet med, at en række danske myndigheder vil
blive pålagt meropgaver som følge af oprettelsen af
ETIAS. Den nationale ETIAS-myndighed vil blive pålagt opgaven
at sagsbehandle ansøgninger om rejsetilladelse, som ikke kan
godkendes maskinelt via automatiserede opslag. Såfremt
ETIAS-forordningen vedtages i dens nuværende form, vil den
nationale ETIAS-myndighed kunne anmode om yderligere oplysninger
fra ansøgeren i form af et interview på en dansk
repræsentation.
Den nationale tilsynsmyndighed vil bl.a. få til opgave at
udføre revision af de nationale ETIAS-enheders behandling af
oplysninger og udarbejde bidrag til rapporter mv. Endeligt skal den
nationale klageinstans behandle klager over afslag på
rejsetilladelse til Danmark.