Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
Danmarks tilslutning på mellemstatsligt grundlag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) XXX/XXX om
oprettelse af et EU-system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS) og om ændring af forordning (EU) nr.
515/2014, (EU) 2016/399 og (EU) 2016/1624.
(Beslutningsforslag nr. B 105)
Forslaget til
folketingsbeslutning har til formål at opnå
Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 19, stk. 1, til, at
regeringen på Danmarks vegne tilslutter sig
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) XXX/XXX om
oprettelse af et EU-system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS) og om ændring af forordning (EU) nr.
515/2014, (EU) 2016/399 og (EU) 2016/1624.
Terrortruslen
mod Danmark og Europa nødvendiggør en systematisk
kontrol af, hvem der rejser ind i Schengenområdet. Regeringen
støtter derfor en styrkelse af kontrollen med de ydre
grænser og anvendelse af fælles kontrolsystemer.
Med
ETIAS-forordningen oprettes et fælles system for
rejseinformation og rejsetilladelse, som giver bedre mulighed for
at identificere visumfri tredjelandsstatsborgere, der udgør
en sikkerhedsrisiko, inden de ankommer til Schengenområdets
ydre grænse. Forordningen vil endvidere bidrage til at
forhindre ulovlig indvandring og begrænse risici for
folkesundheden.
ETIAS-forordningen gennemfører endvidere
konsekvensændringer af forordning (EU) nr. 515/2014, (EU)
2016/399 og (EU) 2016/1624.
Der
pågår fortsat forhandlinger i EU om ETIAS-forordningen,
men det er forventningen, at forordningen vedtages i foråret
2018. Beslutningsforslaget fremsættes derfor i
indeværende folketingssamling, således at det forud for
Folketingets åbning i oktober 2018 er muligt i
overensstemmelse med Danmarks stilling i forhold til
Schengensamarbejdet at meddele Rådet Danmarks tilslutning til
forordningen.
Som
følge af det danske forbehold vedrørende retlige og
indre anliggender deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af ovennævnte forordning, der ligeledes ikke er bindende for
og ikke finder anvendelse i Danmark.
Da
forordningen imidlertid udbygger Schengenreglerne, skal Danmark i
henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks
måneder efter Rådets vedtagelse træffe
afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre
forordningen i dansk ret.
Hvis
beslutningsforslaget vedtages, vil regeringen herefter meddele
Rådet, at Danmark vil gennemføre forordningen i dansk
ret.
Hvis forordningen ikke gennemføres i
dansk ret, overvejer de medlemsstater, der er bundet af
forordningen, hvilke passende foranstaltninger der skal
træffes. Dette kan betyde, at Danmark i yderste konsekvens
må træde ud af Schengensamarbejdet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
beslutningsforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale beslutningsforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.