Fremsat den 21. marts 2018 af Nikolaj Villumsen (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Christian Juhl (EL) og Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod eksport af dual use-udstyr til
lande, der krænker menneskerettighederne alvorligt
Folketinget pålægger regeringen at
foretage de nødvendige lovgivningsmæssige og
administrative initiativer med henblik på at gøre det
obligatorisk for danske myndigheder at give afslag på
tilladelse til eksport af dual use-produkter til lande, der
krænker menneskerettighederne alvorligt. Forslaget er
målrettet dual use-produkter, herunder
overvågningsteknologi, der risikerer at blive brugt af
slutbruger til eller i forbindelse med alvorlig krænkelse af
menneskerettighederne. Det gælder derfor ikke eksport med et
klart humanitært sigte eller produkter, der ikke er egnet til
brug for alvorlige krænkelser af menneskerettighederne hos
den pågældende slutbruger.
Bemærkninger til forslaget
Dual use er en betegnelse for produkter eller
teknologier, der kan benyttes til både civile og
militære formål, herunder også produkter eller
teknologier, der kan bidrage til fremstilling af
masseødelæggelsesvåben.
Der er tale om produkter, som på den ene
side kan anvendes til fredelige og gavnlige formål for
samfundet, men bagsiden af produkterne er på den anden side,
at de - i de forkerte hænder - kan anvendes på en
måde, der er til skade for de mennesker, der lever i
samfundet.
Dagligt kan man læse om autoritære
regimers krænkelser af menneskerettighederne og
undertrykkelse af befolkningen forskellige steder i verden, og det
er helt afgørende, at denne type regimer ikke kan importere
dual use-produkter, de kan bruge til at undertrykke befolkningen
eller til alvorlige krænkelser af menneskerettighederne.
Dual use-produkter er allerede i dag underlagt
eksportkontrol, og eksportørerne skal have en
udførelsestilladelse, hvis produkterne skal eksporteres.
Formålet hermed er bl.a. at forhindre, at dual use-produkter
falder i hænderne på autoritære regimer, der vil
misbruge produkterne. Det er Erhvervsstyrelsen, der er kompetent
myndighed for dual use-eksportkontrol, og tilladelse til eksport af
dual use-produkter finder sted efter en ansøgning fra den,
der vil eksportere produktet. Men eksportkontrollen er ikke
fyldestgørende, som det er i dag.
I et svar til Udenrigsudvalget på URU,
alm. del - spm. 327 (folketingsåret 2016-17) oplyser
erhvervsministeren, at Erhvervsstyrelsen har strammet den
såkaldte slutbrugererklæring, således at
slutbrugeren skal skrive under på, at det givne dual
use-produkt ikke vil blive misbrugt til overtrædelse af
menneskerettighederne. At en slutbruger skriver under på ikke
at ville misbruge produktet, er dog ingen garanti for, at det ikke
sker alligevel. Det er således ikke særlig betryggende,
når man i Dagbladet Information har kunnet læse, at et
dansk datterselskab af en britisk våbenvirksomhed har haft
eksporttilladelse til at sælge
masseovervågningsteknologi til en række
mellemøstlige diktaturstater, jf. artiklen
»Våbengigant brugte Danmark til at eksportere
overvågning til diktaturer. Nu flytter den«, Dagbladet
Information, den 21. september 2017.
Noget tyder da også på, at
skiftende regeringer ikke har taget dual use-problematikken
tilstrækkelig alvorligt. Dagbladet Information har
således afdækket, at der under den tidligere
SR-regering blev slækket på reglerne for eksportkontrol
af våben og dual use-produkter, bl.a. af hensyn til dansk
erhvervsliv, jf. svar til Udenrigsudvalget (URU, alm. del - spm.
271 (folketingsåret 2016-17)), og det i øvrigt, uden
at Folketinget blev orienteret. Det er en praksis, som er fortsat
under den nuværende VLAK-regering, jf. artiklerne
»SR-regeringen gjorde det i al hemmelighed lettere at
sælge våben og overvågningsteknologi til
diktatorer«, Dagbladet Information, den 17. august 2017, og
»Eksport af overvågningsteknologi til diktaturstater
fortsætter under VLAK«, Dagbladet Information, den 3.
november 2017.
Efter forslagsstillernes opfattelse burde der
derfor straks indføres et decideret forbud mod eksport af
dual use-produkter til lande, der krænker
menneskerettighederne alvorligt.
Forslagsstillerne har endvidere noteret sig,
at udenrigsministeren i svar på spørgsmål fra
Udenrigsudvalget, jf URU, alm. del - spm. 274 (folketingsåret
2016-17), har tilkendegivet, at ministeren fremadrettet vil
orientere Det Udenrigspolitiske Nævn i forbindelse med
større ændringer i Udenrigsministeriets tilgang til
eksportkontrolsager.
Skriftlig fremsættelse
Nikolaj Villumsen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod eksport af dual use-udstyr til lande, der krænker
menneskerettighederne alvorligt.
(Beslutningsforslag nr. B 102)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.