Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0931 Bilag 1
Offentligt
2899354_0001.png
Samlenotat
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU's 2024-budget
KOM (2024) 931
Nyt notat
1. Resume
9. august 2024
Kommissionen fremsatte d. 19. juli forslag til ændringsbudget 4
til EU’s 2024-budget
vedrørende
ajourføring af indtægter (egne indtægter) og justering af bevillinger for en række decentrale agentu-
rer.
Med forslag til ændringsbudget 4 indarbejdes opdaterede skøn for indtægtssiden, herunder med-
lemslandenes toldindtægter, momsgrundlag, BNI-niveauer samt skøn for mængden af ikke-genan-
vendt plastemballage for 2024. Herudover foreslås det at øge bevillingerne for en række decentrale
agenturer for i alt 12 mio. euro. Kommissionens forslag skønnes samlet set at øge det danske EU-
bidrag under det statslige delloft for driftsudgifter med 574,9 mio. kr. På indtægtsbudgettet redu-
ceres nettoindtægterne med 262,5 mio. kr. sfa. lavere toldindtægter.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til 2024-budgettet, idet der er
tale om et ændringsbudget af teknisk karakter, der primært implementerer opdateringer til EU-
budgettets indtægtsside. For så vidt angår justeringerne på udgiftssiden finder regeringen, at mer-
udgifterne til de decentrale agenturer i videst muligt omfang bør finansieres ved omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 19. juli 2024 fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 4
til EU’s
budget for 2024 (KOM (2024) 931). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten
om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) art. 314 vedr. beslutningspro-
ceduren for budgettet, finansforordningens art. 44
1
og ordningen for Den Europæ-
iske Unions egne indtægter.
2
Forslaget er modtaget i dansk sprogversion d. 1. august 2024.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 indeholder en række tekniske opdate-
ringer til EU-budgettets indtægtsside, der traditionelt foretages en gang årligt i hen-
hold til de seneste økonomiske prognoser. Dertil kommer en række tilpasninger af
udgiftssiden.
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018.
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2024) 0931 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2024
2899354_0002.png
Side 2 af 5
3.1 Ajourføring af indtægter
Opdateringen medfører en samlet reduktion i indtægterne baseret på told, moms
og plast på 4.608,7 mio. euro. Dertil kommer, at niveauet for andre indtægter falder
med 1.004,4 mio. euro. Eftersom BNI-bidraget udgør en residual, der skal sikre, at
indtægter og udgifter i
EU’s budget balancerer, indebærer opdateringen en
forøgelse
af de samlede BNI-baserede bidrag til EU-budgettet i 2024 på 5.625,1 mio. euro,
inkl. finansiering af merudgifter på 12 mio. kr., jf. afsnit 3.2. De samlede bevægelser
på indtægtssiden fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Samlet justering af indtægtsside sfa. forslag til ændringsbudget 4
Mio. euro, 2024-priser
Toldbidrag
Momsbidrag
Plastbidrag
Andre indtægter (UK-bidrag, bøder mv.)
Heraf UK-bidrag
Heraf bøder-indtægter mv.
BNI-bidrag
I alt
-4.501,4
-153,4
46,1
-1.004,4
-1.517,7
513,3
5.625,1
12,0
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
til EU’s 2024-budget.
Forslaget til ændringsbudget 4 skønnes at medføre merudgifter inden for det
statslige delloft for driftsudgifter på 574,9 mio. kr. Derudover skønnes indtæg-
terne relateret til told at blive reduceret med 1.050,1 mio. kr. Idet medlemslandene
overdrager 75 pct. af toldindtægterne til EU, skønnes de danske nettoindtægter at
blive reduceret med 262,5 mio. kr.
Tabel 2
Skønnede konsekvenser for det danske EU-bidrag i 2024 inden for det statslige delloft for drift
Mio. kr., 2024-priser
Momsbidrag
Plastbaseret bidrag
BNI-bidrag
Udgifter i alt
Ændring i dansk EU-bidrag
-315,0
-27,5
917,4
574,9
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
til EU’s 2024-budget,
Finansministeriets beregninger.
Nye skøn for toldindtægter
Kommissionen skønner, at
EU’s
samlede indtægter reduceres med ca. 4,5 mia. euro
ift. det forudsatte i 2024-budgettet, svarende til en reduktion på ca. 18 pct. For
Danmarks vedkommende skønnes toldindtægterne at blive reduceret med 1.050,1
kom (2024) 0931 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2024
2899354_0003.png
Side 3 af 5
mio. kr. ift. det hidtidige skøn. Idet medlemslandene betaler 75 pct. af toldindtæg-
terne i EU-bidrag, skønnes Danmarks toldbidrag at falde med 787,6 mio. kr., hvor-
for nettoindtægterne i alt skønnes reduceret med 262,5 mio. kr.
Nye skøn for momsbaser
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 indeholder ligeledes nye skøn for ud-
viklingen i medlemsstaternes momsbaser
og dermed grundlaget for medlemssta-
ternes momsbidrag. Ændringerne medfører en reduktion af de samlede momsbi-
drag på 153,4 mio. euro. For Danmarks vedkommende skønnes bidraget reduceret
med 315,0 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Nye skøn for mængden af ikke-genanvendt plastemballage
Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 indebærer endvidere en opdatering af
skøn for mængden af ikke-genanvendt plastemballage i medlemslandene, således at
EU’s samlede
indtægter herfra øges med 46,1 mio. euro. For Danmarks vedkom-
mende skønnes bidraget reduceret med 27,5 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Nye skøn for BNI
Som følge af de reducerede skøn for de
øvrige indtægter til EU’s budget
samt den
marginale forøgelse af betalingsniveauet i forslaget til ændringsbudget 4, øges BNI-
bidragene. Samlet opjusteres BNI-bidragene med 5.625,1 mio. euro. For Danmarks
vedkommende opjusteres BNI-bidraget med 917,4 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Andre justeringer på indtægtssiden
Med forslaget til ændringsbudget 4 har Kommissionen opjusteret forventningen til
niveauet for bødeindtægter mv. med ca. 513,3 mio. euro, heraf udgøres størstedelen
af en opjustering på 340,7 mio. euro fra bøder pålagt medlemslande samt 157,5
bøder pålagt i overensstemmelse med konkurrencelovgivningen. Derudover har
Kommissionen nedjusteret skønnet for Storbritanniens bidrag til EU-budgettet
med 1.517,7 mio. euro i overensstemmelse med aftalen om Storbritanniens udtræ-
den af EU. Justeringen omfatter bl.a. et opdateret skøn for niveauet af betalinger i
2024 på forpligtelser indgået før Storbritanniens udtræden af EU samt en korrek-
tion for perioden før 2024.
3.2 Justering af udgiftssiden
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 medfører en samlet stigning i forplig-
telses- og betalingsniveauet på 12,0 mio. euro, som kan henføres til en række de-
centrale agenturer, jf.
tabel 3.
Tabel 3
Samlet justering af udgiftssiden sfa. forslag til ændringsbudget 4
Mio. euro, 2024-priser
Merudgifter til decentrale agenturer
Den Europæiske Unions Agentur for Cybersikkerhed (ENISA)
0,1
0,1
Forpligtelser
Betalinger
kom (2024) 0931 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2024
2899354_0004.png
Side 4 af 5
Den Europæiske Unions Agentur for Samarbejde mellem Energiregule-
ringsmyndigheder (ACER)
Den Europæiske Unions Agentur for Rumprogrammet (EUSPA)
Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA)
Nen Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt Samarbejde (Eurojust)
Den Europæiske Unions Agentur for den Operationelle Forvaltning af
Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfær-
dighed (eu-LISA)
Modgående finansiering
Administrationsudgifter til Digital Europa-programmet
Reserve til Anti-hvidvaskmyndigheden
Galileo/EGNOS
Asyl- og Migrationsfonden (AMIF)
Instrument for finansiel støtte til grænseforvaltning og visumpolitik (BMVI)
Balance
2,7
0,3
11,2
2,0
24,2
2,7
0,3
11,2
2,0
1,9
-0,1
-3,8
-0,3
-5,5
-18,7
12,0
-0,1
-3,8
-0,3
-0,4
-1,5
12,0
Anm.: Afvigelser i beløb ved summering skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
for EU’s 2024-budget.
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 medfører samlet set en forøgelse af
forpligtelsesbevillinger til decentrale agenturer på 40,5 mio. euro og 18,2 mio. euro
i betalingsbevillinger. Dette modgås delvist af nedskrivning af bevillinger til Digital
Europa-programmet, en reserve til Anti-hvidvaskmyndigheden, Satellitovervåg-
ningscenteret Galileo, Asyl- og Migrationsfonden samt Instrument for finansiel
støtte til grænseforvaltning og visumpolitik. Merudgifterne udgør således 12,0 mio.
euro i både betalings- og forpligtelsesbevillinger.
Kommissionen anfører i forslaget, at justeringerne til ENISA, ACER og eu-LISA
følger af de politiske aftaler om hhv. forslag om reformer af elmarkedet,
Cyber Resi-
lience Act,
samt Migrations- og Asylpagten, og at disse merudgifter fuldt ud finansie-
res af omprioriteringer inden for Digitalt Europa-programmet, AMIF og BMVI.
Fordelingen af udgifter og modgående finansiering på EU-budgettets udgiftskate-
gorier medfører, at der frigives en margen under udgiftslofterne på 1,2 mio. euro,
mens det foreslås at mobilisere Fleksibilitetsinstrumentet, som er en reserve til ufor-
udsete udgifter, for 13,2 mio. euro.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
kom (2024) 0931 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2024
Side 5 af 5
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til ændringsbudget 4 skønnes at medføre merudgifter inden for det
statslige delloft for driftsudgifter på 574,9 mio. kr., hvoraf 2,0 mio. kr. kan henfø-
res til justeringer på udgiftssiden. Derudover skønnes nettoindtægterne relateret til
told at blive reduceret med 262,5 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 4.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til justeringer på indtægtssiden. Dette
skal ses i lyset af, at der er tale om en teknisk justering, hvor ændringsbudgettet
indarbejder opdaterede skøn på indtægtssiden.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til justeringer på udgiftssiden, som
implementerer vedtagne aftaler og finder det positivt, at disse finansieres ved om-
prioritering. Regeringen anerkender, at der for de øvrige merudgifter er fundet del-
vis finansiering ved omprioritering. Regeringen finder dog, at udgifter til admini-
stration bør finansieres fuldt ud ved omprioritering frem for at anvende en reserve
til uforudsete udgifter og øge medlemslandenes EU-bidrag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.