Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2017-18

Spørgsmål 123

Den norske regering har nu besluttet, at de vil ændre på begrænsningerne i, hvilke områder der gælder for Norske International Skibsregister (NIS), således at det også kan anvendes på færger i udlandsfart, som går mellem norske havne og havne, der ligger mere end 300 sømil fra den sidst anløbne norske havn. Det betyder foreløbigt, at DFDS ruten Oslo-København ikke har mulighed for at blive registreret i NIS. Det ændrer nordisk søfart og kan skabe et kapløb mod bunden. Hvis en færge er registreret i NIS, er der mulighed for brug af udenlandsk mandskab på hjemlandets lønvilkår i modsætning til, hvad der i øjeblikket er tilfældet på de skandinaviske færgeruter. Hvilke konsekvenser kan det norske forslag få for danske arbejdspladser? Har ministeren været i kontakt med sin norske kollega herom?
Dato: 12-03-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne: sø- og skibsfart

Endeligt svar

Dokumentdato: 27-03-2018
Modtaget: 27-03-2018
Omdelt: 27-03-2018

ERU alm. del - svar på MFU spm. 123 om den norske regerings beslutning om, at de vil ændre på begrænsningerne i, hvilke områder der gælder for Norske International Skibsregister (NIS), fra erhvervsministeren

ERU alm. del - svar på spm. 123 (pdf-version)
Html-version
BEU alm. del - svar på spm. 353 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 12-03-2018
Modtaget: 12-03-2018
Omdelt: 12-03-2018

MFU spm. om den norske regerings beslutning om, at de vil ændre på begrænsningerne i, hvilke områder der gælder for Norske International Skibsregister (NIS), til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version