Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1873889_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 353
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. juli 2017
Besvarelse af spørgsmål 353 alm. del stillet af udvalget den 21. marts
2017 efter ønske fra Magnus Heunike (S).
Spørgsmål:
Den norske regering har stillet et forslag om at ændre på begrænsningerne
i, hvilke områder der gælder for det Norske Internasjonale Skipsregister
(NIS), således at det også kan anvendes på færger i udlandsfart, som går
mellem norske havne og havne, der ligger mere end 175 sømil fra den
sidst anløbne norske havn. Det gælder bl.a. DFDS ruten Oslo-København.
Hvis en færge er registreret i NIS er der mulighed for brug af udenlandsk
mandskab på hjemlandets lønvilkår i modsætning til, hvad der i øjeblikket
er tilfældet på de skandinaviske færgeruter. Hvilke konsekvenser kan det
norske forslag få for danske arbejdspladser? Har ministeren været i kon-
takt med sin norske kollega herom?
Svar:
En udvidelse af NIS kan gøre dette register til et alternativ til det danske
internationale skibsregister (DIS) for rederierne med passagerskibe på
ruter mellem Danmark og Norge. For at et passagerskib i henhold til for-
slaget kan komme i NIS, er det en betingelse, at skibene besejler ruter
over 175 sømil og tilbyder overnatningskapacitet for passagerne. Søfarts-
styrelsen har oplyst, at danskflagede passagerskibe på ruter som Køben-
havn-Oslo, Hirtshals-Bergen og Hirtshals-Stavanger formentligt vil kunne
omfattes heraf.
Som spørgeren også anfører, giver registrering i NIS mulighed for at be-
skæftige udenlandsk arbejdskraft på andre overenskomster end norske,
ligesom det er tilfældet i det danske DIS-register. I Danmark er den om-
talte type passagerskibe dog omfattet af den særlige ”Færge-DIS”, som
stadig giver mulighed for lavere lønomkostninger via DIS-
skatteordningen, men hvor tredjelandes statsborgere ansættes på danske
overenskomster. Denne ordning blev etableret efter et fælles ønske fra
søfartserhvervets parter og har nu eksisteret i mere end 15 år.
Om det vil være attraktivt at omflage passagerskibe registreret i DIS til
Norge beror på rederiernes vurderinger af, hvilket register der er mest
attraktivt. Udover vilkår for ansættelse af udenlandsk arbejdskraft er der
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 123: MFU spm. om den norske regerings beslutning om, at de vil ændre på begrænsningerne i, hvilke områder der gælder for Norske International Skibsregister (NIS), til erhvervsministeren
2/2
fx også forskel på DIS og NIS i forhold til skatteordninger, idet kun DIS-
skibe kan ansætte de søfarende på nettoløn, dvs. uden der skal betales
indkomstskat af lønnen. I NIS har man en anderledes ordning med delvis
refusion til rederiernes omkostninger til bruttoløn, hvilket ikke nødven-
digvis er mere fordelagtigt end nettoløn. Dette vilkår foreslås der ikke
ændret på i den norske regerings forslag, som alene har sigte på at ændre,
hvilke skibe der kan være i NIS.
Så længe der ikke er klarhed over den endelige ordning i Norge, herunder
om den kan godkendes af EFTA Surveillance Authority, kan konsekven-
serne for Danmark og danske arbejdspladser ikke vurderes fuldt ud.
Søfartsstyrelsen er i kontakt med de norske myndigheder, som har oplyst,
at den norske regering i perioden 18. januar - 3. marts 2017 har haft for-
slaget til udvidelse af NIS i offentlig høring. Per medio juni 2017 vurderer
den norske regering fortsat sagen i lyset af de modtagne høringssvar, og
der er således endnu ikke truffet nogen beslutning om forslagets videre
gang. Endvidere er den norske regering i den norske presse citeret for, at
man er opmærksom på potentielle negative, utilsigtede konsekvenser ved
forslaget, herunder for nordiske arbejdstagere.
Selvom konsekvenserne for Danmark endnu ikke kan kortlægges fuldt ud
er jeg meget opmærksom på risikoen for, at danske og nordiske arbejds-
pladser kan blive berørt. Jeg har derfor rettet henvendelse til min norske
kollega og givet udtryk for, at en udvidelse af NIS bør foretages med hen-
syntagen til de nordiske søfarende. Jeg vil endvidere følge sagen tæt.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen