Undervisningsudvalget (UNU) Alm. del

Samling: 2017-18

Spørgsmål 138

I rapporten ”Retten til uddannelse. Når børn med handicap ikke går i skole”, anbefaler Institut for Menneskerettigheder følgende indsatser for at sikre børn med autisme og adhd’s ret til skolegang: 1) udarbejdelse af nationale retningslinjer for tidlig identifikation af risiko for skolevægring, 2) at reglerne for registrering af fravær ændres, så det sikres, at der er tilgængelige data om fravær pga. skolevægring, 3) at Undervisningsministeriet skærper pligten til at iværksætte sygeundervisning, 4) at Undervisningsministeriet sikrer, at sygeundervisning som udgangspunkt foretages af en af barnets egne undervisere, 5) at der sikres klageadgang i forhold til afgørelser om afslag på iværksættelse af sygeundervisning, 6) at bagatelgrænsen, der gælder for klageretten efter folkeskoleloven, afskaffes, 7) at kommunerne forpligtes til at fastsætte vejledende sagsbehandlingsfrister på skoleområdet og 8) at sektoransvarlighedsprincippet i serviceloven præciseres. Har ministeren tænkt sig at iværksætte tiltag, herunder nødvendige lovændringer, som sikrer at disse anbefalinger følges?
Dato: 19-12-2017
Status: Endeligt besvaret
Emne: folkeskolen
Dokumentdato: 12-01-2018
Modtaget: 12-01-2018
Omdelt: 12-01-2018

UNU alm. del - svar på spm. 138 om, hvorvidt ministeren har tænkt sig at iværksætte tiltag, som sikrer at anbefalingerne, nævnt i rapporten ”Retten til uddannelse. Når børn med handicap ikke går i skole”, følges, fra undervisningsministeren

UNU alm del - svar på spørgsmål 138 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 19-12-2017
Modtaget: 19-12-2017
Omdelt: 19-12-2017

Spm. om, hvorvidt ministeren har tænkt sig at iværksætte tiltag, som sikrer at anbefalingerne, nævnt i rapporten ”Retten til uddannelse. Når børn med handicap ikke går i skole”, følges, til undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version