Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1844331_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 138 (Alm. del):
I brev af 19. december har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 138:
I rapporten
”Retten
til uddannelse. Når børn med handicap ikke går i
skole” anbefaler Institut for Menneskerettigheder følgende indsatser for
at sikre børn med autisme og adhd´s ret til skolegang: 1) udarbejdelse af
nationale retningslinjer for tidlig identifikation af risiko for skolevægring,
2) at reglerne for registrering af fravær ændres, så det sikres, at der er
tilgængelige data om fravær pga. skolevægring, 3) at Undervisningsmini-
steriet skærper pligten til at iværksætte sygeundervisning, 4) at Under-
visningsministeriet sikrer, at sygeundervisning som udgangspunkt foreta-
ges af en af barnets egne undervisere, 5) at der sikres klageadgang i for-
hold til afgørelser om afslag på iværksættelse af sygeundervisning, 6) at
bagatelgrænsen, der gælder for klageretten efter folkeskoleloven, afskaf-
fes, 7) at kommunerne forpligtes til at fastsætte vejledende sagsbehand-
lingsfrister på skoleområdet og 8) at sektoransvarlighedsprincippet i ser-
viceloven præciseres. Har ministeren tænkt sig at iværksætte tiltag, her-
under nødvendige lovændringer, som sikrer at disse anbefalinger følges?
Svar:
Rapporten fra Institut for Menneskerettigheder peger på nogle alvorlige
problemer i forhold til børn, der ikke kommer i skole og ikke modtager
anden undervisning.
Undervisning er en grundlovssikret rettighed, og ingen børn må være
uden undervisning.
Der er i den senere tid fra flere sider blevet peget på problemer med
langvarigt fravær, manglende sygeundervisning og børn uden undervis-
ningstilbud.
12. januar 2018
Sagsnr.:17/16977
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvorvidt ministeren har tænkt sig at iværksætte tiltag, som sikrer at anbefalingerne, nævnt i rapporten Retten til uddannelse. Når børn med handicap ikke går i skole, følges, til undervisningsministeren
For at få et grundigere belysning af problemerne med fravær mv. har jeg
iværksat en undersøgelse, som bl.a. skal afdække omfanget af og bag-
grunden for højt fravær. Som led i undersøgelsen vil der også blive
spurgt til skolernes praksis i forhold til at sikre undervisning af elever,
som er fraværende på grund af sygdom.
Jeg vil afvente resultaterne af denne undersøgelse, der forventes at fore-
ligge i marts 2018, før jeg vil overveje eventuelle initiativer i forhold til
fravær og sygeundervisning.
I forhold til anbefalingen i punkt 8 om, at sektoransvarlighedsprincippet
præciseres i serviceloven, må jeg henvise til børne- og socialministeren,
da det er Børne-og Socialministeriets ressortområde.
Jeg kan orientere om, at jeg sammen med børne- og socialministeren i
december 2016 udsendte et brev til samtlige kommunalbestyrelser om
tilrettelæggelsen af hjælp og støtte efter serviceloven og folkeskolelov-
givningen til børn med handicap og deres familier med henblik på at
understøtte vidensgrundlaget for en helhedsorienteret indsats på tværs af
lovgivningen.
Styrkelse af den tidlige og tværsektorielle indsats er endvidere en væsent-
lig del af det satspuljeprojekt, der nu igangsættes som opfølgning på an-
befalingerne fra inklusionseftersynet fra 2018-2020.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2