Tak for spørgsmålet.
Jeg er glad for at få muligheden for at diskutere cabotagekørsel og vilkårene i vejgodsbranchen.
Det er et centralt emne, som har været rejst mange gange i den hjemlige debat, og det er også vigtigt, i lyset af at Europa-Kommissionen har annonceret, at man ønsker at foretage en revision af cabotagereglerne på EU-plan.
Når vi diskuterer cabotagekørsel, er det vigtigt lige at få rammen på plads.
Cabotagekørsel er kort fortalt godskørsel for fremmed regning mellem to punkter i Danmark, som udføres af en lastbil, som er registreret i et andet medlemsland.
Jeg kan forstå, at omfanget af cabotagekørsel i Danmark udgjorde 2,6 pct.
af det samlede godstransportarbejde mål i tonkilometer og ca.
1,2 pct.
af de totalt transporterede godsmængder målt i ton i 2014, som er det seneste år, som vi har tilgængelige tal fra.
Endvidere har jeg fået oplyst, at den cabotagekørsel, som foregår i Danmark af udenlandske lastbiler, er på nogenlunde samme niveau som den cabotagekørsel, danske lastbiler udfører i andre EU-medlemslande.
Spørgeren henviser i sit spørgsmål til, at særlig østeuropæiske chauffører nedprioriterer sikkerheden.
Til det må jeg sige, at jeg ikke har været i stand til at finde tal, som viser, at østeuropæiske chauffører i særlig grad skulle nedprioritere sikkerheden, når de kører cabotagekørsel i Danmark.
Dermed er ikke sagt, at det ikke kan være tilfældet, men jeg har bare ikke mulighed for at komme det nærmere.
Ved cabotagekørsel gælder de samme færdselsregler, som gælder ved al anden kørsel i Danmark.
Det står uden for enhver diskussion, at man selvfølgelig skal overholde de gældende regler.
Det gælder også med hensyn til overholdelse af cabotagereglerne, som spørgeren også kommer ind på.
Det er her vigtigt, at vi skelner mellem lovlig og ulovlig cabotagekørsel.
Der er stor forskel på den lovlige cabotagekørsel, som udføres i overensstemmelse med EU-reglerne, og den ulovlige cabotagekørsel, som finder sted i Danmark.
Jeg kan oplyse om, at det af tal fra Rigspolitiet fremgår, at Rigspolitiet i de tre første kvartaler af 2016 har kontrolleret i alt 3.065 køretøjer, og at det har resulteret i 33 bødeforlæg.
I alt svarer det til, at der blev udskrevet bødeforlæg til ca.
1 pct.
af de kontrollerede køretøjer.
Det er et meget langt svar, jeg har fået med i Folketingssalen i dag.