Der er tale om et spørgsmål, som har været drøftet før.
Det tror jeg godt vi kan være enige om.
Enhedslisten har endda fremsat beslutningsforslag B 144 i samme retning, som skal drøftes her i salen i næste uge.
Den debat ser jeg også frem til, og det er jeg også sikker på at spørgeren gør.
Det er ikke regeringens holdning, at vi skal afbryde forhandlingerne med Tyrkiet.
Men kravene til Tyrkiet er de samme i dag, som de har været hele tiden, og det er op til Tyrkiet at levere fremskridt.
Det er helt utænkeligt at forestille sig det Tyrkiet, vi kender i dag, som medlem af EU.
Helt utænkeligt.
Tværtimod går det for tiden i den forkerte retning.
Både statsministeren og jeg har klart sagt, hvad vi mener om de forfatningsændringer, der nu kommer til at gælde i Tyrkiet, og det er ikke positivt.
Indtil videre er det meget store flertal af EU's medlemslande enige om, at optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet er den bedste ramme for at fremme Tyrkiets demokratiske udvikling gennem de høje krav, som EU stiller til sine kandidatlande.
Det ændrer folkeafstemningen sådan set ikke ved.
Men det er klart, at jo mere Tyrkiet bevæger sig baglæns, som de gør nu, jo sværere er det at forestille sig, at der pludselig skulle komme ny fart i optagelsesforhandlingerne.
Det er en proces, som indtil videre har varet ca.
12 år eller små 30, hvis man regner helt tilbage fra 1988, hvor Tyrkiet indsendte sin ansøgning om EU-medlemskab.
Hvad angår den sidste del af spørgsmålet, står det klart, at hvis Tyrkiet genindfører dødsstraf, afskærer man sig fuldstændig fra muligheden for EU-medlemskab og vil også få problemer med sit medlemskab af Europarådet.
Så giver det heller ikke nogen mening i den sammenhæng at fortsætte optagelsesforhandlingerne i den form, som vi kender i dag.