Tak for spørgsmålet om østeuropæisk arbejdskraft i Danmark.
Lad mig starte med at sige, at når det kommer til en vurdering af de konkrete eksempler på lønniveauer, som spørgeren nævner, så mener jeg, det ligger uden for rammerne af et mundtligt § 20-spørgsmål, da det ikke er muligt for mig at validere de konkrete tal på den korte tid, der går, fra spørgsmålet stilles, til det skal besvares her i salen.
Der er jo bl.a.
tale om forhold, som er fastsat af arbejdsmarkedets parter.
Men hvis spørgeren stiller mig et spørgsmål via Transport-, Bygnings- og Boligudvalget vil jeg meget gerne undersøge det nærmere.
Jeg vil dog gerne slå fast, at det skal være hævet over enhver tvivl, at hvis man kører godskørsel i Danmark, skal man overholde de regler, der gælder i Danmark.
Det gælder, hvad enten chaufføren er dansk, polsk, tysk eller filippinsk.
Samtidig forstår jeg spørgsmålet således, at det drejer sig om cabotagekørsel.
Her synes jeg det er vigtigt at vi skelner mellem lovlig og ulovlig cabotagekørsel.
Lad mig her henvise til to af mine forgængere på ministerposten, hr.
Henrik Dam Kristensen og hr.
Magnus Heunicke; mere specifikt vil jeg henvise til et svar til Folketingets Transportudvalg fra 2015, hvor hr.
Magnus Heunicke erklærer sig enig i tidligere transportminister Henrik Dam Kristensens udtalelse fra 2011, som jeg nu citerer:
»Her vil jeg gerne kraftigt understrege, at ikke al kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark er ulovlig, og det er ikke enhver aflønning, der ligger under dansk overenskomst, som er lig med social dumping.
Det synes jeg selvfølgelig også er vigtigt at huske på.«
Vilkårene i vejtransportsektoren er et emne, som bliver diskuteret i hele Europa.
Det gør det, fordi det er et område, som i høj grad er reguleret på EU-plan, og det synes jeg er vigtigt at vi holder os for øje, når vi diskuterer det.
Europa-Kommissionen vil som bekendt snart fremlægge sine forslag til en revision af reglerne på vejtransportområdet.
Regeringen har været og er stadig aktiv i arbejdet med at påvirke Kommissionen forud for fremsættelsen af forslagene.
I januar underskrev jeg i Paris en fælles erklæring for en vejtransportalliance sammen med otte andre lande.
Budskabet herfra er klart:
Vi skal finde fælles europæiske løsninger på de fælles europæiske udfordringer, som vejtransportsektoren står over for.
Det gælder bl.a.
for cabotagekørsel, hvor regeringen arbejder på klarere og enklere regler.
Regeringen ønsker regler, som er lettere at håndhæve, og som kan begrænse omfanget af ulovlig cabotagekørsel i Danmark.
Tak for ordet.