Skriftlig fremsættelse (30. november
2016)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (Etablering af en bisidderordning,
praktiserende kiropraktorers mulighed for henvisning til
billeddiagnostiske undersøgelser og kvalitetsarbejde
m.v.)
(Lovforslag nr. L 95)
Med dette lovforslag gennemfører
regeringen et kvalitetstjek og en ajourføring af
lovgrundlaget og en tydeliggørelse af retsstillingen
på en række områder med aspekter i forhold til
både patienter og behandlere. I lovforslaget samles en
række enkeltstående initiativer for at sikre tydelige
og mere gennemsigtige regler, sikre behandling af høj
kvalitet og styrke patienternes retssikkerhed.
Regeringen lægger med lovforslaget op
til som en permanent ordning at tilbyde patienter, der klager over
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, mulighed for en
uvildig bisidder i forbindelse med dialogsamtaler med
sundhedsvæsenet om klagen. Sundhedsministeren bemyndiges til
at indgå aftale med én eller flere private
institutioner om administration og drift af ordningen.
Endvidere foreslås det at bemyndige
sundhedsministeren til at fastsætte regler om, at
praktiserende kiropraktorer kan henvise til diagnostiske
undersøgelser på sygehuse til brug for udredning hos
den praktiserende kiropraktor.
Forslaget indebærer desuden en
regulering af midlertidig og lejlighedsvis sundhedsfaglig
virksomhed her i landet. Som følge af gennemførelsen
af EU's anerkendelsesdirektiv fra 2005 anerkendes EU- og
EØS-statsborgeres sundhedsfaglige kvalifikationer fra andre
medlemslande. Forslaget implementerer ikke ny EU-lovgivning, men
har til formål at skabe en tydelig hjemmel for
sundhedsministeren til at fastsætte betingelser for - men
også rettigheder og pligter i forbindelse med - den
midlertidige og lejlighedsvise udøvelse af sundhedsfaglig
virksomhed her i landet uden autorisation. Forslaget skal desuden
sikre, at der gælder klare regler for tilsynet med denne
persongruppe, herunder at der kan fastsættes nærmere
regler om udførelsen af tilsynet og de
tilsynsforanstaltninger, der kan iværksættes.
Det foreslås endvidere at bemyndige
sundhedsministeren til administrativt at kunne fastsætte
nærmere regler om det tilskud til dækning af udgifter
til behandling hos praktiserende speciallæger, som
regionsrådet yder til personer, der er omfattet af
sikringsgruppe 2, herunder om den praktiske anvendelse af
reglen.
Forslaget udmønter herudover
økonomiaftalerne for 2016 med regionerne og kommunerne om,
at der skal indføres en ny tilgang til kvalitetsarbejdet i
sundhedsvæsenet. Regeringen blev i disse aftaler enige med
Danske Regioner og KL om at udfase akkrediteringen efter Den Danske
Kvalitetsmodel på offentlige sygehuse og det
præhospitale område og samtidig indføre en ny
tilgang til kvalitetsområdet, som i højere grad
sætter fokus på kvalitetsudvikling fremfor
kvalitetskontrol og på klare mål og resultater, som
skaber værdi for patienten og borgeren.
Den nye tilgang til kvalitetsområdet
er dermed også et udtrykt for tillid til ledelserne og
medarbejderne, som i højere grad skal have plads og faglig
motivation til at skabe forbedringer til gavn for patienterne.
Hensigten med den nye tilgang er således også at
afbureaukratisere. Denne del af lovforslaget er således en
konsekvensændring som følge af
økonomiaftalerne.
Med lovforslaget ændres desuden
sundhedslovens territorialbestemmelse, således at
sundhedslovens definitionsbestemmelser kan sættes i kraft for
Færøerne.
Endelig foreslås det at bemyndige
sundhedsministeren til, efter forhandling med de respektive
ressortministre, at fastsætte regler om, at visse personer af
sikkerhedsmæssige hensyn eller hensyn til
retshåndhævelsen ikke skal have ret til selv at
vælge sygehus efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg ved
udredning og behandling. Det skal ses i lyset af, at ministeren
efter gældende ret har bemyndigelse til, efter forhandling
med de respektive ressortministre, at fastsætte regler om, at
disse personer ikke har ret til selv at vælge sygehus efter
reglerne om frit sygehusvalg og reglerne om frit og udvidet frit
sygehusvalg ved diagnostiske undersøgelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.