Fremsat den 22. november 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven1)
(Nedsættelse af
registreringsafgiften)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014,
§ 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 1 i lov nr.
1889 af 29. december 2015, lov nr. 1892 af 29. december 2015 og ved
§ 1 i lov nr. 650 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, nr. 1, ændres
»24.900 kr.« til: »31.400 kr.«
2. I
§ 4, stk. 1, nr. 2, ændres
»79.000 kr.« til: »99.600 kr.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. januar 2017.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 22. november 2016.
Stk. 3.
Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden
fra og med den 22. november 2016 til og med den 14. januar 2017,
afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den, der
skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler, har krav på tilbagebetaling af det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler, men
som efter lovens ikrafttræden skal afgiftsberigtiges efter
satserne i § 1. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler
efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den, der
skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en
køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Stk. 4. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden
fra og med den 22. november 2016 til og med den 14. januar 2017 er
fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, sker
eksportgodtgørelsen efter de hidtil gældende regler.
Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens
ikrafttræden hos den godtgørelsesberettigede det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
for hvilke der er beregnet godtgørelse efter de hidtil
gældende regler, men hvor der efter lovens ikrafttræden
skal beregnes godtgørelse efter satserne i § 1.
Stk. 5. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden
fra og med den 22. november 2016 til og med den 14. januar 2017 er
fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk.
7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og
skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden
hos den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens
almindelige regler det forskelsbeløb, der opstår for
køretøjer, for hvilke der er beregnet
afgiftsdifference efter de hidtil gældende regler, men hvor
der efter lovens ikrafttræden skal beregnes afgiftsdifference
efter satserne i § 1.
Stk. 6. Efter- og
tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 31.
marts 2017 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i
rentelovens § 5, stk. 1.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om at reducere
registreringsafgiften ved at forhøje tærsklen for,
hvornår den højeste værdiafgift på 150
pct. beregnes (skalaknækket) i 2017-niveau fra 84.600 kr. til
106.600 kr. for personbiler og fra 26.700 kr. til 33.600 kr. for
motorcykler. Den danske registreringsafgift på biler og
motorcykler er blandt verdens højeste og beregnes på
baggrund af køretøjets værdi.
Med nedsættelsen af
registreringsafgiften bliver det billigere at købe mere
familievenlige og trafiksikre biler. Afgiftsnedsættelsen
skønnes desuden at have positive effekter på
arbejdsudbuddet.
2. Lovforslagets
baggrund
Den danske registreringsafgift på biler
og motorcykler er blandt verdens højeste og beregnes
på baggrund af bilens eller motorcyklens værdi.
For personbiler udgør
værdiafgiften 105 pct. af bilens afgiftspligtige værdi
til og med 84.600 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af værdien
derudover. For motorcykler udgør værdiafgiften 105
pct. af den afgiftspligtige værdi fra 9.600 kr. til og med
26.700 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af værdien derudover.
Herudover gives forskellige tillæg og fradrag.
Med Aftale om finansloven for 2017 er det
aftalt at nedsætte registreringsafgiften ved at
forhøje skalaknækket fra 84.600 kr. til 106.600 kr.
for personbiler (inkl. autocampere) og fra 26.700 kr. til 33.600
kr. for motorcykler (2017-niveauer). Det foreslås
således at ændre registreringsafgiftsloven i
overensstemmelse hermed. De øvrige afgiftssatser bibeholdes
uændret.
Med afgiftsnedsættelsen bliver det i
højere grad muligt at købe mere familievenlige og
trafiksikre biler. For en mellemstor familiebil vil satsreduktionen
indebære, at der skal betales ca. 8.000-10.000 kr. mindre i
registreringsafgift. Den præcise afgiftsreduktion
afhænger af den konkrete bilmodel.
En nedsættelse af registreringsafgiften
ved forhøjelse af skalaknækket skønnes at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 250 mio. kr. i 2017 faldende til ca. 225
mio. kr. i 2020. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes det varige mindreprovenu til ca. 200 mio. kr. Der er
taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for personbil- og
motorcykelsalget.
En nedsættelse af registreringsafgiften
skønnes at have positive effekter på
arbejdsudbuddet.
Det foreslås, at nedsættelsen af
registreringsafgiften træder i kraft den 15. januar 2017 og
har virkning fra fremsættelsen af lovforslaget den 22.
november 2016.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Der betales registreringsafgift ved
registrering af personbiler og motorcykler i
Køretøjsregisteret. For nye motorcykler udgør
registreringsafgiften 105 pct. af 9.600 kr. til og med 26.700 kr.
(2017-niveau) og 150 pct. af resten af køretøjets
afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens §
§ 4, stk. 1, nr. 1. For nye personbiler udgør
registreringsafgiften 105 pct. af køretøjets
afgiftspligtige værdi til og med 84.600 kr. (2017-niveau) og
150 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr.
2.
Registreringsafgiften for autocampere beregnes
som registreringsafgiften for nye personbiler. Dvs. at afgiften
udgør 105 pct. af køretøjets afgiftspligtige
værdi til og med 84.600 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi. Der
kan dog i visse tilfælde ses bort for udgiften til
beboelsesindretning ved beregningen af registreringsafgiften for
autocampere. Afgiften efter fradrag for beboelsesindretning
udgør mindst 0 kr. af de første 12.100 kr. og mindst
60 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2.
Der gives fradrag og tillæg ved
beregningen af registreringsafgiften for personbiler efter bilens
brændstofforbrug, jf. registreringsafgiftslovens § 4,
stk. 2 og 3. Desuden gives en række fradrag i henholdsvis
afgiften eller den afgiftspligtige værdi baseret på, om
køretøjet er monteret med bestemte typer udstyr eller
overholder bestemte sikkerhedskrav m.v., jf.
registreringsafgiftslovens § 3, stk. 2 og 4, § 4, stk. 5
og § 8, stk. 3, 6 og 7.
SKAT kan efter ansøgning give
tilladelse til, at registreringsafgiften af udenlandske
firmakøretøjer, leasingkøretøjer og
køretøjer, der registreres med henblik på
tidsbegrænset anvendelse i Danmark, betales
forholdsmæssigt efter reglerne i registreringsafgiftslovens
§§ 3 a-3 c.
Der betales tilsvarende registreringsafgift
for brugte køretøjer ved disse
køretøjers registrering i
Køretøjsregistret. Tillæg og fradrag
nedsættes dog som udgangspunkt forholdsmæssigt svarende
til værdiforskellen mellem det brugte køretøj
og et tilsvarende nyt køretøj, jf.
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7.
Der betales eksportgodtgørelse af et
afgiftsberigtiget køretøj, såfremt
køretøjet afmeldes fra
Køretøjsregisteret og udføres fra landet efter
reglerne i registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås at nedsætte
registreringsafgiften ved at forhøje skalaknækket. Med
nedsættelsen bliver det billigere at købe mere
familievenlige og trafiksikre biler. Afgiftsnedsættelsen
skønnes desuden at have positive effekter på
arbejdsudbuddet.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
ændres, så skalaknækket forhøjes fra
84.600 kr. til 106.600 kr. for personbiler (inkl. autocampere) og
fra 26.700 kr. til 33.600 kr. for motorcykler (2017-niveauer). For
at sikre konsistens angives værdierne for skalaknækket
dog fortsat i de enkelte bestemmelser i 2010-niveau.
Afgiften for nye personbiler foreslås
således at udgøre 105 pct. af køretøjets
afgiftspligtige værdi til og med 106.600 kr. (2017-niveau) og
150 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi.
For nye motorcykler foreslås afgiften at
udgøre 105 pct. af 9.600 kr. til og med 33.600 kr.
(2017-niveau) og 150 pct. af resten af køretøjets
afgiftspligtige værdi.
For autocampere foreslås afgiften at
udgøre 105 pct. af køretøjets afgiftspligtige
værdi til og med 106.600 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi.
Efter gældende ret gives der desuden i visse tilfælde
fradrag for beboelsesindretning, og afgiften skal efter fradrag
mindst udgøre 0 kr. af kr. 12.100 og mindst 60 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2.
Eksempel. Benzindreven
personbil med en afgiftspligtig værdi på 150.000 kr.
inkl. moms, men eksklusive afgift,
og et brændstofforbrug på 20 km/l, der indregistreres i
februar 2017 | | Beregning | Kr. | 1. | Forhandlers udsalgspris ekskl. moms | | 120.000 | 2. | Moms | 25 pct. * (1.) | 30.000 | 3. | Bilens pris inkl. moms | 1. + 2. | 150.000 | | | | | | Fradrag i beskattet
værdi | 4. | Radio | | 0 | 5. | Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.) | 4 * 1.280 | 5.120 | 6. | ABS | | 3.750 | 7. | ESP (anti-spin) | | 2.500 | 8. | Max NCAP-stjerner | | 2.000 | 9. | Beskattet værdi | 3. - (4. + 5. + 6. + 7. + 8.) | 136.030 | | Værdiafgift
v. skalaknæk på 84.600
kr. | | | 10. | Registreringsafgift under
progressionsknæk på 84.600 kr. | 105 pct. * 84.600 | 88.830 | 11. | Registreringsafgift over
progressionsknæk på 84.600 kr. | 150 pct. * ((9.) - 84.600) | 78.045 | 12. | Registreringsafgift før fradrag i
afgiften | 10. + 11. | 166.875 | | | | | | Fradrag i
afgiften | | | 13. | Nedslag for energieffektivitet | -4.000 * (20-16) | -16.000 | 14. | Nedslag for selealarmer (3 stk.) | | -600 | 15. | Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for selealarmer | 12. + 13. + 14. | 150.275 | 16. | Bilens pris inkl. moms og
registreringsafgift v. skalaknæk på 84.600 kr. | 3. + 15. | 300.275 | | | | | | Værdiafgift
v. skalaknæk på
106.600 kr. | 17. | Registreringsafgift under
progressionsknæk på 106.600 kr. | 105 pct. *106.600 | 111.930 | 18. | Registreringsafgift over
progressionsknæk på 106.600 kr. | 150 pct. * ((9.) - 106.600) | 45.045 | 19. | Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for selealarmer | 17. + 18. + 13. + 14. | 140.375 | 20. | Bilens pris inkl. moms og
registreringsafgift v. skalaknæk på 106.600 kr. | 3. + 19. | 290.375 | 21. | Ændring i registreringsafgift | 15. - 19. | -9.900 |
|
De øvrige afgiftssatser,
beløbsgrænser, tillæg og fradrag foreslås
bibeholdt uændret.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. januar 2017. Det foreslås dog, at loven gives
virkning fra fremsættelsen af lovforslaget, dvs. fra og med
den 22. november 2016.
Baggrunden for, at det foreslås, at
reglerne får virkning tilbage fra fremsættelsen, er, at
en forhøjelse af skalaknækket som foreslået er
en ændring af registreringsafgiften af betydelig
størrelsesorden. Hvis loven ikke gives virkning fra
lovforslagets fremsættelse, må det forventes, at der
ikke registreres dyrere biler og motorcykler med en værdi
over skalaknækket i perioden, fra finanslovsaftalen
offentliggøres, til en reduktion får virkning. Da der
er sammenhæng mellem bilsalget og registrering, må der
forventes at ville opstå en tilsvarende opbremsning af
bilsalget.
På baggrund af Skatteministeriets
beregninger skønnes det, at salget af personbiler over
skalaknækket vil udgøre ca. 75 pct. af det samlede
personbilsalg i november og december 2016. Det skønnes
endvidere, at der vil blive solgt ca. 38.000 personbiler i november
og december 2016 ved uændrede regler, hvoraf 28.500 forventes
at være personbiler over skalaknækket.
Efter offentliggørelse af
finanslovsaftalen og indtil lovforslaget er vedtaget i Folketinget
og kan træde i kraft, vil der forventeligt være ca. 55
dage, hvor salget af biler med en værdi over
skalaknækket potentielt bremses, svarende til ca. 25.000
personbiler.
På baggrund af Skatteministeriets
beregninger skønnes det, at gennemsnitsprisen for
personbiler med en værdi over skalaknækket udgør
ca. 115.000 kr. ekskl. registreringsafgift og moms. Dermed vil det
udskudte salg på 25.000 personbiler potentielt kunne svare
til en omsætning hos bilforhandlerne på ca. 2,9 mia.
kr. ekskl. moms og registreringsafgift. Det vurderes, at
konsekvenserne for bilbranchen af en sådan opbremsning af
bilsalget vil være så alvorlige, at det er
nødvendigt at afbøde effekterne heraf ved at give
loven virkning tilbage fra fremsættelsen af lovforslaget.
Vedtagelse af lovforslaget medfører
dermed, at ejere af biler og motorcykler, der indregistreres efter
lovforslagets fremsættelse, får gavn af
nedsættelsen af registreringsafgiften. Modsat indebærer
en vedtagelse af lovforslaget, at godtgørelsen for ejere af
biler og motorcykler, som fra fremsættelsen den 22. november
til og med den 14. januar 2017 anmoder om
eksportgodtgørelse, må forventes at blive lavere end
den ville havde været, hvis loven ikke havde fået
virkning fra fremsættelsen af lovforslaget. En tilsvarende
model, hvor loven havde virkning fra lovforslagets
fremsættelse, fandt anvendelse i forbindelse med
nedsættelsen af registreringsafgiften i 2015, jf. lov nr.
1892 af 29. december 2015.
Forslaget omfatter alle
køretøjer, hvoraf der beregnes afgift efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, dvs. nye
og brugte køretøjer samt køretøjer, som
den 22. november 2016 eller senere anmeldes til registrering efter
reglerne om forholdsmæssig betaling af
registreringsafgift.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ved et strukturelt niveau for bil- og
motorcykelsalget, svarende til at bestanden af personbiler og
motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år,
skønnes det, at en forhøjelse af skalaknækket
for personbiler med 22.000 kr. fra 84.600 kr. til 106.600 kr. og
for motorcykler med 6.900 kr. fra 26.700 kr. til 33.600 kr. vil
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 100 mio.
kr. i 2016 og 725 mio. kr. i årene efter, jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd
skønnes mindreprovenuet at udgøre 25 mio. kr. i 2016
og 250 mio. kr. i 2017 faldende til 225 mio. kr. i 2020. Den varige
virkning efter tilbageløb og adfærd skønnes at
udgøre 200 mio. kr.
| | | Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af skalaknæk - strukturelt personbil-
og motorcykelsalg | Mio. kr. (2017-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Umiddelbart provenu | -725 | -100 | -725 | -725 | -725 | -725 | Provenu efter adfærd og
tilbageløb | -200 | -25 | -250 | -250 | -225 | -225 |
|
Tages der i 2016 og i 2017 udgangspunkt i det
budgetterede salg af personbiler og motorcykler i forbindelse med
forslag til finanslov for 2017 og i de efterfølgende
år med et strukturelt niveau for salget, svarende til at
bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på
henholdsvis 15 og 30 år, skønnes det, at lovforslaget
vil indebære et umiddelbart mindreprovenu fra
registreringsafgift på ca. 125 mio. kr. i 2016 og 1.050 mio.
kr. i 2017 faldende til ca. 725 mio. kr. fra 2018. I varig virkning
udgør det umiddelbare mindreprovenu 725 mio. kr., jf. tabel
2. Idet det budgetterede salg i 2016 og 2017 forventes at overstige
det strukturelle personbil- og motorcykelsalg, er det umiddelbare
mindreprovenu større i 2016 og 2017 end under antagelse af
strukturelt salg. Mindreprovenuet vedrører helt overvejende
personbiler.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. i 2016
og 350 mio. kr. i 2017 faldende til ca. 225 mio. kr. i 2020. I
varig virkning skønnes mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 200 mio.
kr., jf. tabel 2.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af skalaknæk - budgetteret personbil-
og motorcykelsalg i 2016 og 2017 | Mio. kr. (2017-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Finansårsvirkning 2017 | Umiddelbart provenu | -725 | -125 | -1.050 | -725 | -725 | -725 | -875 | Provenu efter adfærd og
tilbageløb | -200 | -50 | -350 | -225 | -225 | -225 | -250 |
|
Adfærdseffekterne består
særligt i, at den lavere registreringsafgift pr. personbil og
motorcykel forventes at føre til, at der sælges flere
og dyrere personbiler og motorcykler. Dette skønnes på
kort sigt at reducere mindreprovenuet primært i form af
øgede indtægter fra registreringsafgift og fra moms
på salg af biler. Efterhånden som det højere
salg slår igennem på bilparken, reduceres
mindreprovenuet yderligere grundet afledte effekter fra ejer- og
udligningsafgift, ansvarsforsikringsafgift og
brændstofafgifter inkl. moms. Den lavere varige virkning
opgjort efter tilbageløb og adfærd sammenholdt med
provenuvirkningerne i 2017-2020 afspejler således, at de
afledte effekter indtræffer gradvist med udskiftningen af
bilparken.
Der er endvidere et mindre tilbageløb
af moms og andre afgifter, idet udgifterne til bil reduceres.
Hermed øges forbruget af andre varer, hvilket vil øge
statens indtægter fra moms og andre afgifter.
Endelig består adfærdseffekterne i
en positiv arbejdsudbudseffekt, idet den lavere afgift forventes at
øge arbejdsudbuddet.
Reduktionen af registreringsafgiften ved
forhøjelse af skalaknækket medfører ikke
direkte en ændring af skatteudgifter. Reduktionen mindsker
imidlertid alt andet lige værdien af de skatteudgifter, der
er i registreringsafgiften for personbiler og motorcykler, og som
afhænger af skalaknækket. Det gælder f.eks. de
fradrag for sikkerhedsudstyr, der gives i den afgiftspligtige
værdi.
Det skønnes, at SKATs omkostninger
udgør 250.000 kr. til brug for tilretning af
Køretøjsregisteret, herunder udvikling af programmer
til brug for tilbagebetaling og efteropkrævning. Til den
faktiske håndtering af tilbagebetaling- og
efterbetalingssager skal skønsmæssigt anvendes 2-3
årsværk, der alle skal bruges i januar-marts 2017. De
skønnede omkostninger, herunder årsværk, vil
kunne afholdes inden for SKATs eksisterende ramme.
De foreslåede ændringer har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og
kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Reduktionen af registreringsafgiften for
personbiler og motorcykler ved forhøjelse af
skalaknækket forventes først og fremmest at
berøre private. Under forudsætning af, at 10 pct. af
personbilerne benyttes af erhvervslivet, skønnes reduktionen
for nye personbiler at medføre en varig umiddelbar lempelse
for erhvervslivet på ca. 70 mio. kr.
Brugtbilpriserne afhænger af priserne
på nye biler og forventes derfor at falde som følge af
afgiftsnedsættelsen. For de erhverv, som ejer en personbil
eller motorcykel af en vis værdi, vil reduktionen derfor som
udgangspunkt medføre et kapitaltab. Kapitaltabet må
forventes at være størst for ejerne af biler i
mellemklassen og opefter, da afgiftslempelsen vil være
størst for disse. Jo nyere en bil er, jo større vil
kapitaltabet endvidere alt andet lige være. Værdien af
kapitaltabet for personbiler skønnes med betydelig
usikkerhed at udgøre i størrelsesordenen 0,5 mia. kr.
for erhvervslivet.
Kapitaltabet vil alene blive realiseret ved
videresalg. For leasingselskaber, som betaler forholdsmæssig
registreringsafgift, forventes kapitaltabet endvidere som
udgangspunkt ikke at blive realiseret ved videresalg. Dette
skyldes, at ejeren kan vælge at afregne afgift for den
periode, som køretøjet har kørt under
ordningen med forholdsmæssig betaling af registreringsafgift.
Ved efterfølgende videresalg skal der herefter ske
afgiftsberigtigelse på ny. Hvis videresalget sker den 22.
november 2016 eller senere, vil den resterende registreringsafgift
blive beregnet på baggrund af det forhøjede
skalaknæk. For en nærmere beskrivelse af
handlemuligheder vedrørende køretøjer, for
hvilke der betales forholdsmæssig registreringsafgift,
henvises til bemærkningerne til § 2, stk. 5.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER).
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
For de, som via tredjemand får
indregistreret en personbil eller motorcykel i perioden fra
lovforslagets fremsættelse til lovens ikrafttræden, og
som skal have tilbagebetalt registreringsafgift
efterfølgende, kan der være en begrænset
administrativ belastning. Tilsvarende gør sig gældende
for dem, som eksporterer en personbil eller motorcykel i denne
periode, og som er berørt af afgiftsændringen.
7. Miljømæssige konsekvenser
Nedsættelsen af registreringsafgiften
må forventes at bidrage til flere biler og motorcykler. Det
må forventes at øge CO2-udledningen fra vejtransporten
samt udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til den lokale
luftforurening.
CO2-udledningen fra vejtransporten
skønnes med betydelig usikkerhed at blive øget med i
størrelsesordenen 2.100 t CO2 årligt, som følge
af flere nye personbiler. Efterhånden som ændringen
slår igennem på hele bilparken, skønnes
CO2-effekten at udgøre i størrelsesordenen 28.500 t
årligt.
8. Forholdet til
EU-retten
Loven vil som udkast blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation). Der er tale om en skattemæssig
foranstaltning, som ikke er omfattet af en stand still-periode, og
ændringen kan dermed umiddelbart sættes i kraft.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Tidspunktet for finanslovsforhandlingerne og
det forhold, at visse af lovforslagets elementer skal have virkning
fra og med fremsættelsestidspunktet, indebærer en
tidsmæssigt presset proces. Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 29.
november 2016 hos følgende myndigheder og
organisationer;
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, Campingbranchen,
Campingrådet, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark,
CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danish Operators, Danmarks Motor Union, Dansk
Aktionærforening, Dansk AutoGenbrug, Dansk Automat
Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn,
Dansk Taxi Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Synsvirksomheder, DANVA, De Danske Bilimportører, Den Danske
Bilbranche, DI, ERFAgruppen-Bilsyn, FDL, FDM, Finans og Leasing,
Finansforbundet, Finansrådet, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, International Transport
Danmark, KL, Kraka, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Mineralolie Brancheforeningen,
Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør
foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nationalt Center for
Miljø og Energi, Partnerskabet for brint og
brændselsceller, Rejsearrangører i Danmark,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening og VisitDenmark.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Loven skønnes med betydelig
usikkerhed at indebære et umiddelbart mindreprovenu fra
registreringsafgift på ca. 125 mio. kr. i 2016 og 1.050 mio.
kr. i 2017 faldende til ca. 725 mio. kr. i 2020. I varig virkning
udgør det umiddelbare mindreprovenu 725 mio. kr. Mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. i 2016
og 350 mio. kr. i 2017 faldende til ca. 225 mio. kr. i 2020. I
varig virkning skønnes mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 200 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det skønnes, at SKATs omkostninger
udgør 250.000 kr. til brug for tilretning af
Køretøjsregisteret, herunder udvikling af programmer
til brug for tilbagebetaling og efteropkrævning. Til den
faktiske håndtering af tilbagebetaling- og
efterbetalingssager skal skønsmæssigt anvendes 2-3
årsværk, der alle skal bruges i januar-marts 2017. De
skønnede omkostninger vil kunne afholdes inden for SKATs
eksisterende ramme. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Loven skønnes at medføre en
varig umiddelbar lempelse for erhvervslivet på ca. 70 mio.
kr. | Erhvervslivet forventes at få et
kapitaltab på eksisterende personbiler og motorcykler.
Kapitaltabet for personbiler skønnes med betydelig
usikkerhed at udgøre i størrelsesordenen 0,5 mia. kr.
Kapitaltab realiseres alene ved videresalg. For leasingselskaber,
som betaler forholdsmæssig registreringsafgift, vil det dog
som udgangspunkt ikke blive realiseret. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER). | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Der kan være en begrænset
administrativ belastning for borgere, der indregistrerer eller
eksporterer en bil eller motorcykel i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Den samlede afgiftslempelse må
forventes at bidrage til flere biler og motorcykler. Det må
forventes at øge CO2-udledningen fra vejtransporten samt
udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til den lokale
luftforurening. | Forholdet til EU-retten | Loven vil som udkast blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation). Der er tale om en skattemæssig
foranstaltning, som ikke er omfattet af en stand still-periode, og
ændringen kan dermed umiddelbart sættes i kraft. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
og 2
Ved registrering af blandt andet personbiler,
motorcykler og autocampere i Køretøjsregisteret
betales registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens
§§ 4-5 a.
For nye motorcykler udgør afgiften 105
pct. af 9.600 kr. til og med 26.700 kr. (2017-niveau) og 150 pct.
af resten af køretøjets afgiftspligtige værdi,
jf. § 4, stk. 1, nr. 1.
For nye personbiler udgør afgiften 105
pct. af køretøjets afgiftspligtige værdi til og
med 84.600 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 4,
stk. 1, nr. 2.
For autocampere udgør afgiften 105 pct.
af køretøjets afgiftspligtige værdi til og med
84.600 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi. Efter
gældende ret gives der desuden i visse tilfælde fradrag
for beboelsesindretning, og afgiften skal efter fradrag mindst
udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og mindst 60
pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2.
Afgiften for brugte køretøjer
beregnes på samme måde som for nye
køretøjer. Tillæg og fradrag nedsættes
dog som udgangspunkt forholdsmæssigt svarende til
værdiforskellen mellem det brugte køretøj og et
tilsvarende nyt køretøj, jf. § 4, stk. 7. Et
brugt køretøjs alder regnes fra første
registrering, jf. § 4, stk. 8.
Den afgiftspligtige værdi for et nyt
køretøj, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt., beregnes ud
fra køretøjets almindelige pris, inklusive moms, men
uden registreringsafgift, ved salg til en bruger her i landet
på registreringstidspunktet eller, hvis SKAT inden
køretøjets registrering udsteder bevis for
afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets
udstedelse.
Det foreslås, at registreringsafgiften
nedsættes ved at skalaknækket forhøjes fra
84.600 kr. til 106.600 kr. for personbiler og fra 26.700 til 33.600
kr. for motorcykler (2017-niveauer). For at sikre konsistens i
registreringsafgiftsloven angives alle berørte
kroneværdier dog fortsat i 2010-niveau i de enkelte
bestemmelser.
Såfremt de foreslåede
ændringer vedtages, vil afgiften således for nye
personbiler udgøre 105 pct. af køretøjets
afgiftspligtige værdi til og med 106.600 kr. (2017-niveau) og
150 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi.
Tilsvarende vil afgiften for motorcykler
udgøre 105 pct. af 9.600 kr. til og med 33.600 kr.
(2017-niveau) og 150 pct. af resten af køretøjets
afgiftspligtige værdi.
For autocampere vil afgiften udgøre 105
pct. af køretøjets afgiftspligtige værdi til og
med 106.600 kr. (2017-niveau) og 150 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi. Efter
gældende ret gives der desuden i visse tilfælde fradrag
for beboelsesindretning, og afgiften skal efter fradrag mindst
udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og mindst 60
pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2.
De øvrige afgiftssatser,
beløbsgrænser, tillæg og fradrag i
registreringsafgiftsloven foreslås ikke ændret.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 15. januar 2017.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning fra lovforslagets
fremsættelse, dvs. fra og med den 22. november 2016.
Baggrunden herfor er, at en reduktion af registreringsafgiften ved
forhøjelse af skalaknækket til 106.600 kr. for
personbiler og til 33.600 kr. for motorcykler er en ændring
af registreringsafgiften af betydelig størrelsesorden. Hvis
loven ikke har virkning fra lovforslagets fremsættelse,
må det forventes, at der ikke registreres dyrere biler og
motorcykler med en værdi over skalaknækket i perioden,
fra finanslovsaftalen offentliggøres, til en reduktion
får virkning. Da der er sammenhæng mellem bilsalget og
registrering, må der i så fald forventes at opstå
en tilsvarende opbremsning af bilsalget. Der henvises til
bemærkningerne i afsnit 3.2.
Det foreslås, at
køretøjer, som er anmeldt til registrering i henhold
til reglerne i registreringsafgiftsloven den 22. november 2016
eller senere, skal være omfattet af forslagets § 1. Det
betyder, at køretøjer, som efter gældende
regler afgiftsberigtiges på baggrund af det hidtidige
skalaknæk, fra lovforslagets fremsættelse skal
afgiftsberigtiges på baggrund af det forhøjede
skalaknæk. At loven har virkning fra fremsættelsen er
således i denne sammenhæng til gunst for de
afgiftspligtige.
Da loven først træder i kraft den
15. januar 2017, vil der for køretøjer, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og
2, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 22.
november 2016 til og med den 14. januar 2017, ske
afgiftsberigtigelse efter de gældende regler, dvs. efter de
regler og afgiftssatser, som fremgår af
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. SKATs
sagsbehandling i forhold til de omhandlede køretøjer
fortsætter dermed uændret til og med den 14. januar
2017.
Efter lovens ikrafttræden vil
registreringsafgiften herefter blive genberegnet med udgangspunkt i
de foreslåede ændringer af skalaknækket, jf.
lovforslagets § 1. For køretøjer, som efter de
gældende regler har betalt afgift efter den højeste
sats på 150 pct. for den del af køretøjets
afgiftspligtige værdi, der overstiger det hidtidige
skalaknæk, genberegnes afgiften således efter det
forhøjede skalaknæk, og der beregnes afgift på
105 pct. op til det nye skalaknæk og 150 pct. af resten af
den afgiftspligtige værdi. En difference i den
afgiftspligtiges favør vil blive udbetalt i overensstemmelse
med stk. 6.
Genberegningen foretages med udgangspunkt i
køretøjets reelle handelspris, dvs. den pris, som er
grundlag for bilens faktiske afgiftsberigtigelse i perioden fra
lovforslagets fremsættelse og til lovens ikrafttræden.
Der tages således ikke i forbindelse med genberegningen
hensyn til, at køretøjets handelspris måske
ville have været en anden, hvis handlen først var
foretaget efter lovens ikrafttræden.
Ovenstående er også gældende
for udenlandske firmakøretøjer,
leasingkøretøjer og køretøjer, der
registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse i
Danmark, som er afgiftsberigtiget efter reglerne i
registreringslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, hvoraf der
betales forholdsmæssig registreringsafgift efter §§
3 a-3 c. For leasingkøretøjer vil det være et
anliggende mellem parterne, hvorvidt regulering af
registreringsafgiften efterfølgende skal afspejles i en
ændret leasingydelse.
Det følger af stk.
3, at køretøjer, som anmeldes til registrering
fra og med fremsættelsen af lovforslaget den 22. november
2016 til og med den 14. januar 2017 afgiftsberigtiges efter de
hidtil gældende regler. Dette følger allerede af
gældende ret, men anføres alligevel af
væsentlige informationshensyn. Det følger desuden af
bestemmelsen, at det beløb, som udgøres af
forskelsbeløbet mellem afgiftsberegningen efter de
gældende regler og afgiftsberegningen efter lovforslagets
§ 1, vil blive tilbagebetalt af SKAT til den, der har betalt
afgiften af det pågældende køretøj, dvs.
enten til den registrerede virksomhed, jf.
registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, en
ikke-registreret virksomhed, jf. registreringsafgiftslovens
§§ 19 og 20, eller en privat person, som på egen
hånd har foretaget registrering af et køretøj.
Det påhviler SKAT af egen drift at foretage
tilbagebetalingen.
Såfremt den virksomhed, som modtager
tilbagebetalingen fra SKAT, har indbetalt registreringsafgiften
på vegne af køberen af det pågældende
køretøj, og virksomhedens udgift således i
relation til registreringsafgiften er blevet overvæltet
på køberen, bør virksomheden viderebetale
beløbet til køberen. Viderebetaling af
overvæltede afgiftsbeløb er et privatretligt
anliggende. I købskontrakter, som indgås i den
omhandlede periode, bør parterne tage højde for dette
forhold.
Det foreslås på denne baggrund, at
det i stk. 3 fastslås, at en køber af et
køretøj omfattet af lovforslagets § 1, som
anmeldes til registrering i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden, alene kan rette
et efterfølgende krav om tilbagebetaling af en del af
registreringsafgiften mod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler, som har indbetalt
registreringsafgiften til SKAT, og til hvem SKAT dermed er
forpligtet til at tilbagebetale en del af registreringsafgiften -
typisk en forhandler. Med en direkte hjemmel i loven sikres det, at
det ikke overlades til parterne at aftale, hvem der har krav
på tilbagebetaling fra SKAT. Det foreslåede har til
hensigt at sikre, at det undgås, at SKATs tilbagebetaling af
registreringsafgift kommer til at afhænge af indholdet og
fortolkningen af den indgåede aftale i de enkelte sager.
Det følger af stk.
4, at eksportgodtgørelse af køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter reglerne i
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og som
afmeldes med henblik på eksportgodtgørelse efter
§§ 7 b-7 d, i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden, udbetales
på baggrund af de hidtil gældende regler, dvs. efter de
regler og afgiftssatser, som fremgår af
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. Dette
følger allerede af gældende ret, men anføres
alligevel af væsentlige informationshensyn. SKATs
sagsbehandling i forhold til de omhandlede køretøjer
fortsætter dermed uændret til og med den 14. januar
2017.
Efter lovens ikrafttræden opkræver
SKAT det forskelsbeløb, der opstår for
køretøjer, hvor der er beregnet godtgørelse
på grundlag af det hidtidige skalaknæk, og hvor der
efter lovforslagets § 1 i stedet skal beregnes
godtgørelse på grundlag af det forhøjede
skalaknæk, hos den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler. Beløbet
opkræves efter loven er trådt i kraft i
overensstemmelse med stk. 6.
At loven gives virkning fra
fremsættelsen, jf. stk. 2, vil være til ugunst for dem,
som afmelder et køretøj med henblik på
eksportgodtgørelse i perioden fra lovforslagets
fremsættelse og til lovens ikrafttræden. Hvor der efter
de gældende regler beregnes godtgørelse på
grundlag af det hidtidige skalaknæk, skal godtgørelsen
efter forslaget beregnes på grundlag af det forhøjede
skalaknæk, og den vil dermed blive mindre for
køretøjer af en vis værdi.
Det følger af stk.
5, at afgiftsdifferencer, jf. § 3 a, stk. 7 og § 3
b, stk. 7, af køretøjer, som er afgiftsberigtiget
efter reglerne i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1
og 2, i perioden fra lovforslagets fremsættelse til lovens
ikrafttræden opkræves eller tilbagebetales på
baggrund af de hidtil gældende regler, dvs. efter de regler
og afgiftssatser, som fremgår af lovbekendtgørelse nr.
29 af 10. januar 2014, som ændret ved lov nr. 1892 af 29.
december 2015. Dette følger allerede af gældende ret,
men anføres alligevel af væsentlige
informationshensyn. SKATs sagsbehandling i forhold til de
omhandlede køretøjer fortsætter dermed
uændret til og med den 14. januar 2017.
Efter lovens ikrafttræden opkræver
eller tilbagebetaler SKAT det forskelsbeløb, der
opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor
der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af det
hidtidige skalaknæk, og hvor der efter lovforslagets § 1
alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af det
forhøjede skalaknæk, hos eller til den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Beløbet opkræves eller tilbagebetales efter loven er
trådt i kraft, jf. stk. 6.
Udenlandske firmakøretøjer, jf.
registreringsafgiftslovens § 3 a, jf. § 1, stk. 4,
leasingkøretøjer, jf. § 3 b, og
køretøjer, der tilhører en udlænding, og
som benyttes her i landet i forbindelse med et tidsbegrænset
ophold, jf. § 3 c, kan anmeldes til registrering under en
ordning med betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
Når en kontrakt ophører, eller køretøjet
på anden måde udgår af ordningen, har
køretøjsejeren tre valgmuligheder.
Ejeren kan vælge at betale restafgiften,
jf. § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk. 10, og § 3 c, stk. 4.
Der vil i denne situation skulle betales afgift på baggrund
af den oprindeligt beregnede afgift. Det betyder, at
køretøjer, som senest den 21. november 2016 er
anmeldt til registrering under en ordning med forholdsmæssig
betaling af registreringsafgift, ved udgang af ordningen skal
betale den oprindeligt beregnede restafgift, dvs. på baggrund
af det hidtidige skalaknæk, også selv om udgangen af
ordningen først sker den 22. november 2016 eller senere.
Ejeren kan endvidere vælge alene at
afregne afgift for den periode, dvs. det antal måneder, som
køretøjet har kørt under ordningen. Ved
efterfølgende videresalg skal der herefter ske
afgiftsberigtigelse på ny, jf. § 3 a, stk. 8, § 3
b, stk. 10, og § 3 c, stk. 4. Det vil eksempelvis sige, at der
ved videresalg af en forhenværende leasingpersonbil skal ske
afgiftsberigtigelse efter samme regler, som er gældende for
en almindelig, brugt, importeret personbil. Den
efterfølgende afgiftsberigtigelse skal ske på baggrund
af det forhøjede skalaknæk, hvis det brugte
køretøj anmeldes til registrering den 22. november
2016 eller senere. Køretøjets almindelige pris, jf.
lovens § 10, stk. 1, på tidspunktet for
afgiftsberigtigelsen lægges til grund, men kan ikke overstige
køretøjets pris som nyt, jf. § 10, stk. 2.
Endelig kan ejeren vælge at få
værdisat køretøjet på ny
(værditabsberegning), jf. § 3 a, stk. 7, og § 3 b,
stk. 7. Denne mulighed eksisterer ikke, for så vidt
angår køretøjer omfattet af § 3 c. Ved en
værditabsberegning vurderes køretøjets aktuelle
afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens §
10. Ud fra denne værdi beregnes registreringsafgiften
på ny.
Beregningen af afgiftsdifferencer i henhold
til § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker på
baggrund af lovforslagets § 1, dvs. på baggrund af det
forhøjede skalaknæk, når anmodningen herom er
fremsat den 22. november 2016 eller senere. Indtil loven
træder i kraft den 15. januar 2017, jf. lovforslagets §
2, stk. 1, administrerer SKAT efter gældende regler, det vil
sige, at der i ovennævnte periode for de omfattede
køretøjer beregnes afgiftsdifferencer på
baggrund af det hidtidige skalaknæk. SKAT vil herefter
genberegne afgiftsdifferencerne på baggrund af det
foreslåede forhøjede skalaknæk og opkræve
forskelsbeløbet.
For en leasingpersonbil, hvoraf der er betalt
en forholdsmæssig del af registreringsafgiften efter
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, ved indgåelse
af en leasingkontrakt senest den 21. november 2016, dvs. på
baggrund af det hidtidige skalaknæk, kan der således
ved kontraktens ophør den 22. november 2016 eller senere ske
en genberegning af den forholdsmæssige registreringsafgift i
leasingperioden, jf. § 3 b, stk. 7. Beregningen foretages
på baggrund af det forhøjede skalaknæk og
modregnes herefter i den oprindeligt beregnede afgift, som er
betalt ved kontraktindgåelse.
Forbruget af afgift i den periode, hvor
køretøjet har kørt under en ordning med
betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, vil
være højere med et skalaknæk på 106.600
kr., end med et skalaknæk på 84.600. Det betyder, at
det beløb, som kan tilbagebetales til ejeren af
køretøjet, eller som modregnes i SKATs krav mod
ejeren af køretøjet, vil blive mindre som
følge af nedsættelsen af registreringsafgiften. Dette
kan illustreres med nedenstående eksempel:
Eksempel på
beregning af afgiftsdifference: En personbil nyregistreres i 2014 og
leases i 36 måneder. Den fulde registreringsafgift
opgøres til 167.159 kr. Bilen pris inkl. registreringsafgift
udgør 317.159 kr. Ved leasing i 36 måneder skal der,
jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, betales en
forholdsmæssig registreringsafgift på 39 pct. af den
fulde registreringsafgift, svarende til 65.192 kr. (167.159 kr. x
0,39) Den ikke-betalte afgift udgør
101.967 kr. (167.159 kr. - 65.192 kr.) I 2017, når leasingperioden
udløber, opgøres bilens aktuelle handelspris, inkl.
moms og registreringsafgift, til 206.500 kr. Bilen er således
nedskrevet i værdi til omkring 65,1 pct. af den oprindelige
nypris (206.500 kr. / 317.159 kr.) Den del af registreringsafgiften, der
endnu ikke er betalt, findes ved at "regne baglæns" ud fra
bilens handelspris inkl. moms og registreringsafgift. Ved en afgiftssats
på 150 pct. og et skalaknæk på 84.600
udgør den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er
betalt, 104.439 kr. Forskellen mellem den oprindeligt opgjorte
fulde registreringsafgift og den del af registreringsafgiften, der
endnu ikke er betalt, kan således beregnes til 62.720 kr.
(167.159 kr. - 104.439 kr.). Leasingselskabet skal hermed have
tilbagebetalt 2.492 kr. (65.192 kr. - 62.720 kr.). Ved en afgiftssats
på 150 pct. og et skalaknæk på 106.600
udgør den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er
betalt, 101.777 kr. Forskellen mellem den oprindeligt opgjorte
fulde registreringsafgift og den del af registreringsafgiften, der
endnu ikke er betalt, kan således beregnes til 65.382 kr.
(167.159 kr. - 101.777 kr.) Leasingselskabet skal hermed efterbetale
190 kr. (65.382 kr. - 65.192 kr.). |
|
Det foreslås i stk.
6, at efter- og tilbagebetalingskrav som følge af
reglerne i stk. 3-5 forfalder den 31. marts 2017. Beløbet
forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5,
stk. 1, dvs. til en årlig rente, der svarer til den fastsatte
referencesats med et tillæg på 8 procentpoint.
Til §
3
Registreringsafgiftsloven gælder ikke
for Færøerne og Grønland. Det foreslås
derfor, at denne ændringslov heller ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014,
§ 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 1 i lov nr.
1889 af 29. december 2015, lov nr. 1892 af 29. december 2015 og
§ 1 i lov nr. 650 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 4. Afgiften
beregnes for nye køretøjer og for genopbyggede
køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7,
af køretøjets afgiftspligtige værdi med
følgende satser: 1) Motorcykler: 105 pct. af 8.900-24.900 kr.
(2010-niveau) og 150 pct. af resten. 2) Andre køretøjer, jf. dog
§§ 5-6 a: 105 pct. af 79.000 kr. (2010-niveau) og 150
pct. af resten. Stk. 2-11. - -
- | | 1. I § 4, stk. 1, nr. 1, ændres
»24.900 kr.« til: »31.400 kr.« 2. I § 4, stk. 1, nr. 2, ændres
»79.000 kr.« til: »99.600 kr.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. januar 2017. | | | Stk. 2. Loven
har virkning fra og med den 22. november 2016. | | | Stk. 3.
Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden
fra og med den 22. november 2016 til og med den 14. januar 2017,
afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den, der
skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler, har krav på tilbagebetaling af det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler, men
som efter lovens ikrafttræden skal afgiftsberigtiges efter
satserne i § 1. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler
efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den, der
skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en
køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler. | | | Stk. 4. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden
fra og med den 22. november 2016 til og med den 14. januar 2017 er
fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, sker
eksportgodtgørelsen efter de hidtil gældende regler.
Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens
ikrafttræden hos den godtgørelsesberettigede det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
for hvilke der er beregnet godtgørelse efter de hidtil
gældende regler, men hvor der efter lovens ikrafttræden
skal beregnes godtgørelse efter satserne i § 1. | | | Stk. 5. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden
fra og med den 22. november 2016 til og med den 14. januar 2017 er
fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk.
7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og
skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden
hos den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens
almindelige regler det forskelsbeløb, der opstår for
køretøjer, for hvilke der er beregnet
afgiftsdifference efter de hidtil gældende regler, men hvor
der efter lovens ikrafttræden skal beregnes afgiftsdifference
efter satserne i § 1. | | | Stk. 6. Efter-
og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den
31. marts 2017 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i
rentelovens § 5, stk. 1. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).