Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. december 2016
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. november
2016 og var til 1. behandling den 9. december 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 6. december 2016 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget. Den 9. december 2016 sendte skatteministeren
supplerende høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets
spørgsmål og skatteministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, ALT, SF og RV) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, ALT og RV):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og
lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v.1)
(Nedsættelse af registreringsafgiften
og udsættelse af indfasning af registreringsafgift,
grøn ejerafgift og vægtafgift for eldrevne og
brændselscelledrevne køretøjer)
1Loven har
som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 14, ændres »2018,« til:
»2020,«.«
[Forlængelse af fritagelse
for registreringsafgift med 2 år for
brændselscelledrevne køretøjer]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»02. I §
5 b, stk. 1, nr. 1, og § 5 c, stk.
2, nr. 1, ændres »2016« til:
»2016-2018«.
03. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 2, og § 5 c, stk. 2, nr. 2, ændres
»2017« til: »2019«.
04. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 3, og § 5 c, stk. 2, nr. 3, ændres
»2018« til: »2020«.
05. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 4, og § 5 c, stk. 2, nr. 4, ændres
»2019« til: »2021«.
06. I
§ 5 b, stk. 2, 1. pkt., og § 5 c, stk. 3, 1. pkt., ændres
»2016 og 2017« til: »2016-2019«.«
[Udsættelse af indfasning af
registreringsafgift med 2 år for eldrevne
køretøjer og biler, der drives af el i kombination
med benzin, diesel, naturgas eller biogas, og hvis opladning kan
ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»07. I §
5 d, nr. 1, ændres »2019« til:
»2021«.
08. I
§ 5 d, nr. 2, ændres
»2020« til: »2022«.
09. I
§ 5 d, nr. 3, ændres
»2021« til: »2023«.
010. I
§ 5 d, nr. 4, ændres
»2022« til: »2024«.«
[Udsættelse af indfasning af
registreringsafgift med 2 år for brændselscelledrevne
køretøjer]
Nye paragraffer
5)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1503 af 23. december 2014,
§ 3 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 2 i lov nr.
1889 af 29. december 2015 og § 2 i lov nr. 650 af 8. juni
2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 3, ændres
»2018« til: »2020«.
§ 02
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
185 af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
745 af 25. juni 2014, § 3 i lov nr. 1503 af 23. december 2014,
§ 30 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 6 i lov nr.
540 af 29. april 2015 og § 3 i lov nr. 1889 af 29. december
2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»2018« til: »2020«.«
[Forlængelse af fritagelse
for grøn ejerafgift med 2 år for
brændselscelledrevne køretøjer]
Til § 2
6) I
stk. 2 ændres »2016.«
til: »2016, jf. dog 2. og 3. pkt.«, og som 2. og 3. pkt.
indsættes:
Ȥ 1, nr. 02-05, har virkning
fra og med den 1. januar 2017. § 1, nr. 01 og 06-010, og
§§ 01 og 02 har virkning fra og med den 15. januar
2017.«
[Virkning fra og med den 1. januar
2017 for ændringerne vedrørende indfasning af
registreringsafgift for elbiler og pluginhybridbiler og virkning
fra lovens ikrafttræden for de ændringer, der
vedrører registreringsafgift, grøn ejerafgift og
vægtafgift for brændselscelledrevne
køretøjer samt forlængelse af fradragsperiode
for elbiler og pluginhybridbiler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring.
Det foreslås i nr. 5 at forlænge fritagelserne fra
grøn ejerafgift og vægtafgift for
brændselscelledrevne køretøjer. Da der
foreslås ændringer i
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., er det nødvendigt at
ændre lovens titel, så disse love også medtages i
titlen. Noten foreslås videreført uændret.
Til nr. 2-5
Ændringsforslagene har til
formål at bidrage til et stigende salg af elbiler,
pluginhybridbiler m.v. Baggrunden er, at der i 2015 blev
indgået en aftale om gradvis at pålægge
registreringsafgift på elbiler m.v. Det har imidlertid vist
sig, at elbilsalget ligger langt under det forudsatte i 2016 -
på et niveau omkring halvdelen.
Det ser dermed ud til, at indfasningen af
registreringsafgiften for elbiler har haft en alt for voldsom
effekt på salget. Fortsættes indfasningen fra den 1.
januar 2017, vil det yderligere begrænse salget. Derfor
foreslås det at udskyde indfasningen i 2 år.
Hvis Danmark skal nå EU's
klimamålsætning for 2030, er det nødvendigt med
en kraftig begrænsning af CO2-udslippet fra transportsektoren og
klimaforureningen fra landbruget. Det er en udbredt opfattelse, at
en betydelig del af denne begrænsning skal komme, ved at
flere personbiler kører på el, som fremstilles af
vindmøller, solceller m.v. Derfor er det vigtigt, at
elbilsalget kommer i gang, hvilket er baggrunden for disse
ændringsforslag.
Venstreregeringen, Socialdemokratiet og
Radikale Venst?re indgik den 9. oktober 2015 en aftale om de
fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og
brændselscellebiler, herunder brintbiler. På baggrund
heraf blev der ved lov nr. 1889 af 29. december 2015 indført
en indfasning af registreringsafgift over en 5-årig periode
fra 2016 for elbiler og fra 2019 for brændselscelledrevne
biler. Herudover blev brændselscelledrevne biler fritaget for
vægtafgift og grøn ejerafgift indtil udgangen af
2018.
De foreslåede ændringer har til
formål at udsætte indfasningen af registreringsafgift
med 2 år for eldrevne køretøjer, biler, der
drives af el i kombination med benzin, diesel, naturgas eller
biogas, og hvis opladning kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning (pluginhybridbiler), og
brændselscelledrevne køretøjer. Herudover
foreslås det, at brændselscelledrevne bilers fritagelse
for vægtafgift og grøn ejerafgift forlænges
tilsvarende med 2 år.
I ændringsforslag nr. 2 foreslås det, at fritagelsen for
registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer i registreringsafgiftslovens § 2, stk.
1, nr. 14, forlænges med 2 år fra udgangen af 2018 til
udgangen af 2020. Det vil betyde, at indfasningen af
registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer igangsættes i 2021, og at de
efterfølgende stigninger udsættes tilsvarende med hver
2 år.
I ændringsforslag nr. 3 foreslås det, at indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler udsættes med 2 år.
I ændringsforslag nr. 4 foreslås det, at indfasningen af
registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer udsættes tilsvarende med 2 år.
For eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler sker
dette, ved at det trin i indfasningen, der gælder for 2016,
forlænges, så det også gælder for 2017 og
2018. Den oprindelig planlagte stigning i 2017 udsættes
således til 2019, ligesom de efterfølgende stigninger
udsættes tilsvarende med hver 2 år. Efter
gældende ret gives i 2016 og 2017 desuden et fradrag på
10.000 kr. i registreringsafgiften, dog maksimalt svarende til den
beregnede afgift, jf. registreringsafgiftslovens § 5 b, stk.
2, og § 5 c, stk. 3. Det foreslås, at perioden, hvor
dette fradrag gives, også forlænges med 2 år. Det
vil betyde, at der i 2016-2019 gives et fradrag på 10.000
kr., dog maksimalt svarende til den beregnede afgift som hidtil.
For brændselscelledrevne køretøjer
udsættes hele indfasningen, så den igangsættes i
2021 frem for i 2019 som oprindelig forudsat, og så de
efterfølgende stigninger udsættes tilsvarende med hver
2 år.
I ændringsforslag nr. 5 foreslås det, at
brændselscelledrevne køretøjers fritagelse for
henholdsvis grøn ejerafgift og vægtafgift
forlænges med 2 år. Fritagelsen for grøn
ejerafgift fremgår af brændstofforbrugsafgiftslovens
§ 1, stk. 3, og gælder til og med den 31. december 2018.
Det foreslås, at dette udløbstidspunkt udsættes
med 2 år, så fritagelsen gælder til og med den
31. december 2020. Fritagelsen for vægtafgift fremgår
af § 1, stk. 2, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og gælder til og med den
31. december 2018. Det foreslås, at dette
udløbstidspunkt udsættes med 2 år, så
fritagelsen gælder til og med den 31. december 2020.
Til nr. 6
Efter gældende ret finder næste
trin i indfasningen af registreringsafgift for elbiler og
pluginhybridbiler anvendelse fra den 1. januar 2017. Det er derfor
nødvendigt at sikre, at den foreslåede
udsættelse af indfasning af registreringsafgift for elbiler
og pluginhybridbiler får virkning fra den 1. januar 2017,
så det i 2016 gældende afgiftsniveau fastholdes.
Hvis de foreslåede ændringer
først fik virkning fra lovens ikrafttræden den 15.
januar 2017, ville der blive en periode fra den 1. januar 2017 til
og med den 14. januar 2017, hvor køretøjer ville
skulle afgiftsberigtiges med den højere sats, som
følger af den oprindelig fastsatte indfasning, hvorefter
satsen igen ville falde til det samme niveau som i 2016 for resten
af 2017 og 2018.
Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 6, at de ændringer, der
vedrører indfasning af registreringsafgift for elbiler og
pluginhybridbiler, får virkning fra og med den 1. januar
2017. Dette omfatter ikke det særlige fradrag på 10.000
kr. i registreringsafgiften i medfør af
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2, 1. pkt., og § 5
c, stk. 3, 1. pkt., da fradraget allerede ifølge
gældende ret gives i 2017. Det er således ikke
nødvendigt, at den ændring, der vedrører
forlængelsen af den periode, hvor fradraget gives, får
virkning forud for lovens ikrafttræden.
Efter gældende ret skal indfasningen
af registreringsafgift, grøn ejerafgift og vægtafgift
for brændselscelledrevne biler først ske efter den 31.
december 2018. Det er derfor ikke nødvendigt, at de
ændringer, der vedrører udsættelsen af dette
tidspunkt, får virkning forud for lovens
ikrafttræden.
Lovforslagets § 2, stk. 3-6, finder
ligeledes anvendelse for de elbiler og pluginhybridbiler, som er
omfattet af de foreslåede ændringer af
registreringsafgiftslovens §§ 5 b og 5 c, der får
virkning fra og med den 1. januar 2017. Det vil eksempelvis sige,
at for så vidt angår afgiftsdifferencer, der
måtte opstå for elbiler eller pluginhybridbiler, som
anmeldes til registrering i perioden fra den 1. januar 2017 til
lovens ikrafttræden den 15. januar 2017, omfattes disse af
lovforslagets § 2, stk. 3, hvorefter der kan ske
tilbagebetaling af eventuelle afgiftsdifferencer.
Det foreslås, at de ændringer,
som ikke vedrører 2017, får virkning samtidig med
lovens ikrafttrædelse den 15. januar 2017.
Provenumæssige
konsekvenser
Nedenstående oplysninger om de
provenumæssige konsekvenser stammer fra Skatteministeriet og
vil afhænge af, hvor mange elbiler m.v. der sælges.
En udsættelse af indfasningen af
registreringsafgiften for elbiler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler til 2019-2022, således at
elbiler og pluginhybridbiler er fuldt indfaset i 2022,
skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 50 mio. kr. i 2017 stigende til 250 mio. kr. i 2020 og
100 mio. kr. i 2021, mens den varige umiddelbare virkning
skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr., jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd
skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu
på ca. 25 mio. kr. i 2017 stigende til 200 mio. i kr. 2020 og
100 mio. kr. i 2021, mens den varige virkning skønnes at
udgøre ca. 25 mio. kr.
Med forslaget øges mindreprovenuet
ved indfasningen således i forhold til det, der lå til
grund for lovforslag nr. L 61 (folketingsåret 2015-16). Det
samlede nettofinansieringsbehov efter tilbageløb og
adfærd ved indfasningen skønnes dermed at
udgøre 250 mio. kr. i 2017, 325 mio. kr. i 2018 og 375 mio.
kr. i 2019 samt hhv. 200 mio. kr. og 100 mio. kr. i de to nye
indfasningsår 2020 og 2021.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved udskydelse af indfasningen til
2019-2021
Mio. kr. (2017-niveau) | Varig virkning | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Finansårsvirkning 2017 | Umiddelbart provenu | -25 | -50 | -75 | -100 | -250 | -100 | -50 | Provenu efter tilbageløb og
adfærd | 0 | -25 | -75 | -100 | -200 | -100 | -25 |
|
Det er ved
beregningen forudsat, at skalaknækket for personbiler fra
2017 forhøjes med 22.000 kr. (2017-niveau), jf. Aftale om
finansloven for 2017, som delvis udmøntes ved lovforslaget.
Det forudsatte salg i lovforslag nr. L 61 (folketingsåret
2015-16) om indfasning af registreringsafgift for elbiler m.v.
fremsat den 18. november 2015 er endvidere lagt til grund for
beregningen.
Forslaget
medfører en forhøjelse af skatteudgifter svarende til
det skønnede umiddelbare mindreprovenu på 25 mio. kr.
i varig virkning.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 93
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovforslaget sendt i høring | 2 | Meddelelse om, at der åbnes for
spørgsmål til lovforslaget | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
|
6 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor meget billigere en Ford
Mondeo og en Volkswagen Passat bliver som følge af
lempelserne af registreringsafgiften i henholdsvis finansloven for
2016 og den del af aftale om finanslov for 2017, som dette
lovforslag udmønter, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om at oplyse provenuskønnet for
årene 2016-2020 og varigt opdelt efter henholdsvis
umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og
adfærd og provenu efter tilbageløb, men før
adfærd, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise
indfasning af registreringsafgiften for eldrevne
køretøjer udsættes til 2019-2022, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre nærmere
for adfærdseffekterne ved den foreslåede
forhøjelse af skalaknækket i
registreringsafgiftsloven, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke empiriske
undersøgelser Skatteministeriet har kendskab til, der viser
en positiv direkte sammenhæng mellem lavere
registreringsafgift og øget arbejdsudbud, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at fremvise empirisk baseret
dokumentation for, at arbejdsudbuddet er øget svarende til
en provenueffekt på 280 mio. kr. i 2016 som følge af
nedsættelsen af registreringsafgiften, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 4-6 og
skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra S.
Spørgsmål 4
Ministeren bedes redegøre nærmere
for adfærdseffekterne ved den forslåede
forhøjelse af skalaknækket i registreringsafgiftsloven
fra 84.600 kr. til 106.600 kr. for personbiler og 26.700 kr. til
33.600 kr. for motorcykler.
Svar på spm. 4
Forhøjelsen af registreringsafgiftens
skalaknæk fra 84.600 kr. til 106.600 kr. for personbiler og
26.700 kr. til 33.600 kr. for motorcykler skønnes med
betydelig usikkerhed at indebære et umiddelbart mindreprovenu
fra registreringsafgift på 1.050 mio. kr. i 2017 faldende til
ca. 725 mio. kr. fra 2018. I varig virkning udgør det
umiddelbare mindreprovenu 725 mio. kr., jf.
tabel 1.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 200 mio. kr. i
varig virkning svarende til skønnede adfærdseffekter
på ca. 525 mio. kr. Dermed forudsættes
adfærdseffekter at reducere den varige provenuvirkning med 72
pct. Den høje selvfinansieringsgrad afspejler, at
bilafgifterne er relativt høje.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af skalaknækket | mio. kr. (2017-niveau) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Varig virkning | Umiddelbart
provenu | -125 | -1.050 | -725 | -725 | -725 | -725 | Adfærd i
alt | 75 | 700 | 475 | 475 | 500 | 525 | - heraf registreringsafgift og moms ved
køb af bil | 0 | 75 | 50 | 50 | 50 | 75 | - heraf løbende bilafgifter og
brændstofafgifter samt moms | 25 | 300 | 200 | 225 | 225 | 275 | - heraf tilbageløb | 0 | 75 | 50 | 50 | 50 | 25 | - heraf arbejdsudbud | 25 | 250 | 175 | 175 | 175 | 175 | Provenu efter
tilbageløb og adfærd | -50 | -350 | -225 | -225 | -225 | -200 | Anm. : Der er for 2016 og 2017 taget
udgangspunkt i det budgetterede salg af personbiler og motorcykler
i forbindelse med forslag til finanslov for 2017. I de
efterfølgende år er der taget udgangspunkt i et
strukturelt niveau for bil- og motorcykelsalget svarende til, at
bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15
og 30 år. Det er forudsat, at afgiftslempelserne har samme
reale gennemslag i alle årene. Det er beregningsteknisk
forudsat, at det umiddelbare provenu vokser med væksten i BNP
efter 2020. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer,
hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet
købes¬Kilde: Skatteministeriet |
|
Adfærdseffekterne kan opdeles i flere
elementer. Den lavere registreringsafgift pr. personbil og
motorcykel forventes først og fremmest at føre til,
at der sælges flere og dyrere personbiler og motorcykler, og
hermed at bestanden af biler og motorcykler øges. Det
skønnes at reducere mindreprovenuet i form af øgede
indtægter fra registreringsafgift og moms på salg af
biler. Det er lagt til grund, at forøgelsen af bilbestanden
sker gradvist.
Efterhånden som det højere salg
slår igennem på bilparken, reduceres mindreprovenuet
yderligere som følge af afledte effekter fra ejer- og
udligningsafgift, ansvarsforsikringsafgift og
brændstofafgifter inkl. moms. Den stigende
selvfinansieringsgrad over tid afspejler således, at de
afledte effekter herfra indtræffer gradvist i takt med
udskiftningen af bilparken.
Samlet er det lagt til grund, at udgifterne
til bil og kørsel m.v. bliver reduceret som følge af
nedsættelsen. Det betyder, at forbruget af andre varer
øges, hvilket vil øge statens indtægter fra
moms og andre afgifter (tilbageløb). Tilbageløbet af
moms og andre afgifter skønnes at blive mindre over tid,
efterhånden som udgifterne til ejer- og udligningsafgift,
brændstofafgifter mv. slår igennem i hele
bilparken.
Endelig består adfærdseffekterne i
en positiv arbejdsudbudseffekt. Det kan henføres til, at den
lavere registreringsafgift indebærer en stigning i
købekraften ved at arbejde lidt mere. Et øget
arbejdsudbud giver et øget provenu fra skatter og
afgifter.
Da der er tale om en reduktion i
registreringsafgiften for biler, hvis afgiftspligtige værdi
ligger over det hidtidige skalaknæk, er det lagt til grund,
at nedsættelsen har næsten samme virkning som en
beløbsmæssigt tilsvarende reduktion af
topskattesatsen.
Det er usikkert, hvornår de faktiske
adfærdseffekter indtræffer. Eksempelvis er
forøgelsen af bilbestanden forudsat at ske gradvist via
samme procentvise årlige stigning i nybilsalget, men de
billigere biler kan både medføre en hurtigere og
langsommere tilpasning af bestanden.
Spørgsmål 5
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
empiriske undersøgelser Skatteministeriet har kendskab til,
der viser en positiv direkte sammenhæng mellem lavere
registreringsafgift og øget arbejdsudbud, og hvor sikker
denne sammenhæng vurderes at være.
Svar på spm. 5
Skatteministeriets vurdering af effekten af
ændringer i afgifter som registreringsafgiften tager
afsæt i de generelle regnemetoder som beskrevet i Regneprincipper og modelanvendelse i
Finansministeriet, 22. november 2012.
Beregningsmetoden tager konkret udgangspunkt i
en elasticitet på 0,1, der angiver den procentvise effekt
på arbejdsudbuddet målt i timer ved en 1 pct.
ændring i marginallønnen efter skat.
Afgiftsændringer påvirker arbejdsudbuddet på
nogenlunde samme måde som en ændring i en proportional
indkomstskat og vil derfor have en tilsvarende effekt på
arbejdsudbuddet. En nedsættelse af registreringsafgiften
forventes at medføre lavere bilpriser og dermed øget
real marginalløn.
Andelen af det samlede forbrug, som anvendes
på køb af nye biler og motorcykler, er endvidere
generelt stigende med indkomsten. Da der er tale om en
forhøjelse af skalaknækket, som reducerer
afgiftsgrundlaget for den høje registreringsafgiftssats
(på 150 pct.), er det lagt til grund, at nedsættelsen
har næsten samme virkning på arbejdsudbuddet som en
beløbsmæssigt tilsvarende reduktion af
topskattesatsen.
Spørgsmål 6
Kan skatteministeren og Skatteministeriet
fremvise empirisk baseret dokumentation for, at arbejdsudbuddet er
øget svarende til en provenueffekt på 280 mio. kr. i
2016 som følge af nedsættelsen af
registreringsafgiften i 2016?
Svar på spm. 6
Skatteministeriet har ikke kendskab til
empiriske undersøgelser af den isolererede effekt af
nedsættelsen af registreringsafgiften i forbindelse med FL16
på arbejdsudbuddet.
Det er dog et generelt princip ved
ændringer i skatter og afgifter, at arbejdsudbudseffekten
indregnes fuldt ud fra det første år,
ændringerne har virkning. Det gælder således
også for registreringsafgiften.