Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. december 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Skatteministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2-11 og 14, og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 12
og 13.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. november
2016 og var til 1. behandling den 9. december 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 6. december 2016 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra John
Christensen, Viby Sjælland.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 12 og 13 til det under B nævnte
lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 12-14 til det under B nævnte
lovforslag.
Enhedslisten bakker op om forslaget om en
prisregulering, men merprovenuet er desværre meget
begrænset. Selv med prisregulering vil der i essensen derfor
være tale om en videreførelse af
boligskattestoppet.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af mindretallet stillede
ændringsforslag til lovforslag B ikke vedtages, vil
mindretallet stemme imod lovforslag B ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om vurdering af landets faste
ejendomme og lov om finansiel virksomhed (Bestemmelser om
indsamling og registrering af data m.v.)« omfattende §
1, nr. 10-12, § 3 og § 4, stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om vurdering af landets faste
ejendomme og lov om kommunal ejendomsskat (Videreførelse af
vurderingerne med 1 år, fremrykning af beskatningsgrundlaget
og udvidelse af den ekstraordinære
revisionsbestemmelse)« omfattende § 1, nr. 1-9, § 2
og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
indledningen ændres »§
2 i lov nr. 632 af 8. juni 2016,« til: »§ 1 i lov
nr. 1549 af 13. december 2016,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
347, stk. 6, ændres »§ 354, stk. 6, nr.
22-33« til: »§ 354, stk. 6, nr.
23-34«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
4) Den
under nr. 2 foreslåede
rykningsklausul affattes således:
»Nr. 17-42 bliver herefter nr.
18-43.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
5) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
354, stk. 9, ændres »stk. 6, nr. 30« til:
»stk. 6, nr. 31«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
6) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
354, stk. 11, 3. pkt., ændres »stk. 6, nr.
38« til: »stk. 6, nr. 39«, og »stk. 6, nr.
39« ændres til: »stk. 6, nr.
40«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
7) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
354, stk. 12, ændres »stk. 6, nr. 31-34«
til: »stk. 6, nr. 32-35«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
8) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
354, stk. 13, 1. pkt., ændres »stk. 6, nr. 7, 8,
13, 18, 19, 23-25, 31-34 og 40« til: »stk. 6, nr. 7, 8,
13, 19, 20, 24-26, 32-35 og 41«, og i stk. 13, 2. pkt., ændres »stk. 6,
nr. 19, 25 og 34« til: »stk. 6, nr. 20, 26 og
35«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
9) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
354, stk. 15, ændres »stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11,
16, 19 og 26« til: »stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 20 og
27«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 39]
Til § 4
10) I
stk. 1 ændres »15.
januar« til: »19. januar«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Ny paragraf
11)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
§ 3, nr. 2, kan ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.«
[Indsættelse af
territorialbestemmelse]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL og SF):
12) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 42 affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Vurderinger og ansættelser som nævnt i stk. 1 og 2
foretages efter prisforholdene pr. 1. oktober 2011 og reguleres med
1,4 pct.«
[Vurderingen på boliger skal
følge prisudviklingen reguleret af forbrugerprisindekset i
Danmark]
13) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 43 affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Vurderinger og ansættelser som nævnt i stk. 1 og 2
foretages efter prisforholdene pr. 1. oktober 2012 og reguleres med
2,7 pct.«
[Vurderingen på boliger skal
følge prisudviklingen reguleret af forbrugerprisindekset i
Danmark]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
14)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27 A ændres »stk. 2« til: »stk.
4«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene forslag (A) vedrører indsamling og
registrering af data. Det andet forslag (B) vedrører
videreførelse af vurderingerne med 1 år, fremrykning
af beskatningsgrundlaget og udvidelse af den ekstraordinære
revisionsbestemmelse.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
af indledningen som følge af vedtagelsen den 1. december
2016 af lovforslag nr. L 39, forslag til lov om ændring af
lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v.,
lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love
(Forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af
lov om finansiel virksomhed, udpegning af systemisk vigtige
finansielle institutter (SIFI), krav til egnethed og
hæderlighed for nøglepersoner i SIFI'er,
aflønningsregler for finansielle virksomheder m.v., lempelse
af kapitalkrav for fondsmæglerselskaber, udvidelse af
tilsyns- og kontrolbeføjelser for Finanstilsynet og
Erhvervsstyrelsen for at imødegå markedsmisbrug
m.v.).
Til nr. 3
Den 1. december 2016 vedtog Folketinget
lovforslag nr. L 39. Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Med L 39 indsættes et nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov
om finansiel virksomhed, og bestemmelsens eksisterende nr. 6-40
bliver nr. 7-41.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der sker en opdatering af de henvisninger til § 354,
stk. 6, som er indeholdt i L 92 og som følger af L 39. Der
er således tale om en konsekvensændring.
Til nr. 4
Den 1. december 2016 vedtog Folketinget
lovforslag nr. L 39. Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Med L 39 indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 42, i lov
om finansiel virksomhed. Der er således tale om en
konsekvensændring i L 92 som følge heraf.
Til nr. 5-8
Den 1. december 2016 vedtog Folketinget
lovforslag nr. L 39. Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Med L 39 indsættes et nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov
om finansiel virksomhed, og bestemmelsens eksisterende nr. 6-40
bliver nr. 7-41.
Med ændringsforslaget foreslås
således, at der sker en opdatering af de henvisninger til
§ 354, stk. 6, som er indehold i L 92, og som følger af
L 39. Der er således tale om en konsekvensændring.
Til nr. 9
Den 1. december 2016 vedtog Folketinget
lovforslag nr. L 39. Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Med L 39 indsættes et nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov
om finansiel virksomhed, og bestemmelsens eksisterende nr. 6-40
bliver nr. 7-41. Med L 39 indsættes et nyt stk. 14 i §
354 i lov om finansiel virksomhed, og de eksisterende stk. 14 og 15
bliver stk. 15 og 16.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der sker en opdatering af de henvisninger til § 354,
stk. 6, som er indeholdt i L 92, og som følger af L 39.
Endvidere foreslås det, at der sker en opdatering af
henvisningen til § 354, stk. 14, som er indeholdt i L 92, og
som efter vedtagelsen af L 39 skal være en henvisning til
§ 354, stk. 15. Der er således tale om en
konsekvensændring.
Til nr. 10
Det
foreslås at rykke ikrafttrædelsestidspunktet fra den
15. januar 2017 til den 19. januar 2017. Baggrunden herfor er, at
der ikke er tale om en ren skattelov, og at lovforslaget derfor
ikke kan stadfæstes inden udløbet af 3
søgnedage.
Til nr. 11
Lov om finansiel virksomhed er sat i kraft
for Færøerne og Grønland. Lovforslagets §
3, nr. 2, medfører ændringer i lov om finansiel
virksomhed og vedrører Finanstilsynets mulighed for at
videregive enkelte oplysninger til Skatteministeriet med henblik
på udvikling eller forbedring af metoder og modeller til
ejendomsvurdering af erhvervsejendomme. Da Færøerne og
Grønland hver især har deres egen skattelovgivning,
vil videregivelse af de nævnte oplysninger ikke være
relevant for Færøerne og Grønland, og det
foreslås derfor, at bestemmelsen i § 3, nr. 2,
således ikke skal kunne sættes i kraft for disse dele
af rigsfællesskabet.
Til nr. 12
Det foreslås, at vurderingerne for
ejerboliger reguleres med den skønnede udvikling i
forbrugerpriserne fra 2015-2017.
Såfremt ændringsforslag nr. 12
og 13 til lovforslag B vedtages, vil Alternativet til 3. behandling
af lovforslaget stille et ændringsforslag om, at der sker
tilbagebetaling til borgere, der har betalt for meget i
ejendomsskat, på grund af at de nye vurderinger baseres
på prisreguleringen, og at denne tilbagebetaling vil ske,
når det nye ejendomsvurderingssystem er klar.
Til nr. 13
Det foreslås, at vurderingerne for
erhvervsejendomme m.v. reguleres med den skønnede udvikling
i forbrugerpriserne fra 2016 til 2018.
Såfremt ændringsforslag nr. 12
og 13 til lovforslag B vedtages, vil Alternativet til 3. behandling
af lovforslaget stille et ændringsforslag om, at der sker
tilbagebetaling til borgere, der har betalt for meget i
ejendomsskat, på grund af at de nye vurderinger baseres
på prisreguleringen, og at denne tilbagebetaling vil ske,
når det nye ejendomsvurderingssystem er klar.
Til nr. 14
Der er en henvisning til § 27, stk. 2,
i § 27 A i lov om kommunal ejendomsskat. I lovforslagets
§ 2, nr. 2, bliver stk. 2 i § 27 i lov om kommunal
ejendomsskat til stk. 4. Der er således tale om en
konsekvensændring.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 92
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast sendt i høring | 2 | Meddelelse om, at der åbnes for
spørgsmål til lovforslaget | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 30/11-16 fra John
Christensen, Viby Sjælland | 5 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 6 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 92
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/11-16 fra John Christensen, Viby Sjælland, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om der er alternativer til at bruge
2011- og 2012-vurderingerne i 2017, når det nye
ejendomsvurderingssystem ikke er færdigt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke rabatter der
videreføres, og hvilke provenueffekter hver af rabatterne
har for de offentlige finanser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om lovforslaget ændrer SKATs
muligheder for at ændre vurderingen på ejendomme, hvor
der er hjemfaldspligt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|
5 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelsen af et ændringsforslag om deling af
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at redegøre for fordele og
ulemper ved at lade ejendomsvurderingerne være reguleret af
forbrugerprisindekset i Danmark, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at redegøre for
provenuvirkningerne af et ændringsforslag om, at
ejendomsvurderingerne reguleres ud fra forbrugerprisindekset, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|