Ændringsforslag stillet den 19.
december 2016 uden for tillægsbetænkningen
Til § 3
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren:
6) Stk.
1 udgår, og i stedet indsættes som nye
stykker:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende,
jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes 3 søgnedage efter dets
vedtagelse.
Stk. 3. Regler
udstedt i medfør af § 56 a i lov om fremme af
vedvarende energi som affattet ved § 1, nr. 01, jf. § 47,
stk. 6, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 med senere
ændringer, kan træde i kraft ved bekendtgørelsen
i Lovtidende.
Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse på afgørelser, der
træffes efter § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015, og som er meddelt før lovens ikrafttræden. For
sådanne afgørelser finder de hidtil gældende
regler anvendelse.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 5-7.
[Lovens stadfæstelse og
ikrafttræden]
7) Stk.
3, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
§ 22 b og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af
vedvarende energi som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10 og 11,
finder ikke anvendelse for ansøgninger om
forundersøgelsestilladelse modtaget før den 1. januar
2017. For sådanne ansøgninger finder de hidtil
gældende regler anvendelse, jf. dog stk. 7.«
[Lovteknisk præcisering og
lovens virkning for forundersøgelsestilladelse]
8) Stk.
4, der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan gøre indsigelse mod, at der gives
etableringstilladelse efter § 25 i lov om fremme af vedvarende
energi på baggrund af en forundersøgelsesrapport, der
er stillet til rådighed efter § 24, stk. 4, i lov om
fremme af vedvarende energi, hvis ansøgningen om
forundersøgelsestilladelse er modtaget før den 1.
januar 2017 og ansøgningen om etableringstilladelse på
baggrund af forundersøgelsesrapporten er modtaget efter den
1. januar 2017. § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3.
pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10 og 11, finder
tilsvarende anvendelse for indsigelse efter denne bestemmelse.
Indsigelse skal indgives i forbindelse med høring af
relevante myndigheder, inden der træffes afgørelse om
etableringstilladelse.«
[Lovteknisk præcisering og
lovens virkning for forundersøgelsestilladelse]
Bemærkninger
Til nr. 6
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette
skyldes et ønske om at suspendere overgangsordningen snarest
muligt for at undgå, at Energinet.dk kan træffe
afgørelse om pristillæg til en langt større
udbygning med solcelleanlæg end hidtil forudsat. Det er
derfor nødvendigt, at lovforslaget kan træde i kraft
snarest muligt.
Den foreslåede ændring
indebærer, at loven træder i kraft tidligere end det
hidtil foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt den 1.
januar 2017 og ændres, med henblik på at ministeren kan
udstede regler om at suspendere overgangsordningen snarest muligt
for at imødegå en potentiel betydelig finansiering af
støttebehovet til fremstilling af elektricitet fra
solcelleanlæg, som Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
er blevet bekendt den 15. december 2016.
Energinet.dk har den 16. december 2016
oplyst Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, at der den 15.
december 2016 blev modtaget ansøgninger om afgørelse
efter overgangsordningen svarende til 1.660 MW ud over de
ansøgninger, som Energinet.dk allerede behandler efter
§ 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015. Afgørelser,
som meddeles til ejere af anlæg, der producerer elektricitet
svarende til 1.660 MW, vil potentielt indebære udbetaling af
4,5 mia. kr. Dette vil indebære langt større udbygning
med solcelleanlæg end hidtil forudsat.
Ændringsforslaget skal således
ses i sammenhæng med det tidligere fremsatte
ændringsforslag, hvorefter der indsættes et nyt kapitel
6 a med den foreslåede § 56 a, hvorefter energi-,
forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse for et af
Folketinget nedsat udvalg kan fastsætte regler om, at der
ikke kan træffes afgørelse om støtte eller
udbetaling af støtte efter overgangsordningen i § 7,
stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, medmindre overgangsordningen
er gjort forenelig med EU's statsstøtteregler, herunder at
Europa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen, i det omfang
dette måtte være nødvendigt, eller indtil der
træffes beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang
af nye anlæg.
Den foreslåede ændring
indebærer således, at ministeren kan udnytte den
foreslåede bemyndigelse i § 56 a til at suspendere
ordningen tidligere end det hidtil forudsatte tidspunkt.
Det forudsættes således, at
energi-, forsynings- og klimaministeren på det
foreslåede tidspunkt for lovens ikrafttræden samtidig
fastsætter regler om, at der ikke kan træffe
afgørelse efter § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015, jf. § 47, stk. 6, der omhandler pristillæg for
fremstilling af elektricitet fra solcelleanlæg
(60-40-ordningen). Det bemærkes, at ministeren ikke
forudsættes at fastsætte regler med et fremrykket
ikrafttrædelsestidspunkt for de øvrige
støtteordninger, der er omfattet af overgangsordningen, jf.
§ 41, stk. 3 (250-150-ordningen til
hustandsvindmøller), § 43 a, stk. 7, § 44, stk. 5,
og § 47, stk. 9 (andre små VE-anlæg).
Af bestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov
nr. 744 af 1. juni 2015 fremgår følgende:
»Der kan ydes pristillæg efter
§ 41, stk. 3, § 43 a, stk. 7, § 44, stk. 5, og
§ 47, stk. 6 og 9, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, for
elektricitet fremstillet på anlæg, som er nettilsluttet
den 1. januar 2016 eller senere, hvis projektet er påbegyndt
inden den 1. juli 2015, og hvis det forhold, at nettilslutning ikke
er opnået inden den 1. januar 2016, ikke kan tilregnes ejeren
af anlægget. Har et anlæg, som er omfattet af 1. pkt.,
en installeret effekt på 500 kW eller derover, er det
endvidere en betingelse, at der er truffet afgørelse herom i
2015, og at ansøgning herom er modtaget af Energinet.dk
senest den 31. oktober 2015.«
Bestemmelsen indebærer, at
Energinet.dk træffer en afgørelse, der har karakter af
en skønsmæssig forvaltningsakt, da bestemmelsen ikke
fuldt ud normerer indholdet af afgørelsen. Denne vurdering
beror på, dels at bestemmelsen angiver ordet
»kan«, dels at de betingelser, der ifølge
bestemmelsen skal være opfyldt, for at ejere kan modtage
pristillæg, er skønsmæssige. Det er
således eksempelvis et krav, at »det forhold, at
nettilslutning ikke er opnået inden den 1. januar 2016, ikke
kan tilregnes ejeren af anlægget«. Vurderingen af, om
en ansøger i den konkrete situation opfylder kravet om
manglende tilregnelse, forudsætter udøvelsen af et
skøn, efter hvilket Energinet.dk ifølge forarbejderne
bl.a. kan inddrage forhold som lang sagsbehandlingstid eller
spørgsmål om anlæggets karakter.
Efter overgangsordningen i § 7, stk.
5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, stiftes ansøgers retskrav
på støtte på tidspunktet, hvor Energinet.dk
træffer afgørelse om pristillæg. Det betyder, at
ejere af anlæg omfattet af ordningen i § 7, stk. 5, i
lov nr. 744 af 1. juni 2015 ikke kan anses for at have opnået
et retskrav på støtte i henhold til dansk ret,
før Energinet.dk har truffet en afgørelse herom.
Det kan efter Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets opfattelse ikke på forhånd udelukkes,
at der kan forekomme tilfælde, hvor en bekendtgørelse,
der fastsætter regler om suspension af overgangsordningen,
kan ramme potentielle støttemodtagere, som har afholdt
udgifter i tillid til muligheden for at erhverve ret til
støtte, så økonomisk intensivt og atypisk, at
der vil være tale om ekspropriation. Det må bero
på en konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde
foreligger ekspropriation. I vurderingen vil bl.a. indgå den
økonomiske betydning af de ændrede regler og de
nærmere omstændigheder, der ligger til grund for, at
den potentielle støttemodtager ikke har kunnet opfylde
støttebetingelserne forud for suspensionen. Er indgrebet
ekspropriativt, vil den pågældende have krav på
erstatning i medfør af grundlovens § 73. Kravet
på erstatning må i mangel af enighed rejses ved
domstolene.
Det foreslås endvidere i stk. 2, at
lovforslaget kan stadfæstes 3 søgnedage efter dets
vedtagelse. Bestemmelsen fastslår, at lovforslaget
følger de almindelige regler for stadfæstelse, som
følger af grundlovens § 73, stk. 2. I den forbindelse
bemærkes, at udgifterne til støtte for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg kan stige markant, hvis
adgangen til at træffe afgørelse efter
overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015 ikke kan suspenderes eller lukkes snarest muligt.
Det foreslås i stk. 3, at regler
udstedt i medfør af § 56 a om 60-40-ordningen, jf. 47,
stk. 6, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 med senere
ændringer, kan træde i kraft ved bekendtgørelsen
i Lovtidende.
Den foreslåede ændring
indebærer, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler, som træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Formålet med ændringen er, at
regler om at suspendere overgangsordningen med henblik på at
imødegå en potentiel betydelig finansiering af
støttebehovet til fremstilling af elektricitet fra
solcelleanlæg kan træde i kraft snarest muligt.
Det foreslås i stk. 4, at loven ikke
finder anvendelse på afgørelser, der er truffet efter
§ 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, jf. § 47,
stk. 6, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 med senere
ændringer, og som er meddelt før lovens
ikrafttræden. For sådanne afgørelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Med ændringen tydeliggøres, at der
i bestemmelsen henvises til § 22 b og § 23, stk. 4, 3.
pkt., i lov om fremme af vedvarende energi som indsat ved
lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Herudover indebærer
ændringsforslaget, at lovforslagets forudsatte tidspunkt for,
hvornår loven har virkning for ansøgning om
forundersøgelsestilladelser fastholdes.
Ændringsforslaget træder i
stedet for nr. 4 stillet i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets
betænkning den 16. december 2016, som samtidig tages
tilbage.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Med nyaffattelsen tydeliggøres, at der i
bestemmelsen henvises til § 25, § 24, stk. 4, § 22
b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af
vedvarende energi. Med nyaffattelsen tydeliggøres endvidere,
at § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., er
indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Herudover indebærer
ændringsforslaget, at lovforslagets forudsatte tidspunkt for,
hvornår loven har virkning for ansøgning om
forundersøgelsestilladelser og etableringstilladelser,
fastholdes.
Ændringsforslaget træder i
stedet for nr. 5 stillet i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets
betænkning den 16. december 2016, som samtidig tages
tilbage.