Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 14. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 24. juni 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 333 (folketingsåret
2015-16). Den 5. oktober 2016 sendte social- og indenrigsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til social- og indenrigsministeren (fra den
28. november 2016 økonomi- og indenrigsministeren) til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som bl.a. er en udmøntning af
beslutningsforslag nr. B 32 (folketingsåret 2015-16) om
hjælp til stemmeafgivningen, som blev fremsat af DF den 20.
november 2015. Beslutningsforslaget pålagde regeringen at
ændre valglovene til folketings-, kommunal- og regionalvalg
og valg til Europa-Parlamentet inden udgangen af
folketingsåret 2015-16, så personer med en
funktionsnedsættelse, der skal afgive stemme til valg, kan
få lov til at afgive deres stemme med den hjælp, de
selv ønsker. Beslutningsforslaget pålagde samtidig
regeringen at fremsende forslag om, at der ved valg stilles
specielle eller elektroniske hjælpemidler i stemmeboksen til
rådighed, som kan gøre det nemmere for personer med en
funktionsnedsættelse at afgive deres stemme. DF's medlemmer
af udvalget er glade for, at alle partier i Folketinget
støttede beslutningsforslaget og sikrede det en bred
opbakning, så det enstemmigt blev vedtaget den 19. april 2016
og nu kan udmøntes med dette lovforslag.
Når en vælger har behov for
hjælp til at afgive sin stemme, ydes hjælpen efter den
gældende lovgivning af to myndighedspersoner. Vælgeren
har dog mulighed for selv at udpege en person, der kan hjælpe
i stedet for en af de to myndighedspersoner. Det kan imidlertid
virke intimiderende for den enkelte vælger, at der altid skal
være en myndighedsperson med inde i stemmeboksen, når
vælgeren har behov for hjælp. Det har bl.a. Dansk
Blindesamfund redegjort for. Erfaringerne med de eksisterende
regler har faktisk også vist, at en del vælgere ikke
ønsker en myndighedsperson til stede. Derfor lagde dette
lovforslag (på baggrund af det oprindelige beslutningsforslag
fra DF) i udgangspunktet op til, at en vælger med et
handicap, der har behov for hjælp til stemmeafgivningen, selv
skulle kunne bestemme, at hjælpen alene skal ydes af en af
vælgeren udpeget hjælper, dvs. uden at der samtidig
skal medvirke en myndighedsperson.
Økonomi- og indenrigsministeren har
dog efterfølgende lyttet til de bekymringer, der var under
1. behandling af lovforslaget fra en række ordførere,
og har stillet ændringsforslag om at afgrænse gruppen
af vælgere, der selv kan bestemme, hvem de vil have
hjælp af ved stemmeafgivningen. Ændringsforslagene
indebærer, at vælgeren skal have en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse for selv at kunne bestemme dette.
Formålet med ændringsforslagene er at mindske risikoen
for, at personer, der reelt ikke har behov for hjælp til
stemmeafgivningen, alligevel bestemmer sig for udelukkende at
få hjælp af en personligt udpeget hjælper.
Formålet er altså at mindske risikoen for social
kontrol af personer, der befinder sig i et
afhængighedsforhold til en anden person, og denne
ændring støtter DF. DF's ønske var med det
oprindelige beslutningsforslag at sikre en god valghandling for
mennesker med handicap, og det mener DF stadig er muligt med
ændringsforslagene.
Ud over vedtagelsen af beslutningsforslag
nr. B 32 har DF fået afsat midler i satspuljeaftalen
2017-2020 til hjælpemidler ved stemmeafgivningen til personer
med handicap. Satspuljepartierne blev enige om at afsætte
midler til at sikre, at det bliver lettere for personer med et
handicap at foretage stemmeafgivningen ved egen hjælp, dvs.
uden hjælp fra en personligt udpeget hjælper eller
myndighedspersoner. Der afsættes i alt 2,1 mio. kr. i
perioden 2017-2020.
Dette lovforslag omhandler også andre
forhold, f.eks. at valgretten til Europa-Parlamentsvalg og
folkeafstemninger udvides. Lovforslaget vil desuden bringe
valgreglerne i overensstemmelse med det EU-retlige
ligebehandlingsprincip, således at personer med dansk
indfødsret ved flytning til Færøerne eller
Grønland kan bevare deres valgret til Europa-Parlamentet i
samme omfang, som de ville kunne det ved flytning til udlandet.
Lovforslaget medfører også
ændringer af reglerne om begyndelsestidspunktet for
ophængning af valgplakater, så der ved folketingsvalg
først må ophænges valgplakater, når valget
formelt er udskrevet. Den del vil sikkert give nogle udfordringer i
praksis.
Samlet set noterer DF med tilfredshed, at
lovforslaget vil forbedre forholdene for vælgere med behov
for hjælp, når de skal afgive deres stemme.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 4 og 5
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 2, 3, 6 og 7 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget er et klart fremskridt for handicappedes muligheder
for at deltage i valghandlinger på en måde, som
tilgodeser deres egne behov og ønsker. EL kan ikke
støtte økonomi- og indenrigsministerens
ændringsforslag nr. 2, 3, 6 og 7, som EL mener er en
unødig begrænsning af handicappedes mulighed for at
gøre brug af den nye mulighed for at afgive deres stemme med
den personlige hjælper uden tilstedeværelse af
myndighedsperson. Ministerens ændringsforslag nr. 2, 3, 6 og
7 betyder, at man tager et skridt »tilbage« til en
situation, hvor myndighedspersonerne skal vurdere, hvorvidt en
vælgers handicap er »alvorligt nok«, hvilket
social- og indenrigsministeren i sit svar på
spørgsmål 1 selv mener er uhensigtsmæssigt. EL
er også enig i social- og indenrigsministerens svar på
spørgsmål 3, hvor ministeren skriver: »Som det
ligeledes fremgår af lovforslaget, må det antages, at
det i langt de fleste tilfælde, hvor vælgeren udpeger
en personlig hjælper, vil være udtryk for, at
vælgeren har udpeget en person, som vælgeren stoler
på og føler sig tryg ved«. Dette er en
argumentation, som regeringen synes at have forladt ved
fremsættelsen af ændringsforslagene.
Selvfølgelig kan der være risiko for »social
kontrol«, men det kan der også være ved den
model, som økonomi- og indenrigsministeren nu stiller
ændringsforslag om. Tilliden til, at borgeren har truffet det
rigtige valg af personlig hjælper, bør derfor
ifølge EL veje tungere.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17, stk. 2, 1. og 3. pkt.,
ændres »nr. 2 og 3« til: »nr. 4 og
5«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) I
det under nr. 5 foreslåede § 49, stk. 2, 3. pkt., indsættes
efter »ønske herom,«: »og er
vælgerens ønske begrundet i en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af
vælgere, der kan få hjælp til stemmeafgivningen
på valgdagen alene af en personligt udpeget
hjælper]
3) I
det under nr. 12 foreslåede § 61, stk. 4, 4. pkt., indsættes
efter »ønske herom,«: »og er
vælgerens ønske begrundet i en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af
vælgere, der kan få hjælp til
brevstemmeafgivningen alene af en personligt udpeget
hjælper]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 23 foreslåede § 96 b indsættes i stk. 1 efter »Københavns
Kommune«: », hvis der er truffet afgørelse herom
senest 7.-dagen før valgdagen«.
[Fastsættelse af frist for
optagelse på valglisten]
Til § 2
5) I
den under nr. 6 foreslåede § 14 b indsættes i stk. 1 efter »Københavns
Kommune«: », hvis der er truffet afgørelse herom
senest 7.-dagen før valgdagen«.
[Fastsættelse af frist for
optagelse på valglisten]
Til § 3
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
6) I
det under nr. 4 foreslåede § 55, stk. 2, 3. pkt., indsættes
efter »ønske herom,«: »og er
vælgerens ønske begrundet i en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af
vælgere, der kan få hjælp til stemmeafgivningen
på valgdagen alene af en personligt udpeget
hjælper]
7) I
det under nr. 11 foreslåede § 67, stk. 4, 4. pkt., indsættes
efter »ønske herom,«: »og er
vælgerens ønske begrundet i en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af
vælgere, der kan få hjælp til
brevstemmeafgivningen alene af en personligt udpeget
hjælper]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse af
henvisningen i § 17, stk. 2, 1. og 3. pkt., som følge
af den foreslåede indsættelse af to nye numre i §
17, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 2 og 3
Formålet
med ændringsforslagene er at mindske risikoen for, at
personer, der reelt ikke har behov for hjælp til
stemmeafgivningen, alligevel bestemmer, at hjælp til
stemmeafgivning alene skal ydes af en af vælgeren personligt
udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige skal medvirke en
myndighedsperson. Formålet er således at mindske
risikoen for såkaldt social kontrol af personer, der befinder
sig i et afhængighedsforhold eller andet ulige forhold til en
anden person.
Med
ændringsforslagene afgrænses gruppen af vælgere,
der kan få hjælp til stemmeafgivningen på
valgdagen (nr. 2) henholdsvis brevstemmeafgivningen (nr. 3) alene
af en personligt udpeget hjælper. Den ved lovforslaget
foreslåede mulighed for at få hjælp alene af en
personligt udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige skal
medvirke en myndighedsperson, forbeholdes således
vælgere, der udtrykkeligt og utvetydigt kan tilkendegive et
ønske herom, og som har en umiddelbart konstaterbar eller
dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Betingelsen om, at vælgeren skal have en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, er ny i forhold til lovforslaget.
Med udtrykket
»umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse« sigtes både til
funktionsnedsættelser, som valgstyrerne, de tilforordnede
vælgere og (ved brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne
umiddelbart kan se eller konstatere, og til
funktionsnedsættelser, som vælgeren kan
dokumentere.
Omfattet af
den foreslåede persongruppe vil således være
vælgere med en funktionsnedsættelse, som umiddelbart
kan ses eller konstateres, f.eks. i form af et eller flere
brækkede lemmer m.v., brug af kørestol eller
krykkestokke eller brug af mobilitystok eller førerhund og
lign.
Omfattet af
den foreslåede persongruppe vil også være
vælgere, der kan fremlægge dokumentation for en ikke
umiddelbart synlig funktionsnedsættelse. Dokumentationen kan
f.eks. foreligge i form af et ledsagekort udstedt af Danske
Handicaporganisationer, et parkeringskort for personer med handicap
udstedt af Danske Handicaporganisationer, en
lægeerklæring eller en erklæring eller attest
udstedt af en offentlig myndighed.
Vælgere,
der ikke har en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, kan således efter
ændringsforslagene ikke bestemme, at hjælp til
stemmeafgivningen skal ydes alene af en personligt udpeget
hjælper, dvs. uden at der tillige medvirker en
myndighedsperson.
Det vil
være valgstyrerne, de tilforordnede vælgere eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne, der vurderer, om
hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper. Hvor det vurderes, at hjælpen ikke kan ydes
alene af en personligt udpeget hjælper, skal vælgeren i
stedet tilbydes, at hjælpen kan ydes af en personligt udpeget
hjælper sammen med en myndighedsperson, eller at
hjælpen kan ydes af to myndighedspersoner.
Ved
valgstyrerens, den tilforordnede vælgers eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtagerens vurdering af, om
hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper, er der ikke tale om en afgørelse i
forvaltningslovens forstand. Der er således ikke pligt for
valgstyreren, den tilforordnede vælger eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtageren til at begrunde beslutningen
herom over for vælgeren, til at give klagevejledning eller
til - efter anmodning - at meddele beslutningen skriftligt. En
vælger, der er utilfreds med en beslutning herom, har dog
mulighed for at indgive en valgklage, jf. folketingsvalglovens
§ 88 og § 103 og Europa-Parlamentsvalglovens § 38.
Valgstyreren, den tilforordnede vælger eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtageren bør efter
omstændighederne i medfør af den almindelige
vejledningspligt vejlede vælgeren om denne klagemulighed, som
indebærer, at Folketinget træffer afgørelse i
sagen.
Ændringsforslagene vil ud over på folketingsvalg finde
anvendelse på folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg, da
folketingsvalglovens regler om afstemning på valgdagen
henholdsvis brevstemmeafgivning finder tilsvarende anvendelse
på folkeafstemninger, jf. folketingsvalglovens §§
99 og 100, og Europa-Parlamentsvalg, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens §§ 25 og 26.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget
fastsættes som sidste led i den foreslåede § 96 b,
stk. 1, i folketingsvalgloven en frist for optagelse på
valglisten af personer med dansk indfødsret med midlertidigt
ophold på Færøerne eller i Grønland til
folkeafstemninger, der ikke afholdes i alle dele af riget.
I overensstemmelse med den frist, der
allerede gælder for optagelse på folketingsvalglisten
af personer med dansk indfødsret, som har midlertidigt
ophold i udlandet, jf. folketingsvalglovens § 18, stk. 6,
sidste pkt., jf. § 2, og som også har ret til at deltage
i folkeafstemninger, jf. folketingsvalglovens § 96,
foreslås fristen for optagelse på valglisten af
personer omfattet af den foreslåede § 96 a i
folketingsvalgloven fastsat til 7.-dagen før valgdagen.
For at en person med dansk
indfødsret med midlertidigt ophold på
Færøerne eller i Grønland, der opfylder
betingelserne for at have valgret til folkeafstemninger, der ikke
afholdes i alle dele af riget, kan optages på valglisten til
en given folkeafstemning, jf. den foreslåede § 96 b,
stk. 1 og 2, i folketingsvalgloven, skal der således senest
7.-dagen før valgdagen være truffet afgørelse
herom af Københavns Kommune henholdsvis
Valgnævnet.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om optagelse på valglisten og om valglistens
udarbejdelse (f.eks. om ansøgningsproceduren), som
ministeren foreslås tillagt i medfør af den
foreslåede bestemmelse i folketingsvalglovens § 96 b,
stk. 4.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget
fastsættes som sidste led i den foreslåede § 14 b,
stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven en frist for optagelse
på valglisten til Europa-Parlamentsvalg af personer med dansk
indfødsret med midlertidigt ophold på
Færøerne eller i Grønland.
I overensstemmelse med den frist, der
allerede gælder for optagelse på folketingsvalglisten
af personer med dansk indfødsret, som har midlertidigt
ophold i udlandet, jf. folketingsvalglovens § 18, stk. 6,
sidste pkt., jf. § 2, og som også har adgang til at
stemme ved Europa-Parlamentsvalg, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, i
Europa- Parlamentsvalgloven, foreslås fristen for optagelse
på valglisten af personer omfattet af den foreslåede
§ 3 a i Europa-Parlamentsvalgloven fastsat til 7.-dagen
før valgdagen.
For at en person med dansk
indfødsret med midlertidigt ophold på
Færøerne eller i Grønland, der opfylder
betingelserne for at have valgret til Europa-Parlamentsvalg, kan
optages på valglisten til Europa-Parlamentsvalg, jf. den
foreslåede § 14 b, stk. 1 og 2, i
Europa-Parlamentsvalgloven, skal der således senest 7.-dagen
før valgdagen være truffet afgørelse herom af
Københavns Kommune henholdsvis Valgnævnet.
Ændringsforslagene ændrer ikke
på den bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om optagelse på valglisten og om valglistens
udarbejdelse (f.eks. om ansøgningsproceduren), som
ministeren foreslås tillagt i medfør af den
foreslåede bestemmelse i Europa-Parlamentsvalglovens §
14 b, stk. 4.
Til nr. 6 og 7
Formålet
med ændringsforslagene er at mindske risikoen for, at
personer, der reelt ikke har behov for hjælp til
stemmeafgivningen, alligevel bestemmer, at hjælp til
stemmeafgivning alene skal ydes af en af vælgeren personligt
udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige skal medvirke en
myndighedsperson. Formålet er således at mindske
risikoen for såkaldt social kontrol af personer, der befinder
sig i et afhængighedsforhold eller andet ulige forhold til en
anden person.
Med
ændringsforslagene afgrænses gruppen af vælgere,
der kan få hjælp til stemmeafgivningen på
valgdagen (nr. 6) henholdsvis brevstemmeafgivningen (nr. 7) alene
af en personligt udpeget hjælper. Den ved lovforslaget
foreslåede mulighed for at få hjælp alene af en
personligt udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige skal
medvirke en myndighedsperson, forbeholdes således
vælgere, der udtrykkeligt og utvetydigt kan tilkendegive et
ønske herom, og som har en umiddelbart konstaterbar eller
dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Betingelsen om, at vælgeren skal have en umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, er ny i forhold til lovforslaget.
Med udtrykket
»umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse« sigtes både til
funktionsnedsættelser, som valgstyrerne, de tilforordnede
vælgere og (ved brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne
umiddelbart kan se eller konstatere, og til
funktionsnedsættelser, som vælgeren kan
dokumentere.
Omfattet af
den foreslåede persongruppe vil således være
vælgere med en funktionsnedsættelse, som umiddelbart
kan ses eller konstateres, f.eks. i form af et eller flere
brækkede lemmer m.v., brug af kørestol eller
krykkestokke eller brug af mobilitystok eller førerhund og
lign.
Omfattet af
den foreslåede persongruppe vil også være
vælgere, der kan fremlægge dokumentation for en ikke
umiddelbart synlig funktionsnedsættelse. Dokumentationen kan
f.eks. foreligge i form af et ledsagekort udstedt af Danske
Handicaporganisationer, et parkeringskort for personer med handicap
udstedt af Danske Handicaporganisationer, en
lægeerklæring eller en erklæring eller attest
udstedt af en offentlig myndighed.
Vælgere,
der ikke har en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, kan således efter
ændringsforslagene ikke bestemme, at hjælp til
stemmeafgivningen skal ydes alene af en personligt udpeget
hjælper, dvs. uden at der tillige medvirker en
myndighedsperson.
Det vil
være valgstyrerne, de tilforordnede vælgere eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne, der vurderer, om
hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper. Hvor det vurderes, at hjælpen ikke kan ydes
alene af en personligt udpeget hjælper, skal vælgeren i
stedet tilbydes, at hjælpen kan ydes af en personligt udpeget
hjælper sammen med en myndighedsperson, eller at
hjælpen kan ydes af to myndighedspersoner.
Ved
valgstyrerens, den tilforordnede vælgers eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtagerens vurdering af, om
hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper, er der ikke tale om en afgørelse i
forvaltningslovens forstand. Der er således ikke pligt for
valgstyreren, den tilforordnede vælger eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtageren til at begrunde beslutningen
herom over for vælgeren, til at give klagevejledning eller
til - efter anmodning - at meddele beslutningen skriftligt. En
vælger, der er utilfreds med en beslutning herom, har dog
mulighed for at indgive en valgklage, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 93, stk. 1. Valgstyreren, den
tilforordnede vælger eller (ved brevstemmeafgivning)
stemmemodtageren bør efter omstændighederne i
medfør af den almindelige vejledningspligt vejlede
vælgeren om denne klagemulighed, som indebærer, at
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet træffer
afgørelse i sagen med mulighed for, at sagen
efterfølgende kan indbringes for Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag
vedrørende L 9
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra social- og
indenrigsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | 4. udkast til betænkning | 9 | 5. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 9
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. om, hvem der kan gøre brug
af ordningen med at have en personligt udpeget hjælper med
ved en valghandling, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | MFU spm. om, hvordan det sikres, at det kun
er de borgere, der har et reelt behov for at have en personlig
hjælper med ved stemmeafgivelsen, der får mulighed for
det, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm., om ministeren vil redegøre
for sine overvejelser i forhold til at sikre, at ordningen ikke
bliver misbrugt, f.eks. til at føre social kontrol i
stemmeboksen, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om oversendelse af udkast til
bekendtgørelser og indkomne høringssvar i forbindelse
med udmøntningen af lovforslaget, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. om, hvorfor man i 2009
ændrede det regelsæt, som muliggjorde, at blinde og
svagsynede vælgere kunne forlange hjælp til
valghandlingen af en personligt udpeget hjælper, til social-
og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm. om, hvordan det forholder sig med
valghemmeligheden i andre lande, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
der med lovforslaget ikke er tale om bemyndigelse til at
indføre elektronisk stemmeafgivning, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der løbende er de relevante hjælpemidler til
rådighed ved stemmeafgivningen, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. er tilbagetaget | 10 | Spm. er tilbagetaget | 11 | Spm. er tilbagetaget | 12 | Spm. er tilbagetaget | 13 | MFU spm. om at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag til lovforslaget, hvori der tages
højde for, at det kun er vælgere med reelt behov for
hjælp til stemmeafgivningen henholdsvis
brevstemmeafgivningen, der kan få hjælp alene af en af
vælgeren personligt udpeget hjælper, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|