Fremsat den 18. november 2016 af ministeren for børn,
undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
(FVU-tilbud for tosprogede m.m.)
§ 1
I lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
380 af 19. april 2011, foretages følgende
ændringer:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1.
Formålet med forberedende voksenundervisning er at give
voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder med henblik på deres
videre uddannelse samt på at styrke deres
forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af
samfundslivet. For alle deltagere gælder det deres
grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling samt i talforståelse, regning og
basale matematiske begreber. For tosprogede gælder det
derudover deres grundlæggende færdigheder i mundtlig
fremstilling og formidling.«
2. I
§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »der gennemføres lokalt«:
»eller i henhold til § 4, stk. 1, nr. 3, eller § 4,
stk. 2, 2. pkt.«
3. I
§ 4, stk. 1, ændres »i
de 2 fag« til: »i de tre fag«, og indsættes
som nr. 3:
»3) Mundtlig fremstilling og
formidling for tosprogede.«
4. § 4,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, opdeles i trin.
Undervisningen efter stk. 1, nr. 1, kan endvidere
tilrettelægges for tosprogede.«
5. § 4,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Ved afslutning af hvert trin i undervisningen efter stk. 1, nr. 1
og 2, tilbydes deltagelse i en skriftlig prøve. Ved
afslutningen af undervisningen efter stk. 1, nr. 3, tilbydes
deltagelse i en mundtlig prøve. Personer, der ikke har
deltaget i undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, kan indstille
sig til prøve som selvstuderende.«
6. I
§ 4, stk. 5, nr. 3,
indsættes før »skriftlige«:
»mundtlige og«.
7. § 7,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5) frie
fagskoler,«
8. I
§ 7, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »foreninger,«:
»og«.
9. § 7,
stk. 1, nr. 7 og 8,
ophæves.
Nr. 9 bliver herefter nr. 7.
10. I
overskriften til kapitel 4
indsættes efter »Afholdelse af«: »mundtlige
og«.
11.
Efter § 19 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 19 a. Har ministeren
for børn, undervisning og ligestilling bemyndiget en
styrelse under Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling til at udøve de beføjelser, der i denne
lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte regler om
fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen,
herunder om at afgørelsen ikke kan indbringes for
ministeren.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nyt mundtligt FVU-fag for voksne
tosprogede
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Særlig tilrettelæggelse af
FVU-læsning for voksne tosprogede
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Særlige FVU-forløb forbeholdt
tosprogede deltagere
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.4. Konsekvensændringer m.v.
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Som led i finanslovsaftalen for 2017 er regeringen (V), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti enige
om at permanentgøre forsøg med forberedende
voksenundervisning for voksne tilrettelagt for tosprogede.
Lovforslaget indebærer en udvidelse af tilbuddet om
forberedende voksenundervisning i form af undervisning i mundtlig
fremstilling og formidling for tosprogede samt mulighed for
tilrettelæggelse af forberedende voksenundervisning i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling for
tosprogede.
Lovforslaget permanentgør forsøg i 2014, 2015 og
2016 med forberedende voksenundervisning målrettet en
tosproget målgruppe, dels gennem tilrettelæggelsen og
oprettelsen af hold udelukkende med tosprogede deltagere, dels med
et nyt mundtligt fag i forberedende voksenundervisning.
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Ved lovforslaget indføres et nyt fag i forberedende
voksenundervisning (FVU) i mundtlig fremstilling og formidling for
tosprogede, FVU-start, samt etableres mulighed for, at forberedende
voksenundervisning i læsning, stavning og skriftlig
fremstilling, FVU-læsning, kan tilrettelægges
særligt for tosprogede. Lovforslaget indebærer videre,
at det nye fag og den særlige tilrettelæggelse af
FVU-læsning for tosprogede kan udbydes for en bestemt
deltagerkreds, dvs. tosprogede, og således ikke er omfattet
af det almindelige krav om, at forberedende voksenundervisning
udbydes åbent og ikke kan forbeholdes en bestemt
deltagerkreds.
Forslaget indeholder endvidere en række
konsekvensændringer af bestemmelserne i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne med hensyn
til, hvilke institutioner der efter loven kan udbyde undervisning
efter driftsoverenskomst med et voksenuddannelsescenter. Derudover
indeholder forslaget en mulighed for ministeren for børn,
undervisning og ligestilling til at afskære klageadgang, hvor
ministeren har delegeret sine kompetencer til en styrelse under
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
1.2. Lovforslagets
baggrund
Lovforslagets baggrund er en anbefaling fra Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse om etablering af rammer for forberedende
voksenundervisning for tosprogede.
Ved lov nr. 557 af 6. juni 2007 om ændring af lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
(Styrket læse-, skrive- og regneindsats), der var en del af
opfølgningen på Aftale om fremtidens velstand og
velfærd og investeringer i fremtiden, juni 2006, Aftale om
udmøntning af globaliseringspuljen og Opfølgning
på velfærdsaftalen, november 2006, blev de
dagældende bestemmelser om, at FVU i læsning, stavning
og skriftlig fremstilling (FVU-læsning) på trin 1 kunne
tilrettelægges særligt for deltagere med dansk som
andetsprog og for ordblinde deltagere, ophævet. Baggrunden
herfor var, at målgruppen for FVU-læsning skulle
fremgå klart for udbyderne af FVU, og det forventedes, at
behovene for målrettede tilbud til tosprogede kunne
løftes via tilbuddene om bl.a. danskuddannelse til voksne
udlændinge og almen voksenuddannelse (dansk som andetsprog -
basis).
FVU har imidlertid vist sig at være det tilbud, som flest
med udenlandsk herkomst benytter, når de ikke deltager i
danskuddannelserne. Der er derfor behov for at kunne målrette
FVU-undervisningen på hold med tosprogede deltagere for at
kunne kvalificere uddannelsestilbuddet og øge udbyttet
heraf.
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse anbefalede senest i
2013, at der blev iværksat forsøg med forberedende
voksenundervisning for tosprogede. Der har på den baggrund
med hjemmel i de årlige finanslove for 2014, 2015 og 2016
været gennemført et todelt forsøg dels med en
justering af det eksisterende FVU-fag, FVU-læsning, hvor
undervisningsformen tilrettelægges til en tosproget
målgruppe, og hvor det tillades at oprette hold udelukkende
med tosprogede deltagere, dels med et nyt mundtligt FVU-fag,
FVU-start, der er et tilbud til herboende udlændinge, der
ikke længere har ret til danskuddannelse for voksne, men som
har et utilstrækkeligt mundtligt dansk til at få
udbytte af de eksisterende FVU-fag eller
arbejdsmarkedsuddannelser.
Forsøgene er løbende blevet evalueret i
forsøgsperioden dels ved evalueringsmøder med
underviserne dels ved ekstern evaluering foretaget af
konsulentfirmaet Råd om undervisning og uddannelse.
Evalueringen har vist, at deltagerne på FVU-start og på
FVU-læsning tilrettelagt for tosprogede typisk er mellem
25-50 år. Af deltagerne kommer ca. 75 pct. fra ikke EU-lande,
og langt den største del af deltagerne har været i
Danmark i mere end tre år. Af deltagerne på FVU-start
gennemfører 84 pct. med afsluttet prøve- eller
deltagerbevis, og 70 pct. vurderes efterfølgende at kunne
gennemføre et FVU trin 1-forløb. For
FVU-læsning for tosprogede er vurderingen, at 70 pct.
forventes at opnå fagenes slutmål.
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse har i foråret
2016 derfor anbefalet, at forsøget med forberedende
voksenundervisning for tosprogede permanentgøres fra den 1.
januar 2017 under inddragelse af erfaringerne fra forsøgene
i 2014-16.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Nyt mundtligt
FVU-fag for voksne tosprogede
2.1.1. Gældende ret
Formålet med forberedende voksenundervisning er efter
gældende lovs § 1 at give voksne mulighed for at
forbedre og supplere deres grundlæggende færdigheder i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling samt
talforståelse, regning og basale matematiske begreber med
henblik på videre uddannelse samt at styrke voksnes
forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af
samfundslivet, jf. lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
380 af 19. april 2011.
Undervisningen gives i de to FVU-fag: 'Læsning, stavning
og skriftlig fremstilling' (FVU-læsning) og
'Talforståelse, regning og basale matematiske
begreber'(FVU-matematik), jf. den gældende lovs § 4,
stk. 1, nr. 1 og 2.
Efter den gældende lovs § 4, stk. 2, opdeles
undervisningen i de to fag i trin. Det følger endvidere af
den gældende lovs § 4, stk. 4, 1. pkt., at der ved
afslutningen af hvert trin tilbydes deltagelse i en skriftlig
prøve. Af den gældende lovs § 4, stk. 5, nr. 3,
fremgår, at ministeren for børn, undervisning og
ligestilling fastsætter regler om skriftlige prøver,
herunder om deltagelse som selvstuderende samt om udstedelse af
bevis for deltagelse.
Der er ikke i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne bestemmelser om særlige
FVU-tilbud til tosprogede voksne.
Af den gældende lovs § 18, stk. 4, fremgår, at
lærere, der varetager undervisning efter loven, skal have de
nødvendige faglige og pædagogiske kvalifikationer.
Bemyndigelsen i § 18, stk. 7, til at fastsætte
nærmere regler om denne betingelse er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 973 af 19. juli 2007 om undervisning m.v.
inden for forberedende voksenundervisning. Heraf fremgår
uddannelseskrav for henholdsvis FVU-læsning og FVU-matematik
i §§ 25 og 26.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Baggrunden for forslaget om det nye FVU-fag målrettet
tosprogede er det forsøg, der med hjemmel i en
tekstanmærkning på finanslovene for 2014, 2015 og 2016
er gennemført med FVU for tosprogede.
Med forslaget vil formålsbeskrivelsen for forberedende
voksenundervisning blive udvidet, så formålet med
forberedende voksenundervisning for tosprogede også
gælder deres grundlæggende færdigheder i mundtlig
fremstilling og formidling, jf. den foreslåede ændring
af § 1.
Efter forslaget vil formålet blive udmøntet i et
nyt FVU-fag: 'Mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede'
(FVU-start), jf. den foreslåede ændring af § 4,
stk. 1, hvorefter forberedende voksenundervisning også vil
omfatte prøveforberedende enkeltfagsundervisning i mundtlig
fremstilling og formidling for tosprogede. Faget vil være
særligt målrettet udlændinge, der som
følge af manglende mundtlige dansksproglige
færdigheder ikke har forudsætningerne for at starte
på FVU-læsning, FVU-matematik eller
arbejdsmarkedsuddannelser.
Forsøget var tilrettelagt således, at faget var
målrettet personer, som ikke længere har ret til
danskuddannelse efter lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. Tilbuddet efter lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. omfatter danskuddannelse i op til 5
år fra det tidspunkt, hvor udlændingen første
gang kunne påbegynde undervisningen. Denne forudsætning
foreslås ikke permanentgjort. Deltagere vil efter forslaget
derfor godt kunne have retten til danskuddannelse samtidig med, at
de følger de pågældende FVU-fag. Ved denne
lempelse vil FVU-fagene blive ligestillet med hensyn til
adgangsbetingelser og den store fleksibilitet, der er
FVU-tilbuddets styrke, vil blive fastholdt. Samtidig hermed sikres
det, at en potentiel FVU-kursist vil kunne få det mest
relevante tilbud inden for FVU-lovens rammer.
Undervisningen på FVU-start vil skulle styrke deltagernes
mundtlige kommunikative færdigheder, styrke deres ordkendskab
på dansk og styrke deres forudsætninger for
læseaktiviteter gennem læse- og skriveforberedelse. Det
nye FVU-fag vil skulle forbedre deltagernes mundtlige
danskfærdigheder, herunder primært deres ordkendskab,
med henblik på fx at danne grundlag for deltagelse i trin 1 i
de to FVU-fag, FVU-læsning og FVU-matematik.
Undervisningen i det nye fag vil ikke være opdelt i trin
som de eksisterende FVU-fag, jf. den foreslåede ændring
af lovens § 4, stk. 2, 1. pkt. Det skyldes, at varigheden af
undervisningen svarer til ét trin på de to andre
FVU-fag, dvs. 60 klokketimer. Deltagerne i det nye fag vil ligesom
deltagerne i de eksisterende FVU-fag i forbindelse med
undervisningen skulle tilbydes uddannelses- og erhvervsvejledning,
jf. lovens § 4, stk. 3. Det nye tilbud vil være omfattet
af bemyndigelse til at fastsætte regler i medfør af
§ 4, stk. 5, om bl.a. undervisningen, herunder adgangen til
denne, om bevis for deltagelse i undervisningen samt betingelser
herfor og om prøver.
Ved afslutningen af det nye fag vil deltagerne blive tilbudt en
intern mundtlig prøve, jf. den foreslåede
ændring af § 4, stk. 4, 2. pkt. Prøven
gennemføres på den enkelte institution som en
bestået eller ikke-bestået prøve.
Der vil i henhold til den gældende bemyndigelse i lovens
§ 18, stk. 7, blive fastsat krav i bekendtgørelse om
undervisning m.v. inden for forberedende voksenundervisning om, at
lærere, der varetager undervisning i FVU-start, vil skulle
være uddannet lærer i dansk som andetsprog eller
tilsvarende.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, 3-6 og 10, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Særlig
tilrettelæggelse af FVU-læsning for voksne
tosprogede
2.2.1. Gældende ret
Der er efter gældende lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne ikke
mulighed for en særlig tilrettelæggelse af FVU-fagene
for bestemte målgrupper som fx voksne tosprogede. Der kan
således ikke ske en særlig tilrettelæggelse af
FVU-læsning, der er målrettet tosprogede.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med den foreslåede ændring af § 4, stk. 2, 2.
pkt., etableres der mulighed for, at FVU-læsning kan
tilrettelægges for tosprogede. Baggrunden herfor er, at det
har vist sig, at over halvdelen af deltagerne i FVU-læsning
er tosprogede, og erfaringerne viser, at flere tosprogede har behov
for og gavn af et tilbud, der i højere grad tager
højde for deres sproglige uddannelsesbehov.
Deltagerne i FVU-læsning tilrettelagt for tosprogede vil
ligesom deltagerne i det eksisterende FVU-læsning i
forbindelse med undervisningen skulle tilbydes uddannelses- og
erhvervsvejledning, jf. lovens § 4, stk. 3. Det nye tilbud vil
være omfattet af bemyndigelse til at fastsætte regler i
medfør af § 4, stk. 5, om blandt andet undervisningen,
herunder adgangen til denne, om opdelingen i trin, om bevis for
deltagelse i undervisningen samt betingelser herfor og om
prøver.
Ved afslutningen af FVU-læsning tilrettelagt for
tosprogede vil deltagerne skulle tilbydes de samme skriftlige
prøver som ved FVU-læsning i øvrigt.
Prøven vil blive gennemført på den enkelte
institution som en bestået eller ikke-bestået
prøve.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Særlige
FVU-forløb forbeholdt tosprogede deltagere
2.3.1. Gældende ret
Efter gældende lovs § 5, stk. 2, skal forberedende
voksenundervisning udbydes åbent og kan ikke forbeholdes en
bestemt deltagerkreds bortset fra undervisning, der
gennemføres lokalt på offentlige og private
virksomheder, i foreninger og faglige organisationer, på
uddannelsesinstitutioner m.v. for særligt afgrænsede
grupper som fx medarbejdere på en bestemt virksomhed, jf.
lovens § 3, stk. 1.
Det følger endvidere af lovens § 5, stk. 3, at
forberedende voksenundervisning mindst fire gange om året
skal udbydes på alle trin af mindst to
uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske
områder.
2.3.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med den foreslåede ændring af lovens § 3, stk.
1, 2. pkt., vil også undervisning i henhold til den
foreslåede nye § 4, stk. 1, nr. 3, dvs. FVU-start, eller
den foreslåede nye § 4, stk. 2, 2. pkt., dvs.
FVU-læsning tilrettelagt for tosprogede, kunne forbeholdes en
bestemt kreds af deltagere.
FVU-start og FVU-læsning tilrettelagt for tosprogede vil
dermed kunne forbeholdes en bestemt kreds af deltagere, nemlig
tosprogede, der i øvrigt opfylder betingelserne for
optagelse på FVU. Disse FVU-tilbud vil således ikke
være omfattet af det almindelige krav om, at forberedende
voksenundervisning skal udbydes åbent og ikke kan forbeholdes
en bestemt deltagerkreds.
Det bemærkes, at de nye FVU-tilbud vil være omfattet
af bestemmelsen i gældende lovs § 5, stk. 3. Det nye
tilbud om FVU-læsning for tosprogede vil således i
lighed med de bestående tilbud om forberedende
voksenundervisning i FVU-læsning og FVU-matematik skulle
udbydes mindst 4 gange om året på alle trin af mindst
to uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske
områder. Tilsvarende vil det nye tilbud FVU-start skulle
udbydes mindst 4 gange om året af mindst to
uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske
områder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
2.4. Konsekvensændringer m.v.
2.4.1. Gældende ret
Der er i § 7 i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne bestemmelser om, hvilke
institutioner m.v. der kan udbyde undervisning efter loven efter
driftsoverenskomst med et voksenuddannelsescenter.
I den gældende lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne er der i § 19 endvidere
bestemmelser om klageadgang til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling over afgørelser truffet i
henhold til loven eller regler fastsat i medfør af loven af
voksenuddannelsescentre, driftsoverenskomstsparter eller
uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen. Ministeren kan
efter den gældende lovs § 19, stk. 4, fastsætte
regler om adgangen til at klage og kan herunder bestemme, at
afgørelser ikke kan indbringes for ministeren. En deltagers
klage kan dog altid indbringes for ministeren for så vidt
afgår retlige spørgsmål, jf. § 19, stk. 4,
2. pkt.
2.4.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at betegnelserne på de mulige
driftsoverenskomstparter i lovens § 7, stk. 1, justeres med
opdatering af betegnelser m.v. svarende til gældende
lovgivning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7-9, og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås, at der gives ministeren for børn,
undervisning og ligestilling bemyndigelse til, hvor ministeren har
delegeret sine kompetencer efter lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne til en
styrelse under Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, at afskære muligheden for klageadgang,
medmindre der i loven er etableret en klageadgang til andre end
ministeren, eller fastsætte regler om fremgangsmåden
ved klagen. Forslaget sikrer, at ministeren for børn,
undervisning og ligestilling med henblik på en effektiv og
hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne kan henlægge
opgaver til styrelser inden for ministeriets ressort.
Forslaget vil betyde, at i de tilfælde, hvor kompetencer
er delegeret til en styrelse fra ministeriet, vil styrelsens
afgørelser være den endelige administrative
afgørelse, ligesom ministeriets afgørelser har
været det.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11, og
bemærkningerne hertil.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Med lovforslaget udvides udbuddet af FVU-fag dels med et nyt fag
i form af FVU-start dels ved mulighed for at udbyde
FVU-læsning særligt tilrettelagt for tosprogede. Der er
positiv ligestillingskonsekvens ved forslaget i forhold til
kvinder, da forsøget, som dette lovforslag
permanentgør, viser, at 2/3 af deltagerne er kvinder. Lovforslaget vil derfor kunne medvirke til
at løfte tosprogede kvinders uddannelsesniveau.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De økonomiske konsekvenser af dette lovforslag estimeres
at være offentlige merudgifter på 5,0 mio. kr. i 2017,
5,0 mio. kr. i 2018, 4,5 mio. kr. i 2019 og 4,5 mio. kr. i 2020 for
staten. Heraf vedrører 0,5 mio. kr. i 2017 og 2018 udgifter
til implementering. Udgifter til aktivitet vedrører de
aktivitetsafhængige taxametertilskud, mens udgifterne til
implementering vedrører udarbejdelse af informations-,
vejlednings- og inspirationsmateriale samt udgifter til
konference/temadag. Merudgifterne er indbudgetteret på
finanslovforslaget for 2017.
Mio. kr., 2017-priser | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Staten i alt | 5,0 | 5,0 | 4,5 | 4,5 | Heraf: | | | | | Aktivitet | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | Implementering | 0,5 | 0,5 | | |
|
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
I de tilfælde, hvor ministeren for børn,
undervisning og ligestilling har henlagt en opgave til en styrelse
under ministerens instruktion, etableres der hjemmel til at
afskære klageadgang fra styrelsen.
Bestemmelsen foreslås indsat af formelle grunde og
vedrører alene den interne organisering og fordeling af
opgaver på Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestillings område, hvor behandling af omhandlede
klagesager er henlagt til en styrelse under Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling med henblik på
effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at afskære en klageadgang
til centralt hold, der i øvrigt følger af
lovgivningen.
Lovforslaget vurderes på den baggrund ikke at have
administrative konsekvenser af betydning for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. august til
den 23. september 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AK-Samvirke, AOF Danmark, Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Bestyrelsesforeningen for VUC,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Industri, Dansk Oplysnings Forbund, Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske SOSU-skoler, De Danske Sprogcentre, Det Centrale
Handicapråd, Fagligt Fælles Forbund (3F), Folkeligt
Oplysnings Forbund, FORA, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelserne (FLD), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Hovedstadens
Ordblindeskole, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kriminalforsorgen, Landsorganisationen i Danmark, Lederforeningen
ved VUC, Ledernes Hovedorganisation, Ledersamrådet, LOF,
Ordblindeforeningen, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet) og
Uddannelsesforbundet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 5,0 mio. kr. i 2017 og 2018 og 4,5 mio.
kr. i 2019 og 2020 | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt kryds) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Af den gældende bestemmelse § 1 i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 380 af 19. april 2011, fremgår,
at formålet med forberedende voksenundervisning er at give
voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning og basale
matematiske begreber med henblik på videre uddannelse samt at
styrke voksnes forudsætninger for aktiv medvirken i alle
sider af samfundslivet.
Det foreslås, at undervisningssigtet for forberedende
voksenundervisning i § 1 udvides,
så det i dansk udover at give voksne muligheder for at
forbedre og supplere deres grundlæggende færdigheder i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling også skal
give tosprogede mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder i mundtlig fremstilling og
formidling.
Bestemmelsen nyaffattes af hensyn til læsbarheden, men
forslaget indebærer i øvrigt ikke ændringer i
formålet med forberedende voksenundervisning. FVU skal
fortsat give voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder med henblik på videre
uddannelse samt styrke deres forudsætninger for aktiv
medvirken i alle sider af samfundslivet. Den foreslåede
nyaffattelse af § 1, 1. og 2. pkt., er således en
videreførelse af gældende ret.
Den foreslåede bestemmelse indeholder endvidere
undervisningssigtet med forberedende voksenundervisning (FVU) samt
undervisningens overordnede indhold: grundlæggende
undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling
samt talforståelse, regning og basale matematiske begreber og
for tosprogede mundtlig fremstilling og formidling.
Det fremgår endvidere, at FVU er prøveforberedende,
og at undervisningen leder frem til prøver på alle
trin og giver forudsætning for videre uddannelse. FVU kan
således styrke deltagerens forudsætninger for at
deltage i videre voksen- og efteruddannelse, fx avu, AMU og
erhvervsuddannelse for voksne. FVU-læsning og FVU-matematik
bestået på højeste trin er således
adgangsgivende til erhvervsuddannelserne.
FVU sigter på at give deltagerne færdigheder inden
for læsning, stavning og skriftlig fremstilling samt
talforståelse, regning, og basale matematiske begreber og for
tosprogede mundtlig fremstilling og formidling, dvs. et
snævrere sigte end avu-undervisning i dansk og matematik.
Niveaumæssigt fører FVU de konkrete færdigheder
op til og med folkeskolens afgangsniveau.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 2
Af den gældende lovs § 3, stk. 1, fremgår, at
undervisningen efter denne lov kan gennemføres lokalt
på offentlige og private virksomheder, i foreninger og
faglige organisationer, på uddannelsesinstitutioner m.v.
Undervisning, der gennemføres lokalt, kan forbeholdes en
bestemt kreds af deltagere.
Det foreslås, at der i § 3, stk.
1, 2. pkt., indsættes en henvisning til undervisning i
henhold til den foreslåede nye § 4, stk. 1, nr. 3, samt
det foreslåede nye § 4, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslåede indebærer, at de nye tilbud,
FVU-start og FVU-læsning, der er tilrettelagt for tosprogede,
vil kunne forbeholdes denne kreds af deltagere. Sådanne
tilbud vil således ikke være omfattet af kravet i
lovens § 5, stk. 2, om at forberedende voksenundervisning
udbydes åbent og ikke kan forbeholdes en bestemt
deltagerkreds, idet lovens § 3, stk. 1, giver mulighed for at
fravige dette krav. Efter forslaget vil der således i
annonceringen af faget kunne stilles som krav, at deltagerne er
tosprogede.
Ved tosprogede forstås personer, der har et andet
modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det
omgivende samfund, eventuelt gennem uddannelsesstedets
undervisning, lærer dansk.
Det vurderes, at det vil være en pædagogisk fordel,
at sådanne FVU-tilbud kan udbydes med henblik på en
deltagerkreds alene bestående af tosprogede.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 3
Af den gældende lovs § 4, stk. 1, fremgår, at
forberedende voksenundervisning omfatter prøveforberedende
enkeltfagsundervisning i de 2 fag: 1) Læsning, stavning og
skriftlig fremstilling og 2) talforståelse, regning og basale
matematiske begreber.
Det foreslås, at der i § 4, stk.
1, indsættes et nyt nr. 3,
hvorefter forberedende voksenundervisning også vil omfatte
prøveforberedende enkeltfagsundervisning i mundtlig
fremstilling og formidling for tosprogede.
Forberedende voksenundervisning vil dermed udover de to
nuværende fag i læsning, stavning og skriftlig
fremstilling (FVU-læsning) og i talforståelse, regning
og basale matematiske begreber (FVU-matematik) tillige omfatte et
grundlæggende fag i mundtlig fremstilling og formidling for
tosprogede: FVU-start.
Det nye fag vil være et færdighedsfag, hvor
deltagerne gennem undervisningen skal forbedre deres mundtlige
danskfærdigheder, herunder primært deres ordkendskab.
Det centrale formål med faget er at styrke deltagernes evner
i mundtlig kommunikation, som et grundlag for videre uddannelser
som fx trin 1 i enten FVU-læsning eller FVU-matematik eller
arbejdsmarkedsuddannelser.
Undervisningen skal derfor tage sigte på
følgende:
- Styrke
deltagernes mundtlige kommunikative færdigheder, herunder
så de kan kommunikere om relevante emner på et basalt
og overvejende situationstilpasset og forståeligt mundtligt
dansk samt anvende forskellige kommunikationsstrategier.
- Styrke og
øge deltagernes ordkendskab på dansk, herunder
så de kan forstå og anvende hyppigt forekommende ord,
forstå mindre hyppigt forekommende ord, forstå faste
fraser, førfaglige ord samt hyppige ordsammensætninger
og idiomer samt anvende forskellige ordkendskabsstrategier.
- Styrke deres
forudsætninger for læseaktiviteter gennem læse-
og skriveforberedelse, herunder ved opmærksomhed på
sammenhæng mellem teksttype, læseformål og
-strategier samt anvende strategier til forståelse og
afkodning.
Undervisningen i FVU-start vil efter forslaget, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, ikke skulle opdeles i trin som i de
to andre FVU-fag FVU-læsning (4 trin) og FVU-matematik (2
trin). Det skyldes, at varigheden af undervisningen svarer til
ét trin på de to andre FVU-fag, dvs. 60 klokketimer.
Det maksimale antal undervisningstimer i FVU-start er på 60
klokketimer.
Der vil blive fastsat nærmere regler om indholdet af faget
FVU-start i medfør af bemyndigelsen i lovens § 4, stk.
5, og forslagets § 1, nr. 4-5.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i FVU-lovens § 4, stk.
2, skal undervisningen i forberedende voksenundervisning opdeles i
trin.
Det foreslåede 1. pkt. i
§ 4, stk. 2, hvorefter undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og
2, opdeles i trin, er en videreførelse af gældende ret
i forhold til FVU-læsning og FVU-matematik, men
indebærer, at kravet om opdeling i trin ikke omfatter det nye
fag FVU-start, jf. det foreslåede nye § 4, stk. 1, nr.
3.
Det foreslåede 2. pkt. i
§ 4, stk. 2, hvorefter undervisningen efter stk. 1, nr. 1, kan
tilrettelægges for tosprogede, indebærer, at
FVU-læsning vil kunne tilrettelægges for tosprogede,
dvs. med udgangspunkt i de særlige faglige
forudsætninger og behov som denne gruppe af FVU-deltagerne
har. Efter afsluttet FVU-start har tosprogede med de rette
forudsætninger mulighed for at fortsætte på
FVU-læsning og FVU-matematik. De vil i givet fald starte
på et trin, som svarer til deres forudsætninger.
Det foreslåede 2. pkt. i § 4, stk. 2, har ikke noget
med trindeling efter 1. pkt. at gøre, men begge bestemmelser
i § 4, stk. 2, handler om, hvordan undervisningen
tilrettelægges.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 5
Efter den gældende lovs § 4, stk. 4, 1. pkt.,
tilbydes der ved afslutningen af undervisningen på hvert trin
deltagelse i en skriftlig prøve. Der er tale om en centralt
stillet skriftlig prøve, der udarbejdes af et opgaveudvalg,
der nedsættes af Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Prøver
i FVU afholdes af voksenuddannelsescentre, jf. lovens § 9 og
uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen, jf. lovens §
13. Voksenuddannelsescentrene gennemfører prøverne
lokalt på voksenuddannelsescentret eller ved den
driftsoverenskomstspart, hvor undervisningen har været
afholdt. Prøver kan endvidere gennemføres lokalt
på virksomheder m.v., hvor undervisningen har været
gennemført. Der medvirker beskikkede, eksterne censorer ved
bedømmelsen af prøverne.
Efter det foreslåede nye § 4,
stk. 4, 1. pkt., skal der ved afslutning af hvert trin i
undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, tilbydes deltagelse i en
skriftlig prøve. Den foreslåede § 4, stk. 4, 1.
pkt., er en videreførelse af den gældende ordning med
skriftlige prøver i FVU-læsning og FVU-matematik.
Efter det foreslåede nye § 4,
stk. 4, 2. pkt., skal der ved afslutningen af undervisningen
efter stk. 1, nr. 3, tilbydes deltagelse i en mundtlig
prøve. Der vil dermed for FVU-start i modsætning til
de to andre FVU-fag blive tale om en mundtlig og intern
prøve, der gennemføres uden medvirken af en ekstern
censor. Der vil ligesom med de skriftlige prøver være
tale om bedømmelsen med bestået eller
ikkebestået.
Den gældende § 4, stk. 4, 2. pkt., der bliver 3.
pkt., hvorefter personer, der ikke har deltaget i undervisningen,
kan indstille sig til prøve som selvstuderende,
videreføres. Det vil således fortsat kun være
muligt at være selvstuderende på FVU-læsning og
FVU-matematik. Det vil ikke være muligt at være
selvstuderende på FVU-start, da den interne prøve i
høj grad bygger på elementer fra
undervisningsforløbet, og disse elementer vil en
selvstuderende kun vanskeligt kunne tilegne sig uafhængigt af
undervisningen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 6
Det fremgår af § 4, stk. 5, nr. 3, i FVU-loven, at
ministeren for børn, undervisning og ligestilling
fastsætter regler om skriftlige prøver, herunder om
deltagelse som selvstuderende samt om udstedelse af bevis for
deltagelse.
Som en konsekvens af, at det foreslåede nye FVU-fag,
FVU-start, har mundtlige prøver, jf. forslagets § 1,
nr. 3, foreslås det, at ordet "mundtlige" tilføjes i
§ 4, stk. 5, nr. 3. Bemyndigelsen
vil herefter omfatte både de skriftlige og mundtlige
prøver.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 7
Det følger af bestemmelsen i § 7, stk. 1, nr. 5, i
FVU-loven, at husholdningsskoler og håndarbejdsskoler efter
driftsoverenskomst med voksenuddannelsescenteret kan udbyde
undervisning efter denne lov.
Det foreslås, at 'husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler' i § 7, stk. 1,
nr. 5, ændres til 'frie fagskoler'. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lov nr. 1539 af 27.
december 2014, hvor betegnelsen »husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« blev ændret til »frie
fagskoler«.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 8 og 9
Det følger af bestemmelsen i § 7, stk. 1, nr. 1, i
FVU-loven, at institutioner godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse efter driftsoverenskomst med
voksenuddannelsescenteret kan udbyde undervisning efter denne
lov.
Af nr. 7 fremgår videre, at skoler, der udbyder social- og
sundhedsuddannelser, efter driftsoverenskomst med
voksenuddannelsescenteret kan udbyde undervisning efter denne
lov.
Af nr. 8 fremgår videre, at uddannelsesinstitutioner, der
er godkendt sammenlagt i medfør af § 12, stk. 2, i lov
om almenvoksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, efter
driftsoverenskomst med voksenuddannelsescenteret kan udbyde
undervisning efter denne lov.
Det foreslås, at de nuværende § 7, stk. 1, nr. 7 og 8, ophæves.
Skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser, er i dag
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og dermed omfattet af
§ 7, stk. 1, nr. 1. Denne ændring skete ved § 14,
stk. 4, i lov nr. 590 af 24. juni 2005 om ændring af lov om
institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om
institutioner for uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om
voksenuddannelsescentre og forskellige andre love.
(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt
angår det almene gymnasium, hf, social- og
sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt
voksenuddannelsescentre (VUC)), som ændret ved § 64, nr.
2, i lov nr. 575 af 9. juni 2006 om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Med hensyn til uddannelsesinstitutioner, der er godkendt
sammenlagt i medfør af § 12, stk. 2, i lov om almen
voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, så er den
institutionelle regulering, der var af voksenuddannelsescentrenes
forhold i lov om almen voksenuddannelse og om
voksenuddannelsescentre, i dag flyttet til lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Denne
ændring skete ved lov nr. 575 af 9. juni 2006 om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og § 3 i lov nr. 576 af 9. juni 2006 om
ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) (Opfølgning
på Undervisningsministeriets styringsanalyse af selveje og
taxametersystemet i forbindelse med strukturreformen m.v.).
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 10
Overskriften til kapitel 4 i den gældende FVU-lov er:
'Afholdelse af skriftlige prøver ved forberedende
voksenundervisning'.
Som en konsekvens af, at det foreslåede nye FVU-fag,
FVU-start, har mundtlige prøver, jf. forslagets § 1,
nr. 3, foreslås det, at ordet "mundtlige" tilføjes
overskriften til FVU-lovens kapitel 4. § 9 i kapitel 4 vil
herefter omfatte både de skriftlige og mundtlige
prøver, jf. herved også forslagets § 1, nr. 5 og
6.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 11
Efter den foreslåede bestemmelse i § 19 a, der er ny i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, reguleres
klageforholdene i de tilfælde, hvor ministeren for
børn, undervisning og ligestilling har henlagt opgaver efter
loven til en styrelse under ministerens instruktion. Fx er opgaver
vedrørende tilsyn og prøveadministration i dag
henlagt til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Det foreslås med bestemmelsen, at ministeren for
børn, undervisning og ligestilling her kan fastsætte
regler om fremgangsmåde ved indgivelse af klager, herunder fx
at en klage først skal sendes til styrelsen, der så
skal vurdere sagen med henblik på, om afgørelsen skal
ændres eller klagen sendes videre til ministeriet med
styrelsens udtalelse, eller fastsætte regler om at
afgørelser truffet af styrelser under Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling ikke kan påklages
til ministeriet, så styrelsens afgørelse bliver den
endelige administrative afgørelse af sagen.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at afskære
klageadgang, der i øvrigt følger af lovgivningen. Det
bemærkes, at den klageadgang efter lovens § 19, stk. 4,
2. pkt., som en deltager i FVU har til at påklage retlige
spørgsmål til ministeren, vedrører
voksenuddannelsescentrenes eller driftsoverenskomstparteres
afgørelser, og i det omfang ministeren henlægger
behandlingen heraf til en styrelse, vil det kunne fastsættes,
at styrelsens afgørelser heraf ikke kan påklages til
ministeren.
Bestemmelsen foreslås indført for at bringe lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
i overensstemmelse med den nyeste lovgivningspraksis på
ministeriets område, jf. § 36 i lov om kombineret
ungdomsuddannelse, § 21 a i lov om produktionsskoler, §
40 b i lov om friskoler og private grundskoler m.v., § 49 a
lov om efterskoler og frie fagskoler, § 7 i lov om udbud af
ungdomsuddannelser i udlandet og § 18, stk. 3, i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2017. Da der ikke foreslås en overgangsbestemmelse i loven,
vil undervisningsforløb med det foreslåede nye fag
FVU-start samt FVU-læsning tilrettelagt for tosprogede, der
som led i forsøgsordningen er påbegyndt forud for
lovens ikrafttræden, kunne fortsætte uændret.
Til §
3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og
fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Det bemærkes, at
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. § 29 i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse
nr. 380 af 19. april 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Formålet med forberedende voksenundervisning er at give
voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning og basale
matematiske begreber med henblik på videre uddannelse samt at
styrke voksnes forudsætninger for aktiv medvirken i alle
sider af samfundslivet. | | 1. § 1 affattes således: »§
1. Formålet med forberedende voksenundervisning er at
give voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder med henblik på deres
videre uddannelse samt på at styrke deres
forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af
samfundslivet. For alle deltagere gælder det deres
grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling samt i talforståelse, regning og
basale matematiske begreber. For tosprogede gælder det
derudover deres grundlæggende færdigheder i mundtlig
fremstilling og formidling.« | | | | § 3.
Undervisning efter denne lov kan gennemføres lokalt på
offentlige og private virksomheder, i foreninger og faglige
organisationer, på uddannelsesinstitutioner m.v.
Undervisning, der gennemføres lokalt, kan forbeholdes en
bestemt kreds af deltagere. Stk. 2. (. .
.) | | 2. I § 3, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »der gennemføres lokalt«: »eller i
henhold til § 4, stk. 1, nr. 3, eller § 4, stk. 2, 2.
pkt.« | | | | § 4.
Forberedende voksenundervisning omfatter prøveforberedende
enkeltfagsundervisning i de 2 fag: 1) Læsning, stavning og skriftlig
fremstilling. 2)Talforståelse, regning og basale
matematiske begreber. Stk. 2.
Undervisningen opdeles i trin. Stk. 3. (. .
.) Stk. 4. Ved
afslutning af undervisningen på hvert trin tilbydes
deltagelse i en skriftlig prøve. Personer, der ikke har
deltaget i undervisningen, kan indstille sig til prøve som
selvstuderende. Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om 1) undervisningen, herunder om adgangen
til denne, om opdeling i trin, og om uddannelses- og
erhvervsvejledning, 2) bevis for deltagelse i undervisningen
samt betingelser herfor og 3) skriftlige prøver, herunder om
deltagelse som selvstuderende samt om udstedelse af bevis for
deltagelse. | | 3. I § 4, stk. 1, ændres »i de 2
fag« til: »i de tre fag«, og indsættes som
nr. 3: »3) Mundtlig fremstilling og
formidling for tosprogede.« | | | | 4. § 4, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, opdeles i trin.
Undervisningen efter stk. 1, nr. 1, kan endvidere
tilrettelægges for tosprogede.« | | | | 5. § 4, stk. 4, affattes
således: »Stk.
4. Ved afslutning af hvert trin i undervisningen efter stk.
1, nr. 1 og 2, tilbydes deltagelse i en skriftlig prøve. Ved
afslutningen af undervisningen efter stk. 1, nr. 3, tilbydes
deltagelse i en mundtlig prøve. Personer, der ikke har
deltaget i undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, kan indstille
sig til prøve som selvstuderende.« | | | | 6. I § 4, stk. 5, nr. 3, indsættes
før »skriftlige«: »mundtlige
og«. | | | | § 7.
Efter driftsoverenskomst med voksenuddannelsescenteret kan
undervisning efter denne lov udbydes af 1) institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, 2) daghøjskoler, 3) produktionsskoler, 4) sprogcentre, 5) husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, 6) folkeoplysende foreninger, 7) skoler, der udbyder social- og
sundhedsuddannelser, 8) uddannelsesinstitutioner, der er
godkendt sammenlagt i medfør af § 12, stk. 2, i lov om
almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, og 9) regionale og kommunale institutioner
med specialundervisning for voksne. | | 7. § 7, stk. 1, nr. 5, affattes
således: »5) frie fagskoler,«. | | 8. I § 7, stk. 1, nr. 6, indsættes
efter »foreninger,«: »og«. | | | | 9. § 7, stk. 1, nr. 7 og 8, ophæves. Nr. 9 bliver herefter nr. 7. | | | | Kapitel 4 Afholdelse af
skriftlige prøver ved forberedende
voksenundervisning | | 10. I overskriften til kapitel 4 indsættes
efter »Afholdelse af«: »mundtlige
og«. | | | | | | 11. Efter
§ 19 indsættes i kapitel
10: Ȥ 19
a. Har ministeren for børn, undervisning og
ligestilling bemyndiget en styrelse under Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan
ministeren fastsætte regler om fremgangsmåden ved og
adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelsen ikke
kan indbringes for ministeren.« | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|