Fremsat den 18. november 2016 af ministeren for børn,
undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler og
frie fagskoler
(Øvre grænse for kursusuger i
årselevberegning m.v.)
§ 1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1076 af 8. juli 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 14 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. En
elev kan højst indgå i beregningen af en efterskoles
årselevtal i 42 uger inden for samme
skoleår.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 30, stk. 2, ændres
"opnå elevstøtte," til: "opnå elevstøtte
i højst 42 uger i et skoleår,".
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets indhold | | 2.1. Øvre grænse for antal
uger, der kan indgå i årselevberegningen | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. Øvre grænse for antal
uger med statslig elevstøtte under efterskoleophold | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Som led i finanslovsaftalen for 2017 er regeringen (Venstre),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
enige om, at der skal fastsættes en grænse på 42
uger for statstilskud for elever på efterskoler og for
statslig elevstøtte til elever på efterskole.
Med lovforslaget foreslås det at
begrænse antallet af kursusuger, hvormed en elev på en
efterskole kan udløse statstilskud til skolen og modtage
statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen,
til højst 42 uger inden for samme skoleår.
Fastsættelsen af en øvre grænse for statstilskud
og statslige elevstøtte til nedsættelse af
elevbetalingen indgår i regeringens forslag til finanslov for
2017.
Varigheden af efterskoleophold er i de senere
år blevet længere. I skoleåret 2010/11
gennemførte 10 pct. af eleverne på efterskolerne
kurser, der varer 43 uger eller længere, mens den tilsvarende
andel i skoleåret 2015/16 var 19 pct. Det har medført
øgede udgifter til statstilskud til efterskolerne uden, at
der har været tilsvarende flere elever på
efterskolerne. De længere kurser på efterskolerne har
samtidig betydet, at det er blevet dyrere for forældrene at
sende deres børn på efterskole, idet forældrenes
betaling opgøres pr. uge.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Øvre grænse for antal uger, der kan
indgå i årselevberegningen
2.1.1. Gældende ret
I lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke fastsat en
øvre grænse for antallet af kursusuger i et
efterskoleophold, hvorunder en elev kan indgå i beregningen
af efterskolens antal årselever.
Efter lov om efterskoler og frie fagskoler
ydes der statstilskud i form af en række aktivitetsbestemte
tilskud. Der er tale om tilskud til dækning af driftsudgifter
(lovens § 23), bygningstilskud (lovens § 24), tilskud til
inklusion af elever med særlige behov i den almindelige
undervisning (lovens § 24 a) og tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
(lovens § 25). Der ydes endvidere aktivitetsbestemte tilskud i
form af tillægstakst for elever på meritgivende
brobygning (lovens § 23 a, stk. 5), tillægstakst for
indvandrere eller efterkommere heraf (lovens § 23 a, stk. 1)
og tillægstakst for danskundervisning til tosprogede (lovens
§ 23 a, stk. 6). Der ydes desuden en række særlige
tilskud til skoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud (lovens § 26).
Fælles for de nævnte tilskud er,
at de ydes til efterskolerne ud fra antallet af årslever og
takster fastsat på de årlige finanslove. Endvidere yder
staten tilskud til individuel elevstøtte ud fra skolens
årselevtal (lovens § 37). Antallet af årselever
opgøres efter lovens § 14 som summen af elever, i hvert
kursus i et år divideret med 40.
Ved årselevberegningen kan efterskolerne
efter lovens § 13, stk. 1, nr. 1, medregne elever, der har
afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller er fyldt 14
år. Efter regler fastsat af ministeren for børn,
undervisning og ligestilling kan elever, der er fyldt 18 år,
i særlige tilfælde medregnes.
En elev, der deltager i et efterskolekursus i
en uge, svarer således til 0,025 årselev ved
beregningen af statstilskuddene. Hvis eleven gennemfører et
efterskolekursus på fx 43 uger, udløser eleven
statstilskud for 1,075 årselev.
Det følger af lovens § 12, stk. 1,
1. pkt., at skoleåret går fra den 1. august til den 31.
juli.
Staten yder tilskud til en efterskoles
aktiviteter, hvis aktiviteterne er omfattet af lov om efterskoler
og frie fagskoler. En efterskoles aktiviteter er omfattet af denne
lov, hvis aktiviteterne opfylder betingelserne i lovens kapitel 1-5
og kapitel 7-8, herunder lovens bestemmelser om formål og
virksomhed, grundlæggende betingelser for tilskud samt regler
om årselevtal, kursusbetingelser og tilskuddets
anvendelse.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der er blevet flere lange efterskoleophold de seneste år.
I skoleåret 2010/11 gennemførte 10 pct. af eleverne
på efterskolerne kurser, der varer 43 uger eller
længere, mens den tilsvarende andel i skoleåret 2015/16
var 19 pct. Det har medført øgede udgifter til
statstilskud til efterskolerne uden, at der har været
tilsvarende flere elever på efterskolerne.
Det foreslås derfor, at der
indføres en øvre grænse på 42 uger for
antallet af kursusuger i efterskoleophold, hvorunder en elev kan
indgå i beregningen af efterskolens årselevantal i
forbindelse med statstilskuddene, herunder til individuel
elevstøtte. Der ændres med forslaget i øvrigt
ikke ved de tilskud, der ydes til efterskolerne eller
årselevberegningen i forbindelse med tilskuddene.
Den øvre grænse på 42 uger
vurderes ikke at indebære en begrænsning i antallet af
elever på efterskolerne, idet forslaget alene begrænser
statstilskuddenes størrelse for den enkelte elev.
Med forslaget vil en elev, der deltager i et
efterskolekursus i en uge, stadig svare til 0,025 årselev ved
beregningen af statstilskuddene, men eleven kan højst
udløse statstilskud for 1,05 årselev.
Forslaget er ikke til hinder for, at en
efterskole tilrettelægger kurser med en længere
varighed end 42 uger, men den del af kurset, der er udover de 42
uger vil ikke indgå i skolens tilskudsberegning.
Lovforslaget indebærer ikke
ændringer i lovens betingelser for, at en skoles aktiviteter
er omfattet af loven.
Hvis en efterskole tilrettelægger kurser
med en længere varighed end 42 uger, der opfylder
betingelserne i loven, vil disse yderligere kursusuger fortsat
være omfattet af loven. Det indebærer, at kapitel 1-5
og kapitel 7-8, herunder lovens bestemmelser om formål og
virksomhed, grundlæggende betingelser for tilskud samt regler
om årselevtal, kursusbetingelser og tilskuddets anvendelse
skal være opfyldt. Den del af kurset, der er udover de 42
uger, vil dog ikke indgå i skolens tilskudsberegning, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 1.
De frie fagskoler er ikke omfattet af
forslaget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Øvre grænse for antal
uger med statslig elevstøtte under
efterskoleophold
2.2.1. Gældende ret
I lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke fastsat en
øvre grænse for antallet af kursusuger i et
efterskoleophold, hvorunder en elev kan modtage statslig
elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen.
Staten yder efter lovens § 30 dels en
indkomstbestemt elevstøtte til nedsættelse af
elevbetalingen på kurser af mindst 2 ugers varighed, dels
elevstøtte med et grundstøttebeløb uanset
indkomstgrundlagets størrelse på kurser af mindst 5
ugers varighed og derover. Den indkomstbestemte elevstøtte
ydes på grundlag af et indkomstgrundlag, der er fastsat
på de årlige finanslove. Det følger af lovens
§ 11, at elevbetalingen fastsættes af skolen, men ikke
må være væsentlig over gennemsnittet for
skoleformen. Der fastsættes endvidere en mindste elevbetaling
på de årlige finanslove.
Efterskoleelever modtager statslig
elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen med en
ugesats, der fastsættes på de årlige finanslove,
i det antal kursusuger, som eleven gennemfører.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I de senere år er der blevet flere lange efterskoleophold.
I skoleåret 2010/11 gennemførte 10 pct. af eleverne
på efterskolerne kurser, der varer 43 uger eller
længere, mens den tilsvarende andel i skoleåret 2015/16
var 19 pct. Det har medført øgede udgifter til
statslig elevstøtte til efterskolerne uden, at der har
været tilsvarende flere elever på efterskolerne.
Det foreslås derfor, at der
indføres en øvre grænse på 42 uger for
antallet af kursusuger i efterskoleophold, hvorunder en elev kan
modtage statslig elevstøtte. Der ændres med forslaget
i øvrigt ikke ved reglerne om elevstøtte, herunder
mindstekrav til kursets vurdering og beregning af indkomstgrundlag
mv.
Den øvre grænse på 42 uger
vurderes ikke at indebære en begrænsning i antallet af
elever på efterskolerne, idet forslaget alene begrænser
det antal uger en elev kan modtage statslig elevstøtte
i.
Forslaget er ikke til hinder for, at en
efterskole tilrettelægger kurser med en længere
varighed end 42 uger, men for den del af kurset, der er udover de
42 uger vil eleven ikke modtage statslig elevstøtte.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indebærer statslige mindreudgifter på 5
mio. kr. i 2017, 12 mio. kr. i 2018, 13 mio. kr. i 2019 og 13 mio.
kr. årligt i 2020 og frem. De økonomiske konsekvenser
er beregnet på baggrund af kursusugernes længde i
skoleåret 2015/16.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 23. september - 5.
oktober 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer: Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Privatskoleforening, Dansk Friskoleforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Skoleelever, Det Centrale
Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Foreningen af Katolsk Skoler I
Danmark, Foreningen for Kristne Friskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Foreningen Frie
Fagskoler, Frie Skolers Lærerforening - (FSL), Kommunernes
Landsforening, Kostskoler.dk - netværk for 8 danske
kostskoler, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation,
Private Gymnasier og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Studievalg
Danmark og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Lovforslaget indebærer statslige
mindreudgifter på 5 mio. kr. i 2017, 12 mio. kr. i 2018, 13
mio. kr. i 2019 og 13 mio. kr. årligt i 2020 og frem | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Bestemmelsen er ny.
Efter de gældende regler i lov om
efterskoler og frie fagskoler er der ikke en øvre
grænse for antallet af kursusuger, hvormed en elev på
en efterskole kan indgå i beregningen af skolens
årselevtal. Det foreslås med en ny § 14, stk. 2,
3. pkt., at en elev på en efterskole højst kan
indgå i skolens beregning af antallet af årselever i 42
kursusuger inden for samme skoleår. Et skoleår varer
fra 1. august til og med 31. juli i det følgende år,
jf. lovens § 12, stk. 1, 1. pkt.
Det følger af lovens § 14, stk. 1,
1. pkt., at skolens årselevtal er summen af elever i hver
kursusuge i et år divideret med 40. Ved
årselevberegningen kan efterskolerne efter lovens § 13,
stk. 1, nr. 1, medregne elever, der har afsluttet 8 års
skolegang, 7. klasse eller er fyldt 14 år. Efter regler
fastsat af ministeren for børn, undervisning og ligestilling
kan elever, der er fyldt 18 år, i særlige
tilfælde medregnes.
Forslaget til en ny § 14, stk. 2,
ændrer ikke ved, at en elev, der deltager i et
efterskolekursus i en uge svarer til 0,025 årselev ved
beregningen af årselevantallet. Forslaget betyder, at en elev
i et skoleår højst kan indgå i beregningen af
årselevtallet svarende til 1,05 årselev i
modsætning til i dag, hvor eleven kan indgå svarende
til det faktiske antal uger i de pågældende kursus.
Forslaget ændrer ikke ved beregningen af
de statslige tilskud mv. til efterskolerne bortset fra beregningen
af årselevantallet, hvor der kommer et maksimum på
antallet af kursuger, der kan indgå i beregningen.
Hvis en efterskole tilrettelægger et
kursus med en varighed udover 42 uger, indgår den del af
kurset, der er udover 42 uger, ikke i årselevberegningen.
Kurset skal fortsat opfylde betingelserne i lovens kapitel 1-5 og
kapitel 7-8, herunder lovens bestemmelser om formål og
virksomhed, grundlæggende betingelser for tilskud samt regler
om årselevtal, kursusbetingelser og tilskuddets
anvendelse.
Den del af kurset, der er udover de 42 uger,
vil dog ikke indgå i skolens tilskudsberegning, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 1.
Der henvises til afsnit 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i lov om
efterskoler og frie fagskoler er der ikke en øvre
grænse for perioden, hvori der kan ydes indkomstbestemt
statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen
for elever på efterskolers kurser af mindst 2 ugers varighed.
En elev på en efterskole modtager statslig elevstøtte
for de kursusuger, som eleven gennemfører.
Endvidere er der efter de gældende
regler i lov om efterskoler og frie fagskoler ikke en øvre
grænse for perioden, hvori der ydes statslig
elevstøtte med grundstøttebeløbet til
nedsættelse af elevbetalingen for elever på
efterskolers kurser af mindst 5 ugers varighed. En elev på en
efterskoles kurser over 5 uger modtager statslig elevstøtte
for de kursusuger, som eleven gennemfører.
I 30, stk. 2, i lov om efterskoler og frie
fagskoler, er der fastsat en række betingelser, der skal
være opfyldt, for at eleven kan opnå
elevstøtte.
Det foreslås, at det i § 30, stk.
2, fastsættes en øvre grænse på 42 uger,
hvori en elev kan modtage statslig elevstøtte til
nedsættelse af elevbetalingen inden for samme skoleår
på en efterskole. Et skoleår varer fra 1. august til og
med 31. juli i det følgende år, jf. lovens § 12,
stk. 1, 1. pkt.
Forslaget er ikke til hinder for, at en
efterskole tilrettelægger kurser med en længere
varighed end 42 uger, men for den del af kurset, der er udover de
42 uger vil eleven ikke modtage statslig elevstøtte.
Forslaget ændrer ikke i øvrigt
ved reglerne om statslig elevstøtte.
Der henvises til afsnit 2.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at
loven træder i kraft den 1. august 2017. Forslaget har dermed
virkning fra skoleåret 2017/18, så efterskolerne ikke
påvirkes af forslaget i det igangværende
skoleår.
Til §
3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og
fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland i lighed med
hovedloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1076 af 8. juli 2016, foretages
følgende ændringer: | § 14.
Skolens årselevtal er summen af elever, jf. § 13, i hver
kursusuge i et år divideret med 40. En kursusuge er 7
kursusdøgn. Stk. 2 og 3
(…) | | 1. I § 14
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: "Stk. 2. En
elev kan højst indgå i beregningen af skolens
årselevtal i 42 uger inden for samme skoleår. " Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4. | § 30.
(….) Stk. 2. En
elev kan efter ansøgning til efterskolen opnå
elevstøtte, når følgende betingelser er
opfyldt: 1)-5) (….) Stk. 3-5
(…) | | 2. I § 30, stk. 2, ændres "opnå
elevstøtte," til: "opnå elevstøtte i
højst 42 uger i et skoleår,". | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. august
2017. | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|