Fremsat den 18. november 2016 af ministeren for børn,
undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktionsskoler
(Harmonisering af skoleydelse til et
SU-lignende niveau m.m.)
§ 1
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 15. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »616« til: »350«,
»795« ændres til: »350«, og
»1.475« ændres til: »1.250«.
2. I
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »2010-niveau« til:
»2017-niveau«, og »2011« ændres til:
»2018«.
3. I
§ 19, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »sikring mod følger af
arbejdsskade« til: »arbejdsskadesikring«.
4. I
§ 19, stk. 2, 1.pkt., udgår
»og lov om aktiv socialpolitik«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse for deltagere, der ved lovens
ikrafttræden modtager skoleydelse under et
produktionsskoleforløb. For sådanne deltagere finder
de hidtil gældende bestemmelser i § 17, stk. 2, 1. og 2.
pkt., anvendelse, indtil de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Harmonisering af skoleydelse til et SU-lignende
niveau m.m.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Som led i finanslovsaftalen for 2017 er regeringen (V), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er
enige om at gennemføre en harmonisering af skoleydelsen
på produktionsskolerne. Det er vigtigt, at ydelsesniveauet
ikke afgør unges valg af skole- eller
uddannelsesforløb.
Med lovforslaget foreslås produktionsskoleydelsen fastsat
til et SU-lignende niveau for deltagere, som er fyldt 18
år.
For produktionsskoledeltagere under 18 år foreslås
det, at skoleydelsen fastsættes til 350 kr. om ugen opgjort i
2017-niveau.
Der foreslås herudover ændringer af henvisninger til
to lovtitler, så de kommer til at svare til de korrekte
lovtitler. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4,
samt bemærkningerne hertil.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Harmonisering af skoleydelse til et SU-lignende
niveau m.m.
2.1.1. Gældende ret
Produktionsskoledeltagere modtager en skoleydelse fra
produktionsskolen for den tid, de følger undervisningen, jf.
produktionsskolelovens § 17, stk. 1. Skoleydelsens
størrelse afhænger af, om produktionsskoledeltageren
er fyldt 18 år eller ej. For deltagere, som er fyldt 18
år, afhænger størrelsen af skoleydelsen
endvidere af, om de er hjemmeboende eller udeboende.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør efter
produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 616 kr. (2010-niveau) pr.
uge for produktionsskoledeltagere under 18 år, 795 kr.
(2010-niveau) pr. uge for hjemmeboende deltagere, som er fyldt 18
år, og 1.475 kr. (2010-niveau) pr. uge for udeboende
deltagere, som er fyldt 18 år.
Størrelsen af skoleydelsen reguleres en gang årligt
den 1. januar med 2 procent tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten
tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 procent.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
I 2017 udgør skoleydelsen for produktionsskoledeltagere
under 18 år 705 kr. pr. uge, for hjemmeboende deltagere, som
er fyldt 18 år, 910 kr. pr. uge og for udeboende deltagere,
som er fyldt 18 år, 1.687 kr. pr. uge.
Efter § 17, stk. 3, i lov om produktionsskoler skal
ministeren for børn, undervisning og ligestilling
fastsætte nærmere regler om skoleydelsen, herunder om,
at skoleydelsen skal nedsættes forholdsmæssigt for
deltagere, der uden lovlig grund kommer for sent til eller
udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke aktivt deltagere i
udfærdigelse, justering og opfyldelse af den individuelle
forløbsplan eller ikke aktivt deltager i
praktikforløb, som skolen skønner bidrager til
opfyldelse af forløbsplanen. Nedsættelse af
skoleydelsen indgår dermed som et pædagogisk
værktøj på produktionsskolerne.
Skoleydelsen udbetales af de enkelte produktionsskoler til
deltagerne. Staten udbetaler refusion af skolernes udgifter til
skoleydelse, jf. lovens § 10, stk. 9, på grundlag af en
opgørelse over udgiften, som skolen udarbejder.
Optagelse på en produktionsskole forudsætter, at
ansøgeren er under 25 år, ikke har gennemført
en ungdomsuddannelse, og ikke umiddelbart har forudsætninger
for at påbegynde en sådan uddannelse. Produktionsskolen
kan kun optage ansøgere, som udløser statstilskud,
som Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) har vurderet til at
opfylde optagelsesbetingelserne.
Der ydes ikke SU til uddannelsessøgende under 18
år. Til elever, som er fyldt 18 år, ydes der i
ungdomsuddannelser SU, hvis størrelse afhænger af
forældrenes indkomst og om eleven er hjemmeboende eller
udeboende. SU-satsen i 2016 for hjemmeboende
uddannelsessøgende, som er fyldt 18 år, udgør
afhængig af forældrenes indkomst mellem 213-591 kr. pr.
uge, mens den for udeboende udgør mellem 879-1.371 kr. pr.
uge. Idet SU udbetales månedligt er de nævnte ugesatser
beregnet ved at gange satsen op i antal måneder på et
år og efterfølgende dividere med antal uger på
et år. SU-systemet giver herudover mulighed for særlige
tillæg og tilskud, ligesom SU-systemet giver SU-berettigede
mulighed for at optage SU-lån.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Efter den gældende ordning modtager deltagerne på
produktionsskolerne en skoleydelse, der er højere end den
almindelige SU, som elever på ungdomsuddannelser og på
lignende forberedende tilbud modtager.
Optag på en produktionsskole forudsætter kommunal
visitation via Ungdommens Uddannelsesvejledning, der forestår
en målgruppevurdering af den enkelte unge. Det er
således ikke fuldstændig op til den unge selv at lade
sig optage på en produktionsskole. Målgruppevurdering
foregår dog typisk i en dialog mellem uddannelsesvejlederen
og den unge.
Af bemærkningerne til lovbestemmelsen om
produktionsskoleydelse fremgår endvidere, at den oprindelige
baggrund for en højere skoleydelse end SU-niveauet bl.a. var
begrundet i et ønske om at godtgøre eleverne for
deltagelse i skolens produktion og derved at give unge et ekstra
incitament til at starte på en produktionsskole. Dette ekstra
incitament - dvs. godtgørelse, som ligger udover SU-niveauet
- ønsker regeringen at ændre på.
Det foreslås på denne baggrund, at de to
ydelsesordninger generelt kommer til af svare til hinanden for
produktionsskoleelever, som er fyldt 18 år.
Det findes imidlertid samtidig vigtigt, at produktionsskolerne
fortsat har mulighed for at anvende skoleydelsen som et
pædagogisk værktøj, fx ved at tilbageholde
ydelsen ved manglende aktiv deltagelse. Det gælder også
i forhold til elever under 18 år. Det foreslås derfor,
at der fortsat skal være en produktionsskoleydelse for unge
under 18 år, dog på et lavere niveau i forhold til det
nuværende.
For produktionsskoledeltagere, som er fyldt 18 år,
indebærer forslaget, at skoleydelsen vil blive reduceret til
et niveau svarende til satsen for henholdsvis hjemmeboende og
udeboende på SU. Opgjort i 2017-niveau vil ugesatsen for
hjemmeboende deltagere på 18 år eller derover reduceres
fra 910 kr. til 350 kr. For udeboende produktionsskoledeltagere
på 18 år eller derover reduceres ugesatsen fra 1.687
kr. til 1.250 kr. I fastsættelsen af de nævnte
ugesatser er medregnet SU-systemets muligheder for tillæg og
tilskud, jf. afsnit 2.1.1.
For produktionsskoledeltagere under 18 år indebærer
forslaget, at ugesatsen vil blive reduceret fra 705 kr. til 350 kr.
om ugen opgjort i 2017-niveau.
Med forslaget lægges endvidere op til at angive
størrelsen af skoleydelsen i 2017-niveau i stedet for i
2010-niveau. Der ændres ikke med forslaget ved den
årlige regulering af skoleydelse.
Forslaget indebærer i øvrigt ikke ændringer i
reglerne om skoleydelsen, herunder refusion af skolernes udgifter
til ydelsen, dens formål og pædagogiske anvendelse.
Efter forslaget vil ændringerne have virkning for
deltagere, der optages på produktionsskolerne den 1. januar
2017 og senere. Det foreslås endvidere, at de hidtil
gældende bestemmelser skal finde anvendelse for deltagere,
der ved lovens ikrafttræden modtager skoleydelse under et
produktionsskoleforløb. Sådanne deltagere modtager
således skoleydelse efter de bestemmelser, der er
gældende før den 1. januar 2017, indtil de
ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb. Dette gælder efter det
foreslåede også i tilfælde, hvor en deltager
efter lovens ikrafttræden bliver berettiget til en
ændret skoleydelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og §
2, stk. 2, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
For staten vurderes forslaget at ville medføre et
statsfinansielt provenu på ca. 130 mio. kr. (ca. 79 mio. kr.
efter tilbageløb) til skoleydelse til
produktionsskoledeltagere, når den foreslåede ordning
er fuldt indfaset, jf. tabel 1.
Tabel 1: Besparelse ved det
foreslåede ift. nuværende bevilling
| 2017 | 2018 | 2019 | Provenu | 65 mio. kr. | 130 mio. kr. | 130 mio. kr. | Provenu efter tilbageløb | 39 mio. kr. | 79 mio. kr. | 79 mio. kr. | Noter: (i) Opgjort i 2017-Pris- og
Lønniveau (ii) Halvdelen af produktionsskolernes aktivitet i
2017 forventes at være knyttet til deltagere optaget i 2016,
dvs. personer, der efter det foreslåede fortsat vil modtage
skoleydelse efter de satser, der er gældende før
lovens ikrafttræden. Den foreslåede ordning forventes
derfor først fuld indfaset i 2018. |
|
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 23. september 2016 -
5. oktober 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Dansk Industri, Danske Regioner, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, KL, Landbrug og Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark, Landsforeningen af
produktionsskoleledere, Lederne, Nationalt Center for
Kompetenceudvikling, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, SOSU-Lederforeningen,
Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen, UU Danmark, og
Moderniseringsstyrelsen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | For staten vil forslaget medføre et
provenu på 130 mio. kr. (79 mio. kr. efter tilbageløb)
til skoleydelse til produktionsskoledeltagere fra 2018. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den foreslående affattelse af lovens § 17, stk.
2, 1. pkt., som indeholder ugesatserne for produktionsskoleydelse,
nedsættes ugesatserne for skoleydelse til
produktionsskoledeltagere.
For produktionsskoledeltagere, som er fyldt 18 år,
foreslås skoleydelsen således reduceret til et niveau
svarende til satsen for henholdsvis hjemmeboende og udeboende
på SU. Opgjort i 2017-niveau betyder forslaget, at ugesatsen
for hjemmeboende deltagere på 18 år eller derover
reduceres fra 910 kr. til 350 kr. For udeboende
produktionsskoledeltagere på 18 år eller derover
reduceres ugesatsen fra 1.687 kr. til 1.250 kr. I
fastsættelsen af de nævnte ugesatser er medregnet
SU-systemets muligheder for tillæg og tilskud, jf. afsnit
2.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
For produktionsskoledeltagere under 18 år foreslås
det, at ugesatsen reduceres fra 705 kr. til 350 kr. om ugen opgjort
i 2017-niveau.
Forslaget indebærer på denne baggrund, at
produktionsskoleydelsen bevares som et pædagogisk
værktøj i forhold til alle deltagere.
Forslaget ændrer i øvrigt alene på de
beløbsmæssige rammer for skoleydelsen, men ikke de
øvrige betingelser for at modtage denne.
Endvidere foreslås ugesatserne angivet i 2017-niveau, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises til afsnit 2.1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Idet ugesatserne for skoleydelse, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, er angivet i 2017-niveau foreslås en
konsekvensændring af lovens § 17, stk. 2, 2. pkt.,
så det fremgår, at beløbene ikke længere
er angivet i 2010-niveau, men i 2017-niveau, og at beløbene
ikke længere reguleres fra og med 2011, men fra og med
2018.
Forslaget indebærer ikke ændringer i den
årlige regulering af de fastsatte beløb for
skoleydelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring af lovhenvisningen i
lovens § 19, stk. 1, 1. pkt., som følge af, at lov om
sikring mod følger af arbejdsskade blev ophævet i
2004. Ydelser i forbindelse med arbejdsskader er i dag reguleret i
lov om arbejdsskadesikring.
Der henvises i øvrigt til afsnit 1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring af lovhenvisningen i
lovens § 19, stk. 2, 1. pkt., som indeholder en fejlagtig
angivelse af titlen på lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
Der henvises til afsnit 1 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017. Loven
vil således have virkning for deltagere, der optages på
en produktionsskole den 1. januar 2017 eller senere.
Som overgangsregel foreslås i §
2, stk. 2, at de hidtil gældende bestemmelser skal
finde anvendelse for deltagere, der ved lovens ikrafttræden
modtager skoleydelse under et produktionsskoleforløb.
Overgangsordningen betyder, at deltagere, der har modtaget
skoleydelse før den 1. januar 2017 under et
produktionsskoleforløb, vil fortsætte med at modtage
skoleydelse med de hidtil gældende satser, indtil de
ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb.
Dette gælder efter det foreslåede også i
tilfælde, hvor en sådan deltager efter lovens
ikrafttræden bliver berettiget til en ændret
skoleydelse, fx fordi vedkommende fylder 18 år eller flytter
hjemmefra. I sådanne tilfælde indebærer
forslaget, at deltageren overgår til den relevante
skoleydelse baseret på de satser, der gælder inden
lovens ikrafttræden.
Hvis en deltager afslutter et produktionsskoleforløb, der
er påbegyndt før den 1. januar 2017, og
efterfølgende påbegynder et nyt
produktionsskoleforløb, vil vedkommende være omfattet
af de nye bestemmelser om skoleydelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 15. juni 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 17.
… Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge for deltagere under 18
år, 795 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18
år og 1.475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år. | | 1. I § 17, stk. 2, 1. pkt., ændres
»616« til: »350«, »795«
ændres til: »350«, og »1.475«
ændres til: »1.250«. | De angivne beløb er fastsat i
2010-niveau og reguleres fra og med 2011 en gang årligt den
1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. § 3, stk. 1, i lov om en satsreguleringsprocent. [. . . ] Stk. 3.
… | | 2. I § 17, stk. 2, 2. pkt., ændres
»2010-niveau« til: »2017-niveau«, og
»2011« ændres til: »2018«. | | | | § 19.
Deltagere på produktionsskoler, der kommer til skade som
følge af undervisning under arbejdspladslignende forhold, er
berettiget til ydelser efter reglerne i lov om sikring mod
følger af arbejdsskade. Udgifterne til ydelser afholdes af
staten. | | 3. I § 19, stk. 1, 1. pkt., ændres
»sikring mod følger af arbejdsskade« til:
»arbejdsskadesikring«. | Stk. 2.
Ordningen efter stk. 1 omfatter de deltagere, der udløser
statstilskud efter denne lov, og de deltagere, for hvem skolen
opkræver betaling efter lov om betaling for udgifter til
uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik m.m.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ordningen. | | 4. I § 19, stk. 2, 1. pkt., udgår
»og lov om aktiv socialpolitik«. | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017. Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse for deltagere, der
modtager skoleydelse før den 1. januar 2017. For
sådanne deltagere finder de hidtil gældende
bestemmelser i § 17, stk. 2, 1. og 2. pkt., anvendelse, indtil
de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb. | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|