Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 13. december 2016
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november
2016 og var til 1. behandling den 1. december 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget. Udvalgets navn er den 12. december 2016
ændret til Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, undervisning og ligestilling sendte den
10. november 2016 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del -
bilag 30. Den 24. november 2016 sendte ministeren for børn,
undervisning og ligestilling de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget. Den 9. december 2016 sendte
undervisningsministeren et yderligere høringssvar og et
supplerende høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af
den opfattelse, at trepartsaftalen, der delvis udmøntes i
dette lovforslag, kun i meget begrænset omfang vil bidrage
til at løse praktikpladsproblemet på
erhvervsuddannelserne. Aftalen indeholder ikke elementer, der
på nogen måde sandsynliggør, at det vil
være muligt at opfylde den overordnede målsætning
om at øge antallet af praktikpladser med 8.000-10.000.
Hertil kommer, at en realisering af målet om, at 30 pct. af
en ungdomsårgang skal tage en erhvervsuddannelse i 2025,
ville forudsætte en langt større forøgelse,
hvis behovet for praktikpladser skulle tilgodeses.
EL er enig i, at antallet af praktikpladser
kan hæves gennem incitamenter, der økonomisk
belønner arbejdsgivere, der opretter flere praktikpladser,
og omvendt pålægger arbejdsgivere et merbidrag, hvis de
ikke bidrager til at løfte et fælles
uddannelsesansvar. EL kan derfor støtte lovforslaget, men
vil samtidig tilkendegive, at de i trepartsaftalen aftalte
beløb er alt for små. Det er endvidere EL's
opfattelse, at den foreslåede model med fordelsuddannelser
ikke er hensigtsmæssig og næppe vil bidrage til at
øge det samlede antal praktikpladser på
erhvervsuddannelserne.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Den
under nr. 2 foreslåede overskrift
til kapitel 5 c affattes
således:
»Statslig bonus
for 2017 for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser«.
[Præcisering]
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 e indsættes i stk. 1 efter »bonus«: »for
2017«.
[Præcisering]
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 e indsættes i stk. 4 efter 1. pkt.:
»Det er alene uddannelserne på
listen over forventede fordelsuddannelser for 2017, som
undervisningsministeren godkender og offentliggør, jf. stk.
6, der indgår i opgørelsen.«
[Præcisering]
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 e indsættes i stk. 6 efter
»offentliggør«: »i 2017«.
[Præcisering]
5) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 e indsættes i stk. 7 efter »efterregulering,«:
»afskæring,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til
undervisningsministeren]
6) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 f indsættes i stk. 1 efter »bonus«: »for
2017«.
[Præcisering]
7) I
den under nr. 2 foreslåede § 15 f indsættes i stk. 5 efter »efterregulering,«:
»afskæring,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til
undervisningsministeren]
Til § 2
8) I
det under nr. 2 foreslåede § 66 a, stk. 5, indsættes efter
»listen over«: »godkendte«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der foreslås en præcisering af
kapiteloverskriften.
Til nr. 2
Der foreslås en præcisering af
det foreslåede § 15 e, stk. 1, således at det
fremgår direkte af stykket, at der alene er tale om bonus for
2017.
Til nr. 3
Der foreslås en præcisering af
det foreslåede § 15 e, stk. 4, så det ved
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags opgørelse i 2018 af,
hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for 2017,
alene er uddannelserne på den liste over forventede
fordelsuddannelser for 2017, som undervisningsministeren godkender
og offentliggør efter det foreslåede § 15 e, stk.
6, der vil kunne udløse bonus, såfremt de opfylder
betingelserne i de foreslåede § 15 e, stk. 4, nr. 1 og
2. Derved tydeliggøres det også, at de uddannelser,
som ikke kommer på listen over godkendte forventede
fordelsuddannelser for 2017, som offentliggøres på
Undervisningsministeriets hjemmeside i 2017, jf. lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 2, om det foreslåede
§ 15 e, stk. 6, således ikke vil kunne udløse
bonus efter bestemmelsen, selv om de på
opgørelsestidspunktet måtte opfylde betingelserne i de
foreslåede § 15 e, stk. 4, nr. 1 og 2.
Det bemærkes i den forbindelse, at
den omtalte liste i det foreslåede § 15 e, stk. 6, over
godkendte forventede fordel?suddannelser for 2017 alene vil
være indikativ for virksomhedernes eventuelle beslutning om
at oprette praktikpladser inden for disse uddannelser. Listen
fastlægger således alene, hvilke uddannelser der
potentielt vil kunne udløse bonus, men giver således
ikke sikkerhed herfor, da dette først opgøres i 2018,
jf. det foreslåede § 15 e, stk. 4. Der henvises i den
henseende til de kriterier, der vil skulle være opfyldt, for
at bonus udløses, jf. lovforslagets bemærkninger til
§ 1, nr. 2. Det følger af trepartsaftalen, at meningen
med bonusordningen er, at arbejdsgiverne skal løfte i samlet
flok og tilbyde de uddannelsesaftaler, som eleverne har brug for.
Det fremgår således af trepartsaftalen, at
(medlems)virksomhederne i relation til fordelsuddannelserne skal
oprette praktikpladser til elever, der lever op til
EMMA-kriterierne (dvs. at være Egnet, geografisk Mobil, fagligt Mobil
og Aktivt søgende). Gør
arbejdsgiverne ikke det i tilstrækkeligt omfang,
udløser den enkelte forventede fordelsuddannelse ikke
bonus.
Til nr. 4
Der foreslås en præcisering af
det foreslåede § 15 e, stk. 6, således at det
fremgår direkte af bestemmelsen, at undervisningsministeren
offentliggør den nævnte liste over godkendte
forventede fordelsuddannelser for 2017 på
Undervisningsministeriets hjemmeside i 2017.
Til nr. 5
Der foreslås en udvidelse af
bemyndigelsen til undervisningsministeren i det foreslåede
§ 15 e, stk. 7, hvorefter undervisningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om bonussens beregning, dens
udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om
administration af ordningen i øvrigt. Med den
foreslåede udvidelse af den foreslåede bemyndigelse vil
undervisningsministeren tillige kunne fastsætte nærmere
regler om afskæring af bonus. Nye oplysninger vil
således alene kunne føre til nedsættelse eller
bortfald af bonus til den enkelte arbejdsgiver og vil således
ikke kunne udløse en regulering af bonus over for andre
arbejdsgivere.
Til nr. 6
Der foreslås en præcisering af
det foreslåede § 15 f, stk. 1, således at det
fremgår direkte af stykket, at der alene er tale om bonus for
2017.
Til nr. 7
Der foreslås en udvidelse af
bemyndigelsen til undervisningsministeren i det foreslåede
§ 15 f, stk. 5, hvorefter undervisningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om gennemsnittets beregning,
bonussens beregning, bonussens udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling samt om administration af ordningen i
øvrigt. Med den foreslåede udvidelse af den
foreslåede bemyndigelse vil undervisningsministeren tillige
kunne fastsætte nærmere regler om afskæring af
bonus. Nye oplysninger vil således alene kunne føre
til nedsættelse eller bortfald af bonus til den enkelte
arbejdsgiver og vil således ikke kunne udløse en
regulering af bonus over for andre arbejdsgivere.
Til nr. 8
Der foreslås en præcisering af
det foreslåede § 66 a, stk. 5, således at det
præciseres i bestemmelsen, at det er listen over forventede
godkendte fordelsuddannelser i det foreslåede § 15 e,
stk. 6, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, der henvises
til.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Susanne Eilersen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Pia Adelsteen (DF)
Lise Bech (DF) Anni Matthiesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan
E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Erling Bonnesen (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Danny K. Malkowski (LA) Mette
Abildgaard (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Eva Flyvholm (EL) Jakob
Sølvhøj (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten
Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 85
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Supplerende høringsnotat og
høringssvar, fra undervisningsministeren |
|
6 | Ændringsforslag, fra
undervisningsministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 85
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om Finanssektorens
Arbejdsgiverforenings høringssvar til lovforslaget, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren ser på
Dansk Arbejdsgiverforenings bekymring om en øget
fleksibilitet, i forhold til hvornår personer i
fordelsuddannelser senest skal starte i skolepraktik, såfremt
de ikke har en praktikpladsaftale, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
virksomhederne hurtigt får svar på, om de lever op til
kravene for en fordelsuddannelse, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om lovforslaget vil skabe en
»stop and go« effekt, sådan som
Håndværksrådet beskriver i sit høringsvar,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|