Fremsat den 16. november 2016 af forsvarsministeren (Peter Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af beredskabsloven
(Sikringsmæssige foranstaltninger for
nukleart materiale og nukleare anlæg)
§ 1
I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 660 af 10. juni 2009, som ændret ved lov nr. 514 af 26.
maj 2014 og ved § 1 i lov nr. 634 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Fysisk beskyttelse af nukleart
materiale og nukleare anlæg
§ 37 a. Den, der bruger,
opbevarer eller transporterer nukleart materiale, som udnyttes til
fredelige formål, skal træffe sikringsmæssige
foranstaltninger mod tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse
af materialet.
Stk. 2. Den, der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, som
udnyttes til fredelige formål, og den, der driver et nukleart
anlæg, skal træffe sikringsmæssige
foranstaltninger til beskyttelse af materialet og anlægget
mod sabotage.
§ 37 b. Sikringsmæssige
foranstaltninger for nukleart materiale og nukleare anlæg,
jf. § 37 a og § 37 c, stk. 2, skal fremgå af en
sikringsplan, som skal indsendes til og godkendes af
Beredskabsstyrelsen forud for brug, opbevaring eller transport af
nukleart materiale og forud for drift af et nukleart anlæg.
Beredskabsstyrelsens godkendelse kan ske på nærmere
angivne vilkår og for en tidsbegrænset periode.
Stk. 2.
Ændrer de forhold, der har ligget til grund for godkendelse
af en sikringsplan, sig væsentligt efterfølgende, skal
en revideret sikringsplan godkendes af Beredskabsstyrelsen.
Stk. 3.
Beredskabsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at
godkendelse af en sikringsplan bortfalder, såfremt den, der
bruger, opbevarer, eller transporterer nukleart materiale, eller
den, der driver et nukleart anlæg, ikke inden en
nærmere angivet frist har indsendt og opnået
godkendelse af en revideret sikringsplan.
§ 37 c. Beredskabsstyrelsen
fører tilsyn med overholdelse af forpligtelserne efter
§§ 37 a og 37 b, samt regler, som udstedes i
medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Beredskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg, jf. § 37 a, og om sikringsplaner, jf.
§ 37 b.«
2. I
§ 70 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. I
regler, som udstedes i medfør af § 37 c, stk. 2, kan
der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne, herunder om straf for forsøg
på overtrædelse af bestemmelserne.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Godkendelse af
en sikringsplan, som Beredskabsstyrelsen før lovens
ikrafttrædelse har meddelt til den, der bruger, opbevarer
eller transporterer nukleart materiale, og den, der driver et
nukleart anlæg, forbliver gyldige indtil den 1. juni 2017,
hvorefter der skal foreligge en sikringsplan, som er godkendt efter
§ 37 b, stk. 1.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Lovforslagets hovedindhold | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Forsvarsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | | 3.2. | Fastsættelse af regler om fysisk
beskyttelse af nukleart materiale og nukleare anlæg | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Forsvarsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | | 3.3. | Beredskabsstyrelsens opgaver | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Forsvarsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Kongeriget Danmark har tilsluttet sig
IAEA-konventionen om fysisk beskyttelse af nukleart materiale og
nukleare anlæg (Convention on the Physical Protection of
Nuclear Material and Nuclear Facilities) og er dermed forpligtet
til at sikre, at der bl.a. etableres et retligt system
vedrørende sikringsmæssige foranstaltninger (fysisk
beskyttelse) af nukleart materiale og nukleare anlæg. Det
lovmæssige system skal endvidere omfatte tilsyn.
Efter IAEA-konventionen om fysisk beskyttelse
af nukleart materiale og nukleare anlæg, herefter
»konventionen«, skal nukleart materiale, der udnyttes
til fredelige formål, beskyttes mod tyveri og anden
uretmæssig tilegnelse, og nukleart materiale og nukleare
anlæg skal beskyttes mod sabotage.
Beredskabsstyrelsen har hidtil varetaget
opgaver vedrørende sikringsmæssige foranstaltninger
gennem en fast administrativ praksis, hvor styrelsen bl.a. i
forbindelse med international transport af nukleart materiale, som
er gået gennem Danmark eller er foretaget med skib
indregistreret i Danmark, har påset, at der har været
truffet de konkrete sikringsmæssige foranstaltninger, som
følger af konventionen eller er udtrykt i eksempelvis
anbefalinger fra IAEA.
Hensigten med lovforslaget er at skabe et
lovgrundlag for de forpligtelser, som påhviler den, der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, og den,
der driver nukleart anlæg, samt Beredskabsstyrelsens opgaver
i den forbindelse.
Med lovforslaget foreslås det, at den,
der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, der
udnyttes til fredelige formål, pålægges at
træffe sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri
eller anden uretmæssig tilegnelse.
Lovforslaget pålægger endvidere
den, der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale,
der udnyttes til fredelige formål, og den, der driver et
nukleart anlæg, at træffe sikringsmæssige
foranstaltninger til beskyttelse mod sabotage.
Efter lovforslaget fastsætter
Beredskabsstyrelsen nærmere regler om sikringsmæssige
foranstaltninger mod tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse
for nukleart materiale, sikringsmæssige foranstaltninger
til beskyttelse af nukleart materiale og nukleare anlæg mod
sabotage og om sikringsplaner.
Reglerne vil fastlægge, hvilke generelle
krav om sikringsmæssige foranstaltninger der skal
gælde for nukleart materiale og nukleare anlæg.
De sikringsmæssige foranstaltninger for
nukleart materiale og nukleare anlæg skal fremgå af en
sikringsplan, som skal godkendes af Beredskabsstyrelsen.
Godkendelsen skal opnås forud for brug, opbevaring eller
transport af nukleart materiale og forud for drift af nukleare
anlæg.
Det foreslås, at Beredskabsstyrelsen
udøver tilsyn med overholdelse af reglerne om
sikringsmæssige foranstaltninger. Styrelsens tilsyn vil
navnlig have fokus på, om den, der bruger, opbevarer eller
transporterer nukleart materiale, og den, der driver et nukleart
anlæg, har truffet de sikringsmæssige foranstaltninger,
som vedkommende er forpligtet til at træffe efter reglerne
herom, og som indgår i en sikringsplan, og om der er sket
væsentlige ændringer i de forhold, som ligger til grund
for en sikringsplan.
Konventionen gælder ikke for nukleart
materiale, der anvendes til eller er bestemt til militære
formål eller for nukleare anlæg, der indeholder
sådant nukleart materiale. Lovforslaget angår
således alene nukleart materiale, der udnyttes til fredelige
formål, og nukleare anlæg, der indeholder sådant
nukleart materiale.
Med lovforslaget opfylder Kongeriget Danmark
de internationale forpligtelser inden for fysisk beskyttelse af
nukleart materiale og nukleare anlæg.
2. Baggrund
Formålet med konventionen er dels, at
nukleare fissile materialer, som kan indgå i eksempelvis
våbenproduktion, sikres mod at komme uvedkommende i
hænde, dels at nukleart materiale og nukleare anlæg
beskyttes mod sabotage.
Konventionen blev åbnet for underskrift
hos IAEA i 1980 og trådte i kraft i februar 1987. I 2005 blev
der på baggrund af en række landes ønske om at
udvide konventionens anvendelsesområde vedtaget en
ændring af konventionen. Ændringen af konventionen
trådte i kraft i maj 2016, efter at 2/3 af medlemsstaterne
til konventionen havde tiltrådt ændringen.
Danmark ratificerede den oprindelige
konvention i 1991 og tiltrådte ændringen af
konventionen i maj 2010.
Ved ratifikation af den oprindelige konvention
tog Danmark forbehold for konventionens gyldighed for
Færøerne. Ved tiltrædelsen af ændringen
til konventionen tog Danmark forbehold for ændringens
gyldighed for Færøerne og Grønland. Den
oprindelige konvention og ændringen til denne er
således gældende for Danmark, mens kun den oprindelige
konvention er gældende for Grønland. Hverken den
oprindelige konvention eller ændringen til denne er
gældende for Færøerne.
Konventionen angik oprindelig sikring af
nukleart materiale under brug, opbevaring og transport -
først og fremmest under og i forbindelse med international
transport. Konventionen omfatter efter ændringen også
sikring af nukleart materiale og nukleare anlæg mod
sabotage.
Konventionen angår nukleare materialer,
der udnyttes til fredelige formål, og som med kun et
begrænset antal forarbejdningstrin er egnet til at
indgå i produktion af kernevåben. Mindre forarbejdet
nukleart materiale, såsom malm med indhold af uran, er ikke
omfattet af konventionen.
Konventionen angår anlæg, hvor
sådant nukleart materiale produceres, oparbejdes, bruges,
håndteres, opbevares eller bortskaffes, når skade
på anlægget eller forstyrrelse af anlægget kan
føre til væsentlig bestråling eller betydeligt
udslip af radioaktivt materiale.
Efter konventionen skal medlemsstaterne sikre,
at nukleart materiale under brug, opbevaring og transport er
beskyttet mod tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse, og at
nukleart materiale og nukleare anlæg sikres mod sabotage.
Efter konventionen påhviler det
medlemsstaterne at etablere et lovmæssigt grundlag
angående sikringen af nukleart materiale og nukleare
anlæg. Det lovmæssige grundlag skal omfatte et system
vedrørende evaluering og licensudstedelse eller anden form
for autorisation til sikring af, at der træffes de rette og
fornødne sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart
materiale og nukleare anlæg, ligesom det lovmæssige
grundlag skal indeholde et system for tilsyn med de
sikringsmæssige foranstaltninger på nukleare
anlæg og ved transport af nukleart materiale.
Det påhviler endvidere medlemsstaterne
at udpege den myndighed, som skal være ansvarlig for det
lovmæssige grundlag.
Konventionen indeholder en række
konkrete sikringsmæssige foranstaltninger, der som minimum
skal etableres under og i forbindelse med international transport
af nukleart materiale. Foranstaltningernes nærmere omfang og
karakter afspejler karakteren og mængden af nukleart
materiale. Jo mere anvendeligt til eksempelvis fremstilling af
våben materialet måtte være, desto stærkere
sikringsmæssige foranstaltninger skal gælde, ligesom
foranstaltningernes omfang og karakter også afspejler
mængden af det pågældende materiale. Disse
sikringsmæssige foranstaltninger omfatter eksempelvis, jf.
Annex 1 til konventionen, at der skal være begrænset
adgang til opbevaringsfaciliteter, at opbevaringsfaciliteter skal
være overvågede, at personer med adgang til
opbevaringsfaciliteter skal være sikkerhedsgodkendte, at der
i forbindelse med transport skal foreligge transport- og tidsplan,
og at der for visse transporters vedkommende skal etableres
overvågning (eskorte).
Efter konventionen gælder et
fundamentalt princip om proportionalitet, jf. konventionens artikel
2A, punkt 3 - »Fundamental Principle H: Graded Approach«, hvorefter omfanget og karakteren af
sikringsforanstaltninger skal baseres på en
trusselsvurdering, karakteren og mængden af det aktuelle
nukleare materiale eller nukleare anlæg og de risici, der vil
være forbundet med tyveri eller anden uretmæssig
tilegnelse af nukleart materiale eller sabotage mod nukleart
materiale eller nukleart anlæg. Der kan således
være behov for at etablere yderligere, specifikke
sikringsmæssige foranstaltninger ud over de foranstaltninger,
konventionen konkret anviser.
Kongeriget Danmark har efterlevet de
forpligtelser, der følger af konventionen, men der har ikke
været etableret et egentligt retsgrundlag.
Beredskabsstyrelsen har varetaget opgaver vedrørende
sikringsmæssige foranstaltninger gennem en administrativ
praksis. Beredskabsstyrelsen har således i forbindelse med
international transport af nukleart materiale, der udnyttes til
fredelige formål, som er gået gennem Danmark eller er
foretaget med skib indregistreret i Danmark, påset, at der
har været truffet som minimum de konkrete
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale, som
er pligtmæssige efter konventionen.
Antallet af internationale transporter af
nukleart materiale gennem Danmark udgør almindeligvis
færre end én ugentlig transport, og antallet af
transporter af nukleart materiale med dansk indregistreret skib
eller fly er meget beskedent.
Beredskabsstyrelsen har desuden som nuklear
tilsynsmyndighed ført tilsyn med en række forhold
på ét nukleart anlæg, herunder med de forhold af
sikringsmæssige karakter, som fremgår af
konventionen.
3. Lovforslaget
3.1. Forpligtelser
vedrørende sikringsmæssige foranstaltninger
3.1.1. Gældende ret
Efter konventionen påhviler det
medlemsstaterne at etablere et retligt system, hvorved nukleart
materiale, der udnyttes til fredelige formål, beskyttes mod
tyveri og anden uretmæssig tilegnelse i forbindelse med brug,
opbevaring og transport, og hvorved nukleart materiale og nukleare
anlæg beskyttes mod sabotage.
Konventionen angiver en række konkrete
krav om bestemte sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri
af nukleart materiale under international transport. Derudover
gælder der krav om, at der skal etableres
sikringsmæssige foranstaltninger til beskyttelse af nukleart
materiale og nukleare anlæg mod sabotage, men konventionen
omfatter ikke herved konkrete bestemmelser om foranstaltningernes
nærmere karakter.
Beredskabsstyrelsen har hidtil varetaget
opgaver vedrørende sikringsmæssige foranstaltninger
gennem en administrativ praksis. Der har imidlertid ikke
været et egentligt retligt grundlag for Beredskabsstyrelsens
varetagelse af opgaverne.
Beredskabsstyrelsens administrative praksis
har omfattet en tæt dialog med bl.a. transportører af
nukleart materiale angående de sikringsmæssige
foranstaltninger vedrørende de internationale transporter,
som har været foretaget gennem Danmark eller med dansk
indregistreret skib. De pågældende har forud for
gennemførelse af transporter fremsendt en beskrivelse af de
sikringsmæssige foranstaltninger, der er blevet truffet for
pågældende transporter, til Beredskabsstyrelsen.
På dette grundlag har Beredskabsstyrelsen kunnet konstatere,
at de rette og fornødne foranstaltninger, herunder de
konkrete foranstaltninger, som følger af konventionen, er
blevet etableret.
Beredskabsstyrelsen har desuden som nuklear
tilsynsmyndighed ført tilsyn med en række forhold
på ét nukleart anlæg, herunder med de forhold af
sikringsmæssig karakter, som fremgår af konventionen.
Beredskabsstyrelsen har således ført tilsyn med den
del af den tidligere Atomstation Risø, som udgør et
nukleart anlæg i konventionens forstand. Atomstation
Risøs anlæg er i dag overdraget til den statslige
virksomhed Dansk Dekommissionering. Beredskabsstyrelsen har i den
forbindelse inddraget konventionens krav om sikringsmæssige
foranstaltninger for nukleart materiale og nukleare
anlæg.
3.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser og lovforslagets
hovedindhold
Beredskabsstyrelsen har som anført
hidtil varetaget opgaverne gennem administrativ praksis, hvorved
det har været godtgjort, at de påkrævede
sikringsmæssige foranstaltninger i alle tilfælde har
været truffet. Det er imidlertid et krav efter konventionen,
at opgaverne varetages i medfør af et retligt system, som
skal indeholde bestemmelser om påkrævede
sikringsmæssige foranstaltninger og et system for tilsyn, jf.
konventionens artikel 2 A - »Fundamental Principle C: Legislative and Regulatory
Framework«.
På den baggrund foreslås det, at
der i beredskabsloven indsættes et nyt kapitel (7 a) om
fysisk beskyttelse af nukleart materiale og nukleare
anlæg.
Det foreslås, at den, der bruger,
opbevarer eller transporterer nukleart materiale, der udnyttes til
fredelige formål, skal træffe sikringsmæssige
foranstaltninger mod tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse
af nukleart materiale. Endvidere foreslås det, at den, der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, der
udnyttes til fredelige formål, og den, der driver et nukleart
anlæg, skal træffe sikringsmæssige
foranstaltninger til beskyttelse af nukleart materiale og det
nukleare anlæg mod sabotage.
De sikringsmæssige foranstaltninger, som
den, der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale,
og den, der driver et nukleart anlæg, skal træffe, vil
fremgå af regler, som Beredskabsstyrelsen fastsætter,
jf. nedenfor under afsnit 3.2.2.
Det foreslås også, at de
sikringsmæssige foranstaltninger skal indeholdes i en
sikringsplan, som skal fremsendes til Beredskabsstyrelsen, der
forud for brug, opbevaring eller transport af nukleart materiale og
forud for drift af nukleart anlæg godkender sikringsplanen.
Sikringsplanen skal udarbejdes af den, der bruger, opbevarer eller
transporterer nukleart materiale, og den, der driver et nukleart
anlæg, og skal nærmere angive og beskrive de
sikringsmæssige foranstaltninger, som vedkommende
etablerer.
Det foreslås endvidere, at ændrer
de forhold, der ligger til grund for en sikringsplan, sig
væsentligt efterfølgende, skal sikringsplanen
revideres og på ny godkendes af Beredskabsstyrelsen.
De nærmere regler om udformning og
fremsendelse af sikringsplaner vil fremgå af regler, som
Beredskabsstyrelsen fastsætter, jf. nedenfor under afsnit
3.2.2.
3.2. Fastsættelse af regler om fysisk beskyttelse
af nukleart materiale og nukleare anlæg
3.2.1. Gældende ret
Konventionen angiver en række konkrete
sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri eller anden
uretmæssig tilegnelse, der skal gælde for forskellige
former for nukleart materiale, der udnyttes til fredelige
formål, under og i forbindelse med internationale
transporter. Efter konventionen skal nukleart materiale og nukleare
anlæg desuden beskyttes mod sabotage, men konventionen
angiver ikke herved de konkrete sikringsmæssige
foranstaltninger, der skal gælde.
Som anført i afsnit 3.1.1. har der ikke
været et egentligt retligt grundlag for Beredskabsstyrelsens
varetagelse af opgaverne vedrørende sikringsmæssige
foranstaltninger, og der har derfor ikke været fastsat regler
om de sikringsmæssige foranstaltninger, der skal gælde
konkret for nukleart materiale og nukleare anlæg for at
beskytte mod henholdsvis tyveri eller anden uretmæssig
tilegnelse og sabotage.
3.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og lovforslagets
hovedindhold
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at
regler om de konkrete sikringsmæssige foranstaltninger, der
skal gælde for at modvirke tyveri og anden uretmæssig
tilegnelse af nukleart materiale i forbindelse med henholdsvis
brug, opbevaring og transport og som konkret vil afhænge af
eksempelvis mængde/vægt, og de tilsvarende regler
angående at modvirke sabotage mod nukleart materiale og
nukleare anlæg, vil have et omfang og en sådan teknisk
karakter, at disse regler mest hensigtsmæssigt
fastsættes af Beredskabsstyrelsen i en
bekendtgørelse.
Det foreslås derfor, at
Beredskabsstyrelsen får hjemmel til at fastsætte regler
om de sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale
og nukleare anlæg, som skal gælde generelt. Dette skal
ses i lyset af styrelsens faglige kompetence indenfor fysisk
beskyttelse af nukleart materiale og nukleare anlæg.
De regler, Beredskabsstyrelsen vil
fastsætte, vil angå de konkrete sikringsmæssige
foranstaltninger mod tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse
i forbindelse med internationale transporter, som konventionen
angiver. Herudover vil reglerne indeholde krav om tilsvarende
sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri eller anden
uretmæssig tilegnelse for nukleart materiale i forbindelse
med brug, opbevaring og indenlandske transporter, og krav om
sikringsmæssige foranstaltninger for at modvirke sabotage mod
nukleart materiale og nukleare anlæg.
De regler, Beredskabsstyrelsen vil
fastsætte, vil eksempelvis omfatte krav om, at der i
forbindelse med transport skal foreligge transport- og tidsplan, og
at der for visse transporters vedkommende skal etableres eskorte,
at der skal være begrænset adgang til og adgangskontrol
til de steder, hvor bestemte former for nukleart materiale bruges
eller opbevares, aflåsning af opbevaringsfaciliteter,
etablering af fysiske sikringsforanstaltninger omkring nukleare
anlæg i form af indhegning, overvågning og
adgangskontrol samt etablering af alarmeringsanlæg med
alarmoverførsel til bestemte myndigheder.
3.3. Beredskabsstyrelsens opgaver
3.3.1. Gældende ret
Efter konventionen skal medlemsstaterne
etablere eller udpege en myndighed, som skal være ansvarlig
for at implementere det retlige grundlag for de
sikringsmæssige foranstaltninger, og den
pågældende myndighed skal være uafhængig af
myndigheder, der virker for at fremme eller udnytte kernekraft, jf.
konventionens artikel 2A - »Fundamental Principle D; Competent Authority«.
Som anført i afsnit 3.1.1 har
Beredskabsstyrelsen hidtil varetaget opgaverne vedrørende
sikringsmæssige foranstaltninger for at modvirke tyveri og
anden uretmæssig tilegnelse af nukleart materiale og
sikringsmæssige foranstaltninger til beskyttelse af nukleart
materiale og nukleare anlæg mod sabotage. Beredskabsstyrelsen
har varetaget opgaverne gennem administrativ praksis.
3.3.2. Forsvarsministeriets overvejelser og lovforslagets
hovedindhold
Forsvarsministeriet finder, at
Beredskabsstyrelsen fortsat skal varetage opgaver vedrørende
sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri og anden
uretmæssig tilegnelse af nukleart materiale og
sikringsmæssige foranstaltninger til beskyttelse af nukleart
materiale og nukleare anlæg mod sabotage.
Som anført under afsnit 3.2.2.
foreslås det, at Beredskabsstyrelsen skal fastsætte
regler om de sikringsmæssige foranstaltninger, som skal
gælde generelt for nukleart materiale og nukleare
anlæg.
Det foreslås endvidere, at
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg skal beskrives i en sikringsplan, som skal
fremsendes til Beredskabsstyrelsen til godkendelse forud for brug,
opbevaring eller transport af nukleart materiale og drift af
nukleart anlæg.
Den, der bruger, opbevarer eller transporterer
nukleart materiale, der udnyttes til fredelige formål, og
den, der driver et nukleart anlæg, skal således i en
sikringsplan beskrive de konkrete sikringsmæssige
foranstaltninger, som vil blive truffet. Beredskabsstyrelsen skal
ved gennemgang af sikringsplanen konstatere, at der forud for brug,
opbevaring og transport af nukleart materiale, herunder når
nukleart materiale under international transport skal føres
gennem Danmark eller transporten foretages med dansk indregistreret
skib eller fly, og forud for drift af nukleart anlæg, vil
blive truffet de rette og fornødne sikringsmæssige
foranstaltninger mod tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse
og sabotage. I givet fald godkender Beredskabsstyrelsen
sikringsplanen.
Sikringsplanen vil angå de
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg, der skal træffes på grundlag af
de forhold, som er gældende på et givent tidspunkt. Det
kan efterfølgende vise sig, at disse
sikringsmæssige foranstaltninger ikke længere er
de rette eller tilstrækkelige. Eksempelvis kan der som
følge af et generelt forhøjet trusselsniveau eller
på baggrund af en konkret vurdering om forhøjet risiko
for tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse eller sabotage
være behov for at revidere sikringsplanen.
Det foreslås derfor, at der skal
fremsendes en revideret sikringsplan til godkendelse, såfremt
de forhold, der ligger til grund for sikringsplanen, ændres
væsentligt. Det foreslås herunder, at
Beredskabsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at en
tidligere godkendelse af en sikringsplan bortfalder, såfremt
der ikke inden en nærmere angivet frist er indsendt og
opnået godkendelse af en revideret sikringsplan.
Beredskabsstyrelsens afgørelser herom
kan påklages til Forsvarsministeriet efter den almindelige
retsgrundsætning om, at en underordnet myndigheds
forvaltningsafgørelse kan påklages til en overordnet
myndighed.
Efter konventionen skal medlemsstaternes
lovmæssige grundlag, hvormed konventionen implementeres,
indeholde et system for tilsyn med, at regler om
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg overholdes.
Det foreslås derfor, at
Beredskabsstyrelsen skal føre tilsyn med overholdelse af den
godkendte sikringsplan for nukleart materiale og nukleare
anlæg. Beredskabsstyrelsens tilsyn vil omfatte at påse,
at den, der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart
materiale eller driver et nukleart anlæg har truffet de
sikringsmæssige foranstaltninger, der er indeholdt i den
godkendte sikringsplan. Det kan eksempelvis omfatte tilsyn med
fysiske sikringsforanstaltninger såsom indhegning,
aflåsning, adgangskontrol og adgangsbegrænsning m.v.
Beredskabsstyrelsen vil tilrettelægge konkrete tilsyn sammen
med transportører og den, der bruger eller opbevarer
nukleart materiale, og den, der driver nukleart anlæg. I
forbindelse med Beredskabsstyrelsens tilsynsaktiviteter vil der
ikke blive tale om anvendelse af tvangsindgreb.
Beredskabsstyrelsens varetagelse af opgaver i
medfør af dette lovforslag vil i øvrigt som hidtil
ske i samarbejde med andre relevante myndigheder, herunder bl.a.
Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse (SIS), politiet og
Søfartsstyrelsen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der er i dag ét anlæg i Danmark,
som udgør et nukleart anlæg i konventionens forstand.
Det omfatter faciliteter fra den tidligere Atomstation Risø,
hvis anlæg i dag er overdraget til den statslige virksomhed
Dansk Dekommissionering, som har til opgave at afvikle de hidtidige
anlæg på Risø.
For Dansk Dekommissionerings virksomhed
gælder »Betingelser for drift og afvikling«, som
bl.a. indeholder en række krav angående
sikringsmæssige foranstaltninger. Med lovforslaget vil der
som administrativ konsekvens skulle udarbejdes en selvstændig
sikringsplan, hvorved de krav om sikringsmæssige
foranstaltninger, der i dag er indeholdt i betingelserne for drift
og afvikling skal overføres til sikringsplanen, som
herefter vil udgøre en selvstændig beskrivelse af de
sikringsmæssige foranstaltninger på Dansk
Dekommissionering.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget etableres et lovgrundlag for
fysisk beskyttelse af nukleart materiale og nukleare anlæg,
der følger af Kongeriget Danmarks internationale
forpligtelser.
Efter den nugældende administrative
praksis træffes der allerede i dag de sikringsmæssige
foranstaltninger for nukleart materiale under internationale
transporter, der kører gennem Danmark, som er angivet i
konventionen. Der vil således efter lovforslaget gælde
tilsvarende krav om sikringsmæssige foranstaltninger,
som efter den nugældende administrative praksis.
Konventionens krav om sikringsmæssige
foranstaltninger gælder for hele transporten, og der stilles
således tilsvarende krav i Danmarks nabolande, som ligeledes
har tiltrådt konventionen. Da transporter gennem Danmark i
praksis sker til eller fra Danmarks nabolande, vurderes det, at der
ikke med lovforslaget almindeligvis vil blive stillet krav til de
enkelte transporter, som ikke allerede vil blive stillet af de
nabolande, som transporter sker til eller fra. Det vurderes
på den baggrund, at lovforslaget ikke i forhold til
transporter af nukleart materiale vil have selvstændige
økonomiske eller administrative konsekvenser.
Der har ikke hidtil været tilfælde
af brug eller opbevaring af nukleart materiale - udover ved Dansk
Dekommissionering - som efter konventionen har skullet være
omfattet af sikringsmæssige foranstaltninger. Det vurderes
på den baggrund, at lovforslaget ikke vil have
selvstændige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet i forhold til brug eller opbevaring
af nukleart materiale.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. oktober 2016 til den 26. oktober 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Rederiforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Institut for
Internationale studier, Dansk Dekommissionering, Danske Maritime,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske
Speditører, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Selvstyre, KL, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rigsrevisionen,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
10. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der skal ved Dansk Dekommissionering
udarbejdes en sikringsplan, hvor de krav om sikringsmæssige
foranstaltninger, der i dag er indeholdt i betingelser for drift og
afvikling, skal overføres til. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det foreslås, at der efter kapitel 7
indsættes et nyt kapitel 7 a med overskriften »Fysisk
beskyttelse af nukleart materiale og nukleare
anlæg.«
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 a, stk. 1, hvorefter den, der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, som
udnyttes til fredelige formål, skal træffe
sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri eller anden
uretmæssig tilegnelse af materialet.
Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at uvedkommende ikke får adgang til nukleart materiale.
Efter bestemmelsen påhviler ansvaret for
at træffe sikringsmæssige foranstaltninger den,
der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale.
Brug af nukleart materiale til fredelige
formål omfatter eksempelvis anvendelse af naturligt eller
beriget uran som reaktorbrændsel i forbindelse med
energiproduktion eller i skibe og satellitter, som drives af
reaktorer. Opbevaring af nukleart materiale omfatter eksempelvis
lagring eller opmagasinering af beholdninger af nukleart materiale
til senere brug eller salg. Efter omstændighederne kan
også omlastning, som foregår over nogen tid, og
altså ikke blot er en integreret del af en transport, have
karakter af opbevaring. Transport af nukleart materiale omfatter,
at en forsendelse af nukleart materiale overføres fra
én facilitet til en anden facilitet. Såfremt den
facilitet, hvorfra forsendelsen afsendes, er beliggende i en anden
stat, end hvortil forsendelsen er bestemt, er der tale om
international transport.
Ved nukleart materiale forstås det
materiale, som konventionen definerer som nukleart materiale. Det
omfatter plutonium med undtagelse af det, hvor koncentrationen af
plutonium-238 overstiger 80 %; uran-233; uran beriget med isotopen
235 eller 233; uran med den samme isotopsammensætning
som i naturligt forekommende uran med undtagelse af malm eller
rester af malm; og et hvilket som helst materiale, der indeholder
en eller flere af ovenstående.
Ved »uran beriget med isotopen 235 eller
233« forstås uran med et indhold af isotopen 235 eller
233 eller begge i en mængde, hvor størrelsesforholdet
af summen af disse isotoper i forhold til isotopen 238 overstiger
størrelsesforholdet mellem isotopen 235 og isotopen 238, som
det forekommer i naturen.
Ved uretmæssig tilegnelse forstås
- udover tyveri - eksempelvis røveri, underslæb og
ulovlig omgang med hittegods.
Bestemmelsen indeholder ikke en nærmere
angivelse af, hvilke sikringsmæssige foranstaltninger der
skal træffes for at beskytte mod tyveri eller anden
uretmæssig tilegnelse. De sikringsmæssige
foranstaltninger, som skal iværksættes, vil dels
fremgå af de regler, som Beredskabsstyrelsen fastsætter
i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 37 c,
stk. 2, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse, og vil dels
kunne blive fastsat som vilkår for godkendelse af
sikringsplan, jf. den foreslåede bestemmelse i § 37 b,
stk. 1.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 a, stk. 2, hvorefter den der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, som
udnyttes til fredelige formål, og den, der driver et nukleart
anlæg, skal træffe sikringsmæssige
foranstaltninger til beskyttelse af materialet og anlægget
mod sabotage.
Formålet med bestemmelsen er at medvirke
til at sikre, at der ikke kan udøves sabotage mod nukleart
materiale og nukleare anlæg.
Efter bestemmelsen påhviler ansvaret for
at træffe sikringsmæssige foranstaltninger den,
der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, og
den, der driver nukleart anlæg.
Den, der driver et nukleart anlæg
omfatter den, til hvem fornødne myndighedstilladelser til
anlæggelse og drift, eksempelvis efter atomanlægsloven
(lov nr. 170 af 16. maj 1962), er meddelt.
Bestemmelsen indeholder ikke en nærmere
angivelse af, hvilke sikringsmæssige foranstaltninger der
skal træffes for at beskytte nukleart materiale og nukleare
anlæg mod sabotage. De sikringsmæssige
foranstaltninger, som skal iværksættes, vil dels
fremgå af de regler, som Beredskabsstyrelsen fastsætter
i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 37 c,
stk. 2, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse, og vil dels
kunne blive fastsat som vilkår for godkendelse af en
sikringsplan, jf. den foreslåede bestemmelse i § 37 b,
stk. 1.
På nukleare anlæg skal der efter
stk. 1 og 2 således træffes sikringsmæssige
foranstaltninger vedrørende henholdsvis nukleart materiale
og det nukleare anlæg. Disse sikringsmæssige
foranstaltninger vil dog i vidt omfang være overensstemmende,
således at eksempelvis en foranstaltning vedrørende
adgangsbegrænsning til anlægget tillige vil tilgodese
et tilsvarende sikringsmæssigt behov vedrørende
nukleart materiale.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 b, stk. 1, hvorefter
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg, jf. § 37 a og § 37 c, stk. 2, skal
fremgå af en sikringsplan, som skal indsendes til og
godkendes af Beredskabsstyrelsen forud for brug, opbevaring eller
transport af nukleart materiale og forud for drift af et nukleart
anlæg. Beredskabsstyrelsens godkendelse kan ske på
nærmere angivne vilkår og for en tidsbegrænset
periode.
Efter konventionen påhviler det
medlemsstaterne at etablere et lovmæssigt system, som gennem
evaluering og licensudstedelse eller anden form for autorisation
skal sikre, at der træffes de rette og fornødne
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg. Krav om fremsendelse af sikringsplan og
godkendelse af denne følger således konventionen med
hensyn til evaluering og licensudstedelse eller anden form for
autorisation.
Efter bestemmelsen skal den, der bruger,
opbevarer eller transporterer nukleart materiale, der udnyttes til
fredelige formål, og den, der driver et nukleart anlæg,
i en sikringsplan beskrive de sikringsmæssige
foranstaltninger, som vil blive truffet forud for brug, opbevaring
eller transport af nukleart materiale og forud for drift af
nukleart anlæg. Sikringsplanen indsendes til og
godkendes af Beredskabsstyrelsen.
Sikringsplaner vil for transporter angå
de sikringsmæssige foranstaltninger for en konkret transport,
mens sikringsplaner for brug og opbevaring af nukleart materiale og
for drift af nukleart anlæg vil angå de
sikringsmæssige foranstaltninger af mere permanent karakter,
som skal forhindre tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse
og sabotage.
I sikringsplanen skal det fremgå,
hvordan de sikringsmæssige foranstaltninger vil blive
opfyldt. Med sikringsplanen skal der således redegøres
for, at der træffes de rette og fornødne
sikringsmæssige foranstaltninger.
Beredskabsstyrelsen godkender sikringsplanen,
såfremt styrelsen finder, at de sikringsmæssige
foranstaltninger i det konkrete tilfælde er de rette og
tilstrækkelige. I det omfang Beredskabsstyrelsen finder, at
de i sikringsplanen anførte beskrevne sikringsmæssige
foranstaltninger ikke er de rette eller ikke er de fornødne,
vil Beredskabsstyrelsen anmode om, at der indføjes andre
eller yderligere sikringsmæssige foranstaltninger i
sikringsplanen, før denne godkendes. Beredskabsstyrelsen kan
dog også fastsætte de yderligere, specifikke
sikringsmæssige foranstaltninger som vilkår for
godkendelse af sikringsplanen, som den foreligger, eksempelvis af
tidsmæssige grunde.
Beredskabsstyrelsen vil i forbindelse med
godkendelse af sikringsplaner for nukleare anlæg inddrage
Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse (SIS), som sammen med
Beredskabsstyrelsen er nuklear tilsynsmyndighed for at sikre
overensstemmelse mellem de sikringsmæssige hensyn og de
øvrige hensyn, de nukleare tilsynsmyndigheder skal
varetage.
Idet behovet for visse sikringsmæssige
foranstaltninger kan ændre sig eksempelvis på grund af
et generelt ændret trusselsniveau eller i forbindelse med nye
internationale krav eller internationale anbefalinger om andre
eller nye sikringsmæssige foranstaltninger, kan
Beredskabsstyrelsens godkendelse af en sikringsplan ske for en
tidsbegrænset periode. Inden udløbet af en fastsat
tidsbegrænset periode skal der fremsendes en revideret
sikringsplan, som på ny skal godkendes af Beredskabsstyrelsen
efter stk. 1.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 b, stk. 2, hvorefter det vil
gælde, at ændrer de forhold, der har ligget til grund
for godkendelse af en sikringsplan, sig væsentligt
efterfølgende, skal en revideret sikringsplan godkendes af
Beredskabsstyrelsen.
Såfremt den, der bruger, opbevarer eller
transporterer nukleart materiale, der udnyttes til fredelige
formål, og den, der driver et nukleart anlæg bliver
opmærksom på, at de forhold, der ligger til grund for
sikringsplanen vil eller har ændret sig væsentligt,
skal vedkommende af egen drift udarbejde en revideret sikringsplan,
som skal godkendes af Beredskabsstyrelsen efter den
foreslåede bestemmelse i stk. 1. Det kan for eksempel
være på baggrund af ændrede fysiske forhold, hvor
nukleart materiale bruges eller opbevares eller på nukleart
anlæg - eksempelvis ved om- og tilbygninger - eller på
baggrund af oplysninger om en konkret forøget risiko for
tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse af nukleart
materiale eller oplysninger om påtænkt sabotage mod
nukleart materiale eller et nukleart anlæg.
Såfremt det er Beredskabsstyrelsen, der
bliver bekendt med ændrede forhold, vil Beredskabsstyrelsen
rette henvendelse til den, der bruger, opbevarer eller
transporterer nukleart materiale, der udnyttes til fredelige
formål, og den, der driver et nukleart anlæg, og anmode
om, at der udarbejdes en revideret sikringsplan, som skal godkendes
af Beredskabsstyrelsen.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 b, stk. 3, hvorefter
Beredskabsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at
godkendelse af en sikringsplan bortfalder, såfremt den, der
bruger, opbevarer, eller transporterer nukleart materiale, eller
den, der driver et nukleart anlæg, ikke inden en
nærmere angivet frist har indsendt og opnået
godkendelse af en revideret sikringsplan.
Som anført i bemærkningerne til
stk. 2 skal den, der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart
materiale, der udnyttes til fredelige formål, og den, der
driver et nukleart anlæg udarbejde en revideret sikringsplan
- som skal godkendes af Beredskabsstyrelsen efter den
foreslåede bestemmelse i stk. 1 - hvis vedkommende bliver
opmærksom på, at de forhold, der ligger til grund for
sikringsplanen vil eller har ændret sig væsentligt.
Tilsvarende gælder, hvis Beredskabsstyrelsen bliver bekendt
med ændrede forhold og derfor anmoder om, at der udarbejdes
en revideret sikringsplan.
Såfremt der ikke er sket en
fornøden revision efter stk. 2, kan Beredskabsstyrelsen
træffe afgørelse om, at en tidligere godkendelse af en
sikringsplan efter stk. 1 bortfalder, hvis der ikke inden en
nærmere angivet frist er indsendt og opnået godkendelse
af en revideret sikringsplan. Dette vil i givet fald
medføre, at den, der bruger, opbevarer, eller transporterer
nukleart materiale, eller den, der driver et nukleart anlæg
herefter ikke længere opfylder kravene i den foreslåede
§ 37 a og § 37 b, stk. 1.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 c, stk. 1, hvorefter
Beredskabsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af
forpligtelserne efter §§ 37 a og 37 b, samt regler, som
udstedes i medfør af stk. 2.
Efter konventionen skal medlemsstaternes
lovmæssige grundlag og retlige regulering indeholde et system
for tilsyn med, at regler og krav om sikringsmæssige
foranstaltninger for nukleart materiale og nukleare anlæg
overholdes.
Beredskabsstyrelsens tilsyn vil konkret
omfatte at påse, at den, der bruger, opbevarer eller
transporterer nukleart materiale, og den, der driver et nukleart
anlæg, har truffet de sikringsmæssige foranstaltninger,
der er indeholdt i den godkendte sikringsplan. Det kan eksempelvis
omfatte tilsyn med fysiske sikringsforanstaltninger såsom
indhegning, aflåsning, adgangskontrol og
adgangsbegrænsning m.v. og for transporters vedkommende
eksempelvis, om der er etableret gps-registrering, om transport- og
tidsplan følges og om der er etableret eskorte, når
det følger af sikringsplanen.
Beredskabsstyrelsen vil tilrettelægge
konkrete tilsyn sammen med transportører og den, der bruger
eller opbevarer nukleart materiale, og den, der driver nukleart
anlæg. I forbindelse med Beredskabsstyrelsens
tilsynsaktiviteter vil der ikke blive tale om anvendelse af
tvangsindgreb.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 37 c, stk. 2, hvorefter
Beredskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale
og nukleare anlæg, jf. § 37 a, og om sikringsplaner, jf.
§ 37 b.
Der er herved tale om regler om henholdsvis
sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri eller anden
uretmæssig tilegnelse for nukleart materiale, om
sikringsmæssige foranstaltninger til beskyttelse af nukleart
materiale og nukleare anlæg mod sabotage, og om
sikringsplaner, hvormed det beskrives, hvilke sikringsmæssige
foranstaltninger der skal træffes i konkrete
tilfælde.
De regler, Beredskabsstyrelsen
fastsætter om sikringsmæssige foranstaltninger,
vil tage udgangspunkt i konventionens bestemmelser.
Konventionen anviser visse forskellige,
konkrete sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri
eller anden uretmæssig tilegnelse, der skal gælde for
nukleart materiale under og i forbindelse med international
transport afhængig af type og mængde. Disse
foranstaltninger omfatter, at der skal være begrænset
adgang til opbevaringsfaciliteter, at opbevaringsfaciliteter skal
være overvågede, at personer med adgang til
opbevaringsfaciliteter skal være sikkerhedsgodkendte, at der
i forbindelse med transport skal foreligge en transport- og
tidsplan, og at der for visse transporters vedkommende skal
etableres eskorte.
De regler, Beredskabsstyrelsen vil
fastsætte om sikringsmæssige foranstaltninger mod
tyveri eller anden uretmæssig tilegnelse for nukleart
materiale, vil indeholde krav om at tilsvarende
sikringsmæssige foranstaltninger skal gælde i
forbindelse med brug, opbevaring og indenlandske transporter af
nukleart materiale.
De regler, Beredskabsstyrelsen vil
fastsætte om sikringsmæssige foranstaltninger til
beskyttelse af nukleart materiale og nukleare anlæg mod
sabotage vil eksempelvis omfatte fysiske sikringsforanstaltninger
omkring steder, hvor nukleart materiale bruges eller opbevares, og
omkring nukleare anlæg i form af indhegning, aflåsning,
overvågning, adgangsbegrænsning, adgangskontrol og
adgangsregistrering, og at der skal være etableret
alarmeringsanlæg med alarmoverførsel til bestemte
myndigheder. I forbindelse med transporter kan
sikringsmæssige foranstaltninger mod sabotage eksempelvis
omfatte, at der skal foreligge en transport- og tidsplan,
gps-registrering under hele transporten, og at der for visse
transporters vedkommende skal etableres eskorte.
Til nr.
2
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 70, stk. 5, hvorefter det vil
gælde, at i regler, som udstedes i medfør af § 37
c, stk. 2, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne, herunder om straf
for forsøg på overtrædelse af
bestemmelserne.
Efter konventionen påhviler det
medlemsstaterne at sikre, at en række konkrete handlinger
skal være strafbare. Det omfatter eksempelvis tilegnelse af
nukleart materiale ved tyveri, røveri, underslæb,
bedrageri, uretmæssig transport eller overførsel af
nukleart materiale (eksempelvis uden fornøden godkendelse)
og forsætlige skadelige handlinger mod nukleart anlæg,
hvorved der sker eller er risiko for dødsfald eller
væsentlig skade på personer, ejendom eller
miljø. Forsøg på de handlinger, som efter
konventionen skal gøres strafbare, skal ligeledes være
strafbare.
En række af de handlinger, der efter
konventionen skal være forbundet med straf, er i dag
strafbare efter anden lovgivning, eksempelvis efter bestemmelser i
straffeloven om tyveri (jf. § 276), røveri (jf. §
288), underslæb (jf. § 278) og om den, anvender eller
beskadiger et nukleart anlæg med den følge, at der
sker udslip af radioaktive stoffer eller fremkaldes fare derfor
(jf. § 192 b). Enkelte handlinger kan dog ikke umiddelbart
anses som omfattet af anden lovgivning, eksempelvis transport af
visse former for nukleart materiale uden fornøden
tilladelse/autorisation.
Efter forslaget vil det gælde, at der i
de regler om sikringsmæssige foranstaltninger og om
sikringsplaner, som udstedes i medfør af § 37 c, stk.
2, kan fastsættes straf af bøde for overtrædelse
af bestemmelserne i disse regler. Det vil indgå, at straf af
bøde efter disse regler gælder, medmindre
højere straf er hjemlet i den øvrige lovgivning. Det
kan eksempelvis være tilfældet efter
førnævnte bestemmelser i straffeloven.
Efter straffelovens § 21, stk. 3,
gælder, at for så vidt ikke andet er bestemt, straffes
forsøg kun, når der for lovovertrædelsen kan
idømmes en straf, der overstiger fængsel i fire
måneder. Ved forsøg forstås efter straffelovens
§ 21, stk. 1, »handlinger, som sigter til at fremme
eller bevirke udførelsen af en forbrydelse«, når
denne ikke fuldbyrdes.
Uden bestemmelse herom vil forsøg
på overtrædelse af bestemmelser om
sikringsmæssige foranstaltninger og sikringsplaner, der er
udstedt i medfør af § 37 c, stk. 2, og manglende
indhentelse af godkendelse efter § 37 b, stk. 1, således
ikke kunne straffes, medmindre højere straf end bøde
er hjemlet i anden lovgivning. Det vil derfor i de regler, der
udstedes i medfør af § 37 c, stk. 2, blive fastsat, at
forsøg kan straffes, hvorefter konventionens krav herom
opfyldes.
Det bemærkes, at forpligtelserne efter
konventionen ikke er begrænset til fysiske personers
handlinger, hvorfor også selskaber m.v. (juridiske personer)
skal kunne straffes. Muligheden for at pålægge
selskaber m.v. strafansvar følger allerede i dag af
beredskabslovens § 70, stk. 5.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Det foreslås endvidere med stk. 2, at godkendelse af en sikringsplan,
som Beredskabsstyrelsen før lovens ikrafttrædelse har
meddelt til den, der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart
materiale, og den, der driver et nukleart anlæg, forbliver
gyldige indtil den 1. juni 2017, hvorefter der skal foreligge en
sikringsplan, som er godkendt efter § 37 b, stk. 1.
Såfremt Beredskabsstyrelsen inden lovens
ikrafttræden har godkendt planer for sikringsmæssige
foranstaltninger, forbliver disse planer således gyldige som
sikringsplaner indtil 1. juni 2017. Sådanne planer kan
eksempelvis angå transport af nukleart materiale, som skal
foregå efter lovens ikrafttrædelse, og kun hvis
transporten skal finde sted efter den 1. juni 2017, vil
Beredskabsstyrelsen efter denne bestemmelse skulle godkende en ny
plan for de sikringsmæssige foranstaltninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bestemmelsen vedrører forholdet til
Færøerne og Grønland.
Lovforslaget har bl.a. til hensigt at skabe et
lovgrundlag for de forpligtelser, som påhviler den, der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, og den,
der driver et nukleart anlæg. Disse forpligtelser
gælder for så vidt både i Danmark og i
Grønland.
Grønlands Landsstyre, Naalakkersuisut,
har ved brev af 16. december 2015 anmodet regeringen om at
ophæve det territoriale forbehold for Grønland for
så vidt angår bl.a. ændringen af
IAEA-konventionen om fysisk beskyttelse af nukleart materiale (nu
Konventionen om fysisk beskyttelse af nukleart materiale og
nukleare anlæg) og om at iværksætte de
nødvendige lovgivningsmæssige og administrative tiltag
til opfyldelse af Kongeriget Danmarks konventionsforpligtelser i
relation til Grønland. Henvendelsen er et led i den
dansk-grønlandske opfølgning på Rapport om
udvinding og eksport af uran fra 2013 (uranrapporten). Som
opfølgning på uranrapporten blev der den 26. januar
2016 endvidere indgået aftale mellem den danske regering og
Naalakkersuisut vedrørende de særlige udenrigs-,
forsvars- og sikkerhedspolitiske forhold, der knytter sig til
udvinding og eksport af uran og andre radioaktive stoffer i
Grønland. Samarbejdsaftalen udgør en ramme for det
samlede aftalekompleks på uran-området. Lovforslaget
afspejler såvel samarbejdsaftalen som aftalekomplekset
på uran-området i øvrigt, herunder det i
aftalekomplekset beskrevne myndighedssamarbejde mellem
Beredskabsstyrelsen og den grønlandske
råstofmyndighed. Der er i forlængelse heraf også
etableret en fælles forståelse mellem Danmark og
Grønland om Konventionen om fysisk beskyttelse af nukleart
materiale og nukleare anlæg.
En ophævelse af det territoriale
forbehold for Grønland tilsiger, at dette lovforslags
bestemmelser om fysisk beskyttelse sættes i kraft for
Grønland.
Konventionen gælder ikke for
Færøerne, idet der ved såvel ratifikation af den
oprindelige konvention som ved tiltrædelse til
ændringen af konventionen blev taget forbehold for gyldighed
for Færøernes vedkommende. Der er ingen aktuelle
overvejelser om at ophæve det territoriale forbehold for
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I beredskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 660 af 10. juni 2009, som ændret
ved lov nr. 514 af 26. maj 2014 og ved § 1 i lov nr. 634 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter kapitel
7 indsættes: | | | | | | »Kapitel 7 a | | | Fysisk beskyttelse af
nukleart materiale og nukleare anlæg | | | | | | § 37 a. Den,
der bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, som
udnyttes til fredelige formål, skal træffe
sikringsmæssige foranstaltninger mod tyveri eller anden
uretmæssig tilegnelse af materialet. | | | Stk. 2. Den, der
bruger, opbevarer eller transporterer nukleart materiale, som
udnyttes til fredelige formål, og den, der driver et nukleart
anlæg, skal træffe sikringsmæssige
foranstaltninger til beskyttelse af materialet og anlægget
mod sabotage. | | | | | | § 37 b.
Sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg, jf. § 37 a og § 37 c, stk. 2, skal
fremgå af en sikringsplan, som skal indsendes til og
godkendes af Beredskabsstyrelsen forud for brug, opbevaring eller
transport af nukleart materiale og forud for drift af et nukleart
anlæg. Beredskabsstyrelsens godkendelse kan ske på
nærmere angivne vilkår og for en tidsbegrænset
periode. | | | Stk. 2.
Ændrer de forhold, der har ligget til grund for godkendelse
af en sikringsplan, sig væsentligt efterfølgende, skal
en revideret sikringsplan godkendes af Beredskabsstyrelsen. | | | Stk. 3.
Beredskabsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at
godkendelse af en sikringsplan bortfalder, såfremt den, der
bruger, opbevarer, eller transporterer nukleart materiale, eller
den, der driver et nukleart anlæg, ikke inden en
nærmere angivet frist har indsendt og opnået
godkendelse af en revideret sikringsplan. | | | | | | § 37 c.
Beredskabsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af
forpligtelserne efter §§ 37 a og 37 b, samt regler, som
udstedes i medfør af stk. 2. | | | Stk. 2.
Beredskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
sikringsmæssige foranstaltninger for nukleart materiale og
nukleare anlæg, jf. § 37 a, og om sikringsplaner, jf.
§ 37 b.« | | | | | | 2. I § 70, indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: | § 70. - -
- Stk. 2-4. - -
- Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Begås
overtrædelsen af staten, en kommune eller et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunerne styrelse, kan
der pålægges staten, kommunen eller det kommunale
fællesskab bødeansvar. | | »Stk. 5. I
regler, som udstedes i medfør af § 37 c, stk. 2, kan
der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne, herunder om straf for forsøg
på overtrædelse af bestemmelserne.« | | | Stk. 5 bliver herefter stk. 6. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017. | | | Stk. 2.
Godkendelse af en sikringsplan, som Beredskabsstyrelsen før
lovens ikrafttrædelse har meddelt til den, der bruger,
opbevarer eller transporterer nukleart materiale, og den, der
driver et nukleart anlæg, forbliver gyldige indtil den 1.
juni 2017, hvorefter der skal foreligge en sikringsplan, som er
godkendt efter § 37 b, stk. 1. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|